Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Permalänk
Medlem

Prissänks 1080Ti hyfsat nu så är det ju bästa köpet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Det blev ett "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING" för mig. Hoppas nu bara att EK släpper ett vattenblock till just den modellen, det är iofs en månad innan det kommer så det finns tid

De ska ha vattenblocks redo den 20e enligt deras twitter.

Skrivet av Wolfkin:

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Nej, varför skulle straffskatten enbart appliceras på Amerikanska exportvaror och inte på deras interna marknad då?

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Höstregn:

De ska ha vattenblocks redo den 20e enligt deras twitter.

Perfekt, tackar för svaret!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Fast det måste ju redan vara påslaget vid $999.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte hur så många verkar missat att man under presentationen helt sömnlöst hoppade mellan att ljussätta m.h.a. raytracing och ljussätta på traditionellt vis med light-maps, SSAO och liknande. Det borde ändå varit en rätt stark vink till folk att den här tekniken ersätter inte det gamla sättet, det är ett alternativ som kan samexistera i dagens spelmotorer!

Var det då Jen-Hsun Huang sa: "pay attention". (Jag tror det var Tomb Raider)

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jahopp, inväntar med spänning tester i spel men blir nog inget 20xx för mig.

skall nog försöka hitta ett 1080Ti för helst under 8000. Komplett har i skrivande stund ett för 8149kr å
med Nvidias priser så känns inget 20xx direkt värt prestanda per krona utan raytracing. Och i ärlighetens namn så bryr jag mig inte så mycket om raytracing i dagsläget. om 3-5 år så absolut, men idag? Nej.

Sitter på ett 970 så även ett 1080Ti hade vart en fin uppgradering och har nyss bytat från 1080p till 1440p så nu är det snart dags å pensionera trotjänaren 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag är.fortfarande lite vilse här. Jensen sa ju att 2080 ti skulle börja på 999usd. Menar han alltså då tredjepartstillverkare? Så vi kommer med andra ord se TImodeller som kommer kosta runt 11 eller vad tror du?

Du är inte ensam om att vara vilse. Folk såg priserna i presentationen och blev jättebesvikna när priserna släpptes i de svenska butikerna. De var ju långt över det normala 11,5*dollarpriset (dollarkurs och 25% moms). Man hade ju trott att 2080Ti skulle kosta just 11500.
Men nu verkar et ju inte vara så att vi åkt på någon konstig straffprissättning eller liknande - det kostar samma i USA - finns inga kort för $999.
De första retailkorten på 2080 (utan Ti) ligger på $789-849 i USA butikerna (Founders ligger på $799), inte alls $699 som det visades i presentationen.
Så ingen aning om vad priserna i presentationen vart tänkt för.
Men strunt samma - har inte råd/lust att lägga 11500SEK heller

Permalänk
Medlem

@joakim99:
De har ju listat dem som $999 (founders högre, men partnerkort $999).

Det blir 10500kr i NOK med dollarn på 8.43 (bor i norge) och 25% moms. Normalt brukar man kunna räkna så, stämmer inte 100%, men hyfsat.
https://www.komplett.no/product/1090959/datautstyr/pc-kompone...

Så var kommer de sista 2000kr från? och detta är "budget" varianten "gaming", inte auros.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Nää, jag fortsätter tuffa på med mitt 1050ti jag köpte för 600 kr.

Givetvis har jag utan problem råd att lägga 15k, men inte fan tycker jag det är värt för att spela spel 😅 reser hellre eller gör någon aktivitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste du ha köpt det begagnat isåfall. Ingen 1050 Ti kostar så lite.

Permalänk
Medlem

Jag tycker 7000 kr är i absolut högsta laget för bästa grafikkortet. Om dessa priser står sig så blir det nog inga fler uppgraderingar.

Jag är hyggligt nöjd över mitt 1080 ti för 3300 kr för ett år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det missade jag, kanske var ett annat inlägg? Såg bara din jämförelse i pris. Beräkningskraften tror jag också är svårräknad om man inte som i Jensens fall bara pratar om RFLOPS eller vad det nu var för tjusig term som gällde.

Det mer direkta som är intressant är hur mycket mer prestanda du får i dagens spel. 8% ökning över lag låter inte helt orimligt. I högr upplösningar är DDT antagligen 2-4% mer.

Hmm jag kanske misstolkar dig nu, men menar du att 8% ökning i dagens spel skulle vara ok, jag tycker det är väldigt väldigt dåligt i sådana fall. Jag pratar nu om 1080ti vs 2080ti. Upp till 20% är inte orimligt men det är fortfarande en ganska hög prislapp för så lite ökad prestanda om man nu tänker på just gamla spel. Hur det ser ut med nya spel som använder RT jämfört med de äldre teknikerna är ju svårt att sia om eftersom vi inte har sett någon jämförelse ännu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Med tanke på att 2070 skulle prestera bättre & vara billigare; bra val grabbar 👍👍

2070 kommer antagligen ligga några % över eller under 1080 så länge man inte använder raytracing som inte kommer vara mainstream på kanske 4år och då är korten skräp ändå. Så 1080ti lär vara ett bättre val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hmm jag kanske misstolkar dig nu, men menar du att 8% ökning i dagens spel skulle vara ok, jag tycker det är väldigt väldigt dåligt i sådana fall. Jag pratar nu om 1080ti vs 2080ti. Upp till 20% är inte orimligt men det är fortfarande en ganska hög prislapp för så lite ökad prestanda om man nu tänker på just gamla spel. Hur det ser ut med nya spel som använder RT jämfört med de äldre teknikerna är ju svårt att sia om eftersom vi inte har sett någon jämförelse ännu.

Ja, jag tror vi misstolkar varandra 8% ökning är det som rykten har talat om och nej, det är knappast något som kan ses som värt pengarna och ett skutt upp i prestanda. 20% kanske vi kan se i 4K men i lägre upplösningar verkar inte så mycket tala för att det blir en bra skjuts upp.

Nej, de nya spelen är ju det som är intressant men det lär ju dröja ett par år innan det blir en vanlig förekommelse. I dagsläget ser det ut som man investerar premiumpeng för att kunna avnjuta tekniken i ett fåtal spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

@joakim99:
De har ju listat dem som $999 (founders högre, men partnerkort $999).

Det blir 10500kr i NOK med dollarn på 8.43 (bor i norge) och 25% moms. Normalt brukar man kunna räkna så, stämmer inte 100%, men hyfsat.
https://www.komplett.no/product/1090959/datautstyr/pc-kompone...

Så var kommer de sista 2000kr från? och detta är "budget" varianten "gaming", inte auros.

Högre efterfrågan än utbud leder normalt till högre priser. Uppenbart är folk villiga att betala dessa priserna. Korten har precis lanserats och då passar nog många på att ta ut så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

De extra pålägget på 25% är Trumps straffskatt på Kina, där ju korten tillverkas. Och eftersom Nvidia är ett USA företag så "importeras" alla korten till USA från Kina innan de kommer till butik, så vi får alla vara med och betala extra.

Skrivet av Implor:

Vad har du för källa på det?

Trump har inget med detta att göra, Sverige har inga tullar på elektronik från Kina, och det är tillverkningsland som tullen ligger på, var företagets huvudkontor finns har inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Det har aldrig varit ett sådant stor pålägg förr dock. Tar man pg27uq och acer x27 som exempel så hade de samma märkliga pålägg vs usa, och priset föll inte när det fanns gott om i lager, och är fortfarande oändrat.

Det är ju konsekvent 20-25% över flera produkter från flera tillverkare av monitors, grafikkort etc.
Gemensamt är att det handlar om nvidiaprodukter. slår man upp lite intelcpuer, ram tex och jämför med tex newegg i usa så håller det gamla goda dollarkurs+1.25 bra.

Misstänker att nvidia kanske åker på någon specifik tull (eller bara har bestämt att skandinaviska marknaden är köpstark och skall betala mer? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

@joakim99: Det har aldrig varit ett sådant stor pålägg förr dock. Tar man pg27uq och acer x27 som exempel så hade de samma märkliga pålägg vs usa, och priset föll inte när det fanns gott om i lager, och är fortfarande oändrat.

Det är ju konsekvent 20-25% över flera produkter från flera tillverkare av monitors, grafikkort etc.
Gemensamt är att det handlar om nvidiaprodukter. slår man upp lite intelcpuer, ram tex och jämför med tex newegg i usa så håller det gamla goda dollarkurs+1.25 bra.

Misstänker att nvidia kanske åker på någon specifik tull (eller bara har bestämt att skandinaviska marknaden är köpstark och skall betala mer? )

Fast i detta fallet är det ju inget stort pålägg. Samma pris i stort sätt på nvidias hemsida (1199 USD och 13999 SEK). Skillnaden är runt 3-4%.

Permalänk
Medlem

Finns inte på kartan att köpa ett sånt här kort (och absolut inte till de här priserna) när 7nm är runt hörnet, med ungefär 3 gånger högre transistortäthet.
Den här generationen kommer knappast att bli särskilt långlivad. Steget till de nya litografiska processerna ger så stor fördel att ingen tillverkare, ens med nVidias marknadsandel, kan låta konkurrenter ha ett sådant försprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast i detta fallet är det ju inget stort pålägg. Samma pris i stort sätt på nvidias hemsida (1199 USD och 13999 SEK). Skillnaden är runt 3-4%.

Sant, founderskorten har "korrekt" pris, men 3:e-parts-korten är onaturligt dyra.

Permalänk
Medlem

$/€1199 är priset det kostar. Står ju inget om vad ”from $999” avser, är det ett begränsat antal kort med extrapris vid release? Tidigare har de alltid skrivit MSRP, men nu är det bara ett luddigt ”from” vilket iaf jag tolkar som att det inte är något att räkna med. De kör en luring precis som AMD gjorde..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en tråkig utveckling av kortens TDP-värde(och pris såklart) eftersom jag ska bygga ett ITX-system (Ghost S1) så vill man ju ha mycket "bang for the watt" så att säga... Här kommer en kort jämförelse:

Pascal:
GTX 1080Ti Beräkningskraft 11 334 GFLOPS, Strömförsörjning 8+6-pin, TDP 250 W = 45,3 GF/W.

GTX 1080 Beräkningskraft 8 873 GFLOPS, Strömförsörjning 8-pin, TDP 180 W = 49,3 GF/W.

GTX 1070 Beräkningskraft 6 463 GFLOPS, Strömförsörjning 8-pin, TDP 150 W = 43,1 GF/W.

GTX 1060 Beräkningskraft 4 372 GFLOPS, Strömförsörjning 6-pin, TDP 120 W = 36,4 GF/W.

Turing:
RTX 2080Ti Beräkningskraft 13 448 GFLOPS, Strömförsörjning 8+8-pin, TDP 250 W = 53,8 GF/W (+19% GF/W).

RTX 2080 Beräkningskraft 10 068 GFLOPS, Strömförsörjning 8+6-pin, TDP 215 W = 46,8 GF/W (-5,3% GF/W).

RTX 2070 Beräkningskraft 7 465 GFLOPS, Strömförsörjning 8-pin, TDP 185 W = 40,4 GF/W (-6,7% GF/W).

Som ni ser så är det enbart RTX 2080Ti som enligt specifikationerna har högre beräkningskraft per Watt jämfört med föregående generation Pascal-kort... mycket tråkig utveckling för oss med små chassin men beror väl med största sannolikhet på att de inte gjort någon (väsentlig) krympning av chip:et den här gången.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

$/€1199 är priset det kostar. Står ju inget om vad ”from $999” avser, är det ett begränsat antal kort med extrapris vid release? Tidigare har de alltid skrivit MSRP, men nu är det bara ett luddigt ”from” vilket iaf jag tolkar som att det inte är något att räkna med. De kör en luring precis som AMD gjorde..

Skickades från m.sweclockers.com

@Heinel: Det är founders edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

@Heinel: Det är founders edition.

Ja, det vet jag. Men med priset $999 väljer de att inte skriva msrp... vilket får en att undra vad det betyder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Trump har inget med detta att göra, Sverige har inga tullar på elektronik från Kina, och det är tillverkningsland som tullen ligger på, var företagets huvudkontor finns har inget med saken att göra.

Då är det dags att lära om. Korten tillverkas i Kina. De importeras sen till Nvidia i USA. Med Trumps strafftullar läggs det nu på 25% på priset. Därefter sälgs korten vidare till resten av världen (och butiker i USA) och vi får alla ett kort som är 25% dyrare än det borde vara.

Det här är varför handelskrig alltid är dåligt för oss konsumenter, i slutänden är det vi som får betala den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Då är det dags att lära om. Korten tillverkas i Kina. De importeras sen till Nvidia i USA. Med Trumps strafftullar läggs det nu på 25% på priset. Därefter sälgs korten vidare till resten av världen (och butiker i USA) och vi får alla ett kort som är 25% dyrare än det borde vara.

Varför skulle nvidia ge bort 25% till amerikanska staten för alla kort som är avsedda för den icke-amerikanska marknaden? Jag har svårt att tro att alla kort skeppas till usa för att sedan skeppas vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Då är det dags att lära om. Korten tillverkas i Kina. De importeras sen till Nvidia i USA. Med Trumps strafftullar läggs det nu på 25% på priset. Därefter sälgs korten vidare till resten av världen (och butiker i USA) och vi får alla ett kort som är 25% dyrare än det borde vara.

Det här är varför handelskrig alltid är dåligt för oss konsumenter, i slutänden är det vi som får betala den extra kostnaden.

Det tror jag inte en sekund på, har någon länk som styrker att EU marknaden får sina kort från USA ? Vad skulle Nvidia tjäna på att importera kort och betala straffskatt i USA om det är en annan marknad som är slutdestination ?

Har jobbat en del med import/export och aldrig hört talas om ett bolag som låter sina produkter skickas via ett tredje land, särskilt inte om åker på extra tull p.g.a. det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför skulle nvidia ge bort 25% till amerikanska staten för alla kort som är avsedda för den icke-amerikanska marknaden? Jag har svårt att tro att alla kort skeppas till usa för att sedan skeppas vidare.

Det gör dom självklart inte, men det verkar finnas ett desperat behov hos en del i diverse forum att skylla prisökningarna på externa faktorer. Saker som tullar och valutakurser drabbar ju alla liknande varor på samma sätt, så hur det skulle motivera att dom nya korten är extremt mycket dyrare begriper jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxxD:

GEFORCE RTX™ NVLINK™ BRIDGE
The GeForce RTX™ NVLink™ bridge connects two NVLink SLI-ready graphics cards with 50X the transfer bandwidth of previous technologies. This means you can count on super-smooth gameplay at maximum resolutions with ultimate visual fidelity in GeForce RTX 2080 Ti and 2080 graphics cards.

vart köpa NVLINK i sverige ? jag kommer köpa 2 x 2080 ti snart så behöver sådan då

Tack på förhand för svar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

vart köpa NVLINK i sverige ? jag kommer köpa 2 x 2080 ti snart så behöver sådan då

Tack på förhand för svar

Hejsan,
Tror du får köpa den direkt via Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det blev ett "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING" för mig. Hoppas nu bara att EK släpper ett vattenblock till just den modellen, det är iofs en månad innan det kommer så det finns tid

ingen fara https://videocardz.com/newz/ek-geforce-rtx-2080-water-block-s...

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8