Permalänk
Medlem

Router & öppna portar till torrent

Jag har en Technicolor TG389ac ifrån comhem och har öppnat upp port till torrent, nordicbc enligt deras FAQ vill att man ska använda 20000-65000 något med ett stort spann alltså. Ingår öppnade portar för utgående trafik också i också eller ska man öppna specifikt för det?

Jag tar upp detta för det verkar inte gå bra att seeda ett antal torrenter som jag tankat hem. Blir inte klok på portarna eller om det är inställningar i Bittorrent jag inte hittat. Någon som är duktig på hur man får bukt med portarna & bra seeding?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

Fel tänkt, du skall välja en port i det spannet.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag har en Technicolor TG389ac ifrån comhem och har öppnat upp port till torrent, nordicbc enligt deras FAQ vill att man ska använda 20000-65000 något med ett stort spann alltså. Ingång öppnade portar för utgående också där i eller är det medräknat i det?

Jag tar upp detta för det verkar inte gå bra att seeda ett antal torrenter som jag tankat hem. Blir inte klok på portarna eller om det är inställningar i Bittorrent jag inte hittat. Någon som är duktig på hur man får bukt med portarna & bra seeding?

Du går till portforwarding i din router, och skapar en ny regel. Nu drar jag bara en port ur hatten; 60212. Öppna den för tcp/udp i upp och nedströms. Du kan behöva starta om routern för att få effekt. Jag rekommenderar inte att öppna ett stort spann när en enda port räcker.

Ange sedan porten i ditt torrentprogram. Har torrentprogrammet alternativ för att specificera en port för nedladdning och uppladdning för sig så kan du öppna ytterligare en port i routern, och ange dessa i torrentprogrammet. Annars räcker det med bara en port.

Pröva att dra ner en linux iso fil för att testa hur anslutningen ser ut
(Länken nedan går till Ubuntus ISO fil och är helt ren och laglig).
http://releases.ubuntu.com/18.04/ubuntu-18.04.1-desktop-amd64...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Okej, tack !

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden:
Programmet använder en port för att initiera anslutningen, sedan förhandlar de om andra portar om det behövs. På de sättet så räcker det med att öppna en port och inte 100-tals = dum ide. Eftersom det är programmet på datorn som ansluter utåt först så är det inga problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Jo det låter vettigt, jag använder Bitlord då jag tycker det är enkelt och smidigt, men det strular när jag ska seeda, då är det inte porten som strular. Utan uppladdnings platser, kanske byta klient?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@zodden:
I regel är det av dem du tankar ifrån som är problemet. Jag har aldrig öppnat portar och tankar i full speed. Men det hänger på dem som laddar upp. Kan inte uttala mig om klienten, själv använder jag qtorrent (micro).

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Alrise! Mjo det verkar vara något med upslots för jag har 2 st som ska seedas ett tag & jag får bara till med den ena eller den andra, ska prova med utorrent istället som jag använt förut. Eller den du använder kanske

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@fragwolf: Alrise! Mjo det verkar vara något med upslots för jag har 2 st som ska seedas ett tag & jag får bara till med den ena eller den andra, ska prova med utorrent istället som jag använt förut. Eller den du använder kanske

Kolla antalet portar du har öppna samt hastigheter och totala aktiva torrents etc. Fast har du inte ändrat på något så ska väl det funka.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: jag gick in i routern och ändrade, ska det vara samma siffror i WAN port som lan? Det är väl triggar port som det heter, kan du förklara lite djupare för mig så jag vet vad det är jag gör, jag har den på TCP / udp men hur vet jag att det är öppet för både upp & ner ströms?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

@BurningMan: jag gick in i routern och ändrade, ska det vara samma siffror i WAN port som lan? Det är väl triggar port som det heter, kan du förklara lite djupare för mig så jag vet vad det är jag gör, jag har den på TCP / udp men hur vet jag att det är öppet för både upp & ner ströms?

Eftersom WAN är den port du vill ha öppen gentemot internet och LAN är den port du vill ha öppen mot ditt privata nätverk som du har hemma, så sätter du för enkelhetens skull båda till samma. Sätt också Destination till det interna IP som din dator har fått, vanligtvis 192.168.x.x, så routern vet vart paketen ska skickas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: tack för förklaringen, nu har jag bättre grepp om det hela

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB