Permalänk
Medlem

Fixa "LAN" åt grabben hemma!

Hej!
Grabben har fått börja spela Fortnite. Tidigare så har spelandet mest hållit sig till Minecraft och Roblox på PC. Konsoller kör vi mest plattformsspel och Zelda. Det blir också lite Forza.

Killarna på gatan i 11-14 års åldern har börjat spela ihop. De har börjat prata om att det skulle vara roligt att "ha LAN" hos någon.
Så, nu tänkte jag ordna så att grabben kan bjuda in grannskapet för att spela och bjuda på grillat!

Men. Hur löser man det här med nätverk och ström. Vi har Telia fiber 100 mbit. Hur många räcker det att spela på?
Hur löser man fördelningen av nätverket. Jag tänker att det inte är så bra att köra trådlöst?
Nätverket är bryggat från Telias router till min Netgear Nighthawk R7000.

SÅ, tips och ideer mottages tacksamt så jag kan skaffa och testa det som behövs innan. Jag vill inte stå där och kladda med ickefungerande teknik.

Permalänk
Medlem

Telia router -> Netgear -> Switch -> Datorer.

Hur många datorer har du tänkt dig att det rör sig om?
Om det är få datorer kan du skippa switchen och bara använda portarna på Netgear-routern.

100Mbit kommer troligen att räcka gott. Om någon tankar filer/streamar samtidigt kan det kanske bli strul, men de får ni i så fall fixa då det händer. Ström samma sak, om det nu inte rör sig om mängder med datorer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

hur många är dom? skulle säga att 10 pers är maxgränsen på en 100mbit lina. 10mbit var brukar räcka även om de vill kolla på youtube.

lättast är med en switch. satsa på en gigabit switch. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

tänk på att inte sätta alla datorer på samma fas bara, finns en risk att proppen går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

100/100 är inga problem alls. Dessutom brukar vi alltid sätta regler när vi brukade lana att man inte får sitta och tanka när andra spelar. Om man inte ska tanka något snabbt dvs. Nu var det ett tag sedan jag lanade men 100/100 ska du inte ha några problem alls med så länge folk inte börjar sitta och tanka massa saker.

Permalänk
Medlem

Ska de bara spela är 100Mbit/s hur mycket som helst. Googlade lite fort och Fortnite verkar behöva 100MByte/h vilket alltså är mindre än 0.5Mbit/s. Vad som brukar storkna först är annat i nätverket ELLER att folk sitter och tjuvtankar i bakgrunden.

Kör definitivt trådat.
Se till att brygga Telias router om det inte redan är gjort.
Routern är bra, behåll den men komplettera med en gigabitswitch så du får fler portar. Det är inte så noga vilken, även de billigaste klarar av ett LAN. Jag är ett fan av billiga Netgear, men har du någon liggande duger antagligen den med.

Datorerna drar inte över 200w styck i snitt. En vanlig 10A säkring klarar 2300w, en 16:a 3680 watt. 10 pers är alltså ingen fara oavsett.

På det stora hela är det inte svårt, det mesta bara funkar

*edit*
Tänk på att det kan bli vaaarmt. Har du 8 grabbar där är det 800 watt människor + minst lika mycket till i datorer. Som att ha en motorvärmare på i rummet konstant.

Permalänk
Medlem

Oj! Tackar för snabba svar!
Blir alltid överväldigad över snabbheten och exaktheten i svaren här! Tack för det.

Ok skönt att höra att det verkar gå bra. Fler än 10 st ska de nog inte bli.

Jo, jag har bryggat Teliaroutern och min router sitter i den.

Och det här med strömmen har jag funderat på. Visst förstår jag att en dator med ett 500w agg inte drar 500w konstant, men tack för infon om att det inte är någon fara.
Har tänkt fördela dem på flera olika säkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Oj! Tackar för snabba svar!
Blir alltid överväldigad över snabbheten och exaktheten i svaren här! Tack för det.

Ok skönt att höra att det verkar gå bra. Fler än 10 st ska de nog inte bli.

Jo, jag har bryggat Teliaroutern och min router sitter i den.

Och det här med strömmen har jag funderat på. Visst förstår jag att en dator med ett 500w agg inte drar 500w konstant, men tack för infon om att det inte är någon fara.
Har tänkt fördela dem på flera olika säkringar.

nej precis, det som står på agget är hur mycket det orkar att leverera som max in i datorn. vilket betyder att det oftast drar betydligt mindre än det, men det betyder också att när det levererar 500 watt till komponenterna så drar det mer än så från väggen. (beroende på hur effektivt det är, vilket oftast är speccat med en 80+ certifiering)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

nej precis, det som står på agget är hur mycket det orkar att leverera som max in i datorn. vilket betyder att det oftast drar betydligt mindre än det, men det betyder också att när det levererar 500 watt till komponenterna så drar det mer än så från väggen. (beroende på hur effektivt det är, vilket oftast är speccat med en 80+ certifiering)

OK. De drar alltså tillfälligtvis MER alltså?

Ja det här med trådat kommer kräva en del jobb. Måste dra kabel på utsidan av huset, dels blir det närmre och jag vill inte ha någon kabel genom vardagsrummet. Plus att jag ändå har tänk göra i ordning ena delen av vardagsrummet som spelhörna, med fasta platser för 4 pers, och tillfälligtvis kunna göra om för fler spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

OK. De drar alltså tillfälligtvis MER alltså?

Det gäller för allt som drar el. Drar en produkt 100w i väggen med 80% effektivitet så blir det 80w i maskinen, resten är förlorat i värme. Därför är det bra med nätaggregat som har högre certifiering, Dessutom har bättre nätaggregat en planare kurva vilket ger bättre effektivitet då den optimala effekten oftast är vid 50% belastning av nätaggregatet. Detta gör att ett optimalt nätaggregat ska vara 200% av vad du drar i väggen. Eftersom det inte är vad man gör konstant, så är 40-60% mer realistisk förbrukning och ett dåligt nätaggregat skulle ligga med det optimala mellan 45% och 55% i belastning och dom bästa kan hålla över 90% effektivitet vid en förbrukning mellan 20% - 90% av nätaggets kapacitet.

Kort sagt, ett bättre nätaggregat ger alltså mindre svinn samt klarar av lite överlast om man plötsligt skulle dra iväg. Har sett tester där dom bästa är certifierade för 850w men klarar över 1200w tillfälligt. Dessutom så skyddar dom bättre dom andra sakerna i ditt hem genom att inte ge bort överlasten till komponenterna eller andra datorer / saker om dom dör, eller måste kasta in handduken.

Maskinen jag kör ligger mellan 200-450w (spikar på 600w), därför kör jag ett nätagg på 850W vilket ger ungefär 82%-96% effektivitet då nätagget jag har är optimalt mellan 30% till 70%. Dvs 255w - 595w.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det gäller för allt som drar el. Drar en produkt 100w i väggen med 80% effektivitet så blir det 80w i maskinen, resten är förlorat i värme. Därför är det bra med nätaggregat som har högre certifiering, Dessutom har bättre nätaggregat en planare kurva vilket ger bättre effektivitet då den optimala effekten oftast är vid 50% belastning av nätaggregatet. Detta gör att ett optimalt nätaggregat ska vara 200% av vad du drar i väggen. Eftersom det inte är vad man gör konstant, så är 40-60% mer realistisk förbrukning och ett dåligt nätaggregat skulle ligga med det optimala mellan 45% och 55% i belastning och dom bästa kan hålla över 90% effektivitet vid en förbrukning mellan 20% - 90% av nätaggets kapacitet.

Kort sagt, ett bättre nätaggregat ger alltså mindre svinn samt klarar av lite överlast om man plötsligt skulle dra iväg. Har sett tester där dom bästa är certifierade för 850w men klarar över 1200w tillfälligt. Dessutom så skyddar dom bättre dom andra sakerna i ditt hem genom att inte ge bort överlasten till komponenterna eller andra datorer / saker om dom dör, eller måste kasta in handduken.

Maskinen jag kör ligger mellan 200-450w (spikar på 600w), därför kör jag ett nätagg på 850W vilket ger ungefär 82%-96% effektivitet då nätagget jag har är optimalt mellan 30% till 70%. Dvs 255w - 595w.

Ok. Tack för info. Det där med effektivitet och procentsats ringer det någon klocka om nu när jag läser det igen. Nu blir det lite OT här, men. Jag förstår att nätaggregat klarar tillfälligtvis högre belastningar, men är detta något som sker för jämnan?

Jag lägger ut lite så får du säga om jag är ute och cyklar.

Är det så att en dator som blir belastad plötsligt drar x antal watt mer än agget är gjort för.
Vad är det som bestämmer detta?
Om jag nu konfigurerar en dator som enligt specs ska klara sig på 500w, vad är det som gör att den plötsligt "tillåts" att dra mer än så?

Om, som du skrev i början på ditt inlägg, en maskin drar 100w med 80% effektivitet så drar den ju 80w. Men hur menar du att den kan dra mer? Eller är det jag som är morgontrött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Om, som du skrev i början på ditt inlägg, en maskin drar 100w med 80% effektivitet så drar den ju 80w. Men hur menar du att den kan dra mer? Eller är det jag som är morgontrött?

Skickades från m.sweclockers.com

Den drar fortfarande 100watt men 20% försvinner i värme. Därmed 80% effektivitet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Och det här med strömmen har jag funderat på. Visst förstår jag att en dator med ett 500w agg inte drar 500w konstant, men tack för infon om att det inte är någon fara.
Har tänkt fördela dem på flera olika säkringar.

När vi arrangerar större lan så räknar vi grovt på 12 perssoner på en 16A säkring.

med tanken på åldern så tror jag inte att strömmen är ett större problem då de kanppast har månster datorer med sig.

Men räkna runt 250-300W per dator, och du har ungefär 2400W på en 10A säkring. men sen får du ju tänka på att det kan finnas annat på säkringen med.
Har du en CEE hanske i garaget eller något så kan du ju hänga på en fasdelare så borde du har tillräkligt med kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Den drar fortfarande 100watt men 20% försvinner i värme. Därmed 80% effektivitet.

Fan så trött jag känner mig nu. Givetvis,!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

När vi arrangerar större lan så räknar vi grovt på 12 perssoner på en 16A säkring.

med tanken på åldern så tror jag inte att strömmen är ett större problem då de kanppast har månster datorer med sig.

Men räkna runt 250-300W per dator, och du har ungefär 2400W på en 10A säkring. men sen får du ju tänka på att det kan finnas annat på säkringen med.
Har du en CEE hanske i garaget eller något så kan du ju hänga på en fasdelare så borde du har tillräkligt med kräm.

Tack!
Det var väl ungefär så jag tänkte.

Har kanske möjlighet att låna en lokal. Problemet där är att det saknas jordade uttag. Det känns inte helt hundra. Därför har jag valt bort det.
Går det att lösa på något bra sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rospigg: ska man vara petig så försvinner allt i värme, fast på olika ställen. Sen är 80% ratingen bara en viss del av last-kurvan. Så vid 5% last kanske det är 50% effektivt men o andra sidan då har du en total effekt på kanske 25W.

Men ja, 10 pers är inga problem på en vanlig 10A. Du har säkert fler grupper i lokalen du ska vara. Sen är ju inte maxlast något säkringarna klarar av, ofta är det ca 80% av 10/16A som dom klarar "länge". Kör man 100% på 10/16A så löser dom ut efter 2-3 timmar.

Permalänk
Medlem

Enklast möjliga:
En kabel från routern till en switch där de ska ha LANet så får de själva plugga i sina kablar från dator till switch.
Gällande elen så ska 4 datorer på samma grupp/säkring (10A) vara lugnt. Har du tillgång till uttag från tre grupper så kör på det, kommer funka fint. Som tumregel så drar all eluttrustning som mest vid uppstart (extra j*vliga är motorer), därav att du kan få en spik som initialt är mycket högre än när saker stabiliserat sig efter några sekunder.

Om du har tillgång till ett trefasuttag så kan du dra en trefaskabel till LANet och splitta ut i tre enfasuttag med en "enkel adapter", alternativt låna en byggcentral (gör exakt samma sak men brukar ha inbyggda säkringar och jordfelsbrytare).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Tack!
Det var väl ungefär så jag tänkte.

Har kanske möjlighet att låna en lokal. Problemet där är att det saknas jordade uttag. Det känns inte helt hundra. Därför har jag valt bort det.
Går det att lösa på något bra sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr finns det inget säkert sätt att fixa jordat oförutom att ringa elektriker som får göra installation av jordat utag.

Kan säga att när vi arrangera större har jordat räddat oss många gånger då folk spiller dricka och annat skit på golvet

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

Tyvärr finns det inget säkert sätt att fixa jordat oförutom att ringa elektriker som får göra installation av jordat utag.

Kan säga att när vi arrangera större har jordat räddat oss många gånger då folk spiller dricka och annat skit på golvet

Rätta mig om jag har fel, men

Jordade uttag och jordfelsbrytare är olika saker.
Har lokalen jordfelsbrytare behöver du inte vara orolig för personskador så länge ingen får för sig att hålla i fas och nolla samtidigt och på så sätt bli en förbrukare

Annars bryter JFB när strömmen som går ut på fasen inte kommer tillbaka på nollan, dvs läcker ut fel väg någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dalledalle:

Rätta mig om jag har fel, men

Jordade uttag och jordfelsbrytare är olika saker.
Har lokalen jordfelsbrytare behöver du inte vara orolig för personskador så länge ingen får för sig att hålla i fas och nolla samtidigt och på så sätt bli en förbrukare

Annars bryter JFB när strömmen som går ut på fasen inte kommer tillbaka på nollan, dvs läcker ut fel väg någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Du förenklar lite väl mycket eftersom att nån får ström genom kroppen och skadas är inte lika vanligt som att nått börjar brinna så att personer skadas. Brand uppstår ofta pga elapparater och de behöver inte heller på nått sätt vara trasiga utan det kan räcka med att de används på olämpligt sätt typ torrkokning på spisen eller att man täcker över nått som blir varmt, eller att man har hård belastning på en kabelvinda med icke helt utdragen kabel.

Men en jordfelsbrytare är alltid en bra skyddsmekanism då den hjälper mot en hel del risker som uppstår vid elfel och man behöver inte skyddsjordade uttag för att jordfelsbrytaren ska kunna arbeta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du förenklar lite väl mycket eftersom att nån får ström genom kroppen och skadas är inte lika vanligt som att nått börjar brinna så att personer skadas. Brand uppstår ofta pga elapparater och de behöver inte heller på nått sätt vara trasiga utan det kan räcka med att de används på olämpligt sätt typ torrkokning på spisen eller att man täcker över nått som blir varmt, eller att man har hård belastning på en kabelvinda med icke helt utdragen kabel.

Men en jordfelsbrytare är alltid en bra skyddsmekanism då den hjälper mot en hel del risker som uppstår vid elfel och man behöver inte skyddsjordade uttag för att jordfelsbrytaren ska kunna arbeta.

Inser att jag kunde förtydligat att jag menade såklart att personskador vid beröring av strömförande utrustning minimeras med jfb

Jordade uttag skulle väl iofs inte heller hjälpa vid dina exempel vad gäller brand utan där gäller ju att använda utrustningen på ett säkert sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

Tyvärr finns det inget säkert sätt att fixa jordat oförutom att ringa elektriker som får göra installation av jordat utag.

Kan säga att när vi arrangera större har jordat räddat oss många gånger då folk spiller dricka och annat skit på golvet

Skrivet av dalledalle:

Rätta mig om jag har fel, men

Jordade uttag och jordfelsbrytare är olika saker.
Har lokalen jordfelsbrytare behöver du inte vara orolig för personskador så länge ingen får för sig att hålla i fas och nolla samtidigt och på så sätt bli en förbrukare

Annars bryter JFB när strömmen som går ut på fasen inte kommer tillbaka på nollan, dvs läcker ut fel väg någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Du förenklar lite väl mycket eftersom att nån får ström genom kroppen och skadas är inte lika vanligt som att nått börjar brinna så att personer skadas. Brand uppstår ofta pga elapparater och de behöver inte heller på nått sätt vara trasiga utan det kan räcka med att de används på olämpligt sätt typ torrkokning på spisen eller att man täcker över nått som blir varmt, eller att man har hård belastning på en kabelvinda med icke helt utdragen kabel.

Men en jordfelsbrytare är alltid en bra skyddsmekanism då den hjälper mot en hel del risker som uppstår vid elfel och man behöver inte skyddsjordade uttag för att jordfelsbrytaren ska kunna arbeta.

Skrivet av dalledalle:

Inser att jag kunde förtydligat att jag menade såklart att personskador vid beröring av strömförande utrustning minimeras med jfb

Jordade uttag skulle väl iofs inte heller hjälpa vid dina exempel vad gäller brand utan där gäller ju att använda utrustningen på ett säkert sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Ingen snabbfix för det alltså. Tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Tack!
Det var väl ungefär så jag tänkte.

Har kanske möjlighet att låna en lokal. Problemet där är att det saknas jordade uttag. Det känns inte helt hundra. Därför har jag valt bort det.
Går det att lösa på något bra sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara några problem att spela i en lokal med ojordade uttag. Det är ganska ovanligt med elfel. Tidigare hade man bara jordat i våtutrymmen.

Det finns fortfarande massor av äldre hus där det mesta är ojordat, så direkt farligt är det inte.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och tips!
Nu är det planerat till höstlovet. Så har jag lite tid på att fixa det tekniska, och bygga om i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Ok. Tack för info. Det där med effektivitet och procentsats ringer det någon klocka om nu när jag läser det igen. Nu blir det lite OT här, men. Jag förstår att nätaggregat klarar tillfälligtvis högre belastningar, men är detta något som sker för jämnan?

Jag lägger ut lite så får du säga om jag är ute och cyklar.

Är det så att en dator som blir belastad plötsligt drar x antal watt mer än agget är gjort för.
Vad är det som bestämmer detta?
Om jag nu konfigurerar en dator som enligt specs ska klara sig på 500w, vad är det som gör att den plötsligt "tillåts" att dra mer än så?

Om, som du skrev i början på ditt inlägg, en maskin drar 100w med 80% effektivitet så drar den ju 80w. Men hur menar du att den kan dra mer? Eller är det jag som är morgontrött?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att du blandar ihop olika saker här med dom första frågorna. Men om vi börjar med effektiviteten så är det väldigt enkelt så att när du drar 100w i väggen så använder din dator max 80 watt, däremot kommer din elräkning att vara på 100w. Så med andra ord så försvinner 20w i värme och spill. Skulle du maxa ett 1000w nätaggregat så kommer din elräkning att vara på 1200w.

Eftersom watt faktureras i kWh (kilowattimmar) så innebär det att 1 000w i en timme på din mikrovågsugn är samma kostnad som 100w i 10 timmar eller 1w i 1000 timmar. Nu finns det lite andra saker som kommer att göra detta felaktigt, bland annat spillet och t.ex. att du har lite inställningsmöjligheter och lampan som lyser etc. Men själva mikrovågen skulle exklusivt vara 1000w totalt. Det här spillet är även det som ett nätaggregat orsakar för att det gör om 240v till 3, 5 och 12v. Nu finns det säkert något annat som även skulle göra detta felaktigt, men sett till vägguttaget så är 1000w i en timme samma som 100w i 10 timmar eller 1w i 1000 timmar.

Det andra här du tar upp med att den drar mer ska snarare ses som att ett bra nätaggregat klarar lite mer än vad den har satts till, vid vissa tillfällen. Om din dator drar så mycket ström för jämnan tyder det snarare på att ditt nätaggregat är underdimensionerat mot datorns komponenter.

Spiken jag syftar på är den som datorn har i förhållande till dess genomsnittliga förbrukning. Använder du bara datorn till att surfa t.ex. så kommer spiken att uppstå så fort du testar ett mer avancerat program. Vanligen uppstår spiken om du plötsligt testar ett nytt spel på ett äldre grafikkort, redigerar en högupplöst bild, rendering / videoredigering eller gör en benchmarking eller stresstest och du inte gör detta för jämnan.

Med andra ord kan du prova att videoredigera på en datorn med medioker prestanda, men om du tänkte använda det ofta så är bättre delar och kraftigare nätagg något du behöver. Bland annat för att spara tid.

Känns som att du oroar dig för ett problem i onödan när det gäller just "Är det så att en dator som blir belastad plötsligt drar x antal watt mer än agget är gjort för. ". Det är inte så att en dator drar mer än vad nätaggregatet är gjort för när en dator belastar. Utan frågan här är vad nätaggregatet skulle klara av. Ett dåligt 850w nätagg skulle släcka vid en belastning på 790-900w medans ett bra nätaggregat skulle klara 850w 24/7 eller en stund utanför specifikationerna. Skulle din dator öka med så mycket så skulle det innebära flera extra grafikkort som jobbar max och en extra CPU. Eller typ 20+ hårddiskar.

Vet inte hur jag kan förklara detta på ett bättre sätt, men någon som förstår kan säkert hjälpa TS.

För övrigt så tycker jag du ska fokusera mer på hur linan är uppbyggd och ca 300w / person vilket vid 10A är 8 personer eller 12 personer vid 16A. Så mellan 5 / 10 pers borde gå. I värsta fall får dom starta datorerna efter varandra då just uppstarten belastar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Blir alltid överväldigad över snabbheten och exaktheten i svaren här!

Citat:

10 pers är alltså ingen fara oavsett.

Citat:

Maskinen jag kör ligger mellan 200-450w (spikar på 600w),

Citat:

När vi arrangerar större lan så räknar vi grovt på 12 perssoner på en 16A säkring.

Citat:

Men ja, 10 pers är inga problem på en vanlig 10A.

Citat:

Gällande elen så ska 4 datorer på samma grupp/säkring (10A) vara lugnt.

Citat:

Så mellan 5 / 10 pers borde gå

Jag älskar att du fick ett så exakt svar som 4-15 personer

Kikar du valfritt sweclockers-test så brukar de köra effektmätningar på en hel dator. Tänk på att datorn är åt det fläskigare hållet och överklockad så du har redan marginal ifall någon av ungarna skulle komma med ett monster:
Länk till random test som visar 200W-400W per dator. 200w = överklockad midrange, 400w = överklockat titan x. Till det tillkommer 50w skärm per person.

Inklusive ganska god marginal bör du alltså kunna höfta 350w per helt paket. Vill du inte belasta säkringen mer än 80% (även om detta blir marginal på marginal) blir detta alltså cirka 5 pers per 10A-säkring eller 8 pers per 16A-säkring.

Har du 8 pers med 350w datorer så har du plötligt två "kupevärmare" som snurrar där inne.