Behöver man ett Office paket idag?

Permalänk

Behöver man ett Office paket idag?

Eller finns det bättre alternativ?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man gör i Office. Det kostar ju en slant. Finns libre office som är gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Eller finns det bättre alternativ?

OpenOffice

LibreOfficeOfficeSuite

WPS Office 2016 Free

Finns ju några stycken om man söker på Google

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gsuite är väl också gratis till viss del? Så man kan använda word/excel etc.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte fel med en sekreterare....
Så nej man måste inte ha office

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Man behöver inte ens ha en dator en vanlig skrivmaskin duger fint, fråga Jan Guillou.
https://arbetet.se/2017/09/27/jan-guillou-ar-standigt-pa-krig...
Nå vad som behövs beror på hur man jobbar och med vad. Där såklart en personlig sekreterare kan digitalisera ens handskrivna papper.

Mig veterligen finns det inget fullvärdig alternativ till Microsoft Office. Det de flesta brukar göra är att ge exempel på typ
Ersättare till Phoshop -> Ms Paint
Ersättare till Adobe Premiere -> windows movie maker

Och för den stora skaran så kan till och med ersättaren vara bättre för dem och precis allt vad de vill åstadkomma går att göra.

Nå för vanliga personer är Office bara svindyrt, kör med Libra Office istället. Jag stör mig lite på att de inte kan förenkla det. T.ex. default formatet i Libra office var inte Office Open Xml (OOXML) och det förvirrade vissa användare.

*edit*
Jag skulle säga inom arbete där tid är pengar är Microsoft Office en struntsumma, inom privat så får det till att man använder Office flitigt för att de ska vara värt dessa pengar. Förr i tiden hade väldigt många Microsoft Office olagligt hemma, nu så har många med sig jobb-datorn hem.
Så det finns många privatpersoner med Microsoft Office hemma än idag, men skaran som med egna pengar betalar för den tror jag är liten.

Permalänk
Medlem

Om det inte är så att man behöver en offline lösning så har ju både Google och Microsoft sina molnlösningar.
https://office.live.com/start/Word.aspx#

Permalänk
Medlem

Jag behöver Office på jobbet, eller iaf excel och access.
De andra varianterna du fått tips om duger inte.
Men privat så nej.
Däremot har jag funderat på att köpa det pga onedrive ger hela paketet inklusive lagring istället för att betala för dropbox som är dyrare men hittills gillar jag dropbox såpass mycket bättre att jag fortsätt med den istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det fina är ju att man behöver molnlagring, och då är OneDrives 1 TB som man får med i office 365 väldigt billigt (ännu billigare om man är student, 800 kronor för 1 TB i 4 år känns svårslaget). Så office blir mer på köpet.

Permalänk
Avstängd

På jobbet kör vi det. Aldrig använt det privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det fina är ju att man behöver molnlagring, och då är OneDrives 1 TB som man får med i office 365 väldigt billigt (ännu billigare om man är student, 800 kronor för 1 TB i 4 år känns svårslaget). Så office blir mer på köpet.

Precis så är det. Köper man Office 365 kan man få det för halva priset om man håller koll på reor/black friday, mm som Webhallen/Komplett/CDON/mm, mm har. Jag köpte på mig koder för fem år.

Jag köpte den för 5 användare och får därmed 5TB för 399:-/år. Jag ser det som att jag får Office på köpet...

Permalänk

För en "power user" så är office det bästa hör jag från de som sitter i det varje dag.

För oss som skriver något dokument här och där och petar i enklare excel-ark så kommer man långt med alternativ som Google Docs: https://docs.google.com/
Vill man ladda ner så är Libre Office helt okej.

Du skulle kunna prova att börja med Google Docs och se om det har de funktioner som behövs om inte så Libre Office och sist Office.

Permalänk
Medlem

Brukar köra med Online versionen, funkar utmärkt så länge du inte konstant använder det