ont om diskutrymme?

Permalänk

ont om diskutrymme?

tjenare, nu håller jag på att bli galen. jag får varningar säkert en gång var tionde minut som lyder:
Ont om ledigt diskutrymme
Diskutrymmet på enhet Lokal disk (E:) är snart slut. Klicka här för att se om du kan frigöra utrymme på den här enheten.

saken är den att jag har ingen hårddisk E. på "den här datorn" finns E med men den är på 449MB? klickar man in på den är den tom även fast det står att 37.8MB används
vad ska jag göra för att bli av med alla dessa otroligt dryga notiser? detta sker bara i windows, inte i t.ex. cs:go

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och om du kör Windows 10 så kan du även kolla denna sida https://support.microsoft.com/sv-se/help/4337524/windows-10-a...

Visa signatur

janee

Permalänk

nope, detta funkade inte. dock hittade jag inte explorer efter policies. den verkade inte finnas.-

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta bort den tilldelade enhetsbeteckningen så borde du slippa se den alls? Högerklicka på Den här datorn, Hantera, Diskhanterare. Högerklicka på rätt enhet, Ändra enhetsbokstav och/eller genväg eller något åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tjenare, nu håller jag på att bli galen. jag får varningar säkert en gång var tionde minut som lyder:
Ont om ledigt diskutrymme
Diskutrymmet på enhet Lokal disk (E:) är snart slut. Klicka här för att se om du kan frigöra utrymme på den här enheten.

saken är den att jag har ingen hårddisk E. på "den här datorn" finns E med men den är på 449MB? klickar man in på den är den tom även fast det står att 37.8MB används
vad ska jag göra för att bli av med alla dessa otroligt dryga notiser? detta sker bara i windows, inte i t.ex. cs:go

Det är inte så att UEFI-partitionen blivit synlig - storleken skulle kunna stämma med 449 MB eller så - normalt skall den vara flaggad så att den är osynlig i Windows.

andra saker som kan spöka är att man plötsligt fått en RAM-disk...

tyvärr är varningar inte intelligenta nog för att bedöma i % av diskutrymmet på en aktuell diskstorlek utan går på antal GB kvar ledigt på en disk och är disken < 1 GB stor så kommer den alltid vara för liten och hela tiden varna för detta..

Permalänk
Medlem

Ta en skärmdump (ALT + PRINT SCREEN för enbart fönstret) från diskhanteraren så ser man var den finns. Med Gparted kan man även lätt ändra dessa flaggor. Finns som egen live-iso samt ingår i Linux Mint 19 Cinnnamon live-iso. Använder du en Linux live-iso kan du även samtidigt surfa på nätet och ta skärmdumpar under tiden då detta är en full distribution som kör live, dvs direkt från en DVD eller USB-sticka utan att installera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Kan du inte ta bort den tilldelade enhetsbeteckningen så borde du slippa se den alls? Högerklicka på Den här datorn, Hantera, Diskhanterare. Högerklicka på rätt enhet, Ändra enhetsbokstav och/eller genväg eller något åt det hållet.

gjorde detta. den här konstiga oexisterande hårddisken ligger under disk 0= min ssd? under den konstiga hårddisken står det "felfri (OEM-partition)"

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

@HickeHiskelig: Då är det säkert något som tillverkaren av din dator skapat och lagt in av någon anledning.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@HickeHiskelig: Då är det säkert något som tillverkaren av din dator skapat och lagt in av någon anledning.

men jag byggde den själv?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Ge oss skärmdumpar på utforskaren och diskhanteraren så vi vet mer exakt. Så vi inte ger fel råd som förstör din windowsinstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

men jag byggde den själv?

Du kan ha en OEM version av Windows kanske? Vet inte riktigt säkert men Windows skapar minst två partitioner vid installation, inte omöjligt att det finns en tredje någonstans också beroende på vart den kommer ifrån.

Men nu när den inte längre har någon enhetsbokstav så får du väl inga felmeddelanden längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tjenare, nu håller jag på att bli galen. jag får varningar säkert en gång var tionde minut som lyder:
Ont om ledigt diskutrymme
Diskutrymmet på enhet Lokal disk (E:) är snart slut. Klicka här för att se om du kan frigöra utrymme på den här enheten.

saken är den att jag har ingen hårddisk E. på "den här datorn" finns E med men den är på 449MB? klickar man in på den är den tom även fast det står att 37.8MB används
vad ska jag göra för att bli av med alla dessa otroligt dryga notiser? detta sker bara i windows, inte i t.ex. cs:go

Klippte in ett bra beskrivning på hur du fixar det, OBS att partitionen ska ej tas bort, bara enhetsbetäckningen dvs bokstaven E.

this is a known issue in the 1803 Update,

It is the recovery drive, you are not meant to see it, it is not meant to have a drive letter, remove the drive letter and everything will return to normal:

Click your Start Button, type cmd, then right click Command Prompt and choose 'Run as Administrator'

Run this command and hit Enter

diskpart

Run this command and hit Enter

list volume

Note down the letter associated with that new drive

Run these commands one at a time and hit Enter (replace X with the correct drive letter)

select volume X

remove letter=X

Close Command Prompt and restart your PC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Klippte in ett bra beskrivning på hur du fixar det, OBS att partitionen ska ej tas bort, bara enhetsbetäckningen dvs bokstaven E.

this is a known issue in the 1803 Update,

It is the recovery drive, you are not meant to see it, it is not meant to have a drive letter, remove the drive letter and everything will return to normal:

Click your Start Button, type cmd, then right click Command Prompt and choose 'Run as Administrator'

Run this command and hit Enter

diskpart

Run this command and hit Enter

list volume

Note down the letter associated with that new drive

Run these commands one at a time and hit Enter (replace X with the correct drive letter)

select volume X

remove letter=X

Close Command Prompt and restart your PC

jag gjorde detta. nu kan jag inte se håddisken längre. antar att problemet är löst

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?