MSI GTX 770 slutade fungera utan varning

Permalänk
Medlem

MSI GTX 770 slutade fungera utan varning

Hej!
Jag returnerade precis till universitet I USA där jag i 2013 satte ihop en dator med GTX770, 4770K, Asus Maximus VI Gene, Corsair HX750 osv. Jag använde datorn senast i Maj och då den fungerade utmärkt, men när jag startade den igen så startade den automatiskt i minimums upplösning med blåa horisontala linjer lite överallt. Max upplösningen visade då 1600x1200 när skärmen stödjer 2440.

Jag försökte starta nvidia programvaran men det startade aldrig och sen fick jag ett medelande om at drivaren hadde slutat fungera. Jag försökte installera om drivaren med ‘clean install’ och tog även bort gamla filer relaterat til nvidia. Det gjorde att datorn crasha på startup så jag startade den i safemode när advanced boot kom upp. Avinstallerade drivaren och då kom jag inn igen i windows under normal startup med samma blåa linjer. Testade sedan en äldre drivare men det samma hände igen.

Jag är en fattig student som hadde hoppats på att inte köpa nytt GFX men innser att det kanske behövs. Ifall ni har nån förmening om grafikkortet har tagit kvällen eller om det är drivaren som gör det, tar jag imot all hjälp jag kan få. Vilken version av drivaren letar jag efter? Är det nåt bra sätt/programvara för att ta reda på var felet ligger?

Ursäkta om språket är otydlig, svenska är inte mitt morsmål.

Tack!

Permalänk
Avstängd

@Hooward: ominstallera OS

Permalänk
Medlem

Låter somsagt att grafikkortet blivit defekt. Antar att du redan provat den integrerade grafiken?