Nvidia Geforce RTX 2080 och 2080 Ti från Gigabyte hittar ut på bild

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på varför priserna ökar; det är även så att den Svenska kronan har försvagats kontinuerligt över de senaste åren.

Det är en medveten monetär politik från riksbanken för att drive upp inflationen, bland annat, men även för att öka exporten (fast det har iofs misslyckats) som har som sidoeffekt att allt importerat blir dyrare. Därmed även grafikkort.

Hade kronan varit närmare dollarn under de senaste fem åren hade vi sett helt andra priser. Men är lite pest eller kolera i det fallet; billiga datorkomponenter eller högre ränta för bostadslånen...

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Skrivet av robalm:

Varför är dollar priset och dom svenska priserna helt olika, är det pga alla skatter vi har i Sverige?

I USA listas de flesta priser i butiker/restauranger UTAN deras moms. Släng på 10% så har du vad Amerikanska kunder får betala i butik.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Medlem

Ja, undrar om det inte är dags att gå över till konsol igen, nu när man inte är ung och piratkopierar längre. Tycker inte det är så stor skillnad på grafiken så att det motiverar 4 gånger priset. (hel speldator vs konsol) Visst det ser bättre ut men inte så mycket bättre ut, dessutom spelar jag inga spel med tok-grafik där jag känner att jag måste ha 120fps minst.
Lite tråkigt att, som PC spelare, så är det mest spännande som kommer i hårdvara nästa generations konsoler.

För övrigt tycker jag att diskussioner om skatter och företagande är riktigt offtopic i denna tråd.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling på priserna för high-end kort. Hädanefter får man nog fokusera enbart på prisvärdhet

Undrar om inte detta är negativt för PC som spelplatform i det stora hela?

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ywap:

Tråkig utveckling på priserna för high-end kort. Hädanefter får man nog fokusera enbart på prisvärdhet

Undrar om inte detta är negativt för PC som spelplatform i det stora hela?

Köp mid range och gärna AMD så motverkar du den trenden, Enkelt.

Förstår att Nvidia har övertaget om man seriöst vill köra 4K i 120 hz men jag klarar mig alldeles utmärkt på 1080p än så länge och då räcker ett RX580 väldigt långt. Gott om begagnade sådana nu när crypto sjunkit dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Köp mid range och gärna AMD så motverkar du den trenden, Enkelt.

Visst är det så

Jag har historiskt valt att köpa High-End och använda datorn en längre period istället. Men den eran är nog slut nu...

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Tråkig utveckling på priserna för high-end kort. Hädanefter får man nog fokusera enbart på prisvärdhet

Undrar om inte detta är negativt för PC som spelplatform i det stora hela?

Känns så, började med detta för något år sen. Man får betala mycket för de få sista procenten i prestanda.

Vi får se, tror väl att både inflation och svag krona är direkta anledningar i Sverige och inte direkt kopplat till världsmarknadens priser.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/irrelevanta inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...