Behöver er hjälp - Regelbundna BSoD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Behöver er hjälp - Regelbundna BSoD, Windows 10

Jag behöver er hjälp.

Mitt gamla Frankenstein-bygge har börjar bete sig väldigt märkligt. Och med märkligt, så menar jag BSoD (2-4 ggr) om dagen. Spel och webbläsare kraschar med jämna mellanrum och allmänt ostadig.

Ja, jag har testat med att formatera och installera om windows.
Ja, jag har ett äkta windows.

Jag vet inte riktigt vad jag ska börja. Har inte skrivit ner alla felmeddelanden som står när det blir BSoD.
Men tänkte att det kanske finns någon logg som gör att jag kan förse er intresserade med den information som behövs.

Jag börjar med att skriva ner mina komponenter:

WINDOWS 10 PRO 64-bit
CPU - I7 3770K (ej överklockad, någonsin)
RAM - Corsair 4 x 8gb 1600 MHZ DDR3 (32gb) (ej överklockad, någonsin)
GRAFIK - NVIDIA GTX 1070 (ej överklockad, någonsin)
Lagring:
SYSTEM - OCZ AGILITY3 128 gb
Övrigt - Samsung 850 evo 500gb
och en massa andra mekaniska diskar.

Tänkte att upplägget är som följande. Jag lägger mitt öde i era händer. Jag gör som ni säger. Jag förser er med den informationen ni vill ha. Allt för att se om det går att göra någonting åt mina problem.

Tack på förhand till er som kan tänka sig att hjälpa mig!

Caps lock-rubrik /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

Prova att testa minnet med Memtest https://www.memtest86.com/

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

@brainlessbob:
Tack för svar!

Provade att följa instruktionerna på sidan du länkade. (laddade hem det, och gjorde en image på en usb osv) Och när jag ska boota från usbn, så får jag boot error.

Jag körde istället Windows egna minnesdiagnostik men hittade inga fel. Men antar att den inte är lika djupgående.

Finns det något annat sätt att diagnostisera minnena fullt ut?

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Permalänk
Medlem

@pegeffs:
Prova "bränna" ison till usb med programmet rufus. Dock borde Windows egna funka ok också. Det är med stor sannolikhet något hårdvarufel eftersom om installation av Windows inte hjälper. Möjligen om du använder samma drivers som kan orsaka problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@reverend benny:

Vet inte om det finns något smidigare sätt att dela vad som finns i Loggboken. Men började med en print screen på detta:

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

WhoCrashed är ett bra program för att enkelt granska loggarna från eventuella bluescreens så slipper man bråka med loggboken.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar några med den röda bilden i system som inte är i still med "system powered on/off"

Min absoluta gissning är att det är ett drivrutins fel på någon komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

WhoCrashed är ett bra program för att enkelt granska loggarna från eventuella bluescreens så slipper man bråka med loggboken.

Gjorde ett test och fick följande:

Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump

On Sat 2018-08-18 20:51:57 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\081818-15234-01.dmp
This was probably caused by the following module: hardware.sys (hardware)
Bugcheck code: 0x3B (0xC000001D, 0xFFFFF800B2E4BF55, 0xFFFFFB0BF62D0640, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: hardware.sys .
Google query: hardware.sys SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

One crash dump has been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

hardware.sys

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Skrivet av eXim:

Kolla om du hittar några med den röda bilden i system som inte är i still med "system powered on/off"

Min absoluta gissning är att det är ett drivrutins fel på någon komponent.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Kan du förklara mer ingående? :S

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pegeffs:

@reverend benny:

Vet inte om det finns något smidigare sätt att dela vad som finns i Loggboken. Men började med en print screen på detta:
https://i.imgur.com/9MRxAiS.png

Kolla howtogeek sidan jag länkade till så får du koll på eventviewern och vad den gör samt var man hittar loggar.

Börja t.ex. kolla runt det klockslaget du fick din BSoD, har du tur så står det specifikt vad som kraschat.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med en av mina datorer som fick blåskärm med olika felkoder varje gång. Jag rengjorde kontakterna på minnet med Ipaclean så löste det sig. Hade dock varit och petat då jag limmade fast kylflänsarna på minnena innan.

Den gick alltså igenom Memtest utan problem men fick ändå blåskärmar i Windows vilket löste sig efter rengöringen.

Har du inte rört minnena innan problemen började så är det väl inte till någon hjälp.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kolla howtogeek sidan jag länkade till så får du koll på eventviewern och vad den gör samt var man hittar loggar.

Börja t.ex. kolla runt det klockslaget du fick din BSoD, har du tur så står det specifikt vad som kraschat.

Okej. Då får jag helt enkelt vänta tills nästa BSoD då. Återkommer med info. Fick ju nått napp i "WhoCrashed" som du kanske ser längre upp. Är det något av värde i det utdraget?

Skrivet av Anti1oop:

Jag hade problem med en av mina datorer som fick blåskärm med olika felkoder varje gång. Jag rengjorde kontakterna på minnet med Ipaclean så löste det sig. Hade dock varit och petat då jag limmade fast kylflänsarna på minnena innan.

Den gick alltså igenom Memtest utan problem men fick ändå blåskärmar i Windows vilket löste sig efter rengöringen.

Har du inte rört minnena innan problemen började så är det väl inte till någon hjälp.

Ok. Tror inte det är detta. Har nog inte haft ute minnena på länge. Tack ändå!

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pegeffs:

[b]Gjorde ett test och fick följande:

Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump

On Sat 2018-08-18 20:51:57 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\081818-15234-01.dmp
This was probably caused by the following module: hardware.sys (hardware)
Bugcheck code: 0x3B (0xC000001D, 0xFFFFF800B2E4BF55, 0xFFFFFB0BF62D0640, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: hardware.sys .
Google query: hardware.sys SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

One crash dump has been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

hardware.sys

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Ser helt klart ut som minnesproblem baserat på mina tidigare erfarenheter, men tror inte det går att utesluta en instabil CPU heller. Provat ta ur och trycka tillbaka minnena? Provat köra en sticka i taget?

Tror f.ö inte att du kan få igång senaste memtest86 (den från Passmark) på äldre moderkort som saknar UEFI, fanns väl på den tiden 3770K var ny om jag minns rätt men inte på alla moderkort. Prova den från memtest.org istället.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo:

Verkar inte ha nån framgång med dessa memtest-programmen. Lyckades inte boota denna heller.
Får försöka utesluta några minnen.

Längesen jag byggde dator nu, men om jag minns rätt så funkar det inte med följande konfigurationer i minnes-slotsen va?:
[MINNE][MINNE][TOMT][TOMT]
[MINNE][MINNE][MINNE][TOMT]
[MINNE][TOMT][TOMT][MINNE]

Eller har det ändrats?

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

@pegeffs:

Har inte så mycket att göra med vad som fungerar eller inte, snarare hur många minneskanaler man vill använda samtidigt. Ditt moderkort har garanterat 2 minneskanaler, men om du vill veta vilka slots som leder till vilka kanaler får du kolla manualen eller läsa texten direkt på moderkortet. Vet inte vilket moderkort du har så kan inte hjälpa med det iaf :/

Förmodligen är det säkraste kortet att använda 2 stickor i taget, ett i platsen längst bort från cpu-sockeln och ett i det näst närmaste. Brukar vara slot 1_1 respektive 2_1.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo:
Tack! Kör ett minne i platsen närmast CPUn nu. Ska se hur länge det går tills BSoD!

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D