Shenmue III får lanseringsdatum – släpps den 27 augusti 2019

Permalänk
Melding Plague

Shenmue III får lanseringsdatum – släpps den 27 augusti 2019

Under årets Gamescom-mässa släpps en ny trailer för Shenmue III, vilken avslöjar att speltiteln släpps den 27 augusti 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Finns det fortfarande!

Permalänk
Inaktiv

Tack för påminnelsen, måste gå och hämta ut Shenmue/Shenmue 2 till PS4

Permalänk
Medlem

Har dom Japanska limited edition utgåvorna till Dreamcast stiligt stående i skåpet, vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blev inte särskilt såld av det jag såg och tycker inte det jag sett av de tidigare spelen heller varit så lockande. Men vad jag förstått är detta en mycket omtyckt serie så om här är några fans här, kan ni säga vad är det som är så speciellt med det? Är det handlingen som är extremt bra? Måste man vara manga/anime (eller vad man kallar det) nerd för att uppskatta det eller funkar det för alla?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd

Råkade de köra demot genom ett Voodoo2-kort, eller?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av nipe:

Blev inte särskilt såld av det jag såg och tycker inte det jag sett av de tidigare spelen heller varit så lockande. Men vad jag förstått är detta en mycket omtyckt serie så om här är några fans här, kan ni säga vad är det som är så speciellt med det? Är det handlingen som är extremt bra? Måste man vara manga/anime (eller vad man kallar det) nerd för att uppskatta det eller funkar det för alla?

De två tidigare Shenmue-spelen till Dreamcast är väldigt stämningsrika. Jag finner ett härligt, harmoniskt lugn medan jag upplever stor spänning i jakten på Lan Di. Låter väldigt ostigt när jag beskriver det på så vis, men om man sätter sig in i Shenmue och står ut med det lite långsamma tempot kan man verkligen ha många trevliga timmar framför sig. Kanske kan verka småttigt jämförelsevis mot nyare open world-spel men det tar fortfarande ett bra tag innan man är igenom spelen, ffa Shenmue II.

Spelet har i princip ingen som helst påverkan från anime eller manga enligt mig utan har en väldigt klassiskt, närmast historisk japansk ton. Fightingscenerna är dock i mångt och mycket jämförbara med Virtua Fighter, vilket säger en del om kvalitén.

Den nya trailern tycker jag påvisar klart bra design i mån av miljöer och ljussättning, men tittar man på hur karaktärernas mesh är utformad och texturerad kan man förstås komma med en del önskemål. Är själv helt ok med att grafiken är delvis undermålig så länge spelet erhåller samma atmosfär. Sedan är det förstås alltid lätt att döma när man själv inte har varit inblandad.

Permalänk
Medlem

@nipe: För att svara på din fråga så känns självfallet Shenmue I & II väldigt gamla idag. Ifall man ska spela dem så bör man också betrakta spelhistorien och hur spel såg ut-, och fungerade år 2000. Shenmue var liksom en löfte om framtidens spel, med stora öppna spelvärldar och minitiös detaljrikedom.

Shenmue hade otroligt detaljerade karaktärer. Med avancerad ansiktsanimation och läppsync kom karaktärerna till liv på ett sätt man aldrig riktigt hade upplevt tidigare. Man får sätta detta i perspektiv att samtidens spel ofta hade en simpel textur på vad som idag klassas som low-poly objekt. Att spelet hade läpp-sync, ansiktsuttryck, cinematiska kameravinklar, dynamiskt väder, interaktiva miljöer och minitiös detaljobjektsnivå var otroligt ambitiöst för sin tid och aldrig något man tidigare beskådat.

Dock var det inte bara det grafiska som var ambitiöst, jag minns även att detaljarbetet kring ljud var något som inte riktigt skulle matchas förrän långt senare. bara en sådan sak som att karaktärers rörelser alltid medför ambientljud, så som fotsteg, ljud från kläder, så som jeansljud när de slåss sparkas, ryu's läderjacka som hörs när han rör på armarna, att varje slag och spark var accentuerad. Även när man spelade storproduktioner som FFX så saknades dessa bitar vilket gjorde att spelet kändes aningen mer som ett spel än vad Shenmue gjorde, för sin tid så var det så nära en interaktiv film man kunde komma.

I dagsläget har dock spel sprungit om shenmue med stormsteg. Och Shenmue 3 är allt annat än state-of-the-art idag. Vi som var där förstår storheten med spelet, och sätter man på sig de historiska glasögonen så tror jag verkligen att man kan uppskatta det. speciellt ifall man ställer spelet i perspektiv till samtida spel.

Shenmue är en otroligt viktig milstolpe i spelhistoriken, ifall man känner att man vill uppleva den eller inte är upp till var och en. Men i dagsläget måste man såklart ha överseende med mycket.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@Nissling:
@_genki:

Tackar för förklaringarna, nu förstår jag bättre varför de gillats så mycket. Tyvärr finns det så många spel som konkurrerar om den lilla speltiden jag har nuförtiden så detta får nog stå åt sidan ändå.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Ehh vafan det är ju först om ett år ? blev jätteglad för en sekund när jag insåg hur lång bort det är.. väck mig igen om 1 år

Permalänk
Medlem

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam idag

Permalänk
Medlem

Släpps något av dessa till Nintendo Switch så kommer jag köpa, om inte annat av nostalgiska skäl. Minns hur nyskapande serien var på sin tid och fighting-delarna var fantastiskt bra för sin speltyp (men för få). FMV-delarna med obligatoriska knapptryck i rätt tid är dock något jag gärna ser att de skippar till 3:an.

Permalänk
Medlem

Wow, fantastisk trailer. Vad hette spelet nu igen.. Stuttershit 3?

Lyckat att göra en spelvideo med mindre än 24fps.

Edit: fanns tydligen i en bättre version.

https://www.youtube.com/watch?v=LlmofnCnPeE

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/hppZa0cYJvk en kort beskrivning av shenmue och dens betydelse för spel industri. Inget spel har varit så häpnadsväckande som shenmue vist var bara 10 år när jag spelade det första gången.

Har själv spenderat 250 dollar på shenmue 3

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen, måste gå och hämta ut Shenmue/Shenmue 2 till PS4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam ida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönanskansen:

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam ida

Skickades från m.sweclockers.com

Och de är precis lika bra som jag minns dem inklusive den härligt usla kontrollen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Och nu blev skiten Epic store exklusiv och jag som är backer får ej steam key

Permalänk
Bildexpert

Det ska släppas till Steam längre fram, men ja, det känns inte så kul för oss som hjälpte till med kickstartern. Backade även ett fysiskt ex till Ps4:an så det känns nästan värt att fråga om man kan få en Steamnyckel vid senare tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

Och nu blev skiten Epic store exklusiv och jag som är backer får ej steam key

Jag letade upp mailet jag fick förra året där jag skulle välja om jag ville ha en Steam-key eller PS4 digital download och så klickade jag på länken igen och ändrade mitt val från en Steam-key till en PS4 digital download.

Jag har inget emot att spela detta spel på PS4 men alla har ju inte det valet och då verkar ju Epic store vara enda alternativet i detta läget.

Permalänk
Medlem

@Skyflyer: jag vet om det men endå sån jävla kniv i ryggen

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Skyflyer:

Jag letade upp mailet jag fick förra året där jag skulle välja om jag ville ha en Steam-key eller PS4 digital download och så klickade jag på länken igen och ändrade mitt val från en Steam-key till en PS4 digital download.

Jag har inget emot att spela detta spel på PS4 men alla har ju inte det valet och då verkar ju Epic store vara enda alternativet i detta läget.

Tusen tack för tipset! Bytte till digitalt på Ps4 också så kanske jag kan skaffa det på Steam vid något senare tillfälle för att köra det med bättre grafik. Kanske inför Shenmue 4 (om vi har sån tur).

Har egentligen inget emot EGS men det känns väldigt lökigt att vi som backade spelet blev mer eller mindre lovade att få det på Steam nu får det bekräftat att så inte blir fallet. Andra som inte backade spelet kan däremot vänta tills det släpps på Steam. Besvikelse, men det är (med all sannolikhet) inte ett beslut som gjorts av Yu Suzuki.

Lite gameplay med minispel. Grafiken i sig har ju rätt simplifierad mesh och grundläggande texturer. Känns dock som att det ändå kan bli ett trevligt spel för oss entusiaster, även om det förmodligen kommer att vara i rätt liten skala i jämförelse mot andra (lite mer moderna) open world.
https://www.youtube.com/watch?v=OgREZjAfM68

Permalänk
Medlem

Att de släpper det helt exklusivt (verkar inte finnas någon tidsgräns) till nya kunder på EGS är väl som det är tyvärr. Det stora sveket är ju att vi som backade spelet fick bekräftelse förra året att det skulle komma på Steam när vi valde plattform.

Metro Exodus finns ju tillgängligt på Steam för de som förbokade fram till ett visst datum. Snapshot Games erbjöd återbetalning med Phoenix Point, men här verkar det vara tvärkört med Shenmue III enligt Deep Silver. Det är rätt många på Shenmue III:s kickstartersida som är upprörda, för att uttrycka det milt.

Deep Silver verkar vara ett rätt ruttet företag och i förlängningen även THQ Nordic AB med svensken Lars Wingefors i spetsen.

Snaphot Games:

https://www.youtube.com/watch?v=Hjlgj5Ohlt0

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

@cyprus: ändrar till ps4 i fall att men kännas tvungen att göra det känns så ruttet dem förlängde till nov för den här skitna epci shit deal

och det är 1 års på epic shit store

Permalänk
Medlem

@ResarXam: Som jag förstått skall det inte släppas på någon annan plattform, alltså inte tidsexklusivt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Det är 1 år på epiv sen på steam

Permalänk
Bildexpert

Deep Silver har själva klargjort att Shenmue 3 kommer att släppas på Steam längre fram.

Permalänk
Medlem

Shenmue III är släppt nu. Spelar någon här det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert

@SCORPIUS Jag lirar det, på PS4 Pro då jag inte känner för att skaffa EGS.

Stör mig på att man förlorar hälsa genom att springa och fightingsystemet är mestadels en buttonmasher, till skillnad från de två tidigare spelen som har tydliga kopplingar till Virtua Fighter. Annars är det precis vad man kan förvänta sig från ett spel i Shenmue-serien. Kan inte säga att Suzuki har gjort något formellt fel, eller att någon egentligen bör vara besviken på resultatet.