Gamla tv-konsoller. Vad hette dom och vilka favoritspel hade ni?

Permalänk
Medlem

Gamla tv-konsoller. Vad hette dom och vilka favoritspel hade ni?

Hej på er!

Innan jag fick mitt NES så hade jag en C64 och spelade en jäkla massa roliga spel. Men vad jag också kommer ihåg var att vi hade ett tv-konsoll med kontroller som hade en liten ratt. Det var med pong och tennis och några enkla svartvita spel.

Svärmor pratade om ett rymdspel där man var en rund "boll" med en gul prick i mitten och röda prickar rumt om. Man snurrade runt för att skjuta fienderna. Jag har ingen aning om vad spelet heter, någon som kan gissa vad hon menar på min dåliga beskrivning?

Och nu till det som jag gjorde tråden för. Vad har ni för koll på de olika konsoler som fanns och vad hade ni för favoritspel? Jag menar nu alltså innan NES-eran.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vi fick ingen NES. Vi hade en Intellivision och spelen Utopia och ngt hamburgerspel var favoriterna.
Då fanns det plastkort som man trädde in i kontrollen så man visste vad knapparna skulle betyda.

Före dess hade vi en med bara pingpong som hade en rund knapp man vred på.

Permalänk
Medlem

Det gjordes väl ett par svenska kloner av bla pong på 70-talet?

Permalänk
Inaktiv

Min brorsa brukade starta upp sin C64 till mig innan han gick till gymnasiet. Jag var väl 3-4 år när jag spelade Ninja (inte Last Ninja), International Karate + och Zorro. Jag fick inte reda på NES förrän 92 typ så jag spelade helt enkelt på C64. Givet att piratkopieringen var så utbredd så fanns det ju spel att spela ändå, men jag höll mig oftast till de tre jag nämnde. Lite S.A.S Combat Simulator också.

Permalänk
Medlem

Oj, det finns en hel del att välja på!

Ta en titt på några av första generationens maskiner: https://en.wikipedia.org/wiki/First_generation_of_video_game_...

och andra: https://en.wikipedia.org/wiki/Second_generation_of_video_game...

Personligen älskar jag "Armor Attack till Vectrex: https://www.youtube.com/watch?v=72T07X0ZxQs

och "Gateway to Apshai" till Colecovision: https://www.youtube.com/watch?v=SibZmoFT4V0
(även om jag tycker C64 versionen är vassare.

Andra favoriter är "Venture" till Atari 2600: https://www.youtube.com/watch?v=k9HumReGLjI

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Vi fick ingen NES. Vi hade en Intellivision och spelen Utopia och ngt hamburgerspel var favoriterna.
Då fanns det plastkort som man trädde in i kontrollen så man visste vad knapparna skulle betyda.

Före dess hade vi en med bara pingpong som hade en rund knapp man vred på.

Rockade också Intellivision tills NES tog över, tog fram det för ett gäng år sen, sjukt roligt
Och ja Utopia och Dungeons n Dragons var riktigt roliga, även trippel action om man vill spela lite
mot någon kompis.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |

Permalänk
Medlem

Låter som en Paddle-kontroll. De var populära på bl.a. Atari 2600 men fanns även till andra konsoler och även till C64. Sedan blev de mindre populära och gamepads tog över på konsoler medan joysticks blev mer populära för datorer.

Spelet låter ju lite som Asteroids, men vet inte om man var någon färgad "boll" i det direkt. Fanns ju rätt många snarlika spel på dessa enkla konsoler, de flesta gick ut på att man var en prick som skulle skjuta andra prickar alternativt undvika andra prickar

Själv ägde jag aldrig någon konsol utan gick från C64 till Amiga och sedan PC. Föräldrarna tyckte det var bättre om jag hade en dator så jag lärde mig annat än att bara spela... Det var troligen rätt vettigt, men man blev ju lite avundsjuk ibland på kompisar, speciellt när Playstation kom...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Gillade inte dataspelen förr på grund av laddningstiderna, tyckte det var konstigt att det var så när TV-spelen inte hade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newmember:

Gillade inte dataspelen förr på grund av laddningstiderna, tyckte det var konstigt att det var så när TV-spelen inte hade det.

Jag hade jelly monsters till vår Vic 20 på cartridge inga ladd tider alls.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Första jag spelade var nåt pong-aktigt som följde med en gammal tv som farsan hade kvar sen flera år innan jag föddes. Det var 2 kontroller (svarta) med röda sliders som man drog fram och tillbaka för att flytta en "planka" där "bollen" skulle studsa mot. Slängd på tippen innan jag var stor nog att förstå att det hade varit kul att ha kvar det dock. Sen nån gammal pc med ett spel där man gick genom rum och fick några alternativ att välja mellan i varje rum, där rätt alternativ tog en vidare till nästa rum. Svart bakgrund och grön text var det minns jag. Sen fick jag ett nes och har aldrig tittat tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

De som jag kommer ihåg var:

  • Vic20

  • C64 (den där som var lite lägre, kantigare och med en låg utbyggnad baktill)

  • Jag kommer ihåg att jag hade någon med trädetaljer, där konsolen hade plats där de icke-trådfria kontrollerna (två stycken) sattes fast, kommer ihåg irritationen att kablarna från kontrollerna alltid hängde i vägen när man skulle lägga tillbaka konsolen i hyllan/skåpet. Jag kan verkligen inte komma på vad den hette.

  • Nintendo Entertainment System(NES) så klart.

  • N64

  • Playstation(1)

  • Sega Mega Drive

Inte i rätt ordning

Sen blev det nog ett hopp till PC då jag köpte någon IBM på tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem

Pong var det första jag använde. 70-tal i gillestugan. En central enhet som kopplades till TV:n och två enkla kontroller. Kul på sin tid.

Permalänk
Medlem

Datorer: C64 -> Amiga -> PC
Konsoller: Amiga CD32 -> PS1 -> PS2 -> PS3 -> PS4

Första spelen jag minns är Bruce Lee och Way of the Exploding Fist på C64. Magiska saker.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har ägt en NES men sålde den många år sedan, boxad och i mint condition. Samma med spelen, så där fick jag iaf pengarna tillbaka
Kvar har jag ett N64, original XboX, och två ps3:or.
Balloon fight på NES var ett kul spel vill jag minnas, och även Mario spelen så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Dator var väl det första jag kom i kontakt med i spelväg, minns att jag tyckte sänka skepp och Zorro till C64 var himla roliga. Sen minns jag även att vi spelade Buck Rogers på kompisens 286:a tror jag det var.

Sedan var det väl mest Nintendo för hela slanten, NES, SNES, N64 osv fram till dagens Switch.

Permalänk

Jag hade själv NES och SNES, men spelade SEGA hos klasskamraterna utan problem.

Permalänk
Medlem

Åh jag glömde ju att skriva favoritspel!
Det spelet jag spelade mest var Gold, Silver, Bronze till C64. Det spelades otroligt flitigt sittande på mattan framför den lilla vita 25' TVn som jag fick samtidigt den julen jag fick min C64. En TV som morsan för övrigt använde som enda TV fram till för bara 4 år sedan då hon fick min gamla platt-tv

Ett annat, som måste vara en av de stora klassikerna, var självklart Track & Field. Vem kan glömma blåsorna i handflatan från knoppen på Tac2'n efter några timmar spelande?

Permalänk

Jag undrar om TV-spel var dyra i Sverige före NES-eran? (i förhållande till dåtidens penningvärde).

Permalänk
Medlem

Dess har jag lirat på:
-Luxor hade en variant, pong liknande, tennis, ishockey, allt såg likadant ut...
-Intellivision från Mattel, var rätt avanverad för sin tid, hos en polare körde vi denna, tror det var USA-import
-Kusinerna hade en Atari 800(dator) med cartridge slot, bland annat Dig dug, Space invaders och Pacman avnjöts på denna maskin.
-Om vi fuskar lite med datorer så hade jag en Spectravideo 728, den var inget vidare, men den hade slot för cartridge.

Som bonus klämmer jag in en Apple II E, den har jag haft en del skoj med, tror det var muddar vi körde mest.

Sedan i denna vevan dök väl NES upp så...

Permalänk
Medlem

Vi hade nåt sånt här hemma några månader, eller en klon. Det var liksom runt -82/83 eller nåt så minnet sviktar...

http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?c=678&st=3

Inte high fidelity om man säger så.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|