Permalänk
Medlem

Köpa ny dator eller uppgradera?

God natt!

Går i tankarna att investera i ny dator (och skärm). Har sneglat på 21:9-1440-skärmarna och vill ha en dator som klarar av denna upplösning med bra fps i de senaste / kommande spelen (Battlefield 5).

Min nuvarande dator har hängt med länge, inhandlades i slutet av 2013. Enda uppgraderingen som gjorts på den är grafikkortet, sitter ett GTX970 i den.

Rent spontant känner jag väl att de kanske är lika bra att bygga en helt ny dator. Men vill gärna höra vad expertisen har för råd. Skulle det funka att peta dit ett (begagnat) GTX1080? Skulle detta ge bra fps med typen av skärm jag nämde ovan?

GTX970
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Fractal Design Node 605

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker verkligen du kan börja med ett nytt grafikkort. Det kommer räcka väldigt långt i den upplösningen du siktar på. Är du inte nöjd efter det kan du kika på att uppgradera resten.

Permalänk
Medlem

Vill också påstå att en grafikskort uppgradering gör mest.
I7 4770k är ingen dålig spelprocessor även fast det kommit 4 gen edyer den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Tror ni jag kan nyttja ett 1080 till fullo i min gamla dator? Ska bli spännande att se prisbilden på Nvidias nya kort. Drömmen vore en dator med ett 2080

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Micke_JKUR: Självklart så kommer CPU att flaska lite i vissa spel men tror ändå du kommer få ut en stor del av prestandan.

Permalänk
Medlem

För 60 FPS ska i7 4770k räcka till i nästan allt, om du däremot siktar på 120+ FPS i moderna spel kan den flaska

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack för svar!

Tror ni jag kan nyttja ett 1080 till fullo i min gamla dator? Ska bli spännande att se prisbilden på Nvidias nya kort. Drömmen vore en dator med ett 2080

Det borde inte vara några problem, speciellt inte i 1440p. Möjligtvis om du dessutom kör 144Hz men min rekommendation att börja med grafikkortet står kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Livar upp min gamla tråd.

Funderar på att uppgradera min gamla dator med ett 2070, hittade ett ”billigt” på Netonnet: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Kör just nu i 1080 på min 26” skärm. Tanken är dock att gå upp till 1440, kanske en 21:9 skärm.

Va tror Ni?

Ska lira PUBG och Battlefield 5 framöver.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tänkt att uppgradera din skärm. Det gör en jätteskillnad för upplevelsen.

Samma svar som ovan kvarstår. I 1440p (särskilt ultrawide) behöver inte CPU:n jobba lika hårt eftersom GPU:n ändå inte kan leverera bildrutor lika snabbt som i 1080p. En äldre CPU räcker därför gott, särskilt för 60fps.

Du har dessutom en CPU med Hyperthreading, vilket ger dig 4 kärnor och 8 trådar. Hade du haft en i5:a av samma ålder så hade begränsningarna med en 4-kärnig processor börjat göra sig gällande, särskilt i ett spel som Battlefield V.

Om du ställer ner det grafikkort du har idag på lägsta inställlningarna, är du då nöjd med frame rates i 1080p?

Permalänk
Medlem

En liten fundering, komma mina 1600MHz-minnen sinka ett nytt grafikkort?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

En liten fundering, komma mina 1600MHz-minnen sinka ett nytt grafikkort?

Ramhastighet har större påverkan i moderna spel nu för tiden än när du köpte datorn. Men det bör inte vara en större flaskhals med ett GTX 1080 i 1440p än med ett GTX 970 är i 1080p. Med det sagt så kan du få en liten skjuts om du överklockar minnena från 1600Mhz till 1886Mhz. Har du tur går dom hela vägen upp till 2133Mhz. Du får prova dig fram.

Innan du överklockar ram-minnena behöver du högerklicka på C: -> egenskaper -> under fliken maskinvara markerar du systemenheten och klickar där nere på egenskaper -> ändra inställningar -> klicka på fliken "principer" och klicka ur "aktivera skrivcache på enheten". Detta för att inte windows ska bli korrupt på grund av minnesfel om ramöverklockningen inte är stabil.

Den här guiden kan jag rekommendera att följa: https://www.youtube.com/watch?v=6kNWMfAaVj0

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack för svar!

Tror ni jag kan nyttja ett 1080 till fullo i min gamla dator? Ska bli spännande att se prisbilden på Nvidias nya kort. Drömmen vore en dator med ett 2080

Kompisen har en 4770K eller 4790K, kommer inte ihåg vilken, som har ett 2080 och han ser ingen flaskhals.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Snor tråden om det går bra Jag har en dator med snarlika specs och är inne på samma spår som Micke, men jag har dock en i5 4690k. Tror ni att det kommer medföra problem om jag köper ett t.ex. 2080 och vill spela i 1440p 100+ fps?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaharax:

Snor tråden om det går bra Jag har en dator med snarlika specs och är inne på samma spår som Micke, men jag har dock en i5 4690k. Tror ni att det kommer medföra problem om jag köper ett t.ex. 2080 och vill spela i 1440p 100+ fps?

Du har inte hyperthreading på din CPU. Din dator kommer därför bli mer benägen att få drops i FPS eller underprestera i CPU-intensiva scenarion i spel som klarar fler än 4 trådar.

Det varierar dock från spel till spel. Men du kan alltid köpa ett grafikkort nu för att köpa ny plattform senare.

Skickades från m.sweclockers.com