Letar efter extern hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2018

Letar efter extern hårddisk.

Tjenare!
Jag ska köpa en Lenovo Legion Y520, men i den ingår endast en 256gb ssd.
Jag tänkte därför köpa en extern hårddisk på 1 eller 2 TB.

På denna tänkte jag ha ganska många spel och filmer, samt några små program. Kommer ju också backa upp telefonen på den.
Undrade om någon har en hårddisk att rekommendera eller någon jag borde undvika?

Jag kommer 'resa' med denna i princip varje dag så hållbarhet är ju viktigt.

Tack i förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av El Fil:

Tjenare!
Jag ska köpa en Lenovo Legion Y520, men i den ingår endast en 256gb ssd.
Jag tänkte därför köpa en extern hårddisk på 1 eller 2 TB.

På denna tänkte jag ha ganska många spel och filmer, samt några små program. Kommer ju också backa upp telefonen på den.
Undrade om någon har en hårddisk att rekommendera eller någon jag borde undvika?

Jag kommer 'resa' med denna i princip varje dag så hållbarhet är ju viktigt.

Tack i förhand!

Om du ska resa med ofta är en extern disk en ganska klumpig lösning specielt som det är onödigt också, Det troliga är att den SSD som finns sitter i datorns M2 plats dvs det finns ingen 2,5" disk i datorn, så den platsen är ledig.

Så skaffa en vanlig SATA 2,5 intern snurrdisk och montera i datorn.

Dock kolla datorn om detta fungerar som jag tror att det gör, Lenovo kan ju ha monterat en vanlig 2.5" SSD i datorn men det låter långsökt...

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av ggustavsson:

Om du ska resa med ofta är en extern disk en ganska klumpig lösning specielt som det är onödigt också, Det troliga är att den SSD som finns sitter i datorns M2 plats dvs det finns ingen 2,5" disk i datorn, så den platsen är ledig.

Så skaffa en vanlig SATA 2,5 intern snurrdisk och montera i datorn.

Dock kolla datorn om detta fungerar som jag tror att det gör, Lenovo kan ju ha monterat en vanlig 2.5" SSD i datorn men det låter långsökt...

Tack för svaret! Grejen är ju det att garantin slutar gälla om man öppnar upp datorn, ska självklart höra med någon på Mediamarkt, där jag köper datorn, om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

hårddisken brukar vara åtkomlig med egen lucka med en eller två skruvar och nej, garantin bör inte påverkas av att man stoppar in en extra disk om det finns ledig uttag för det i utrymmet (kolla dock detta med garativillkoren) - dock ha koll på hur tjock disken får vara i utrymmet, det finns flera klasser som 7, 9, 11 och slutligen 15 mm tjocklek när det gäller 2,5" diskar.

det finns upp till 2 TB på en 7mm snurrdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av xxargs:

hårddisken brukar vara åtkomlig med egen lucka med en eller två skruvar och nej, garantin bör inte påverkas av att man stoppar in en extra disk om det finns ledig uttag för det i utrymmet (kolla dock detta med garativillkoren) - dock ha koll på hur tjock disken får vara i utrymmet, det finns flera klasser som 7, 9, 11 och slutligen 15 mm tjocklek när det gäller 2,5" diskar.

det finns upp till 2 TB på en 7mm snurrdisk

Tack för svaret!
De flesta laptops har en egen lucka för hårddisk, tyvärr gäller inte detta Y520:n

Jag kommer antagligen bara behöva 1 TB utrymme

Har du någon rekommendation av företag att köpa hårddiskar från? Tror att en 5400-varvare kommer räcka för mig, eller är det för långsamt? Kommer mest köra spel på den, men också är filmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Jun 2005

Av erfarenhet kan jag säga att du inte bryter garanti om du öppnar den där datorn.

Det finns inga seals på skruvarna vad jag kan minnas och den har två hårddiskplatser - 2.5" samt m2. TRoligen kom den med M2 SSD men om du öppnar upp den (skruvar på underssidan så kommer botten av), där kan du sen stoppa i en vanlig 2.5" mekanisk disk på 2-4 TB.

Alternativet är en extern USB 3 disk, tex Western Digital Passport.

Dock funkar det inte lika bra att köra spel o program från en extern disk som en intern... så det är enbart för backup, fillagring osv som jag skulle använda den till ej spel.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man bryter inte reklamationsrätten om man utför en "fackmannamässig" ändring och reklamationsrätten går inte att avtala bort så garantin kan bara ge bättre villkor en reklamationsrätten, aldrig sämre.
Konsumentköplag (1990:932)
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av mrqaffe:

Man bryter inte reklamationsrätten om man utför en "fackmannamässig" ändring och reklamationsrätten går inte att avtala bort så garantin kan bara ge bättre villkor en reklamationsrätten, aldrig sämre.
Konsumentköplag (1990:932)
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Kan någon översätta detta till svenska? 😂😂

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av El Fil:

Kan någon översätta detta till svenska? 😂😂

Man kan använda reklamationsrätten i stället för garantin, reklamationsrätten gäller även om man ändrat på nått förutsatt att ändringen gjorts fackmannamässigt, att byta en lagringsenhet på ett fackmannamässigt sätt innebär alltså att man kan reklamera men du kan ju inte slita isär nått och tejpa ihop det för det är inte fackmannamässigt gjort i så fall och då gäller inte heller reklamationsrätten.

Garantier är helt frivilliga och kan ha vilka villkor som helst och därför är lagen skriven så att den ger ett grundläggande tvingande skydd via reklamationsrätt.

Det innebär i praktiken att en garanti bara kan ge konsumenten bättre villkor än lagen men aldrig sämre.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2018

Uppdatering

Har tittat runt lite och insåg nu att man skulle kunna köpa en modell med 128gb ssd (~1500kr biligare än 256gb) och köpa en 500gb ssd och montera in.
I och med att 500gb ssd går att hitta för ~1500 kr så är väl detta ett tänkbart alternativ?

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Aldrig mindre än 240 GB som systemdisk, tulla inte på just den delen!!! Det du egentligen vill ha är 256 GB systemdisk + 512 GB SSD, skall du ha mycket mer plats (som andra disk) så är det snurrdisk som gäller om du inte har väldigt mycket pengar över.

Jag skulle säga att det är rätt sällsynt att en laptop-snurrdisk går sönder, såvida man inte tappar ofta i golvet fullt arbetande ett antal gånger (du skulle se en arbetskollegas laptop ser ut med en hård tuff fältliv ute i installationssvängen - många golvsyningar från vingliga, nästan icke existerande arbetsytor - den har mekanisk disk och fungerar fortfarande...)

eller om man vill 2TB SSD är inte givet att det skulle hålla för så mycket mer stryk än en mekanisk laptop-disk då även kretskort kan skadas av hårda stötar och många av felen både för mekaniska och SSD är av icke-mekanisk typ dvs. fel på kretskort och/eller firmware.

---

en USB-extern snurrdisk behöver du också köpa - men inte släpa på hela tiden, och det är för att göra fulla backupp på din dator då och då - typ 1 gång i veckan eller i samband med viktiga arbeten/bilder nyligen lagd på datorn.

program som jag använder är tex. duplicati då den packa smart och har generations-historia och inte ger multipla kopior av samma filer även om du flyttar runt bilderna på datorn - många, även kommersiella program så kan lagringsutrymmet förbrukas väldigt mycket även om man bara döper om namnet på sin bildarkiv eller flyttar det till en annan mapp/flik.

med andra ord då och då koppla in den externa disken och starta backuppen i duplicati (går också att schemalägga) och låt disken vara ansluten tills det är klart - och du har din backup på datorn.

Välj en stor USB-disk - typ 4-5 TB 2.5" disk.