Permalänk
Medlem

EK HT240

Hej!

Har efter år av suktande äntligen fattat beslutet att försöka mig på cwc.
För att inte krångla till det för mycket så började jag kika på färdiga kit från EK och fastnade för HT 240.
Dels för att mitt chassi tar en 240 i toppen, vilket är vad jag har på min AIO just nu (Deepccol Captain 240 EX White), dels för att jag tycker att HT är mycket mer tilltalande är ST.

Tanken är att om första delen går som den ska så ska jag expandera loopen till mitt grafikkort och kasta in en 360 i fronten på samma gång.

Nu till frågorna:
Pump och res kombon är som följande: EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM, är det en vettigt produkt? Finns det möjlighet att byta ut reservoar-delen i ett senare skede om jag tycker att 100mm ser lite litet ut i chassit?

Blocket som följer med är egenligen inte det jag är ute efter, så jag funderar på att köpa ett monoblock till mitt MSI x370 kort från EK, är det värt cirka 1500 extra - vad jag nu kan få ut för blocket som följer med kittet, annat än det estetiska. Jag tänker då primärt på den aktiva kylningen som appliceras på bl.a. VRM eller kommer det bara vara en fråga om utseende?

Andra erfarenheter av kit från EK, har ni varit nöjda med produkten? Vad behöver jag köpa till förutom en heatgun, eventuella former för att böja samt verktyg för att kapa och jämna ut kanter?

Tack på förhand!

/Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att du slänger iväg en fråga till EKs kundtjänst om vilka reservoar-cylindrar som passar i den toppen. De är verkligen tillmötesgående och hjälpsamma, har haft med dem att göra i både administrativa och tekniska ärenden.

Monoblocket lär göra skillnad om du verkligen stressar strömleveransen vid överklockning. Kolla överklockningsrecensioner för det specifika moderkortet. Bara det estetiska kan ju vara skäl nog, men det är upp till dig och din plånbok.

Jag köpte alla komponenter till bygget jag länkar till i signaturen från EKWB direkt. Hade lite trassel med betalningsmetod, missade att beställa AMD-bracket samt fick en trasig fläkt, men deras kundtjänst fixade allt med ny leverans inom fyra dagar. Enda klagomålet på produkterna är att jag trots försiktighet lyckades få mikrosprickor i plexiglastoppen på CPU-blocket (köpte ett annat block med metalltopp istället), annars är jag nöjd och kommer nog köpa merparten av komponenterna till nästa bygge hos dem.

När det kommer till verktyg så lär du behöva värmepistol, kantverktyg (anti-kantverktyg?), såg eller grövre tång (finns någon särskild Tube Cutter som kanske är värd att köpa om du tänker göra fler byggen i framtiden?) samt en sån där silikon-insert för att undvika kollapsade krökar. Typ detta: https://www.ekwb.com/shop/ek-hd-tube-d-i-y-kit-10and12mm, fast du lär hitta det du behöver hos närmsta byggvaruhus.

I övrigt kan jag rekommendera att fundera ut en strategi för att fylla och tömma systemet på vätska. Att skruva av locket på reservoaren vid påfyllning är enkelt, men att få ut vätskan utan att spilla överallt? Investera i en kulventil och lite hårdvara, samt en fitting för mjuk slang att koppla på ventilen när det är dags att tömma. Slang som passar borde finnas billigt på typ Biltema eller motsvarande.

Lycka till!

Kommentar om verktyg
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Tack så mycket för input! Ska slänga iväg en fråga till EK och se vad som finns tillgängligt

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom