Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia: "Turing är största genombrottet inom datorgrafik sedan CUDA"

En av de stora nyheterna med Nvidias nya arkitektur är stöd för strålspårning i realtid, något som Nvidias VD menar kommer innebära ett stort steg framåt för rendering av grafik.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

3h 15 min kvar.

@Redaktionen, var vänliga och ge oss en hint - har ni sett dessa grafikkort med egna ögon?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Länge sedan jag kände mig så taggad inför en grafikkortslansering. Hypen har verkligen slagit rot.

Synd man bör räkna med över 10k i Sverige även för vanliga RTX 2080. Ser inte alls fram emot att se priserna

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Icte:

3h 15 min kvar.

@Redaktionen, var vänliga och ge oss en hint - har ni sett dessa grafikkort med egna ögon?

Redaktionen har inte varit aktiv sedan 2015 så förvänta dig inget svar.

Det kan ju inte vara många som beställer ett grafikkort för flera tusen utan faktiska tester så NDA släpps säkert när Jens lämnar scenen.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Undra om vi kommer märka av detta i bättre grafik i filmer? Och självklart kör det inte med ett Qudrokort utan ett helt datacenter. Men det finns gott om nya Hollywood filmer med dålig cgi-grafik.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Tror jag väntar på nästa generation.
Där är alltid buggar i ny teknik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Johan86c:

Undra om vi kommer märka av detta i bättre grafik i filmer? Och självklart kör det inte med ett Qudrokort utan ett helt datacenter. Men det finns gott om nya Hollywood filmer med dålig cgi-grafik.

Dålig CGI i film handlar knappast om att raytracing inte har funkat i realtid, eftersom att film inte använder realtidsrendering utan pre-renderedmaterial som sen monteras samman. Det är möjligt att kortare renderingstid kan spara budgeten lite grann men det är fortfarande inte rendering i sig som kostar pengar när man producerar CGI, så de filmer som har dålig CGI kommer nog fortfarande ha dålig CGI för att de valt att anlita billigare byråer/konsulter eller ok konsulter på skitkass tidsram.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jun 2004

Kul med ny teknik. Hoppas man få se nå spel närmaste tiden med stöd för detta

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzoen 1600x. 4Ghz x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, GTX 970
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Johan86c:

Njae, typ inte. För att svara sådär lagom vagt.
Det skulle väl främst göra bra CGI billigare och mer lättillgängligt genom bättre möjligheter att jobba och rendera i realtid.
Bättre kvalite till lägre insats kanske men slutresultatet beror på människorna som jobbar med det. Är du skicklig kan du göra realistiskt ljus i en simpel renderare som saknar alla moderna finesser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Inget om andra API än DirectX? Vore synd om raytracing-delen bara framarbetats i samarbete med Microsoft, och förutsätter tvångsuppdateringar, automatisk avinstallation av mjukvara som inte är godkänd, med Microsofts senaste malware.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av IlyaZ:

Inget om andra API än DirectX? Vore synd om raytracing-delen bara framarbetats i samarbete med Microsoft, och förutsätter tvångsuppdateringar, automatisk avinstallation av mjukvara som inte är godkänd, med Microsofts senaste malware.

Det ska även stödjas av Vulkan.
https://developer.nvidia.com/rtx

Citat:

Ray tracing acceleration is leveraged by developers through NVIDIA OptiX, Microsoft DXR enhanced with NVIDIA ray tracing libraries, and the upcoming Vulkan ray tracing API.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2009

Finns det inte risk för att AMD halkar för långt efter? Då är väl det inte så bra med allt för stort genombrott, eller hur? Om man ser till marknadens bästa d.v.s.

(Om inte AMD kan kontra med ett lika stort genombrott för att hålla konkurrensen vid liv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av tumvanten:

Tror jag väntar på nästa generation.
Där är alltid buggar i ny teknik.

Ja, och till nästa gen kanske det finns ett urval speltitlar som ev har stöd för tekniken... kanske dvs, tråkigt att betala för en teknik man inte kan använda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

Visade inte AMD realtids-strålspårning redan med hd7000-serien?

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av ClintBeastwood:

Redaktionen har inte varit aktiv sedan 2015 så förvänta dig inget svar.

Det kan ju inte vara många som beställer ett grafikkort för flera tusen utan faktiska tester så NDA släpps säkert när Jens lämnar scenen.

Jag hoppades att @Redaktionen var på något sätt kopplat till alla i redaktionen, höhö

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Alotiat:

Finns det inte risk för att AMD halkar för långt efter? Då är väl det inte så bra med allt för stort genombrott, eller hur? Om man ser till marknadens bästa d.v.s.

Lekmannaspekulationer helt utan insyn i hur det går med Navi, men jag tror att det framöver på kortare tidsprognos åtminstone kommer handla mer om hur mycket folk är beredda att betala snarare än hur mycket konkurrens Nvidia får. Förr eller senare höjer de sina priser så högt att folk köper konsoller istället, om det inte redan hänt, och då är stora marginaler för dyrt på totalförsäljning så man får balansera tillbaka till en sweet spot.

AMD halade ju verkligen fram ballen när de lanserade Ryzen och blev relevanta i princip över natten, men det var väl snarare för att Intel hade ett fett hål i sitt segment som AMD klarade av att fylla till vettiga priser genom att fokusera på större antal kärnor och lägre hastigheter per kärna istället för att förfina till infernum och jaga 5,0Ghz och spelprestanda. Om de kan göra en liknande manöver med grafikkort fattar jag för lite om GPU-strukturen för att ens spekulera om haha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Alotiat:

(Om inte AMD kan kontra med ett lika stort genombrott för att hålla konkurrensen vid liv)

Dom är redan långt efter tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Lär dröja några år innan spel drar nytta av det och då lär nyare grafikkort kommit. Första generationen med någon ny teknik är sällan tillräckligt kraftfull för spelen som sen stödjer det. T.ex. hade AMD 6000 serien stöd för tesselation men det var i och med 7000 serien som man i praktiken kunde aktivera funktionen i spel.

Mer intressant hur bra de är i DX11 spel för det är fortfarande huvudparten av spelen.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Okt 2003

Deliddad 3770K @ 4,5Ghz | EVGA 1070 FTW 2060/9008Mhz (Micron) SÅLT | Gigabyte GTX 670 | 16GB DDR3 | Noctua DH14 | Be Quiet 800 | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | EVGA G2 750W | Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

Men kan ni snälla sluta med "strålspårning"...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av grimmoire:

Men kan ni snälla sluta med "strålspårning"...

Men det var ju folk här på forumet som var sura att redaktionen gick med "Ray-tracing" för det besudlade det svenska språket att inte översätta nya ord och allt det hette

i9-7920X 4.7 GHz | 32GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 2x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Teddis:

Men det var ju folk här på forumet som var sura att redaktionen gick med "Ray-tracing" för det besudlade det svenska språket att inte översätta nya ord och allt det hette

Det är sånna jävlar som installerar Photoshop på svenska, jag svär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av X-TroNiC:

Lär ju kosta 15 tusen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Ryzer:

Dom är redan långt efter tyvärr.

Dem var längre efter på CPU sidan. Jag tror inte att dem kan klå nvidia, men dem kan helt klart lansera GPU:er med liknande prestanda och bättre pris som dem har gjort många gånger tidigare.
Jag och de flesta jag känner fokuserar alltid på prestanda per krona så det är där AMD får slå sig in.

[ i7 8700k | MSI Z370 Krait | 16GB Corsair | Palit 1070 Dual | Netwon R3 600W | Luna Swive 700 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

Ett 2080ti blir det till att beställa ikväll, jag antar att det är som vanligt att man får köpa sig ett "nvidia reference" 2080ti om man vill skruva bort kylaren och köra ett EK vattenblock på det. Om inte tex Asus släpper sitt "2080ti poseidon" ikväll redan ?

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Teddis:

Vilket för mig är udda med tanke på att raytracing är gammalt som gatan (70-talet?), och har alltid kallats just så i Sverige, så varför tjafsa om "strålspårning" helt plötsligt?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Dracc:

Visade inte AMD realtids-strålspårning redan med hd7000-serien?

Intel har något Quake Wars demo från 2007 och visade det i Wolfenstein med Knights Ferry 2010 någon gång.

Så Intel var tidiga på bollen med Larrabee... Och det blev ju bra

https://en.wikipedia.org/wiki/Quake_Wars:_Ray_Traced

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Masyve:

Det är sånna jävlar som installerar Photoshop på svenska, jag svär.

Vad är det för program? Själv kör jag med Lersten Fotoaffär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Ragnarok:

Ett 2080ti blir det till att beställa ikväll, jag antar att det är som vanligt att man får köpa sig ett "nvidia reference" 2080ti om man vill skruva bort kylaren och köra ett EK vattenblock på det. Om inte tex Asus släpper sitt "2080ti poseidon" ikväll redan ?

Vadå kommer 2080ti ikväll :O?

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - [EVGA GTX980Ti 6GB SC ACX] - [~500GB 840 EVO] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Rekl3M:

Vadå kommer 2080ti ikväll :O?

https://www.sweclockers.com/nyhet/26135-nvidia-geforce-rtx-20...
https://www.sweclockers.com/nyhet/26140-nvidia-geforce-rtx-20...

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304