Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Etanol används mer i Sport/trimmnings sammahang, men det är så varierande effektgrad på våra bensinstationer i landet.. vet flera bekanta som rasat etanolmotorer för att etanolet inte hållt rätt kvalite direkt från pump... men man får ju en massa gratis effekt och högre förbrukning

Därav behovet av en Flexfuel sensor som kan mäta procenthalten i bränslet.

Men inte många som vill lägga de extra 2000 kr på sådant "onödigt" när de lagt 16000 på ett styrsystem och 7000 på en mappning.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Kul att den här tråden dök upp! Började senast igår fundera på att konvertera 9-leifen till E85.

Receptet jag tänkte utgå från är:
4 nya spridare - 480kr
Ny bränsleslang i motorrummet, ca 1 meter - 100kr?
Ny bränslepump (antingen dirr eller när den gamle rasar) - 320kr (SAAB Biopower begagnad) till 700kr (biltema)
Nytt bränslefilter - 150 spänn typ

Totalkostnad: 730-1430kr.
Ungefärlig besparing bör bli ca 3 kr per mil, vilket innebär en besparing på ca 120kr/vecka. Med ny bränslepump är hela raparajset insparat på ca 3 månader.

Optimering av styrsystem får du lägga till.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Många nyare bilar behövs inget annat en en ny mappning på bilen (7000-12000kr).
Slangar, pump,spridare m.m. är godkänt för E85.
Tex min bil (sug motor, icke turbomotor) som jag sett andra mappat om till E85 ligger på ~25-45hk (+20-40whp) mer, samt förbrukning ligger dom 25-30% mer i lugnt körning och ~50% vi hårdkörning.
Så idag ligger min bil på (mitt snitt ej tillverkarens) ~1L/mil landsväg/lugn körning och ~1.8L/mil stads/hårdare.

98 okt 17,06kr/mil samt 30,71kr/mil
95 okt 16,16kr/mil samt 29,09kr/mil
E85 14,38kr/mil samt 29,86kr/mil

Så en ny mappning för E85 är mycket möjligt att man gör, samt flex fule kit för 2000kr till så man kan köra på bägge om E85 inte skulle finnas.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Skönt man redan har 2st 9-3or Biopower.
Min 2012-kombi 260hk/400nm drar 0.9 blandad körning på etanol.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Optimering av styrsystem får du lägga till.

Varken nödvändigt eller möjligt på en gammal 9-Leif. Det får anpassa sig bäst det vill genom Lambda och LMM.

Det klarar ju ganska rejäl iblandning helt original, har kört med både E85 och Diesel innan utan problem. Är bara lite småplock för att kunna gå upp till 100% istället för 30-50%

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Därav behovet av en Flexfuel sensor som kan mäta procenthalten i bränslet.

Men inte många som vill lägga de extra 2000 kr på sådant "onödigt" när de lagt 16000 på ett styrsystem och 7000 på en mappning.

visst är det så men sen är det sjukt att det varit så dåligt, var flera ställen där det kunde diffa 5-15% (!) och har man då en bil som bara är mappad på Etanol och effektgraden sjunker 15%.... aj aj aj. Men som du säger, en flexfuel sensor är ju en sjuuuukt billig försäkring, som dessutom har droppat en hel del i pris nu ( iaf i staterna... )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Alla saabar som såldes med biopower så ingick det motorvärmare som standard om du vill vara mer specifik

det var inte så jag menade, om det heter biopower eller bi-fuel spelar ingen roll, det är bränslet kinkigheter som kräver motorvärmare, så "alla"(?) bilar som kan använda E85 har motorvärmare om dom säljs på tempererade marknader

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Hej!

Jag rullar idag runt i en V70 från 2004 med en 2.5T, helt original och väldigt fräsch i motor och låda. Den lilla datorn tycker att jag snittar 0.79 till 0.83, vilket måste anses helt okej för automatlåda och den vikten. Jag har hittills inte kört så mycket, kanske snittar 800-1200 mil per år vilket betyder att soppakostnaden inte oroat mig.

Tack vare den senaste tidens miljötryck så har nu bensinen och dieseln blivit så pass dyrt jämfört med etanolen att jag starkt börjat överväga en E85 konvertering! Miljöaspekten av det hela är också något som spelar in.
Min tanke är att det kan finnas vissa andra här på SweC som kanske har intresse eller kunskap inom detta, eller som kanske till och med har utfört en konvertering.

Jag har kontaktat BSR för att se om dom har några färdiga E85 kit men några sådana kunde dom inte producera.

Det jag vet är det grundläggande, bilen kommer behöva ~30% mer bränsle och att etanolen kanske kommer att äta upp vissa gummidetaljer i bränsletillförseln som kommer att behöva bytas ut när konverteringen sker. Men vad mer bör man tänka på när det gäller en sådan konvertering? Kommer det gå att registrera om bilen som etanolbil efteråt?

Tacksam för tips och svar

Då modellen är tagen i bruk efter -93 så är det tyvärr rätt så mycket bökigare att konvertera på ett lagligt sätt.

- Du måste göra ett avgasprov som klarar av att uppfylla EG-direktiv (70/220/EEG).
- Du måste göra en OBD-kontroll.
- Du måste ha ett intyg att bilens material klarar av det nya bränslet.

Om du har en bil som är tagen i bruk före -93 så behöver du i princip bara klara avgastestet som görs på kontrollbesiktningen.

Det finns även diverse tekniska krav som gäller oavsett, bl.a. att effekten inte får ändras med mer än 5%, och att du inte får byta mer än vad som absolut krävs, t.ex. eftermontera en turbo.

Källa: SFRO:s Nya Bygghandbok 1.2, sid.72.
Utdrag med uppdateringar, sid.4: http://www.sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_2018...

För att få bäst svar på VAD som gäller för just din bil så skulle jag kontakta Transportstyrelsen.
För att få tips på HUR du ska göra rent praktiskt för att uppnå kraven från Transportstyrelsen så bör du kontakta Sveriges fordonsbyggares riksorganisation.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."