Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Steam - Inloggningsförsök

Jag har nu två gånger fått mail ang. att någon försökt logga in på mitt Steam-konto med rätt anv.namn&lösen. Efter första gången bytte jag lösenord direkt, ett lösenord med 14 tecken av olika slag (anv. Enpass). Idag, några veckor senare fick jag då ett till mail, rätt anv.namn&lösen igen.

Jag har inget problem med några andra konton överhuvudtaget. De kommer inte in på min mail. Dock skickas det en Steam-Guard-kod till min mail även fast jag har mobil tvåstegsverifiering, kan man stänga av det?

Hur är detta möjligt? Kan jag ha loggat in på en sida med mitt Steamkonto för längesedan som sedan dess blivit osäker? Verkar ju inte hjälpa att byta lösen, även fast de inte kommer in på kontot är det jäkligt störande.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix (@2.1/12Ghz)
Fractal Design Define S (4x BioniX F140mm) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2014

Har du en steam authenticator?

*Edit läste nu igen, gissar på att du har det. Då behöver du nog inte var orolig. Dock kanske dags att formatera om datorn? Kanske råkat ut för en keylogger?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av shogou:

Har du en steam authenticator?

Jupp, har tvåstegs med mobilen. Ändå skickas det även en Steam Guard-kod till mailen efter dessa försök (?).

Skrivet av shogou:

*Edit läste nu igen, gissar på att du har det. Då behöver du nog inte var orolig. Dock kanske dags att formatera om datorn? Kanske råkat ut för en keylogger?

Det jag skrev ovan gör mig dock 'orolig'. Min PC skall inte vara infekterad, av mina alla konton är detta det enda något sker på. Verkar konstigt om jag skulle lyckats få en keylogger. Söker dock igenom datorn hyfsat regelbundet, har aldrig haft problem.

860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Samma visa nu igen. Vad i hela friden försigår egentligen?

Jag har inga problem med några andra inlog/lösenord/whatever. Jag använder mig utav en lösenordshanterare och har ett lösen på 14-18 tecken.

Någon med en idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2016

Meh, jag får sånt lite då och då också, tror snarare det är ett bugg att den som försöker komma in på kontot kan få de mailet skickat och att han inte har lösenordet. Sålänge du har steam guard så kommer han inte in ändå.

MB: MSI Z77A-S03 (MS-7752)
CPU: Intel Core i5 3570k @ 3.40 GHz
GPU: ASUS GeForce GTX 950 2GB
RAM: Vengeance® LP Dual Channel — 4x4GB DDR3 (CML8GX3M2A1600C9)
HDD: Toshiba DT01ACA200 (2TB, 7200RPM, 64MB Cache)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Vilken lösenordshanterare är det? I teorin kan det ju vara hackning av servern till den. Tror dock vi skulle ha hört något om det då, men man vet aldrig.

Annars kan du ju testa med ett mycket längre lösenord om det är någon som sitter och testar fram lösenord med standardlängder (som i hämtat hem databasen och knäcker lösenord med egen dator, inte frågar servern direkt).

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av frong:

Jupp, har tvåstegs med mobilen. Ändå skickas det även en Steam Guard-kod till mailen efter dessa försök (?).

Det jag skrev ovan gör mig dock 'orolig'. Min PC skall inte vara infekterad, av mina alla konton är detta det enda något sker på. Verkar konstigt om jag skulle lyckats få en keylogger. Söker dock igenom datorn hyfsat regelbundet, har aldrig haft problem.

Om du har slut på ideer kan du testa att göra en ren installation och leta upp nya versioner av program mm för att också utesluta andra orsaker i Windows.

Försök komma ihåg om du har några andra prylar som har login uppgifterna. Jag vet inte hur det funkar men du nämnde din mobil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Formatera om datorn.