Asus laptop-reparation - helt oacceptabla handläggningstider

Permalänk
Medlem

Asus laptop-reparation - helt oacceptabla handläggningstider

Vi har/hade relativt ny Asus ZenBook laptop i 10-tusenkronorsklassen som av någon anledning fick fel på högtalarna i april. Inget ljudchip kunde hittas, trots flera återställningar och ominstallation av hela Windows med mera.

Den skickades in 20e juni till Asus Sverige för reparation. Några veckor senare hörde jag av mig och undrade hur det gick. Fick besked att de satt in nya delar med de funkade inte heller.
Efter ytterligare ett par veckor ringde jag igen och undrade över statusen. Datorn går inte att reparera blev jag informerad om. Den kanske kommer blir krediterad för återbetalning. Jag skulle få mer info snart via mail. Ytterligare en vecka går, jag ringde igen och frågade. Inget beslut var fattat men de skulle skynda på ärendet.
6-7 veckor har nu passerat och en sk "L2" har då äntligen läst ett mail och fattat beslut om att den ska krediteras. Supporten säger att jag får mer info snart. Ingen info kom och jag fick återigen ringa dem. Får prata med olika anställda med varierande kompetens. En säger att jag får besked när som helst, medan den andra säger att han ska återkomma under dagen. Den tredje sa att jag får vänta till nästa vecka.
Nu idag ringde jag igen och dagens anställde sa att datorn skickats till Holland för krediteringsanalys vilket kan ta 4-8 veckor HERREGUD!! Vad är det för fel på Asus Sverige?
Exakt 2 månader har gått sen UPS hämtade datorn och ärendet är långt ifrån över.

Är det värt att starta en stämningsansökan mot företaget? Fortsätter det i den här takten har ASUS haft datorn längre än vi själva.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du köpt datorn direkt av Asus? Om inte, vem har du köpt den av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Är det värt att starta en stämningsansökan mot företaget? Fortsätter det i den här takten har ASUS haft datorn längre än vi själva.

Ja gör't

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@corb06:
Hej,

Detta låter mycket beklagligt.

Skulle du kunna skicka ett PM till mig med dina kontaktuppgifter, alternativt RMA-nummer till reparationsärendet eller serienumret på er dator, så ska jag direkt vidarebefordra detta till ASUS Support som kommer att kontakta er så fort som möjligt för att lösa ärendet.

Mvh
Tommy, ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du köpt datorn direkt av Asus? Om inte, vem har du köpt den av?

Inköpt på CDON.
Jag kom fram till att det var ett hårdvarufel efter många timmar felsökning och valde då att direkt vända mig till tillverkaren, då denne brukar ha bäst koll på läget, samt snabbast reparation.
Inom 24 timmar kom budfirman och hämtade datorn och dagen efter fick jag mail om att reparationen var igång. Lysande start, men sen tog det stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Tommy:

@corb06:
Hej,

Detta låter mycket beklagligt.

Skulle du kunna skicka ett PM till mig med dina kontaktuppgifter, alternativt RMA-nummer till reparationsärendet eller serienumret på er dator, så ska jag direkt vidarebefordra detta till ASUS Support som kommer att kontakta er så fort som möjligt för att lösa ärendet.

Mvh
Tommy, ASUS

Du har fått ett PM.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@corb06: Låter lite som mitt ärende.

Hade en UX32LN som skickades in på lagning. Tog 81 dagar innan det var löst, fick då en ersättningsdator men fick betala en peng för att gå upp till en UX303(ABC123) eller liknande som var ersättande modell med något nyare CPU.

Även den var trasig och jag skickade in till samma verkstad. Det dröjde ytterligare en månad innan jag fick resultatet från verkstaden där det var i princip "Vi kan inte laga den" och en månad senare fick jag pengarna tillbaka av återförsäljaren.

Inte bästa service-verkstaden tyvärr. Var Asus egna utvalda verkstad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

I det här läget hade jag hellre gått till återförsäljaren. Det är ändå de som sålt produkten till dig, inte tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det här läget hade jag hellre gått till återförsäljaren. Det är ändå de som sålt produkten till dig, inte tillverkaren.

Förvisso, men de måste i sin tur ändå skicka in den till Asus. Så i det här fallet slipper vi ännu en mellanhand som behöver tid att "administrera" ärendet i sina system..

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Förvisso, men de måste i sin tur ändå skicka in den till Asus. Så i det här fallet slipper vi ännu en mellanhand som behöver tid att "administrera" ärendet i sina system..

Visst, men samtidigt har din återförsäljare skyldigheter som en tillverkare nödvändigtvis inte har enligt KKL. Till exempel kan du kräva en ersättningsprodukt medans reparation pågår om du har svårt att klara dig utan. Till slut kan du även häva köpet hos din ÅF om ärendet tar alldeles för lång tid. Jag tvivlar på att den rättigheten finns kvar om du hoppar över det steget, då det blir utanför ÅFs kontroll ifall du väljer en annan verkstad än den som ÅF själv anlitar. I detta fall så kanske de hade skickat till samma ställe och det därmed inte spelar någon roll vart du vände dig, men i annat fall är det ju rätt dumt att missa dessa rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Tommy:

@corb06:
Hej,

Detta låter mycket beklagligt.

Skulle du kunna skicka ett PM till mig med dina kontaktuppgifter, alternativt RMA-nummer till reparationsärendet eller serienumret på er dator, så ska jag direkt vidarebefordra detta till ASUS Support som kommer att kontakta er så fort som möjligt för att lösa ärendet.

Mvh
Tommy, ASUS

Sådär, då verkar ärendet ha fått en snabb upplösning tack vare dig. CDON har nu registrerat en återbetalning.

Tusen Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Sådär, då verkar ärendet ha fått en snabb upplösning tack vare dig. CDON har nu registrerat en återbetalning.

Tusen Tack för hjälpen!

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber