Hårddisk fryser mina spel.

Permalänk

Hårddisk fryser mina spel.

Har 2 hårddiskar. En SSD på 250 GB, sen har jag installerat för ungefär 1 år sedan en 2 TB SSHD Seagate Firecuda. Kom inte ihåg när jag först lagde märke till det men det var nog när jag spelade Fallout 4 i höstas för första gången jag märkte att spelet frös ibland. Visste att det spelet kan vara buggigt så tänkte inte så mycket på det. Jag spelade inte många olika spel på en liten period.

Men för ungefär ett halvt år sedan började jag märka att flera andra spel började frysa till ibland. Det är inte så hemskt att spelen kraschade. Men det skapade irritation. Visste inte problemet då och det kunde vara precis vadsomhelst som kunde orsaka det också. Så jag felsökte minnet, processorn, grafikkortet samt båda SSD och SSHD. Hittade inte ett enda fel. Det var inte fören jag spelade om vissa spel jag hade på SSDn förr i tiden som jag sen installerade om på SSHDn jag kom på det. Spel som inte frös då när det var på SSD (T ex: Doom, Diablo 2/3, GTA 5, Witcher 3) frös nu på SDHD. Så jag körde uteslutningsmetoden. Valde ett spel och spelade den en längre tid på SSHDn. Sen installera om den på SSDn och spelade en längre tid. SSDn frös spelet aldrig någon gång medan SDHDn kunde göra det.

Så frågan är, vad är felet? Jag har kört chkdsk och tidigare laddat ner program som skulle felsöka hårdiskarna och inte hittat ett enda fel. Även nu. Sökt runt nätet en hel del nu men inte hittat ett ända svar som funkat.

Svårt att säga vad som triggar igång frysningarna. Men det är ofta när nya dialog/ljudfiler ska dyka upp i spelen. Det kan vara musik i bakgrunden. En gubbe kommer fram och ska snacka men inget ljud från honom/henne eller runt omkring kommer. Spelet fryser en liten stund efter på ca 3-10 sekunder. All ljud (utom musiken) sen spelas upp typ samtidigt till den tidpunkt frysningen hände. Sen funkar den som den ska, ibland.

Typ samma sak i RTS spel. Spelet kan funka en längre tid. Sen skapar man en ny enhet som man inte kunde skapa tidigt i spelet. Enheten skapas och du ska sen klicka på den gubben (för att skicka order). Spelet Fryser då en kort tid. Men sen funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

@Brända Kalorier: Låter som att din kombinerade SSHD är kraftigt fragmenterad, eller har för låg andel av SSD-utrymme gentemot spelens totala storlek. Med andra ord låter det som att disken "skyfflar om" spelen konstant vilket tar mer tid än vad en gedigen hårddisk klarar av att göra.

Tyvärr kommer nog ett prestandatest ljuga en del och för att kopiera över en fil så har du en för liten SSD, då du helst skulle kopiera en fil som var på 300 GB+. Ett alternativ här kan vara att skapa en image av SSD och spara den på hårddisken, då kommer garanterat den del av disken som är SSD att ta slut och du får den verkliga prestandan som disken ger.

Min erfarenhet är att SSHD inte ger någon speciell prestanda boost och att det i så fall är bättre med en SSD och en gedigen hårddisk. Själv använder jag 6 st. Seagate ironwolf pro 10 TB. Kopierar jag en fil mellan diskarna så ligger hastigheten på mellan 180-300 MB/sek och mellan SSD/M.2 till hårddiskarna runt 800 MB - 1,2 GB / sek. I praktiken är nog en SSHD bäst som en OS-disk då SSD-del mer konstant får med dom vanligaste systemfilerna att göra.

Ett bra trick är RAM, massor med RAM, vilket ger operativsystemet möjligheten att ha hela spelet i ramminnet, vilket gör det oviktigt vilket disk du använder. Den mängd jag har (64GB) är mer än vad hela systemet inklusive program tar upp(~10GB) så det är lätt att hålla större delen av systemet och dom vanligaste programmen konstant i ramminnet.

En sak du också kan stänga av är indexeringen i Windows. Vet att den är känd för att sega ner. Jag vet inte om skyfflingen mellan SSD/HD på din SSHD påverkar detta (att indexeringen görs om stup i ett t.ex.). Men om det gör det skulle det definitivt kunna vara värt att prova.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Tyvärr kommer nog ett prestandatest ljuga en del och för att kopiera över en fil så har du en för liten SSD, då du helst skulle kopiera en fil som var på 300 GB+. Ett alternativ här kan vara att skapa en image av SSD och spara den på hårddisken, då kommer garanterat den del av disken som är SSD att ta slut och du får den verkliga prestandan som disken ger.

Hur gör man här då? Skapa en ny volum som är på SSDns storlek?

Citat:

En sak du också kan stänga av är indexeringen i Windows. Vet att den är känd för att sega ner. Jag vet inte om skyfflingen mellan SSD/HD på din SSHD påverkar detta (att indexeringen görs om stup i ett t.ex.). Men om det gör det skulle det definitivt kunna vara värt att prova.

Redan gjort detta. Blev inte mycket bättre tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brända Kalorier:

Hur gör man här då? Skapa en ny volum som är på SSDns storlek?

Du använder ett program som skapar en image (avbild / "fotografi" / ögonblicksbild) av disken och sparar på din hårddisk. Då ser du hur snabbt det går. Anledningen här är att informationen blir så stor att det blir omöjligt att skyffla mellan yta och cachen på din SSHD. Filen som skapas blir en överblicksbild och precis ALLT på disken sparas från första till sista byten, vilket inkluderar partitionstabellen, bootsektorn filerna och det tomma utrymmet precis så som det är skrivet på disken. Eftersom resultatet är mindre än vad din SSHD är så får du en fil på ca 250GB i storlek.

sök på program att använda med disk image som sökord.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hjälpsam

@Brända Kalorier: fundererar på disken gått i viloläge, funkar så länge du läser från SSD-delen, men plötsligt skall den ha något från disken, då måste den varva upp.
https://www.thewindowsclub.com/prevent-hard-drive-going-sleep...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |