Fast publik IP-adress = static IP? Stänga av DHCP i router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Fast publik IP-adress = static IP? Stänga av DHCP i router?

Tjena! Jag minns att jag ska ha fått en fast publik IP-adress (ej privat, vad nu det är för skillnad) från min ISP (Bahnhof) för ett par månader sedan. På sidan WhatIsMyIP så står det att det är "static IP".

Fast jag undrar om det kanske är min router som fuckar upp och ber om en ny IP-adress ändå från Bahnhof? (har en ASUS RT). Bör man gå in och kolla och eventuellt stänga av DHCP inuti själva routern så att den aldrig försöker att hämta en _ny_ IP? Eller bör det ej gå om Bahnhof på telefon bekräftat att jag nu ska ha en fast publik IP-adress? (ringde för ett par månader sedan och bad om det)

Tack för hjälpen & sorry för att jag är noob om nätverk! / AplAy.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KLAX
Registrerad
Jan 2004

Tja!

Är det så att du de facto FÅR en ny IP från Bahnhof ibland?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Om du inte fått reda på något annat så bör du låta DHCP vara påslaget.
Skall du ändra till static måste du själv ange ip-adressen du blivit tilldelad.

Troligtvis så har dom tilldelat dig en "fast ip-adress via dhcp".

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Bahnhof delar inte ut några fasta IP nummer.. därimot får man publika ifall man ber om det

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Garmzon:

Bahnhof delar inte ut några fasta IP nummer.. därimot får man publika ifall man ber om det

Och publika är alltså inte statiska/fasta? (dvs., få ny IP-adress hela tiden?)

Det jag enda jag undrar är: om jag har IP-adress: 123.123.123.123 som "publik Ip-adress", kmr den då att ändras om man har Bahnhof? Innan så hade jag tydligen ingen publik IP-adress. Jag vil ha en IP-adress som ALDRIG ändras ("statisk/fast"), men detta verkar inte vara möjligt som privatperson hos Bahnhof? Så jävla tärt...

Enda anledningen varför jag vill ha det är för att deras ISP fungerar skitdåligt med olika VPN-tjänster av någon jävla anledning, så jävla frustrerande.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KLAX
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av AplAy:

Och publika är alltså inte statiska/fasta? (dvs., få ny IP-adress hela tiden?)

Det jag enda jag undrar är: om jag har IP-adress: 123.123.123.123 som "publik Ip-adress", kmr den då att ändras om man har Bahnhof? Innan så hade jag tydligen ingen publik IP-adress. Jag vil ha en IP-adress som ALDRIG ändras ("statisk/fast"), men detta verkar inte vara möjligt som privatperson hos Bahnhof? Så jävla tärt...

Enda anledningen varför jag vill ha det är för att deras ISP fungerar skitdåligt med olika VPN-tjänster av någon jävla anledning, så jävla frustrerande.

Vänta lite, publik ip och fast ip är två olika begrepp.

En publik ip är en ip-adress som är routebar på internet som inte ingår i RFC1918-standarden (privat IP).
Du kan ta reda på om du har en privat eller publik ip från din ISP geonm att se vad din WAN-port har fått för IP.
Ingår den i följande nät så har du en privat ip och inte en publik:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

Det har varit standard att tilldela hushåll publika IP, tills nu när IPv4 börjar att ta slut. ISPer har därför börja göra något som heter CGNAT där de sätter flera kunder bakom en och samma publik IP, och tilldelar därefter kunderna privata IPs på insidan.

Anledningen till att man inte skulle vilja ha en privat IP är att man t.ex. inte kan publicera hemsidor hemma hos sig och jag kan tänka mig att man kan få lite problem med andra tjänster.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Aha, ser nu att publika är alltså bara att de kan besökas från hela världen. Det är static/fast som avgör om IP-numret aldrig ändras, inte public/private. Irriterande. Företagsbredband är tyvärr för dyrt för min del just nu.

Någon som vet om Bahnhof erbjuder (nej, jag har redan LexVPN) någon VPN-tjänst som ger FAST IP? Eller någon VPN-tjänst som är 100% kompatibel med Bahnhof? PureVPN som jag får är helt värdelöst med mitt Bahnhof utan att någon vet varför.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Jag har haft samma IP adress i 10+år (Bahnhof) (via DHCP), jag kan officiellt inte heller få "fast" IP, å andra sidan (i mitt stadsnät i varje fall) så byts ditt IP bara om/när du begär det (via BHs hemsida eller på annat "manuellt" sätt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tack för svaren! det här är helt efterblivet: jag tror det är drivrutiner och/eller mitt trådlösa nätverkskort som är boven i dramat.

Jag kan komma in på en viss sida med en VPN-tjänst på datorn vid TV:n som har PCI-trådlöst nätverkskort, medan mitt USB-nätverkskort (som också är ASUS RT-modell) vägrar låta mig få komma in på en viss sida med VPN-tjänst på datorn (trots rensade kakor i samma webbläsare).

Kan ett trådlöst nätverkskort verkligen orsaka så att en VPN-tjänst strular och vägrar en att få komma in på en Wordpress-blogg trots att den "kommunicerar" rätt IP? (eller är det kanske det den inte gör?)

Fattar inte varför Bahnhof kräver 1750kr/månad för att man ska få en FAST IP-adress på 100/100. Vad för andra "förmåner" får man utöver "företagssupport" för att pröjsa 1500+ SEK extra per månad? Blir så jävla less på detta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Väldigt rörigt detta.. problemen du har på ditt nätverk har inget med vilken WAN adress du har efter din router. Enda gången du behöver en publik adress är ifall du har tjänster på ditt LAN vars kommunikation behöver initieras utanför LAN.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AplAy:

Tack för svaren! det här är helt efterblivet: jag tror det är drivrutiner och/eller mitt trådlösa nätverkskort som är boven i dramat.

Jag kan komma in på en viss sida med en VPN-tjänst på datorn vid TV:n som har PCI-trådlöst nätverkskort, medan mitt USB-nätverkskort (som också är ASUS RT-modell) vägrar låta mig få komma in på en viss sida med VPN-tjänst på datorn (trots rensade kakor i samma webbläsare).

Kan ett trådlöst nätverkskort verkligen orsaka så att en VPN-tjänst strular och vägrar en att få komma in på en Wordpress-blogg trots att den "kommunicerar" rätt IP? (eller är det kanske det den inte gör?)

Fattar inte varför Bahnhof kräver 1750kr/månad för att man ska få en FAST IP-adress på 100/100. Vad för andra "förmåner" får man utöver "företagssupport" för att pröjsa 1500+ SEK extra per månad? Blir så jävla less på detta...

Man brukar kunna köra servrar på företagss abb, det är för det mesta förbjudet i avtalen för privatabb.

Det symptom du klagar på låter mer som om du har ställt in dina brandväggsregler eller portforwarding fel nånstans.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar kunna köra servrar på företagss abb, det är för det mesta förbjudet i avtalen för privatabb.

Det symptom du klagar på låter mer som om du har ställt in dina brandväggsregler eller portforwarding fel nånstans.

Det finns tydligen portforwarding hos VPN-tjänsten PureVPN om man loggar in med sitt konto: https://support.purevpn.com/how-to-activate-port-forwarding dock så är kontot kundens så jag kan inte göra vilka ändringar som helst.

Kan portforwarding fel i routern ske? Jag vet att jag har blockerat sjukt många appar på datorn manuellt via Advanced Settings i Windows Firewall, men det ska ju vara specifikt för särskilda exe-filer.

Möjligen kan denna tråd: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=148616 som verkar ha med portforwarding och wordpress att göra med, ha med det att göra. Ska läsa den mer ingående nu och sedan fråga kunden vilka eventuella portar deras wordpress-bloggar inväntar kommunikation från. Jag kan nämligen komma till inloggningsrutan ibland men när jag loggar in med rätt uppgifter så kommer jag inte in ibland trots rätt VPN-IP. Kan det då vara min router eller något som försöker skicka inloggningsdata via fel port i webbläsaren (har FireFox) som nekas av Wordpress-bloggens förinställningar om vilken port den skall lyssna efter?

EDIT: https://support.purevpn.com/on-what-ports-purevpn-work-and-sh... här står det vilka portar som tydligen måste vara på beroende på protokoll vid anslutning. IKev2 används i mitt fall.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AplAy:

Det finns tydligen portforwarding hos VPN-tjänsten PureVPN om man loggar in med sitt konto: https://support.purevpn.com/how-to-activate-port-forwarding dock så är kontot kundens så jag kan inte göra vilka ändringar som helst.

Kan portforwarding fel i routern ske? Jag vet att jag har blockerat sjukt många appar på datorn manuellt via Advanced Settings i Windows Firewall, men det ska ju vara specifikt för särskilda exe-filer.

Möjligen kan denna tråd: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=148616 som verkar ha med portforwarding och wordpress att göra med, ha med det att göra. Ska läsa den mer ingående nu och sedan fråga kunden vilka eventuella portar deras wordpress-bloggar inväntar kommunikation från. Jag kan nämligen komma till inloggningsrutan ibland men när jag loggar in med rätt uppgifter så kommer jag inte in ibland trots rätt VPN-IP. Kan det då vara min router eller något som försöker skicka inloggningsdata via fel port i webbläsaren (har FireFox) som nekas av Wordpress-bloggens förinställningar om vilken port den skall lyssna efter?

Du verkar ha en mycket komplex setup och då är det lätt att det blir fel, särskilt om du konfar det manuellt.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar ha en mycket komplex setup och då är det lätt att det blir fel, särskilt om du konfar det manuellt.

https://support.purevpn.com/on-what-ports-purevpn-work-and-sh... IKev2 använder jag som protokoll vid VPN-anslutning. Skall kika om det är något fuffens gjort i min routers Firewall angående portarna.

Grejen att jag bara fick inloggningsuppgifter till PureVPN, en app att ladda ned (från PureVPNs hemsida som man kan ansluta via, men går även att bara skapa en simpel VPN-anslutning i Windows 10) och sedan inloggningsuppgifter för Wordpress-bloggar. Ibland kommer jag inte ens ut på nätet efter anslutning och ibland gör jag det men då inte in på bloggarna. Och då har jag inte gjort några förändringar i varken routern eller firewall i Windows 10.

Först tror jag att det fungerade ett tag med min egen IP som jag trodde var fast sedan började det strula när jag behövde logga in via PureVPN, hoppas på att få internetuppkoppling som jag ibland inte ens fick trots att jag fick dedikerad IP. Sen kommer jag inte in på bloggarna ibland om jag inte rensar kakor.

Vad jag har är många IP-adresser blockerade i hosts-filen och ett dussintals exe-filer blockerade i Windows Firewall Advanced Settings (utåt- och inåtgående).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av CloX:

Vänta lite, publik ip och fast ip är två olika begrepp.

En publik ip är en ip-adress som är routebar på internet som inte ingår i RFC1918-standarden (privat IP).
Du kan ta reda på om du har en privat eller publik ip från din ISP geonm att se vad din WAN-port har fått för IP.
Ingår den i följande nät så har du en privat ip och inte en publik:
10.0.0.0/8
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

Det har varit standard att tilldela hushåll publika IP, tills nu när IPv4 börjar att ta slut. ISPer har därför börja göra något som heter CGNAT där de sätter flera kunder bakom en och samma publik IP, och tilldelar därefter kunderna privata IPs på insidan.

Anledningen till att man inte skulle vilja ha en privat IP är att man t.ex. inte kan publicera hemsidor hemma hos sig och jag kan tänka mig att man kan få lite problem med andra tjänster.

Ett tillägg är att ISP:er ofta använder 100.64.0.0/10 (100.64.0.0-100.127.255.255) Bahnhof använder detta span till CGN.

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tjena igen! Jag är relativt säker på att det är löst nu. På min HTPC som ej har blockerade IP-adresser i hosts eller blockerade portar i Windows Firewall Advanced Settings för massa exe-filer så kommer jag nu in på Wordpress-bloggarna med hjälp av PureVPN.

På denna dator ansluter den också till internet mycket fortare efter den har anslutit till PureVPN medan på min arbetsdator med massa blockerade IP-adresser och portar så är det alltid ett tärningskast om den får internet efter VPN-anslutning eller inte.

Tack så mycket för all hjälp, äntligen har jag löst detta mysterium! ^_^

EDIT: intressant teknik fråga; när man ansluter till en VPN-tjänst, kan den då försöka använda sig av olika portar varje gång för att "hämta" internetuppkoppling efter lyckad inloggning/anslutning till VPN-tjänsten?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av AplAy:

Tjena igen! Jag är relativt säker på att det är löst nu. På min HTPC som ej har blockerade IP-adresser i hosts eller blockerade portar i Windows Firewall Advanced Settings för massa exe-filer så kommer jag nu in på Wordpress-bloggarna med hjälp av PureVPN.

På denna dator ansluter den också till internet mycket fortare efter den har anslutit till PureVPN medan på min arbetsdator med massa blockerade IP-adresser och portar så är det alltid ett tärningskast om den får internet efter VPN-anslutning eller inte.

Tack så mycket för all hjälp, äntligen har jag löst detta mysterium! ^_^

EDIT: intressant teknik fråga; när man ansluter till en VPN-tjänst, kan den då försöka använda sig av olika portar varje gång för att "hämta" internetuppkoppling efter lyckad inloggning/anslutning till VPN-tjänsten?

Det går att göra så om man vill.