Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

De nya Founders Edition-modellerna från Nvidia kommer med en rad nyheter, däribland ny kylarlösning och uppskruvade frekvenser direkt från fabrik.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Men då är dom ju inte överklockade...

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ClintBeastwood:

Men då är dom ju inte överklockade...

Min tanke exakt.

Och det var ju ett jäla liv och gapande om att nVidia skulle behålla de bra kretsarna själva även när pascal introducerades.
Men det visade sig ju rätt snart att det var fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

Aha, det förklarar priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

De vill få högre fps med RTX på än föregående gen av, då blev de nog tvugna att maxa frekvensen så gott son de kunde.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Partnertillverkarna är säkerligen supernöjda.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av HenKenny:

Partnertillverkarna är säkerligen supernöjda.

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av ramlösa:

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Går nog kräma ut mera från grafikkortet.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ramlösa:

Nu glömmer du det viktigaste, RGB!
Det är ju viktigt att det lyser fint i ens slutna låda man gömt någonstans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Undrar om inte Nvidia snart råkar ut för samma sak som 3DFX (tror jag det var) som tillslut retade upp tredjepartstillverkare till den milda grad att ingen ville sälja kort med deras kretsar längre?

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Vesh:

Nu glömmer du det viktigaste, RGB!
Det är ju viktigt att det lyser fint i ens slutna låda man gömt någonstans

Sant, missade jag helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av ramlösa:

Njae. Finns fall där 3e part introducerat custom-PCBs också. Dessutom så ser jag inte direkt det som troligt att Nvidias "in house" kylare kommer att kunna konkurrera med de bättre 3:e part kylarna.

Skrivet av Xyborg:

Undrar om inte Nvidia snart råkar ut för samma sak som 3DFX (tror jag det var) som tillslut retade upp tredjepartstillverkare till den milda grad att ingen ville sälja kort med deras kretsar längre?

Korrekt men då fanns det andra konkurrenter i from av Nvidia och AMD att vända sig till. Inte riktigt samma scenario här.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Men inte ett ord har nämts om prestandan mot pascal med raytracing off!

Hela den här saken gör mig skeptisk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av UncleDirty:

Som när AMD lanserade Bulldozer och vägrade jämföra med 2500K eller gå utanför artificiella benchmarks? Den typen av vibbar?

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av UncleDirty:

Ja alltså, varför dölja sådana kritiska detaljer?

Jo för att prestandan du talar om förmodligen suger stenhårt i förhållande till prislappen och Nvidia vill ha in så många pre orders dom bara kan medans järnet är varmt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Xinpei:

Som när AMD lanserade Bulldozer och vägrade jämföra med 2500K eller gå utanför artificiella benchmarks? Den typen av vibbar?

Hahaha men typ ja, sticker ju inte under stolen med med att jag önskar AMD framgång av ekonomi/politisaka anledningar just nu öppna standars ska vinna mark osv.

Men jag önskar inte ngn annan ska misslyckas, jag vill ju detta ska vara ett bra kort så AMD får ta upp matchen.

Men man undrar ju varför inte ett pip om den prestandan och säkerligen finns det en anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av UncleDirty:

Tar man ut ett medelvärde på de specifikationer som har ändrats (2080 Ti mot 1080 Ti) så rör det sig om 20-25%, lite beroende på hur man räknar. Det är såklart väldigt svårt att säga nåt konkret och det varierar i vanlig ordning från motor till motor, men särskilt mycket mer än 25% räknar jag inte med att se.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Arzei:

Tar man ut ett medelvärde på de specifikationer som har ändrats (2080 Ti mot 1080 Ti) så rör det sig om 20-25%, lite beroende på hur man räknar. Det är såklart väldigt svårt att säga nåt konkret och det varierar i vanlig ordning från motor till motor, men särskilt mycket mer än 25% räknar jag inte med att se.

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Överklockade referenskort som är tillverkade från grunden av den som gör chippen kan inte kan anses vara överklockade överhuvudtaget enligt min mening. Överklocka är när någon annan än den som tillverkat chippet kör på högre klocka än spec. Annars har ordet helt förlorat sin betydelse.

Det Nvidia nu gör är att dom tillverkar och binnar chipp för fullt. Och dom bästa sätter dom i dessa referenskort.

Eller har jag fel?

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Nice med högre överklocking på korten från stock, mer prestanda åt folk som aldrig överklockar.

Sen är det ju tråkigare för dom som överklockar manuellt för om stock va 1300MHz så hade ju varit kul om man ökade mer siffror men ja det är bara bonus enligt mig.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Kanske överklockas på grund av prestanda gentemot 1XXX serien som i sin tur
skall berättiga inköp av ny serien

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Som vissa tidigare har skrivit så kan väl ett kort designat av Nvidia, tillverkat av Nvidia och sen överklockat av Nvidia knappast kallas för överklockat? De har ju bestämt specifikationerna för det, och om de då höjer frekvensen så är det den nya specifikationen.

Frågan är ju om tredjepartstillverkarna kan höja den ännu mer och få liknanade fördel som med GTX10x0-serien, och sen om AMD kan ge dem en anledning att tvinga Nvidia att bete sig som folk.

Att de sedan behöver överklocka korten tyder väl på att de utnyttjar prisnivån och bristen på konkurrens på marknaden till sin fördel, och försöka vinna så mycket som möjligt så länge det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av HappyPie:

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

Varför angav han inte prestandan i TH/s? (Tera hashes per secound, används vid mining) Jag tror alla gamers hade jublat av glädje om siffrorna hade spöat Asic.

Jag tycker de som flera andra tillverkare har skött presentationen uselt. Då konsumenterna fick inte veta det de helst ville veta. RTX kommer en dag bli grymt, men för många dröjer det länge. Och det vi vill veta är prestandan i de vanliga applikationerna som vi idag använder. Inte att om 5 år så kanske ens applikation får stöd för RTX och köper du ett sådant grafikkort idag, så har du stöd för RTX då.

Nå RTX korten gav en massa funktioner som stöd för Ai, jag tror detta kommer gynna på Ai utvecklingen mycket. Och det är precis rätt tid för Nvida att lägga in dessa "funktioner", då de har så liten konkurrens. Men jag är rädd för att det för vanliga användare som redan sitter med ett bättre grafikkort, blir en rätt så kostsam uppgradering emot vad man får.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Förstår inte detta alls. Överklockade relativt vilket ”grundutförande”? Referenskorten heter väl just så av en anledning?

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Zirgo:

Kanske överklockas på grund av prestanda gentemot 1XXX serien som i sin tur
skall berättiga inköp av ny serien

Tänkte också detta. Ser kanske bättre ut i reviews, men marginalerna kommer i sådana fall krympa när de jämför vid max OC mot Pascal. Där kommer de inte undan.

5820k@4.5ghz | NH-D15 | Asus X99-A | GTX 970 STRIX | 4x4GB 2133mhz | rm750x | 960 EVO 256GB | Crucial MX100 512GB | FD Define S | Dell S2716DG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Men 14 000:-...vilket rövarpris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Det kan vara ett sätt att förklara strömförbrukningen: "Ni får ju testa stockhastigheter döööööööööööh" när testsiter klagar på att den är hög?

Skrivet av tvelander:

Nice med högre överklocking på korten från stock, mer prestanda åt folk som aldrig överklockar.

Sen är det ju tråkigare för dom som överklockar manuellt för om stock va 1300MHz så hade ju varit kul om man ökade mer siffror men ja det är bara bonus enligt mig.

Det är bara "högre klock" i stock och ingen överklockning. Dom som aldrig klockar har ju redan tredjepartstillverkarna som överklockar korten åt dom och delvis gpu boost.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Xinpei:

Korrekt men då fanns det andra konkurrenter i from av Nvidia och AMD att vända sig till. Inte riktigt samma scenario här.

Nästa gång är väl även Intel med i leken och förhoppningsvis även AMD.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

Allt med dom nya korten är guld o gröna skogar ...
Prata inte om priset bara 😉

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Donathan:

Ja alltså, varför dölja sådana kritiska detaljer?

Jo för att prestandan du talar om förmodligen suger stenhårt i förhållande till prislappen och Nvidia vill ha in så många pre orders dom bara kan medans järnet är varmt.

Linus TechLinked håller med dig. Stor banner över hela videon som sa samma som presentatören : - Noi preordering!

Ryzen 1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.