Permalänk

Kan man steka en router?

Min RT-AC66U, som placerats i ett trängre utrymme sedan ett par månader tillbaka, verkar ha blivit överhettad i samband med värmeböljan.

Idag när jag skulle logga in i routern såg jag att den tappat alla inställningar, t ex SSID, samt att inloggningen till routern låg öppen för allmänheten. Jag skyndade mig att byta standard lösenord samt laddade upp en backup på inställningarna. Sedan den backupen togs har jag skaffat ett par Ubiquity accesspunkter och därmed stängt av radion i routern.

Nu till problemet: både router och accesspunkter rapporterar 1 GB/s uppkoppling på portarna. En dator kopplad till inkommande fibermodem ger strax under 300 Mbit/s. Det trådlösa nätverket ger 62 Mbit/s, mot tidigare 285 på 5 GHz-bandet.

Kan jag ha stekt routern? Vad ska jag ersätta den med i så fall?

Permalänk
Medlem

Vad får du för hastighet om du kör med kabel mot router?
Dvs, flytta kabeln du har kopplad från dator till fibernodem till någon av routerns LAN portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan verkar ha Ubiquiti grejer kan du ju passa på och byta upp dig till det enda rätta, ER-X

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Vad får du för hastighet om du kör med kabel mot router?
Dvs, flytta kabeln du har kopplad från dator till fibernodem till någon av routerns LAN portar.

Skickades från m.sweclockers.com

65 ned och 58 upp.

Permalänk
Skrivet av n0rman:

Eftersom du redan verkar ha Ubiquiti grejer kan du ju passa på och byta upp dig till det enda rätta, ER-X

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter just och läser manualen till den! Fixar man att sätta upp den utan att vara nätverkstekniker? Ser i o f s att det finns en basic wizzard.

Permalänk
Medlem

Kör en fabriksåterställning, lägg på senaste programvaran/firmware på routern. Koppla ut allt förutom datorn du kör mot routern kablat och testa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Sitter just och läser manualen till den! Fixar man att sätta upp den utan att vara nätverkstekniker? Ser i o f s att det finns en basic wizzard.

En Ubiquiti USG är nog ett bättre val om du känner dig osäker på nätverk och cli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Kör en fabriksåterställning, lägg på senaste programvaran/firmware på routern. Koppla ut allt förutom datorn du kör mot routern kablat och testa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska jag göra. Så här kan jag inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Det ska jag göra. Så här kan jag inte ha det.

http://www.microcenter.com/tech_center/article/8195/how_to_fa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Kör en fabriksåterställning, lägg på senaste programvaran/firmware på routern. Koppla ut allt förutom datorn du kör mot routern kablat och testa igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkade! Körde som det beskrevs i din länk en återställning via adminfliken. Då behöll routern senaste firmware. Testade BBK med dator och kabel in i routern och fick 288 Mbit/s. En iPad Pro mot AC LR accesspunkt på 5 GHz-bandet gav samma hastighet.

Så stort tack reverend benny! Det här hade jag inte själv kommit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Det funkade! Körde som det beskrevs i din länk en återställning via adminfliken. Då behöll routern senaste firmware. Testade BBK med dator och kabel in i routern och fick 288 Mbit/s. En iPad Pro mot AC LR accesspunkt på 5 GHz-bandet gav samma hastighet.

Så stort tack reverend benny! Det här hade jag inte själv kommit på.

Ingen orsak, kul att det löste sig och nu är det bara att sprida kunskapen vidare till goda medmänniskor och kanske addera mer kunskap allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

En Ubiquiti USG är nog ett bättre val om du känner dig osäker på nätverk och cli.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite nyfiken bara, på vilket sätt är den bättre lämpad om man är lite osäker på hur man installerar en ER X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Lite nyfiken bara, på vilket sätt är den bättre lämpad om man är lite osäker på hur man installerar en ER X?

Bra fråga. Håller själv faktiskt på att väljer mellan de två.
Då jag planerar att köra Ubiqutis unifi grejer såsom switch, AP, kanske kameror osv så finns det en vinst i att kunna managera allt genom ett gränssnitt om jag förstått saken rätt (cloud key, extra tillbehör)

Edgeroutern har visserligen GUI men där verkar man få köra lite mer CLI (command line interface) för att få saker som man vill.
Edgeroutern verkar ha mer möjligheter och bättre prestanda men då jag inte kommer göra så mkt mer än att använda den som en enkel router med DHCP tjänst så räcker en USG mer än väl.

Har inte bestämt mig ännu men lutar åt USG för att jag blivit lite latare med åren.
Det är i grund och botten samma pryl med samma OS men riktar sig mot olika användare/kunder med olika krav om jag förstått saker rätt.

Samtidigt så har du ju en vettig router just nu, visst är det kul med nya grejer och speciellt om det är från samma tillverkare. Men allt som oftast så konfigurerar man ju dom en gång sen så sitter dom där och tuffar på.

Permalänk
Medlem

Om man sedan tidigare har tex. en Ubiquiti accesspunkt med tillhörande controller så är ju en USG väldigt enkel att installer så vitt jag förstår, bara trycka på adopt i controller, sen har man ett väldigr smidigt och gemensant unifi-gränssnitt.
Däremot kan ju ER allt som USG kan ock ganska mycket mer redan i webgränssnittet, och om man sen lägger till CLI så är den ju överlägsen.

Här är en video som gämför USG med ER: https://www.youtube.com/watch?v=XvWOx3PvYFM

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Om man sedan tidigare har tex. en Ubiquiti accesspunkt med tillhörande controller så är ju en USG väldigt enkel att installer så vitt jag förstår, bara trycka på adopt i controller, sen har man ett väldigr smidigt och gemensant unifi-gränssnitt.
Däremot kan ju ER allt som USG kan ock ganska mycket mer redan i webgränssnittet, och om man sen lägger till CLI så är den ju överlägsen.

Här är en video som gämför USG med ER: https://www.youtube.com/watch?v=XvWOx3PvYFM

Bra inlägg, tackar.

Permalänk
Rekordmedlem

En del kan steka och en del löser problemet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473281-comhemmodem-ov...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Vet inte vart du fått att edgerouter kräver CLI.

Kör man in senaste firmwaren, så finns en wizard. 3-4 klick så har du en fungerande config.

USG har däremot fler brister i sitt GUI. Bara att adopta den kan vara en mardröm om du inte har exakt rätt IP serie på allt i nätet hemma, problemet är lite att när du ska adopta en USG så har du ofta ingen DHCP mm mm.. kan vara riktigt bök att adopta den. Sen är risken att man råkar tappa den i controllern, och då måste man ssha in på USGn lik förbannat. Och tro mig, att CLI'a en USG är en mardröm jämfört med dom väldigt väldokumenterade edgerouterserna.

sen är inte USG värt pengarna, den har flera år på nacken och en ER-Lite eller ER-X har samma prestanda om man inte använder DPI.
Hur mycke konfande behöver man göra? En controller är bara en sak till som kan tjorva. Tex om du råkar installera om datorn där du har din controller och glömmer backupa din config? Då måste du fabriksåterställa allt. Bök bök bök.

USG har nog sin plats, men att bara köpa en för att man redan har UNIFI är ganska fånigt argument.. man ska vara beredd att det kan strula. Speciellt om man kör på en cloudkey för om en firmwareupgrade går fel eller man får ett strömavbrott är risken väldigt stor att den blir softbrickad och man måste återställa backup (om man har den!)

Vi har ca 30 cloudkeys och vi har helt gett upp att uppgradera dom regelbundet, då odsen är för stor att dom crashar och då måste man on-site för att återställa dom..

Permalänk
Medlem

Som jag skrev @boibo så håller jag själv på och klurar på den ena eller andra och har gått på det som sägs på nätet och diverse reviews.
En del verkar föredra den ena och en del den andra.

Och självklart kan saker strula, det visar trådens ämne om inte annat.

Då jag själv inte har någon erfarenhet av Ubiquiti mer än det jag kunnat läsa mig till så är input från någon som kört hands-on självklart guld värt.

Både USG och Edge får bra betyg men det låter konstigt att USG med övriga Unifi produkter skulle få så bra kritik om det nu strular så mkt som du beskriver, speciellt om saker löper väldigt stor risk att brickas för ett strömavbrott.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Om du vill veta hur dålig Cloudkey är så är det bara du googla runt lite och kollar reddit för ubiquiti och deras egna forum.

Problemet är att CK kör mongoDB och vid ett oväntat strömavbrott så är risken stor (inte 100%) att du får korrupt databas. Då måste man starta om CK manuellt och gå in i recovery för att återställa backupen. Detta är tyvärr inget man kan göra remote, såvida du inte exponerar hela CK för nätet. Mao inget du kan göra via deras webgui.

USG är bra, men att göra ändringar i JSON är mycket svårare än vad CLI är på Edgerouter - CLI i edgerouter tar 10 minuter att lära sig men inget du faktiskt behöver - men det underlättar om du tex följer guider där copy'n'paste minimerar fel.

Permalänk
Medlem

Angående stekta routrar så är det inte helt ovanligt, speciellt för konsument produkter och väldigt vanligt med Asus modeller att dom går väldigt varma. Min N66U brukar ligga mellan 75-90c vilket är ganska vanligt för dessa modeller. Jag tror helt klart att längre perioder i instängda områden kan orsaka problem med värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tror att om dom flesta följt tillverkarens rekommendationer rörande placering och fritt utrymme osv. så hade detta inte varit ett problem.
Det som du säger @Elghinnarisa att folk trycker in sina prylar i instängda utrymmen tror jag är den vanligaste anledningen till att routrar dör av värmeslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@reverend benny: Om du vill veta hur dålig Cloudkey är så är det bara du googla runt lite och kollar reddit för ubiquiti och deras egna forum.

Problemet är att CK kör mongoDB och vid ett oväntat strömavbrott så är risken stor (inte 100%) att du får korrupt databas. Då måste man starta om CK manuellt och gå in i recovery för att återställa backupen. Detta är tyvärr inget man kan göra remote, såvida du inte exponerar hela CK för nätet. Mao inget du kan göra via deras webgui.

USG är bra, men att göra ändringar i JSON är mycket svårare än vad CLI är på Edgerouter - CLI i edgerouter tar 10 minuter att lära sig men inget du faktiskt behöver - men det underlättar om du tex följer guider där copy'n'paste minimerar fel.

Har helt missat att dessa är så dåliga, trist då jag beställde en key i helgen ihop med en AC-pro och POE switch.
Däremot väntade jag med FW/Router då jag inte var 100 säker på vad jag skulle välja.

Tror inte trådskaparen vad ute efter att vara inne så djupt som att göra ändringar JSON. Och idag klickar jag mig helst runt i ett GUI om det går.

Om man nu ska skicka tillbaka allt man köpt, vad ska man köpa för AP och Switch istället?

Permalänk
Medlem

@reverend benny: unifi kräver inte en controller för mer än inställningar. AP funkar helt utmärkt utan controller. Räcker att köra programmet på en PC (linux, windows whatever) och behöver bara köras när/om du ska göra ändringar eller ansluta nya enheter.

UNIFI switcharna är inte heller vidare prisvärda. Jag har en US-8-60W eller vad den heter med 4 POE portar, men den är dyr för vad man får och går väldigt varm. Vilken annan PoE switch somhelst går lika bra och du kommer då billigare undan. Funktionsmässigt är det ingen skillnad.

Så behåll du AP'n men switchen är lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@reverend benny: unifi kräver inte en controller för mer än inställningar. AP funkar helt utmärkt utan controller. Räcker att köra programmet på en PC (linux, windows whatever) och behöver bara köras när/om du ska göra ändringar eller ansluta nya enheter.

UNIFI switcharna är inte heller vidare prisvärda. Jag har en US-8-60W eller vad den heter med 4 POE portar, men den är dyr för vad man får och går väldigt varm. Vilken annan PoE switch somhelst går lika bra och du kommer då billigare undan. Funktionsmässigt är det ingen skillnad.

Så behåll du AP'n men switchen är lite overkill.

Tack för inputen.

Jag vet att man inte behöver en cloudkey, men det kändes smartast så man slipper vara bunden till en maskin. Fast fungerar det inte som tänkt så kan det ju kvitta.

Fick switchen för en tusing, så för dom pengarna så tycker jag det är prisvärt för en managerbar switch.
Frågan är bara om det är samma sak där, man är låst till en dator eller cloudkey för att göra saker.

Är lite inne på att skicka tillbaka allt och kanske köra netgears grejjer istället, en WAC 510 och deras GE108PE POE switch och kanske en edge router.
Hela grejjen med ubiquitis unifi grejjer vad ju just att det skulle vara enkelt och administrera och pilla med.

Sorry om jag kapat tråden

Permalänk
Medlem

I smör eller olja?

Permalänk
Medlem

Har haft likadan router och den blev ju varm även om den stod med bra ventilation så den kan mycket väl ha "steks"

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Generellt så brukar Routers bara starta om eller stänga av sig vid överhettning, märkte detta då jag dumt nog försökte sätta fast den under datorn men hade vänt den åt fel håll så den inte fick någon luft.

Testa återställa?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Generellt så brukar Routers bara starta om eller stänga av sig vid överhettning, märkte detta då jag dumt nog försökte sätta fast den under datorn men hade vänt den åt fel håll så den inte fick någon luft.

Testa återställa?

Ja precis, återställning funkade. Och tillbaka med routern ovanpå köksskåpet istället för i detsamma. Den stod hyfsat luftigt på sitt hyllplan med särskilda distanser under fötterna för extra luftutrymme undertill. Hade nog stått så i 4-5 månader, och så plötsligt blev det för mycket.

Ballar den ur igen blir det en simpel Ubiqiti router för 599 kr. Kör med CloudKey som controller och är nöjd med den.

Skickades från m.sweclockers.com