Permalänk
Medlem

ssd hjälp + ram minne Hjälp!

Hej, jag har en hp pavilion 510-p113no med sshd. Det står att den bara har en SATA inkoppling eller hur innebär det att jag inte kan sätta in en ssd om jag inte tar bort min sshd?
Sen ska jag kunna sätta i ett till ram minne på 8gb hur stor skillnad gör det vid spel + resten av dator upplevelsen?
O vilket ram minne kan jag sätta i?
Länkar till datorn tack på förhand.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin94:

Hej, jag har en hp pavilion 510-p113no med sshd. Det står att den bara har en SATA inkoppling eller hur innebär det att jag inte kan sätta in en ssd om jag inte tar bort min sshd?
Sen ska jag kunna sätta i ett till ram minne på 8gb hur stor skillnad gör det vid spel + resten av dator upplevelsen?
O vilket ram minne kan jag sätta i?
Länkar till datorn tack på förhand.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Sålänge din dator har SATA-interface och formfaktorn på hårddisken är rätt så ska du kunna sätta in en SSD utan problem.
Sitter en 2.5" hårddisk (liten) i din dator redan nu?

Vad gäller RAM tror jag inte du kommer märka stor skillnad såvida du inte:
- sätter i snabbare RAM-minnen
- har problem med mängden RAM idag (för lite)

I din dator sitter det DDR4-minnen av typen SDRAM (8GB redan), du hittar t.ex. under: https://www.dustin.se/product/5010798328/ddr4-sdram.

Nu ser jag inte hur många slots du har för RAM, jag kanske missade det på deras artikelsida, vet du?

Ta gärna ett kort på insidan av din dator om du har några frågor eller behöver hjälp.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Sålänge din dator har SATA-interface och formfaktorn på hårddisken är rätt så ska du kunna sätta in en SSD utan problem.
Sitter en 2.5" hårddisk (liten) i din dator redan nu?

Vad gäller RAM tror jag inte du kommer märka stor skillnad såvida du inte:
- sätter i snabbare RAM-minnen
- har problem med mängden RAM idag (för lite)

I din dator sitter det DDR4-minnen av typen SDRAM (8GB redan), du hittar t.ex. under: https://www.dustin.se/product/5010798328/ddr4-sdram.

Nu ser jag inte hur många slots du har för RAM, jag kanske missade det på deras artikelsida, vet du?

Ta gärna ett kort på insidan av din dator om du har några frågor eller behöver hjälp.

Tack för hjälpen, jodå har två platser för ram minne. Ja exakt det gör det. Undra dock hur jag ska koppla in en ssd när jag bara har ett sata uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin94:

Tack för hjälpen, jodå har två platser för ram minne. Ja exakt det gör det. Undra dock hur jag ska koppla in en ssd när jag bara har ett sata uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Går det att lägga in bilder här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin94:

Går det att lägga in bilder här?

Hej, ja det går, men du behöver använda en tredjepartsida som t.ex. Imgur eller Pasteboard.
Sen länkar du den via den här bilden:

Jag föredrar nog imgur Den är snabb, enkel och gör allt den ska. För att se de här ikonerna förresten så måste du klicka på den här när du svarar:

Länken får du genom att högerklicka på bilden och välja "Kopiera bildadress", den lägger man mellan taggarna med texten "img" innuti såhär:

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiin94:

Tack för hjälpen, jodå har två platser för ram minne. Ja exakt det gör det. Undra dock hur jag ska koppla in en ssd när jag bara har ett sata uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

I min mening isf ska du använda 2 RAM-minnen som är lika bra (lika snabba) så om du redan har ett RAM-minne som är 2300mhz så bör du inte köpa ett som är 1600mhz. Du kan installera Speccy på din dator för att få ut mer exakt information om din dator.

Till min vetskap bör man inte heller blanda modell va? Risken finns att man kommer få uppleva BSOD (blue screen of death). Det är inte ovanligt att när du köper RAM-minne att du köper 2 moduler (2 stycken stickor).

Om du bara har 1 sata-uttag (väldigt osannolikt, moderkort brukar åtminstone 2-4st som minimum). Då kan du iaf ansluta den genom en SATA-kabel samt ström från ditt nätaggregat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40