Permalänk

Begagnad bil - budget 200k

Eftersom jag nyligen har fått en tjänstebil så är jag ute efter en bättre begagnad bil till frugan. Bilen ska vara komfortabel då hon kommer pendla närmare 40 mil i veckan. Jag har kikat lite på Mazda 6 2.2DE Optimum, men har ingen erfarenhet av dessa bilar alls. Skulle det kunna vara ett alternativ? Har också kikat på Kia Optima 1.7 diesel men tvekar lite på 136hk.

Kraven är:

  • Sedan/Kombi

  • Diesel/hybrid

  • Mindre än 12000 mil

  • Årsmodell 2014 ->

Bombar gärna med förslag. Ska nämnas att tyskar bilmärken inte är av intresse.

Edit: Har nu varit ute på blocket och kollat på en hel del bilar som är intressanta. Valet står mellan en Mazda 6 2.2DE Optimum, Volvo V60 D4 Summum AWD med R-design och Mercedes E220.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Eftersom jag nyligen har fått en tjänstebil så är jag ute efter en bättre begagnad bil till frugan. Bilen ska vara komfortabel då hon kommer pendla närmare 40 mil i veckan. Jag har kikat lite på Mazda 6 2.2DE Optimum, men har ingen erfarenhet av dessa bilar alls. Skulle det kunna vara ett alternativ? Har också kikat på Kia Optima 1.7 diesel men tvekar lite på 136hk.

Kraven är:

  • Sedan/Kombi

  • Diesel/hybrid

  • Mindre än 12000 mil

  • Årsmodell 2014 ->

Bombar gärna med förslag. Ska nämnas att tyskar bilmärken inte är av intresse.

Är själv EXTREMT sugen på en just Mazda 6 2.2DE Optimum auto 4WD.
Var riktigt nära att köpa en sådan 2012 men då blev det en Skoda. Nu är det dags igen så nu är det nästan bara den jag tittar på.

Permalänk
Hedersmedlem

Att sortera efter kraven du har skulle resultera i ungefär alla bilar som finns på marknaden. Jag tycker du får vara mer specifik med vad du/ni letar efter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Mazda 3 2016, det är roliga och välbyggda bilar och jag börjar inte gråta när jag servar den hos mazda, så 5/5 i betyg.

Mazda 6 är ju en bättre mazda som fortfarande skruvas ihop i Japan jämfört med min som är monterad i Mexico.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För under 200k får du ju mängder av bilar att välja mellan, i princip alla kombi/sedaner som inte är tyska uppfyller dina krav.

Ett förslag är Citroen C5 (5 stjärnor i euro ncap, låga priser, gashydralisk fjädring, årsmodell 16):
Tex: https://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C5_Tourer_BlueHDi_180...
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_2_0Hdi_180hk_AUT_... (ca 1000mil)
https://www.blocket.se/vastmanland/Citroen_C5_Tourer_Exclusiv...
(notera att jag endast tittat på exclusive modellerna då dom har lite extra grejer som läderklädsel, större navigator som standard osv)
För 120k, och basutrustning men gashydralisk fjädring så får du tex denna från -14: https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_2_0_HDI_TOURER_16...

Volvo har ju ett gäng gamla v60 inom budget, om man nu gillar sånt. V90 är inte där ännu tyvärr.

Edit: Nån nämnde ju elbil, då hamnar du på typ en nissan leaf som saknar allt du önskar men annars rolig tanke: https://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Leaf_24kwh_Acenta_7840...

Permalänk

Något som gör att rena elbilar faller bort med den körsträckan "betalar" bilen sig själv om ni har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet?

Finns ett gäng i prickar dom andra kraven iaf om man är generös med man lägger i sedan/kombi (tänk halvkombi)...

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82: 200k är väl ganska snålt om man snackar elbil. Nog kan man spara lite pengar på att slippa tanka, räkna iaf med 1kr/km i bränsle..

Permalänk
Medlem

Ford Mondeo, halvkombi.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

@boibo: Jo, det är halvsnålt.
Men begagnade Nissan Leaf ligger däromkring, problemet med dom är att det är en halvkombi i åtminstone min värld även om vissa handlare verkar lägga ut nya Leafs på blocket som kombi.

Edit: Glömde drivmedels frågan.
1 kr/km låter rimligt för diesel men laddar du hemma kommer du undan med 0,2 kr/km.
Så det är en besparing på 0,8*400=320kr/veckan.

Glömde drivmedels frågan
Permalänk
Medlem

Jag köper hellre en ny bil för 200.000:- och går ner på krav än köper en begagnad som gått 12.000 mil för samma peng, men det är ju jag. Jag köpte en Mazda 3 Vision bensin (kombikupe) och jag är nöjd. Det enda jag har att anmärka på är väl att den är lite bullrig på motorvägen. Mazda 3 och Mazda 6 är också väldigt snarlika i sin design att man knappt ser skillnad i första anblicken. Har inte provkört Mazda 6 för jag ville inte betala mer än runt 200.000:- så jag vet inte hur stor skillnad det är att köra dem.

Kollade runt bland många bilmärken innan jag bestämde mig för Mazda. Känns som det är svårt att köpa något annat som har samma premiumkänsla som Mazda har till det priset.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag köper hellre en ny bil för 200.000:- och går ner på krav än köper en begagnad som gått 12.000 mil för samma peng, men det är ju jag. Jag köpte en Mazda 3 Vision bensin (kombikupe) och jag är nöjd. Det enda jag har att anmärka på är väl att den är lite bullrig på motorvägen. Mazda 3 och Mazda 6 är också väldigt snarlika i sin design att man knappt ser skillnad i första anblicken. Har inte provkört Mazda 6 för jag ville inte betala mer än runt 200.000:- så jag vet inte hur stor skillnad det är att köra dem.

Kollade runt bland många bilmärken innan jag bestämde mig för Mazda. Känns som det är svårt att köpa något annat som har samma premiumkänsla som Mazda har till det priset.

Håller med, man får mycket för pengarna. Har samma åsikt om ljudnivån vid landsväg/motorvägs-körning dock. Synd att den inte är lite tystare, då hade den varit perfekt (för vad den kostar).

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Håller med, man får mycket för pengarna. Har samma åsikt om ljudnivån vid landsväg/motorvägs-körning dock. Synd att den inte är lite tystare, då hade den varit perfekt (för vad den kostar).

Jag har dämpat framdörrarna och allt från baksätet och bakåt med Silent Coat (har bilstereointresse och då dämpar man) och det har hjälpt lite. Jag tror att däcken som följer med inte är de tystaste, så när det är dax att byta däck kan man säkerligen hitta däck som är mycket tystare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Opel Insignia och Astra är ju två bilar som fått bra kritik, men det kanske är för tyskt även om det inte är det.

Permalänk
Medlem

Det är väl som vanligt: De stora bilarna är de med bäst komfort (av naturliga skäl). Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass, Volvo V70/S80, kanske VW Passat. Ni gör helt rätt i att skaffa en bättre begagnad bil med tanke på de mil hon kommer köra, detta för att slippa den absolut värsta värdeminskningen direkt från bilhallen och de första par tusen milen.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Är själv EXTREMT sugen på en just Mazda 6 2.2DE Optimum auto 4WD.
Var riktigt nära att köpa en sådan 2012 men då blev det en Skoda. Nu är det dags igen så nu är det nästan bara den jag tittar på.

Håller med! Det var lite dåligt formulerat av mig. Skyller på att det är lite halvsent på kvällen. Frågan borde varit mer specifikt just angående om Mazda 6 2.2DE från 2014 och uppåt, om det finns några fel och brister med bilen som man bör akta sig för.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag kör Mazda 3 2016, det är roliga och välbyggda bilar och jag börjar inte gråta när jag servar den hos mazda, så 5/5 i betyg.

Mazda 6 är ju en bättre mazda som fortfarande skruvas ihop i Japan jämfört med min som är monterad i Mexico.

Hur många mil har du hunnit köra? Hur ser serviceschemat ut?

Skrivet av Skrotnisse92:

För under 200k får du ju mängder av bilar att välja mellan, i princip alla kombi/sedaner som inte är tyska uppfyller dina krav.

Ett förslag är Citroen C5 (5 stjärnor i euro ncap, låga priser, gashydralisk fjädring, årsmodell 16):
Tex: https://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C5_Tourer_BlueHDi_180...
https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_2_0Hdi_180hk_AUT_... (ca 1000mil)
https://www.blocket.se/vastmanland/Citroen_C5_Tourer_Exclusiv...
(notera att jag endast tittat på exclusive modellerna då dom har lite extra grejer som läderklädsel, större navigator som standard osv)
För 120k, och basutrustning men gashydralisk fjädring så får du tex denna från -14: https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C5_2_0_HDI_TOURER_16...

Volvo har ju ett gäng gamla v60 inom budget, om man nu gillar sånt. V90 är inte där ännu tyvärr.

Edit: Nån nämnde ju elbil, då hamnar du på typ en nissan leaf som saknar allt du önskar men annars rolig tanke: https://www.blocket.se/goteborg/Nissan_Leaf_24kwh_Acenta_7840...

C5 ser väldigt opersonlig ut. Har du någon erfarenhet av DS-modellerna?

Skrivet av robertlindgren82:

Något som gör att rena elbilar faller bort med den körsträckan "betalar" bilen sig själv om ni har möjlighet att ladda hemma och/eller på jobbet?

Finns ett gäng i prickar dom andra kraven iaf om man är generös med man lägger i sedan/kombi (tänk halvkombi)...

Vi var faktiskt och kollade på en Renault Zoe för någon dag sen. Självklart föll hon för den för att den var liten och söt Tyvärr var jag tvungen och säga nej och slita hennes blick ifrån bilen.

Ett annat alternativ var en Hyundai Ioniq men den går över budgeten rejält.

Skrivet av reverend benny:

Opel Insignia och Astra är ju två bilar som fått bra kritik, men det kanske är för tyskt även om det inte är det.

Glömde bort att Opel också var tyskt. Har du någon erfarenhet av Insignia sjäv? Verkar som man får en hel del bil för pengarna.

Ska nämnas att jag har sneglat en hel del på Mercedes E220 från 2010 till 2013. Någon som äger en sådan bil? Verkar som man kan få rätt så mycket utrustning för 200k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Ska nämnas att jag har sneglat en hel del på Mercedes E220 från 2010 till 2013. Någon som äger en sådan bil? Verkar som man kan få rätt så mycket utrustning för 200k

Köpte en från 2010 innan midsommar. Riktigt trevlig om man är bekväm med Mercedes upplägget. Något låg sittposition för att jag ska tycka den är riktigt bekväm men är snarare smak och tycke.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Screenwalk:

Eftersom jag nyligen har fått en tjänstebil så är jag ute efter en bättre begagnad bil till frugan. Bilen ska vara komfortabel då hon kommer pendla närmare 40 mil i veckan. Jag har kikat lite på Mazda 6 2.2DE Optimum, men har ingen erfarenhet av dessa bilar alls. Skulle det kunna vara ett alternativ? Har också kikat på Kia Optima 1.7 diesel men tvekar lite på 136hk.

Kraven är:

  • Sedan/Kombi

  • Diesel/hybrid

  • Mindre än 12000 mil

  • Årsmodell 2014 ->

Bombar gärna med förslag. Ska nämnas att tyskar bilmärken inte är av intresse.

Edit: Har nu varit ute på blocket och kollat på en hel del bilar som är intressanta. Valet står mellan en Mazda 6 2.2DE Optimum, Volvo V60 D4 Summum AWD med R-design och Mercedes E220.

Mazda är nog mest prisvärd av de tre bilarna du kikar på. Men den ligger dåligt till när det kommer till ljudkomfort. Kör frugan mycket landsväg och/eller motorväg hade jag inte tagit Mazdan, de är rejält bullriga jämfört med de andra två. Kör hon mest på 70-vägar och därunder är den däremot ett trevligt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men borde inte frugan själv få bestämma vilken bil hon skall använda alla dagar i veckan?

Permalänk
Medlem

[quote postid="17518591" userid="137069" name="Screenwalk"]
Hur många mil har du hunnit köra? Hur ser serviceschemat ut?

2000 mil på bensinarna, antagligen mer på diesel, minst 3000 mil har hunnit köra 2 år eller 4000 mil så servat den två gånger

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att vänta med bilköp tills vi har klart för oss vilken regering som sitter kommande 4 år.

OT/politiserande /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mitt råd är att vänta med bilköp tills vi har klart för oss vilken regering som sitter kommande 4 år.

Ja, vad var det nu igen för en bensinbil att göra samma klimatpåverkan som att tillverka en ny bil, 17 år? och då är det inklusive tillverkningen av bensinbilen så de där fina batterierna kanske inte är räddningen ändå...

Är man osäker kan man köpa en bensinbil för det är ju just dieslarna som är de stora syndabockarna idag efter VW's lilla miss med avgasutsläpp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, vad var det nu igen för en bensinbil att göra samma klimatpåverkan som att tillverka en ny bil, 17 år? och då är det inklusive tillverkningen av bensinbilen så de där fina batterierna kanske inte är räddningen ändå...

Är man osäker kan man köpa en bensinbil för det är ju just dieslarna som är de stora syndabockarna idag efter VW's lilla miss med avgasutsläpp

Ointressant som privatperson vad som är sant och inte egentligen gällande klimatpåverkan. Det som är intressant är kommande miljöskatter/subventioner/förbud.

Permalänk
Medlem

Gällande bil så kan jag ge en tumme upp för V60 D4 AWD. Med några plumpar i registret.
Jag kör själv en V60 D4 AWD Cross Country 2017 som jag är väldigt nöjd med.
Det man ska komma ihåg är att AWD är Volvos gaaaamla 5 cylindriga motor och en lika uråldrig slirlåda. Så de drar soppa. Räkna med 0,85. Och 149 g/km.
Men det är en bil som fungerar ypperligt på Svenska vägar med Svenska väderförhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

C5 ser väldigt opersonlig ut. Har du någon erfarenhet av DS-modellerna?

Ser opersonlig ut ja, men komforten är över allt i klassen. DS-modellerna har ju lite mer utseende om man gillar det, men dessa saknar gashydralisk fjädring och är i princip bara en sminkad peugeot. (medans C5an är en peugeot med gashydralisk fjädring).

Permalänk
Skrivet av Screenwalk:

Vi var faktiskt och kollade på en Renault Zoe för någon dag sen. Självklart föll hon för den för att den var liten och söt Tyvärr var jag tvungen och säga nej och slita hennes blick ifrån bilen.

Zoe kanske är lite liten. Men en Nissan Leaf som nämnts på andra ställen i tråden kanske?

§5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår i enlighet med §1 och §5 i forumreglerna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Kan inte säga något om de bilarna du kollar på, de är säkerligen bra dock så vill jag peta in BMW 520d. Min far har en sådan, och den är en dröm att köra. Förarpositionen är toppklass tack vare läder sportsäten och m sportratten (krav att ha dem).
Växellådan och motorn fungerar riktigt bra ihop, 190hp räcker långt för normal körning. På motorvägen är bilen bekväm och tyst. På landsväg får man njuta av det fantastiska chassit. Bmws IDRIVE implementerar navigator, backkamera och bluetooth med telefonen riktigt bra.

Se bara till att köpa en bli med facelift som kom 2014 då Idrive och drivlina blev uppdaterat (euro6).

Dock finns det några småbrister med f10 generationen.

Nos och vindrutan älskar att få stenskott.
Motorer som börjar brinna

Rekommenderar att du bokar in en provkörning

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

@Noob I am: Har en Bmw 520d G31 som tjänstebil och bilen jag ägde innan var en BMW F10 M550d. Därav skulle det vara kul och testa nånting nytt utöver tyskarna.

Till er andra som har deltagit i tråden så har jag skrivit på papper idag. Det blev en Volvo XC60 D5 AWD fullutrustad med R-design från 2014, det blev varken en sedan eller kombi. Ska hämta ut bilen på måndag nästa vecka

Permalänk
Medlem

Jag har pendlat hur mycket som helst i jobbet, med många olika bilar, och måste säga att enligt mig är det viktigaste:

- Motorvägskomfort
- Ljudisolering
- Bekväma stolar
- Hyfsad bränsleförbrukning
- Vettig växellåda

Med det sagt kan jag idag inte tänka mig annat än de lite större motorvägsloken. Det är guld värt och den lite högre inköpskostnaden blir inte många kronor extra per mil när man pendlar så mycket.

Min absoluta favorit och rekommendation är BMW 520, eller ännu hellre 530 om det ryms inom budget. E-klass är inget dumt val heller.

Edit: Såg att du har bestämt dig för en V60! Inget dumt val, även om jag tycker den kanske är lite för bullrig på motorvägen och lite halvtaskig drivlina.