Permalänk
Medlem

1080 ti - Micro Stutters i PUBG?

Tjena allihopa nyligen byggt ihop en ny dator och jag lider av microstutters i PUBG, det är som att 0.1 sekund så fryser skärmen till, man kan även notera det på små spikes i frameraten. Jag får inte det i andra spel konstigt nog.

Har ni några idéer av vad som skulle kunna skapa dessa stutters? Det verkar bara hända i just detta spel. Tror att det kan vara frekvensen på min ram och mängden. Behöver man mer och snabbare ram kanske?

Tidigare körde jag på en annan platfrom - i7 4790k, 4x4gb (16gb) DDR3 1600mhz & en 1070 och led aldrig av såna här stutters i spelet. Väldigt konstigt fenomen.

Tacksam för input!

Setup

  • i7 8700k (överklockad till 4.8ghz)

  • 1080 ti strix

  • z370f strix

  • kingston ddr4 2400mhz (2x4gb) (xmp)

  • intel 500gb ssd

Exempel av Micro stutters i PUBG

Längre exempel, händer lite då och då

Lider inte av dessa problem i Mass Effect Andromeda, i iallafall inte lika märkbart som i PUBG

Battlefield 1 verkar inte heller ha några större problem

Pubg verkar må bättre av att ha snabbt ram, tror ni det kan vara bottlenecken som orsakar micro stutters i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska lägga ner så mycket tid på dina problem. En kompis har samma gpu och cpu som dig och han har även problem med micro stutters, som vi andra dödliga också har med betydligt sämre grejjer i datorn. PUBG är ett för jävla roligt spel och jag har spelat sen det släpptes på steam....men det är och en jävla dynga till ooptimiserat skräp som hackar som satana och ser ut som ett SNES-spel. Med största sannolikhet är det spelets fel och inte din setup. Det är bara att hacka sig fram till kycklingmiddagarna helt enkelt

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

tror ni det kan vara bottlenecken som orsakar micro stutters i mitt fall?

Svårt att säga, men det mest sannolika är att det tar längre tid för GPUn att rendera vissa frames, vilket tar sig uttrycket som stuttering. PUBG är ju känt för att vara dåligt optimerat, ingen aning om hur det är idag dock.

Du har inte G-Sync antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Svårt att säga, men det mest sannolika är att det tar längre tid för GPUn att rendera vissa frames, vilket tar sig uttrycket som stuttering. PUBG är ju känt för att vara dåligt optimerat, ingen aning om hur det är idag dock.

Du har inte G-Sync antar jag?

Jag använder G-sync, har en XB271hu överklockad till 165 hz. Tror du det skulle kunna skapa problem med g-sync?

Permalänk
Medlem

@Bläjd: Väldigt sant, men det som gör mig väldigt kluven, är att min förra rigg med 1070 & i7 4790k flöt på mycket bättre, hade inga stutters alls på 1080p, kör 1440p nu kanske värt att tillägga? Vet inte om upplösning skulle skapa problem.

Permalänk
Medlem

Såg klippet att du hade under 30% i cpu-load. Kändes lågt utan att veta jag själv har dock. Vet inte hur insatt du är men PUBG kan i vissa fall flyta på bättre om man ökar upp settings. Tänkte ifall du kör nån very low historia.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

@shogou: det här med micro stutters har börjat ganska nyligen enligt kompisen. Får hoppas att patchen som förhoppningsvis kommer denna vecka tar bort det. 1440p är den upplösningen han kör med. Har för mig han kör med typ ultra på AA och Textures, 100 i screen scale.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Såg klippet att du hade under 30% i cpu-load. Kändes lågt utan att veta jag själv har dock.

Det innebär bara att han är cappad av sin GPU med de inställningarna han kör, d.v.s. grafikkortet orkar inte leverera fler frames.

Skrivet av shogou:

Jag använder G-sync, har en XB271hu överklockad till 165 hz. Tror du det skulle kunna skapa problem med g-sync?

Inte ens G-Sync kan trolla bort stora skillnader i framerate, det kommer bara jämnas ut mycket bättre, så du borde nog fundera på att dra ner uppdateringsfrekvensen om du nu sitter och kör på 165 Hz?

Permalänk
Medlem

@Bläjd: Här är mina settings. Främst ute efter mer FPS då jag spelar på en 165hz skärm. Kan testa köra Ultra på allt och ser om det får bort stutters, tacksam för tipsen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Yes kan jag testa dra ner den till lägre hz, har tidigare haft en 120hz skärm på min förra setup. Ska testa vidare och se hur det eventuellt påverkar stutters i pubg. Kanske helt enkelt är att min frame cap är för hög med 165hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

@shogou: det här med micro stutters har börjat ganska nyligen enligt kompisen. Får hoppas att patchen som förhoppningsvis kommer denna vecka tar bort det. 1440p är den upplösningen han kör med. Har för mig han kör med typ ultra på AA och Textures, 100 i screen scale.

Tack för infon! Då är det möjligt att det här är något med PUBG och att det är o-optimerat om han nu börjat upplevas stutters med 1440p på senare tid.

Permalänk
Medlem

Kolla dessa settings så dom stämmer med dom på bilden hade samma problem med men det löste sig med detta

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@shogou: Nej, jag menar att om du klarar att trycka ut 165 FPS i 10 sekunder, sen sjunker din FPS till 65 FPS i ett par frames, så kommer du naturligtvis får en synbar effekt av att det hackar till p.g.a. att du droppar 100 FPS hastigt och sen går upp igen.

Bilden med FPS-grafen i ditt första inlägg tyder ju på det åtminstone. Om du använder något bättre program för att plotta en mer detaljerad graf så kommer det antagligen synas ännu tydligare då den som är i din bild antagligen bara visar en genomsnittlig FPS.

Permalänk
Avstängd

Ganska roligt att du har en 8700K samt 1080 Ti men bara 8gb ram.. kanske dags att dubblera så du får en vettig balans? 8gb är i absolut minsta laget, 16gb är lagom och 32gb är om man vill vara framtidssäker eller har mycket igång samtidigt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Ganska roligt att du har en 8700K samt 1080 Ti men bara 8gb ram..

Oh lol, för trött för att se.

Permalänk
Medlem

@Kiirozu: Jag är mycket medveten :D, anledningen är att jag hade redan dom här DDR4, Köpte i7-8700k samt moderkortet i fredags, GPUn någon månad tidigare, så bygget har byggts ihop övertid.

DDR4 ram priserna är ganska löjliga nu, men jag ville först utesluta att faktiskt är problemet. Funderade först på att utöka med samma ram till 16gb, 2x4gb.

Men nu funderar jag faktiskt på att slå till på 3600 mhz (2x8gb) och köpa 16 till i framtiden om jag behöver det eftersom PUBG verkar må bra av snabbare ram.

Permalänk
Medlem

@Tip Top:

Testade nu, löste inte problemet, tack så mycket för bilderna! Noterad att jag hade optimal kraft istället för maximal prestanda så bytte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Ganska roligt att du har en 8700K samt 1080 Ti men bara 8gb ram.. kanske dags att dubblera så du får en vettig balans? 8gb är i absolut minsta laget, 16gb är lagom och 32gb är om man vill vara framtidssäker eller har mycket igång samtidigt.

Skrivet av Sveklockarn:

Oh lol, för trött för att se.

  • Kingston ddr4 2400mhz (2x4gb) (xmp)

  • Tror ni 16gb ram samt snabbare frekvens skulle lösa det?

  • PUBG använder 7143mb, samt windows tar ju sin del, så lär ju inte finnas mycket tillöver, kanske det som skapar spiksen?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:
  • Kingston ddr4 2400mhz (2x4gb) (xmp)

  • Tror ni 16gb ram samt snabbare frekvens skulle lösa det?

  • PUBG använder 7143mb, samt windows tar ju sin del, så lär ju inte finnas mycket tillöver, kanske det som skapar spiksen?

Tack!

Du lär använda virtuellt minne, vilket hamnar på din lagringsenhet, och segar ner hela datorn. Jag har ingen aning om var "sweetspot" (där kostnad/hastighet möts) ligger på DDR4 just nu, men det verkar som att det går att få tag på åtminstone DDR4-3200 obetydligt dyrare än DDR4-2400.

Det är att föredra att du kör två moduler (istället för fyra) eftersom din plattform har två minneskanaler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogou:

https://i.imgur.com/C5YSTq2.png

  • Kingston ddr4 2400mhz (2x4gb) (xmp)

  • Tror ni 16gb ram samt snabbare frekvens skulle lösa det?

  • PUBG använder 7143mb, samt windows tar ju sin del, så lär ju inte finnas mycket tillöver, kanske det som skapar spiksen?

Tack!

7143mb användning när du har 8gb säger sig självt, det är inte bra eller optimalt på något sätt.
Du vill ha lite andrum så absolut bör 16gb ram ge dig positiva effekter. Om det löser dina micro-stutters låter jag vara osagt, men det finns en god chans att det kan vara lösningen. Snabbare ram är också bara positivt som du själv har upptäckt.

Personligen köper jag aldrig mindre än 32gb nu för tiden trots att jag aldrig använder så mycket vanligtvis. Det är dyrt men man får i alla fall inte bakbundna händer i de scenarion där mycket minne behövs eller är en fördel.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogou:
  • Kingston ddr4 2400mhz (2x4gb) (xmp)

  • Tror ni 16gb ram samt snabbare frekvens skulle lösa det?

  • PUBG använder 7143mb, samt windows tar ju sin del, så lär ju inte finnas mycket tillöver, kanske det som skapar spiksen?

Tack!

Då du kör G-sync. Kör du nya versionen av Windows 10 (1803) och PUBG i "windowed full screen" eller "windowed"? Finns en bugg som orsakar stutter i den kombon även med nyaste Nvidia-drivarna.

"Windowed G-Sync mode may stutter after upgrading to Windows 10 Spring Creators Update. [2097340]"

Värt att testa att köra ren full screen och se om det gör någon skillnad.

Själv har jag en 8700K och GTX1070, fast 16 GB 3600MHz minne och kör inte G-sync. Märker inte just av några microstutters i PUBG, men har inte spelat på några dagar så är det helt nytt så vet jag inte. Men jag har ju också låst mitt spel till 120 FPS, så jag märker ju bara dippar under det eller stutter orelaterat till FPS.

Däremot kan ju mer tydliga dippar i FPS-en hända, men det är mer spelet i sig och kan oftast kopplas till händelser i spelet (effekter så som bombningar och annat). Men det har ju hänt sedan spelet var nytt, bara mindre nu på senare tid då de iaf fått in lite buggfixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Snabbaste minnena under 2000 kr hos Inet är dessa, snabbare än de Corsair du länkar (med samma absoluta latens):
https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att åka till/beställa från andra butiker så har du t.ex. dessa alternativ hos Netonnet:

DDR4-3466, 2190:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

DDR4-4000, 2390:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

Permalänk
Medlem

@shogou jag amvänder nästan 9 GB ram ibland när jag spelar PUBG så 16 GB är en klar fördel mot 8.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du kan tänka dig att åka till/beställa från andra butiker så har du t.ex. dessa alternativ hos Netonnet:

DDR4-3466, 2190:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

DDR4-4000, 2390:-
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

Bra pris på DDR-4000, har du hört något om detta märke av ram? Svårt att hitta någon YouTube video som är på engelska.

Undrar främst över varför priset är så lågt i förhållande till andra i den hastighets klassen. Vissa andra get ju livstids garanti, kanske inte dom här gör som påverkar priset?

Dom här minnena finns inte heller på moderkortets supported memory list ifrån vad jag kunde se, men jag antar att det inte behöver betyda att dom inte kommer funka på platformen men snarare bara att dom inte testat just denna modell.

Permalänk
Medlem

Innan du rusar ut och köper minnen för extremt höga frekvenser så är det bäst att tillägga att allting över DDR4-2666 är överklockning. Snabbare minnen funkar givetvis i lägre hastigheter också, men bered dig på att det kan behövas en hel del laborerande ju snabbare minnen det handlar om innan man når minnesfrekvensen man har tänkt sig på.

Skrivet av shogou:

Bra pris på DDR-4000, har du hört något om detta märke av ram? Svårt att hitta någon YouTube video som är på engelska.

Här kan du läsa mer om KFA2/Galax på svenska:
https://www.sweclockers.com/nyhet/19344-galaxy-tar-over-kfa2-...
https://www.nordichardware.se/nyheter/kfa2-galax-tar-steget-i...

Skrivet av shogou:

Undrar främst över varför priset är så lågt i förhållande till andra i den hastighets klassen.

Jag tror det beror på flera faktorer, dels att Netonnet vill etablera märket på marknaden i Sverige, och dels att KFA2/Galax antagligen är ganska nya med RAM och vill få ut sina produkter. Om de kostade lika mycket som alla andra så kommer folk hellre välja något de känner till.

Skrivet av shogou:

Dom här minnena finns inte heller på moderkortets supported memory list ifrån vad jag kunde se, men jag antar att det inte behöver betyda att dom inte kommer funka på platformen men snarare bara att dom inte testat just denna modell.

Du har uppfattat det rätt.

Det är alltid en fördel (som i "potentiellt mindre krångel") att ta minnen från QVL, och som regel viktigare ju nyare grejer man har (p.g.a. att förbättrad minneskompatibilitet ofta kommer i senare BIOS-uppdateringar). Jag fick faktiskt byta minnen på Netonnet som var köpta i butik, trots att jag hade testat dem, men annars går det ju köpa online och skicka tillbaka dem med 14 dagars returrätt om du vill testa så de funkar.

Jag har skummat runt lite om överklockning av minnen angående min nya uppgradering på Coffee Lake, och det verkar som att efter DDR4-3200 så börjar det bli kämpigare att få det att lira. YMMV, som vanligt.

Jag hade personligen köpt KFA2-minnena utan att blinka om jag skulle ha ett par nya 16 GB, förutsatt att de var kompatibla med min CPU-kylare då de har höga kylflänsar. De kommer med stor sannolikhet att kunna köras i t.ex. DDR4-3200 med lägre latenser än andra DDR4-3200-minnen, och med lite tur finns det redan XMP-profiler för det som gör det väsentligt lättare att få dem att fungera överklockade jämfört med om man ska ställa in sina timings själv.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Tack för grymt svar och breakdown har gett mig mycket insikt

Om det stod mellan dom här vilken hade du valt?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

  • Price per performance verkar grym, dock finns det ju en risk att de inte funkar och jag får reklamera

https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

  • Jag gillar att tillverkaren lämnar livstids garanti dom här bör vara testade med moderkortet, men har inte hunnit kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade personligen köpt KFA2-minnena utan att blinka om jag skulle ha ett par nya 16 GB, förutsatt att de var kompatibla med min CPU-kylare då de har höga kylflänsar. De kommer med stor sannolikhet att kunna köras i t.ex. DDR4-3200 med lägre latenser än andra DDR4-3200-minnen, och med lite tur finns det redan XMP-profiler för det som gör det väsentligt lättare att få dem att fungera överklockade jämfört med om man ska ställa in sina timings själv.

Kompatibla är dom med CPU kylaren, kan bara flytta lite på fläkten så att den sitter över, hade min noctua kylare med ram med stora heatsinks på förra riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Om det stod mellan dom här vilken hade du valt?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

  • Price per performance verkar grym, dock finns det ju en risk att de inte funkar och jag får reklamera

Ja det beror ju på hur bråttom du känner att du har med mera. Om man ändå ska överklocka så är det roligt om man har marginal uppåt, tycker jag, så jag hade som sagt sannolikt tagit dem. Personligen skulle jag inte vara oroad av att de är ett nytt märke, de har snarare mer att bevisa är gamla etablerade.

Skrivet av shogou:

https://www.inet.se/produkt/5300458/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

  • Jag gillar att tillverkaren lämnar livstids garanti dom här bör vara testade med moderkortet, men har inte hunnit kolla det

G.Skill var ju också en sån här "Kina-tillverkare" för drygt tio år sedan, och KFA2/Galax använder binnade Samsung-kapslar till sitt RAM, så det är ju inte så att en använder Samsung och det andra tillverkar dem utomhus under ett plåttak på en grusplan.

Personligen har jag aldrig behövt nyttja garantin på minnen mer än ett åt efter inköp. Min erfarenhet är att antingen strular de/funkar inte alls, eller så funkar de datorns livstid ut (och lite till). Det klart att det kan vara bra med "Livstidsgaranti", men den täcker ju normalt fabrikationsfel samt har klausuler inskrivna som ändå begränsar garantin i många garantiärenden. Jag har ingen aning om vad KFA2/Galax har för policys heller, och olika tillverkare kan vara olika smidiga. Ta det som du tycker känns bäst.

Netonnet i Jönköping har jag åtminstone väldigt positiva erfarenheter av från flera datorköp och datorbyggen, så dom kan jag åtminstone rekommendera.