Nvidias referenskort i Geforce RTX 2000-serien kommer med uppdaterad kylare

Permalänk
Melding Plague

Nvidias referenskort i Geforce RTX 2000-serien kommer med uppdaterad kylare

De tidigare ryktena visar sig stämma, då de tre grafikkorten i Nvidias Geforce RTX 2000-familj skrotar den gamla referenskylaren och får en ny variant med två fläktar och förbättrad ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och kostar mer än en veckas semester på Irland.

(Den är snygg dock.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det jag vill veta är om denna kylare fungerar vinklad 90° som i vissa Silverstone-chassin, till exempel mitt eget FT02...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

XFX anyone?

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker fan referenskortet ser ganska okej ut.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Eftersom kylaren ser ut som vilken 1080,980,780,680 3e parts kylare som helst kanske det är mer rätt att jämföra ljudnivåerna mellan dessa eftersom det ändå är de 90% köper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar starkt på att beställa ett referenskort. Kylaren verkar ju fan inte alls taskig. Frågan är bara om det passar med ett 2080 eller om man ska köra på ett Ti...

3440x1440 med 100hz. Jag var helt inställd på ett Ti tidigare(nej jag stammar inte) men funderar hur pass mycket kraftfullare det verkligen är. Någon som har en vettig gissning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det jag vill veta är om denna kylare fungerar vinklad 90° som i vissa Silverstone-chassin, till exempel mitt eget FT02...

Har inte haft problem med kylning i denna chassityp (överklockad R9290X). Passar det på längden är det nog inga bekymmer!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Jag gillar deras design man ser att det är en premium produkt på länga vägar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Funderar starkt på att beställa ett referenskort. Kylaren verkar ju fan inte alls taskig. Frågan är bara om det passar med ett 2080 eller om man ska köra på ett Ti...

3440x1440 med 100hz. Jag var helt inställd på ett Ti tidigare(nej jag stammar inte) men funderar hur pass mycket kraftfullare det verkligen är. Någon som har en vettig gissning?

Hej från andra tråden berätta gärna vad du kommer fram till, vore intressant då vi sitter på liknande system. För mig känns prislappen just nu väldigt magstark för Ti-modellen så vi får väl se.

Skrivet av orginallinus:

Har inte haft problem med kylning i denna chassityp (överklockad R9290X). Passar det på längden är det nog inga bekymmer!

Det låter ju fantastiskt! Får man fråga vilka temperaturer du har? Har sökt febrilt hela dagen efter svar men hittar knappt något och när jag gjort det har mycket varit självemotsägande. Bland favoriterna en recension som stoppade i Windforce-kylare men under själva temperaturtestet bytte de till vanlig radialfläktskylare utan att förklara varför eller ens nämna det i texten.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om när första testerna kan trilla in? Är sugen på att se vad det presterar i spel utan rtx..

Permalänk
Medlem

Halvera priserna så börjat det bli intressant ...
Snyggt ref kort dock ! Dom tidigare var gräsliga tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Han sa att RTX 2070 presterar bättre än Titan X Pascal. Är det utan ray tracing inblandat? Isåfall blir jag riktigt köpsugen så man kan lira på 4K teven i 4K utan hack :9

Permalänk
Medlem

@iglo0: Alla deras jämförelser var ju med RT enabled. Inte konstigt att de presterade så mycket bättre, då förra generationen inte var konstruerad för RT alls.

Väntar på benchmarks. Minst +80% prestanda i ren FPS från mitt 1080 för att jag ska lägga 13-14K på det.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Hej från andra tråden berätta gärna vad du kommer fram till, vore intressant då vi sitter på liknande system. För mig känns prislappen just nu väldigt magstark för Ti-modellen så vi får väl se.

Tjo!

Ja, lite så jag känner. 9~11k är en no-brainer för mig men 14~15k börjar bli lite tungt, fast om man kan utnyttja kraften till fullo så är det väl ändå värt lite ångest. Jag funderar lite på vad det är jag vill ha bortsett från ett nytt grafikkort just nu, haha!

Har googlat runt och försökt hitta så mycket svar som möjligt och det närmsta jag kommer är väl att 1080Ti vid den upplösningen, och det tycks inte riktigt hålla ut så värst bra när det kommer till att vara stabilt i 100 FPS i tyngre spel på högsta inställningarna. De flesta jag hittar säger att man bör sänka inställningar, använda gsync eller bara nöja sig med 60FPS - något jag inte har möjligheten till och inte vill göra.

Edit: Blir antagligen att bara vänta på benchmarks antar jag. Förhoppningsvis får vi reda på det någorlunda innan release. Jag *vill* förhandsboka men... ska jag ha Ti vill jag veta att jag får vad jag betalar för(enligt vad jag är ute efter för min setup). Förväntar inte mig något som 40% mer prestanda än 1080Ti eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Har goda förhoppningar om referenskylaren, OM den verkligen är tyst så vore det fint med tanke på de små dimensionerna (dvs kortet ryms i vilket chassi som helst så länge som det finns plats på längden).

OM. OM och endast OM. OMM. Jag får invänta något trovärdigt test.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant se hur temperaturen komma ligga med denna kylaren. Skönt att Nvidia släpper sin gamla kylare. När Sweclockers fått RTX 2080 och 2080 TI in på kontoret får man hoppas de kör en unboxing video på de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer att sättas press på partnertillverkarna om dessa ref kort och ny kylare blir bra (liknande kylförmåga men framförallt ljudnivå.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

18000-mila servicen inställd på grund av GPU köp. Hur förklarar man det för frugan..? Skämt o sido, men smakar det så kostar det numer. Jösses vilka priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzq:

18000-mila servicen inställd på grund av GPU köp. Hur förklarar jag det för frugan..?

Ljug.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skönt att betala 20% till på priset efter växelkurs+moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Tjo!

Ja, lite så jag känner. 9~11k är en no-brainer för mig men 14~15k börjar bli lite tungt, fast om man kan utnyttja kraften till fullo så är det väl ändå värt lite ångest. Jag funderar lite på vad det är jag vill ha bortsett från ett nytt grafikkort just nu, haha!

Har googlat runt och försökt hitta så mycket svar som möjligt och det närmsta jag kommer är väl att 1080Ti vid den upplösningen, och det tycks inte riktigt hålla ut så värst bra när det kommer till att vara stabilt i 100 FPS i tyngre spel på högsta inställningarna. De flesta jag hittar säger att man bör sänka inställningar, använda gsync eller bara nöja sig med 60FPS - något jag inte har möjligheten till och inte vill göra.

Edit: Blir antagligen att bara vänta på benchmarks antar jag. Förhoppningsvis får vi reda på det någorlunda innan release. Jag *vill* förhandsboka men... ska jag ha Ti vill jag veta att jag får vad jag betalar för(enligt vad jag är ute efter för min setup). Förväntar inte mig något som 40% mer prestanda än 1080Ti eller något sånt.

Håller med angående priset, det är vad jag hade hoppats på. Angående 1080Ti vid den upplösningen och frekvensen varierar det ju mycket, men i de spel jag är intresserad av pendlar siffran tillräckligt mycket under 100-strecket för att jag ska tycka ett byte uppåt är värt det. Har själv inte behövt sänka inställningar, men i till exempel Witcher 3 kom G-sync väl till pass.

Blir samma för mig, bara att vänta på recensionerna. Förhoppningsvis syns de imorgon så man kan ta ett beslut inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Någon som har en aning om när första testerna kan trilla in? Är sugen på att se vad det presterar i spel utan rtx..

Förmodligen dagen efter det datum du inte längre får cancellera din preorder.

Hursomhelst så är kylaren intressant och det ska bli nice att se den jämföras med custom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Förmodligen dagen efter det datum du inte längre får cancellera din preorder.

Hursomhelst så är kylaren intressant och det ska bli nice att se den jämföras med custom kort.

Tydligen ska den 22a vara någon speciell dag för detta

https://twitter.com/VideoCardz/status/1031632059700264961

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Luciphear:

Funderar starkt på att beställa ett referenskort. Kylaren verkar ju fan inte alls taskig. Frågan är bara om det passar med ett 2080 eller om man ska köra på ett Ti...

3440x1440 med 100hz. Jag var helt inställd på ett Ti tidigare(nej jag stammar inte) men funderar hur pass mycket kraftfullare det verkligen är. Någon som har en vettig gissning?

Tänk skillnaden mellan 1080 och 1080 Ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Tänk skillnaden mellan 1080 och 1080 Ti

Skickades från m.sweclockers.com

Så ca ~20 FPS högre är väl tänkbart. Frågan är 20 FPS högre än *vad* så blir väl ändå att vänta och se. Förhoppnings finns det väl ett par grafikkort kvar närmre release då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Och kostar mer än en veckas semester på Irland.

(Den är snygg dock.)

pfft en vecka semester eller något år med nice grafik?

Permalänk
Medlem

Let the coil whines begin! (?)

Intressant att Nvidia själva går ifrån radialfläkten men Asus väljer att behålla denna lösning.
Är det för kompakta byggen tro?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

@mame: GPU med blowerfläkt är ju något som man vill använda i vissa typer av byggen. Men det är lite av en nischprodukt. Inte konstigt att Founders-korten numera väljer bort denna lösning.