HP Omen 32 - åsikter och synpunkter sökes

Permalänk
Medlem

HP Omen 32 - åsikter och synpunkter sökes

Sugen på ny skärm och har spanat en del på denna HP. Är fullt inställd på att det måste vara 2560x1440 på 32 tum - högre upplösning och min dator ballar ur, mindre skärm och det känns poänglöst att köpa nytt (sitter på 1920x1200 på 24" nu).

Någon här som har en, har använt en, har sett en i det vilda och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag spelar en del, framförallt Overwatch, men pysslar även med fotografi och bildredigering, så behöver en skärm som egentligen inte offrar varken bildkvalité eller responsivitet - men jag kräver inte heller creme de la creme. Har spelat på en halvslö IPS-panel (Dell u2412m) i över 5 år nu och det har ju funkat.

Är öppen för förslag på andra skärmar så klart, men helst i samma prisklass.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Boomerino: En VA-panel är ofta en tydlig försämring för dig som sysslar med fotoredigering samt är van med en hyvens IPS-panel. Betraktningsvinkeln är avgörande för ljuset i varje färg, särskilt skuggtoner och även toningen på färgen med en VA-panel. Och att gå från 24 tums 16:10 till 32 tum 21:9 kommer definitivt öka på vinklarna.

För att få något som matchar din användning bör du fortsätta med IPS, särskilt om du känner att spelandet inte har samma prioritet som foto och redigering.

Permalänk
Medlem

Finns en bamsetråd på hardforum här:
https://hardforum.com/threads/hp-omen-32-qhd-monitor-2560x144...

Vill minnas den hade problem med inputlag och med frame stutter om man körde nvidia kort? (speciellt i 75hz)
Men förhoppningsvis är det inte ett problem med AMD.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Boomerino: En VA-panel är ofta en tydlig försämring för dig som sysslar med fotoredigering samt är van med en hyvens IPS-panel. Betraktningsvinkeln är avgörande för ljuset i varje färg, särskilt skuggtoner och även toningen på färgen med en VA-panel. Och att gå från 24 tums 16:10 till 32 tum 21:9 kommer definitivt öka på vinklarna.

För att få något som matchar din användning bör du fortsätta med IPS, särskilt om du känner att spelandet inte har samma prioritet som foto och redigering.

Så det är en så pass uppenbar skillnad mellan IPS och VA, alltså? Det var tråkigt att höra. Får fortsätta jakten med andra ord. Värt att poängtera att denna skärm jag kollar på är 16:9 dock, inte 21:9. Men då vet jag i alla fall att jag ska hålla mig till IPS.

Skrivet av Roger W:

Finns en bamsetråd på hardforum här:
https://hardforum.com/threads/hp-omen-32-qhd-monitor-2560x144...

Vill minnas den hade problem med inputlag och med frame stutter om man körde nvidia kort? (speciellt i 75hz)
Men förhoppningsvis är det inte ett problem med AMD.

Tack tack, den där tråden hade jag helt missat. Verkar mest vara en massa klagomål. Men å andra sidan, de som är nöjda brukar sällan krypa på forum.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT