Permalänk

Ny lägenhet, hur ansluta router?

Hej. Jag är nyinflyttad i en lägenhet, och efter målning osv har jag kommit till att fixa internet. Jag har ett comhem abonnemang, med deras default router. Jag har även en Asus 66u som jag hellre skulle använda om möjligt.

Problemet är att Asusroutern endast har ethernet ingångar, och då lägenheten är äldre finns inga sådana. Comhem-routern har någon slags optisk (tror jag) sladd, som dock inte heller verkar ha något motsvarande uttag i lägenheten. De uttag jag hittar är telefonjack och dosor med ”TV” respektive ”R”- uttag markerade. Jag bifogar bilder på uttagen och sladden från comhem-routern om det är till någon nytta.

https://imgur.com/a/NTtGqoN

Uppskattar verkligen hjälp!

Permalänk
Medlem

Kanske har Com Hem varit generösa nog att sälja dig ett abonnemang för uppkoppling via kabelnätet även fast du saknar en sån här dosa (eller liknande)? :

http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=3211712&cat_...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Hej. Jag är nyinflyttad i en lägenhet, och efter målning osv har jag kommit till att fixa internet. Jag har ett comhem abonnemang, med deras default router. Jag har även en Asus 66u som jag hellre skulle använda om möjligt.

Problemet är att Asusroutern endast har ethernet ingångar, och då lägenheten är äldre finns inga sådana. Comhem-routern har någon slags optisk (tror jag) sladd, som dock inte heller verkar ha något motsvarande uttag i lägenheten. De uttag jag hittar är telefonjack och dosor med ”TV” respektive ”R”- uttag markerade. Jag bifogar bilder på uttagen och sladden från comhem-routern om det är till någon nytta.

https://imgur.com/a/NTtGqoN

Uppskattar verkligen hjälp!

Uttagen med TV/R har vi hemma i vår villa där TV:n går med antenn på vinden medan R inte är inkopplad. Det innebär alltså att du ska använda telejacket eller någon av ComHems "tre hål i väggen" som du eventuellt inte har hittat eller inte finns. Kontakta ComHem eller fråga en granne hur de har gjort.

Permalänk
Medlem

Du bör ringa Com Hems support och 1 be dom kolla om din adress faktiskt är ansluten och 2 om den är det, be om en uppgradering till ett 3 hål i väggen.

Du har utrustningen för koax-anslutning och ett äldre vägguttag. Om det går att uppgradera eller ej beror på om det finns retursignal. Supporten vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Comhem brukar innebära F kontakt då de för det mesta ansluter via kabeltv nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Comhem har ju tre hål i väggen så bildgoogla så ser du. Annars får du ringa supporten, jag har ingen erfarenhet av comhem men det kan vara som Alliz89 säger att de kan byta uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaprisfisken:

Hej. Jag är nyinflyttad i en lägenhet, och efter målning osv har jag kommit till att fixa internet. Jag har ett comhem abonnemang, med deras default router. Jag har även en Asus 66u som jag hellre skulle använda om möjligt.

Problemet är att Asusroutern endast har ethernet ingångar, och då lägenheten är äldre finns inga sådana. Comhem-routern har någon slags optisk (tror jag) sladd, som dock inte heller verkar ha något motsvarande uttag i lägenheten. De uttag jag hittar är telefonjack och dosor med ”TV” respektive ”R”- uttag markerade. Jag bifogar bilder på uttagen och sladden från comhem-routern om det är till någon nytta.

https://imgur.com/a/NTtGqoN

Uppskattar verkligen hjälp!

ditt comhem abonnemang är väl kopplat till lägenheten?. om du flyttar, tar med dig routern nån annanstans som inte har comhem så blir det ju svårt att koppla in den då Hyresvärd/bostadsrättförening varken har en box i källaren eller installerade dosor i lägenheten..

så här ska dosan se ut. den ska ha tre kontakter, enklast är väl att ringa Comhem imorn och fråga om din nya lägenhet har bredband..
annars ska väl det gå att söka på deras hemsida?