Nokia 6: Hittar inga säkerhetsuppdateringar, vad göra?

Permalänk
Medlem

Nokia 6: Hittar inga säkerhetsuppdateringar, vad göra?

Är ny med Android då familjen tidigare kört Windows Phone.

Har flera Nokia 6 2018 (AndoidOne) och alla utom en sköter sig.
Den hittar inte några säkerhetsuppdateringar och är därför flera månader efter de andra telefonerna.
Söker jag manuellt efter uppdateringar säger den alltid att den har senaste versionen trots att så inte är fallet.

Har provat snacka med support som föreslog att jag skulle rensa cache för Carrier Services men det är ingen skillnad.
Problemluren kommer från en stor näthandlare medan de som fungerar är köpta hos Elgiganten. Funderade om vi kanske fått någon importlur avsedd för någon annan världsdel och det är därför det är segt?

Har ni några tips, går det att ladda ned och installera det manuellt via datorn istället?

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att fabriksåterställa och testa. Glöm inte att spara filerna bara.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Du kan ju börja med att fabriksåterställa och testa. Glöm inte att spara filerna bara.

Tack, det får bli sista utvägen, får väl plåga Nokia Support lite till först. Inte så pigg på att behöva installera om en helt ny telefon.

Permalänk
Medlem

@Reckie: Går det inte kolla vad för version som är installerad på telefonen? Alltså inte android 8.1 osv utan de där 3 bokstäverna under något versionsnummer som skvallrar om vilken region det är har jag för mig. Typ NEE eller liknande. Iaf kolla om det är lika på alla telefoner. Inställningar-om telefonen så under version eller något.

Permalänk
Medlem

Jag har inget direkt svar på din fråga, men jag har hört tidigare att Nokias modeller ibland kan behöva fabrikåterställas för att motta korrekt uppdateringar/patchar och liknande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd på Reddit om detta och verkar som det finns många olika versionsnummer av denna telefon och att firmware till vissa versioner inte har uppdaterats. Med andra ord, någon återställning kommer inte att hjälpa utan man får vänta på uppdatering.

Ska försöka ta reda på vilken region den krånglande telefonen är avsedd för. Kan tycka att om den är avsedd för en annan världsdel och säkerhetsuppdateringar dröjer flera månader så borde den väl gå att returnera?

Rättelse angående versioner
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hittade en tråd på Reddit om detta och verkar som det finns sex olika version av denna telefon för olika marknader. Till dessa är det nio olika firmwares. Med andra ord, någon återställning kommer inte att hjälpa utan man får vänta på uppdatering.

Ska försöka ta reda på vilken region den krånglande telefonen är avsedd för. Kan tycka att om den är avsedd för en annan världsdel och säkerhetsuppdateringar dröjer flera månader så borde den väl gå att returnera?

Om det visar sig vara en modell som inte borde säljas här, detta har en baksida rent praktiskt och de inte angav att telefonen är fulimporterad så borde det ju finnas god grund för att diskutera det iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Verkar som min far hade otur och fick en telefon ur första batchen (A) medan min från Elgiganten förmodligen är den senaste (E).

Supporten ber en testa massa olika saker som att rensa cache på Carrier Services, inte haft någon lycka ännu. Tror dock problemet ligger i att det helt enkelt inte finns någon senare uppdatering för A-revisionen ute ännu. Tråden på Reddit skvallrar om detta.

Om någon vill kika så går man på:
Inställningar -> System -> Om -> Version (längst ned).

Vore intressant att höra om någon med A-revison (står typ 00WW_2_22_A_SP01) har senare uppdatering än 1 juni.
Inställningar -> System -> Säkerhetsuppdatering (står sedan vilken månads uppdatering ni har).

Permalänk
Medlem

Har nu även provat återställa telefon helt och hållet och ingenting hjälper. Inte heller de förslag som Nokia Support hade. Är inte direkt förvånad med tanke på det dokument som jag länkat till tidigare vilket angav vilka uppdateringar som var tillgängliga för de olika utgåvorna av Nokia 6.1.

Återstår att se om HMD får ordning på detta så småningom, är ju dags för septembers uppdatering om några veckor.

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Har nu även provat återställa telefon helt och hållet och ingenting hjälper. Inte heller de förslag som Nokia Support hade. Är inte direkt förvånad med tanke på det dokument som jag länkat till tidigare vilket angav vilka uppdateringar som var tillgängliga för de olika utgåvorna av Nokia 6.1.

Återstår att se om HMD får ordning på detta så småningom, är ju dags för septembers uppdatering om några veckor.

Fast upp dateringarna kommer inte den första i månaden, jag brukar få mina i mitten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en Honor 8 Pro efter att den var in på reparation och jag fick hela kretskortet utbytt vilket ledde till att telefonen fått ett nytt IMEI-nummer. Kontaktade Huaweis support som bad mig uppge vilket IMEI-nummer jag har och mobiloperatör. Efter det började jag få uppdateringarna igen. Jag fick även då veta att man är tvungen att ha ett fungerande sim-kort i telefonen för att få uppdateringar. Utan sim-kort och endast uppkopplade via wifi gör att man inte får några uppdateringar.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Dök upp en tråd på Reddit i morse att det nu skulle fungera.
Gjorde en manuell sökning efter uppdateringar och vips började den att ladda.
Äntligen är denna telefon ifatt våra andra. Fasiken vad tid man slösat på detta när det hela tiden var tillverkaren som var seg. Tack för alla möjliga förslag.

Installerade för övrigt en till Nokia 6.1 igår och det gick som en dans med alla uppdatering så verkar bara vara vissa versioner som hade dessa problem.