NAS för Plex uppspelning

Permalänk
Medlem

NAS för Plex uppspelning

Tjena!

Har en TV idag med Plex appen, och för att slippa dator, extra fjärrkontroller mm så tänkte jag streama direkt till tv appen,
men min NAS jag har idag har inte Plex server så behöver införskaffa en ny.
Aldrig använt Plex på något sätt men är det så det funkar? Filmer på NASen som har Plex server, Plex på TV att spela upp med?

Så söker tips på en bra NAS för iaf 2 HDD upp till 3-4TB styck

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Permalänk

@stayhard:
Kolla Plex hemsida för att se vilka behov du har, och där finns kompatibilitetslista över olika NAS-lösningar.
Dvs om du vill ha en hårdvaru-NAS...

https://support.plex.tv/articles/201373803-nas-compatibility-...

Permalänk
Medlem

Att tänka på är också vad för codecs din TV kan läsa dessutom, samt vad för codecs du skall spela upp
För annars måste din NAS också reencoda on the fly för att anpassa till din TV.
Så ta lite höjd när du kollar så du inte tar lägsta tänkbara för ett det går precis exakt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklast brukar vara att köpa en NAS och sedan en vettig uppspelare (t.ex. Nvidia Shield eller liknande).
Att fixa en NAS som fixar transcoding (om din enhet/tv ej klarar av det själv) är väldigt dyrt. Mycket billigare och enklare lösning att se till att uppspelningsenheten stödjer DirectPlay istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Enklast brukar vara att köpa en NAS och sedan en vettig uppspelare (t.ex. Nvidia Shield eller liknande).
Att fixa en NAS som fixar transcoding (om din enhet/tv ej klarar av det själv) är väldigt dyrt. Mycket billigare och enklare lösning att se till att uppspelningsenheten stödjer DirectPlay istället.

Håller med, bättre att separera. Då kan du också uppgradera uppspelaren när du vill och NAsen tuffar vidare. Mer än gigabit uppkoppling mellan NAS och uppspelare kommer räcka bra många år.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Enklast brukar vara att köpa en NAS och sedan en vettig uppspelare (t.ex. Nvidia Shield eller liknande).
Att fixa en NAS som fixar transcoding (om din enhet/tv ej klarar av det själv) är väldigt dyrt. Mycket billigare och enklare lösning att se till att uppspelningsenheten stödjer DirectPlay istället.

Går också i tankarna om att skaffa en NAS men har ingen aning vad som krävs.
Jag har idag en Xbox one X och vill kunna streama 1080p filmer (.mkv) med hög bitrate utan stutter osv. Vad för NAS skulle du rekommendera?
Finns det krav på hårddiskarna också? har en 100/10 lina för övrigt.

Har kollat på denna och dessa hårddiskarna. Skulle detta räcka? Kan Xbox använda Direct Play?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har kört FreeNAS länge för lagring. ZFS som filsystem är fantastiskt, väl värt en artikel på sweclockers, och lämpar sig väl för långtidslagring. Under FreeNAS kan man virtualisera maskiner, jag kör en ubuntu server som kör PlexServer. Det har alltid funkat klockrent, med eller utan transcoding (omkodning av video medan videon spelas upp). H.265 är lite krävande men vanlig 264 funkar kalas jämt, även om jag spelar upp det på en gammal ipad när jag är på en pizzeria.

Jag har inte speciellt dyr hårdvara. Ett vettigt moderkort som är några generationer gammalt funkar utmärkt. De ARM-lösningar som ofta sitter i NAS är rätt klena men det finns "riktiga" CPUer också (i3, xeon), vilket rekommenderas om man läser trådar på plex forum. Om jag minns rätt är mitt moderkort supermicro x9-serien, köpte begagnat på ebay inkl e5-2603 CPU för nån tusenlapp. Och det var nog 2 år sen.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Går också i tankarna om att skaffa en NAS men har ingen aning vad som krävs.
Jag har idag en Xbox one X och vill kunna streama 1080p filmer (.mkv) med hög bitrate utan stutter osv. Vad för NAS skulle du rekommendera?
Finns det krav på hårddiskarna också? har en 100/10 lina för övrigt.

Har kollat på denna och dessa hårddiskarna. Skulle detta räcka? Kan Xbox använda Direct Play?

Mkv är en container, teoretiskt kan du döpa den till .skit så det intressant är vad du har för codecs , idag rör det sig om x264 eller x265 och vad Xbox klarar att köra för codecs.
Som skrevs innan så kräver x265 som också kallas HEVC mycket mer av din hårdvara då den komprimerar mycket smartare, men då krävs också datorkraft för att räkna ut denna "smarta komprimeringen".

Angående HDD så är det lite såhär, snurrar det så funkar det.
Så smak och plånbokens storlek får bestämma.
Min senaste HDD jag köpte var en WD red 4TB, men i alla år jag har lekt med att slänga upp små Linux servrar så har jag kört vanliga diskar i utan problem.
Jag säger alltid att man kan ta en gammal dator och göra om till server.
Är man inte jättekunnig så finns ju FreeNAS, Nas4free och en hel uppsjö med varianter.
Själv har jag lekt med Openmediavault, detta då jag gillar att köra Debian i grunden.
Är mycket nöjd med hur enkelt OMV har gjort mitt liv och kör detta på en gammal AMD FX något 8 kärnigt med 16gb i ram.

Skickades från m.sweclockers.com