Visst räcker det med att jag endast kan Java?

Permalänk

Visst räcker det med att jag endast kan Java?

Hej!

Jag läser en javakurs på Udemy som hela Java ingår i ett enda paket. Bättre javakurs finns inte.
https://www.udemy.com/java-the-complete-java-developer-course...

Mitt mål med Java är att:

Ja, mer än så tror jag det inte blir. Men målet är att skapa program endast i Java som fyller många viktiga funktioner.
Då är frågan: Klarar jag mig endast att kunna java, eller måste man kunna fler programmeringsspråk?

Jag jobbar inte som mjukvaruutvecklare, men det kan hända att man tar på sig ett uppdrag om det är Java.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du ska göra. Jag ser språk som olika verktyg och det är få språk som är bra på allt. JS fungerar utmärkt för webbapplikationer, .net är superbt för att bygga API:er, Python är bra för dataanalys, C för mikrokontrollers osv. Sedan är ju språk inte allt, många ramverk kan vara lika viktiga som språket självt. Entity Framework för .Net är t ex underbart när man ska mappa modeller mot en databas. Eller Spring för Java t ex.

Jag skulle vilja påstå att den bästa färdigheten du kan ha är att snabbt kunna lära sig olika tekniker och koncept.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Beror helt på vad du ska göra. Jag ser språk som olika verktyg och det är få språk som är bra på allt. JS fungerar utmärkt för webbapplikationer, .net är superbt för att bygga API:er, Python är bra för dataanalys, C för mikrokontrollers osv. Sedan är ju språk inte allt, många ramverk kan vara lika viktiga som språket självt. Entity Framework för .Net är t ex underbart när man ska mappa modeller mot en databas. Eller Spring för Java t ex.

Jag skulle vilja påstå att den bästa färdigheten du kan ha är att snabbt kunna lära sig olika tekniker och koncept.

Mitt mål är att hålla på med styrsystem och reglersystem med Java. Tänk dig en applikation på din telefon som du har utvecklat i den PC. Denna applikation kan lära sig vädret igenom statistisk maskinlärning och ge dig morgondagens prognos som loggas in en databas.

Men att kunna de språk som du räknade upp så får man programmera många år under konstant tid för att vara duktig på dessa. Jag menar, att programmera C är inge svårt, men att bemästra språket är en utmaning. Dessutom så krävs det en hel del annat också när man programmerar inbyggda system. Inte bara skriva C kod och kompilera.

Enligt mig så är det bättre att kunna ett språk riktigt bra än två språk halvdåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Mitt mål är att hålla på med styrsystem och reglersystem med Java. Tänk dig en applikation på din telefon som du har utvecklat i den PC. Denna applikation kan lära sig vädret igenom statistisk maskinlärning och ge dig morgondagens prognos som loggas in en databas.

Men att kunna de språk som du räknade upp så får man programmera många år under konstant tid för att vara duktig på dessa. Jag menar, att programmera C är inge svårt, men att bemästra språket är en utmaning. Dessutom så krävs det en hel del annat också när man programmerar inbyggda system. Inte bara skriva C kod och kompilera.

Enligt mig så är det bättre att kunna ett språk riktigt bra än två språk halvdåligt.

Det låter som att din applikation kommer göra väldigt mycket. Nu var du inte då detaljerad men det låter spontant som att du ska göra en Java FX applikation som maskininlärning på mobilen samtidigt som du ska styra mikrokontrollers? Du bör nog avlasta ml till en server åtminstone och fx är enligt mig ingen höjdare. Rena desktop applikationer och java i allmänhet är relativt döende då framtiden ligger på webben och molnet. (dvs med servrar som gör det mesta tunga arbetet med nätta frontends i t ex react som fungerar på allting som har webbläsare, dvs cross platform) Jag jobbar som konsult och de flesta projekt jag varit i sker all nyutveckling i .Net, Java är mycket legacy system från 90-talet. Sen är ju Microsoft ganska starkt i Sverige rent allmänt, behöver ju inte vara så överallt såklart.

Jag håller med dig, men så länge du kan grunderna bra så kan du sätta dig in i ett annat språk relativt fort. Kan vara farligt att bli för specifierad och bli inlåst också, det kan begränsa ens tankesätt och se möjliga lösningar på samma problem.

Men för att svara på din fråga: Klarar du dig på Java? Ja.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det låter som att din applikation kommer göra väldigt mycket. Nu var du inte då detaljerad men det låter spontant som att du ska göra en Java FX applikation som maskininlärning på mobilen samtidigt som du ska styra mikrokontrollers? Du bör nog avlasta ml till en server åtminstone och fx är enligt mig ingen höjdare. Rena desktop applikationer och java i allmänhet är relativt döende då framtiden ligger på webben och molnet. (dvs med servrar som gör det mesta tunga arbetet med nätta frontends i t ex react som fungerar på allting som har webbläsare, dvs cross platform) Jag jobbar som konsult och de flesta projekt jag varit i sker all nyutveckling i .Net, Java är mycket legacy system från 90-talet. Sen är ju Microsoft ganska starkt i Sverige rent allmänt, behöver ju inte vara så överallt såklart.

Jag håller med dig, men så länge du kan grunderna bra så kan du sätta dig in i ett annat språk relativt fort. Kan vara farligt att bli för specifierad och bli inlåst också, det kan begränsa ens tankesätt och se möjliga lösningar på samma problem.

Men för att svara på din fråga: Klarar du dig på Java? Ja.

Intressant!

Så moln och webb (javascript?) är framtiden och .NET (antar du menar VB.NET då för jag brukar inte säga "Jag programmerar i .NET" när .NET är inget programmeringsspråk, utan en plattform) och Java är gammalt och utgående?

Jag tror att moln och javascript börjar bli populärt, men det är bara en hipstersak att allt ska köras "hos någon annan" för att man ska kunna ta en månadsavgift på det.

Men jag tror inte .NET och Java är utgående. Snarare så är det kraftiga industriella språk. Körde Siemens LOGO PLC program förra veckan. Programmet är från 2005 och skrivet i Java. Fungerade utmärkt på Windows 10/98 och Linux men fult som stryk! SWING!

Tänk om Oracle kunde göra Java Applets likvärdiga som JavaScript

Jag jobbar också som konsult och mina uppdrag brukar vara att jag skapar en produkt och oftast brukar mina grafiska gränssnitt vara skrivna i Java om kunden vill ha en PC. Mina kunder skulle aldrig villja att deras data eller prestanda ska ligga någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Denna applikation kan lära sig vädret igenom statistisk maskinlärning och ge dig morgondagens prognos som loggas in en databas.

Sälj appen till SMHI och andra institut och bli rikare än han som sålde Minecraft.

Det du nämner bortsett från det ovanför är inget märkvärdigt för den som jobbar inom området, men nu skriver du att du redan har ett annat jobb och vill göra detta vid sidan av och då blir det väldigt tufft.

Du nämner dock tekniker som tyder att du jobbar inom området. Men antal personer här på forumet som ska utveckla några givare som sänder upp datan till en webbserver och väljer modbus är nog 0st. Modbus är ett väldigt enkelt protokoll, men det sett emot behovet är det fruktansvärt överdrivet. Modbus har i sin tur har extrem dålig datasäkerhet, tanken med protokollet är dock att det ska vara lätt att avlyssna för debuggning. Vill man ha säkerhet så lägger man på ett skydd utanpå som en tunnel. (ofta vpn)

Nå det låter som du jobbar med datorteknik på något sätt som du skev, fundera då på hur du kan utvecklas inom detta område.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Sälj appen till SMHI och andra institut och bli rikare än han som sålde Minecraft.

Det du nämner bortsett från det ovanför är inget märkvärdigt för den som jobbar inom området, men nu skriver du att du redan har ett annat jobb och vill göra detta vid sidan av och då blir det väldigt tufft.

Du nämner dock tekniker som tyder att du jobbar inom området. Men antal personer här på forumet som ska utveckla några givare som sänder upp datan till en webbserver och väljer modbus är nog 0st. Modbus är ett väldigt enkelt protokoll, men det sett emot behovet är det fruktansvärt överdrivet. Modbus i sin tur har extrem dålig datasäkerhet, tanken med protokollet är dock att detta är bra för debugning och man lägger ett skydd utanpå som en tunnel. (ofta vpn)

Nå det låter som du jobbar med datorteknik på något sätt som du skev, fundera då på hur du kan utvecklas inom detta område.

Jag jobbar med industriell automation. Mest hydraulik. Men jag vill gärna utveckla mig när det kommer till applikationsutveckling då Industri 4.0 slår igenom snabbt. Industri 4.0 är att man ska försöka blanda in PC och databas vid industriell tillverkning eller allmän robotik. De system som jag brukar programmera i är system som kostar ca 50-60 tusen kr och då är det endast en Windows CE 6.0 dator som tål fukt. Så JavaFX är rena framtiden i min bransch.

Jag håller inte på med hemsidor eller liknande hipsterfasoner så som Wix, Monday, Yousician osv. För mig heter det PHP, Outlook och Gittar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Jag jobbar med industriell automation. Mest hydraulik. Men jag vill gärna utveckla mig när det kommer till applikationsutveckling då Industri 4.0 slår igenom snabbt. Industri 4.0 är att man ska försöka blanda in PC och databas vid industriell tillverkning eller allmän robotik.

Jag håller inte på med hemsidor eller liknande hipsterfasoner så som Wix, Monday, Yousician osv. För mig heter det PHP, Outlook och Gittar.

Industri 4.0 växer som det knakar, det finns olika definitioner.
Konceptet har koppling till Internet of Things och ger att varje produkt i produktionskedjan bär med sig information om vart den ska och hur, för att fabriken ska kunna organisera sig själv.

Man vill med detta nå den smarta fabriken, där allt i produktion är uppkopplat
https://sv.wikipedia.org/wiki/Industri_4.0

Det går diskutera mycket med Industri 4.0. Ditt påstående "Industri 4.0 är att man ska försöka blanda in PC och databas vid industriell tillverkning eller allmän robotik.", så vet jag inte när man började med detta. Troligen redan mycket på 1970 talet i sverige, kanske 1960 talet i större fabriker.

Min poäng är att den beskrivning anser jag vara alldeles för mild. Om du vill hålla på det du skrev om så är det:
PLC: https://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem
MES: https://sv.wikipedia.org/wiki/Manufacturing_Execution_System
SCADA: https://sv.wikipedia.org/wiki/SCADA

Som du bör läsa på, de flesta som jobbar med det kan inte programmera något större på en windowsdator.
För att jobba med det så 3 år högskola/2 årigt ky där man läser plc, elektronik etc och sedan jobba sig uppåt ett bra val.

Sedan kan man utvecklas med webblösingar, vilket jag anser är lite exotisk inom fabriker idag. -Tid är pengar, man har mes/scada som man har investerat tiotals miljoner i och man fortsätter ofta jobba med denna.

*edit*
En massa olika HMI för olika saker vill man ej ha, Man vill ha ett system där man kan se allt. Sedan visst hårdvaruinställningar kan man göra med ett HMI, men då gäller det att vara extremt insatt i hårdvaran. Panel som står vid displayen har mer ett peka och dra språk, denna pratar ofta med en plc. Så ingen java, c# och vad det heter. Sedan har jg själv både kodat display med c# och Java ME (runt 2003)

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Industri 4.0 växer som det knakar, det finns olika definitioner.
Konceptet har koppling till Internet of Things och ger att varje produkt i produktionskedjan bär med sig information om vart den ska och hur, för att fabriken ska kunna organisera sig själv.

Man vill med detta nå den smarta fabriken, där allt i produktion är uppkopplat
https://sv.wikipedia.org/wiki/Industri_4.0

Det går diskutera mycket med Industri 4.0. Ditt påstående "Industri 4.0 är att man ska försöka blanda in PC och databas vid industriell tillverkning eller allmän robotik.", så vet jag inte när man började med detta. Troligen redan mycket på 1970 talet i sverige, kanske 1960 talet i större fabriker.

Min poäng är att den beskrivning anser jag vara alldeles för mild. Om du vill hålla på det du skrev om så är det:
PLC: https://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem
MES: https://sv.wikipedia.org/wiki/Manufacturing_Execution_System
SCADA: https://sv.wikipedia.org/wiki/SCADA

Som du bör läsa på, de flesta som jobbar med det kan inte programmera något större på en windowsdator.
För att jobba med det så 3 år högskola/2 årigt ky där man läser plc, elektronik etc och sedan jobba sig uppåt ett bra val.

Sedan kan man utvecklas med webblösingar, vilket jag anser är lite exotisk inom fabriker idag. -Tid är pengar, man har mes/scada som man har investerat tiotals miljoner i och man fortsätter ofta jobba med denna.

*edit*
En massa olika HMI för olika saker vill man ej ha, Man vill ha ett system där man kan se allt. Sedan visst hårdvaruinställningar kan man göra med ett HMI, men då gäller det att vara extremt insatt i hårdvaran. Panel som står vid displayen har mer ett peka och dra språk, denna pratar ofta med en plc. Så ingen java, c# och vad det heter. Sedan har jg själv både kodat display med c# och Java ME (runt 2003)

Så vad ska man då använda Java till om det inte är alls en populär lösning?

Jag skulle tycka det vore helt fantatiskt om man kunde styra en reläenhet från mobilen via internet. Visst finns det sådana saker, men dessa saker är oftast dyra och gjort för industri. Inte för vanligt folk. Men att köpa modulen är inte en dyr sak. Så då återstår kodningen.

Jag brukar programmera i Codesys och Siemens LOGO oftast. Codesys när det kommer till integrerade HMI paneler och LOGO när det kommer till PLC som endast ska utföra enkla saker. LOGO kostar runt 1000 kr också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Så vad ska man då använda Java till om det inte är alls en populär lösning?

Jag skulle tycka det vore helt fantatiskt om man kunde styra en reläenhet från mobilen via internet. Visst finns det sådana saker, men dessa saker är oftast dyra och gjort för industri. Inte för vanligt folk. Men att köpa modulen är inte en dyr sak. Så då återstår kodningen.

Jag brukar programmera i Codesys och Siemens LOGO oftast. Codesys när det kommer till integrerade HMI paneler och LOGO när det kommer till PLC som endast ska utföra enkla saker. LOGO kostar runt 1000 kr också.

Att internetansluta en fabrik så utsätter du hela fabriken för risker, ett intrång handlar inte bara att någon styr den aktuella enheten, utan en kan styra allt. Frågan är varför man ens skulle blanda in internet i det hela?

Men om det är internet så är vpn ett enkelt skydd, som praktiken inte fungerar så bra. Folk loggar in på vpn på dras mobil, sedan glömmer de att logga ut. Ett alternativ är en sms styrenhet, den kan folk hacka sig in genom att kunna koden man har i smset. Men de kan ej styra mer än vad smsenheten styr.

Bluetooth ser jag också som en lösning om man är väldigt nära, allt som då behövs är java, mikrodator och sedan en plc som pratar med denna. Wifi så ser jag att prat med det överordnade styrsystemet som sedan pratar med plc. Det går även prata direkt med plc, men troligen har den redan någon kommunikation som Simatic Net och den är ej lätt.Hade det varit modbus så finns det exempel som du nämnde.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Att internetansluta en fabrik så utsätter du hela fabriken för risker, ett intrång handlar inte bara att någon styr den aktuella enheten, utan en kan styra allt. Frågan är varför man ens skulle blanda in internet i det hela?

Men om det är internet så är vpn ett enkelt skydd, som praktiken inte fungerar så bra. Folk loggar in på vpn på dras mobil, sedan glömmer de att logga ut. Ett alternativ är en sms styrenhet, den kan folk hacka sig in genom att kunna koden man har i smset. Men de kan ej styra mer än vad smsenheten styr.

Bluetooth ser jag också som en lösning om man är väldigt nära, allt som då behövs är java, mikrodator och sedan en plc som pratar med denna. Wifi så ser jag att prat med det överordnade styrsystemet som sedan pratar med plc. Det går även prata direkt med plc, men troligen har den redan någon kommunikation som Simatic Net och den är ej lätt.Hade det varit modbus så finns det exempel som du nämnde.

Så vad är hetast just nu? Moln och webbaserade program?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Så vad är hetast just nu? Moln och webbaserade program?

Hetast på vilket sätt?
Moln (Cloud) handlar förenklat om att använda externa server för olika tjänster, man kan diskutera semantik om när det är cloud och när det enbart är en webbserver etc. Webbaserade program är i sin tur lösningar som körs i webbläsaren.

Beroende på vad man gör så klarar man sig med det ena och andra, generellt vill jag säga att cloud inte brukar vara det man lär sig först. Utan man lär sig jobba med något och sedan vill flytta ut det till cloud. Undantaget på detta skulle vara en YH-utbildning inom cloud.

Arbetsmarknaden så är webbutveckling det stora, cloud är i mångas fall väldigt enkelt. Man betalar en cloudleverantör för servrar och den fixar allt, se det lite som att förr i tiden skaffa en parabol. Det var bara köpa och installera, man behövde inte alls förstå tekniken bakom.
Sedan finns det många som är riktigt duktiga och behöver vara det, men den stora skaran behöver ej kunna mycket.

För din uppgift är moln (cloud) fel, även om det går använda en sådan som en slags målvakt och DMZ tänk.. Ni får en hel del loggningsfördelar, samtidigt fler felkällor på saker som kan krångla.
Men ni bör anlita någon som jobbar med det för detta, börja med enklare saker själv först.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

För din uppgift är moln (cloud) fel, även om det går använda en sådan som en slags målvakt och DMZ tänk.. Ni får en hel del loggningsfördelar, samtidigt fler felkällor på saker som kan krångla.
Men ni bör anlita någon som jobbar med det för detta, börja med enklare saker själv först.

Så vad är alternativet för mig om jag vill göra styr- och reglerteknik via Java? Skapa ett javaprogram som kan styra en ingångs/utgångs enhet t.ex relä eller DAM moduler.

Styra dem över internet vore toppen. Då kan jag ha en hemma som är kopplad till med tekokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Så vad är alternativet för mig om jag vill göra styr- och reglerteknik via Java? Skapa ett javaprogram som kan styra en ingångs/utgångs enhet t.ex relä eller DAM moduler.

Styra dem över internet vore toppen. Då kan jag ha en hemma som är kopplad till med tekokare.

Skaffa en raspberry pi och labba med?
Lätt att sätta upp mot internet och styra I/O med.
Aldrig kört Java på en Pi(vet inte om det finns bibliotek för I/O ens) utan python enbart.
Sätt upp en webserver och skapa en liten hemsida med knappar för olika relä'n. När du trycker på en knapp så kan du t.ex ändra ett värde i en textfil, databas etc..

Sätt sedan ett cron-job på python-scriptet som läser värdet t.ex en gång i minuten eller så. Om värdet är 1 slå på relä't annars slå av eller något i den stilen

Du kan göra sjukt mycket styr och regler med en Pi till en ganska billig peng.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Skaffa en raspberry pi och labba med?
Lätt att sätta upp mot internet och styra I/O med.
Aldrig kört Java på en Pi(vet inte om det finns bibliotek för I/O ens) utan python enbart.
Sätt upp en webserver och skapa en liten hemsida med knappar för olika relä'n. När du trycker på en knapp så kan du t.ex ändra ett värde i en textfil, databas etc..

Sätt sedan ett cron-job på python-scriptet som läser värdet t.ex en gång i minuten eller så. Om värdet är 1 slå på relä't annars slå av eller något i den stilen

Det finns bibliotek för Java att kunna styra Pajens I/O pinnar. http://pi4j.com/ Modernt och uppdaterat bibliotek.

Men det skulle vara underbart om man kunde "slänga upp" alla sina JavaFX program på nätet. Jag menar, JavaFX är ju endast en fxml fil som beskriver den grafiska strukturen. Där efter så använder man java som logik på servern.

Vad tror ni om detta? Vad kan man använda då? Spring som "logik på servern"?

Permalänk
Medlem

Självklart beror det på vad du skall göra med dina kunskaper. Att skapa sig ett mer abstrakt tankesätt kring programmering och således lätt ta sig an nya språk är att rekommendera dock. De flesta språk delar grundläggande saker som loopar, if satser osv. Jag började med BASIC, Visual Basic men sedanmestadels C++. En hel del PHP också. Jag har dock en mer abstrakt syn på själva koden och har kunnat hoppa in i stora Java system och fixa buggar utan att ha pluggat Java alls. Jag har, när omständigheterna krävt det, skrivit program i Java, C#, Haskell, Javascript, TCL, Delphi, olika scriptspråk osv. Självklart har jag inte kunnat allt om dem alls. Men jag har vetat vad jag vill åstakomma och sedan handlar det om att ta reda på hur syntaxen för det givna språket ser ut. Jag kanske skall skapa en klasshirarki, jag vet hu den skall se ut, men hur ser syntaxen ut för att ärva i språk X? Google...

C eller C++ som går djupare med minneshantering osv lär en mycket. I väldigt stor del av vad en dator gör är att läsa och skriva till och från olika minnes adresser. Drivrutiner kan verka vara magi... är i princip läsa och skriva till minnesadresser

En bok jag rekommenderar varmt är "Programming from the Ground Up": https://download-mirror.savannah.gnu.org/releases/pgubook/Pro...

Börjar på en låg nivå, men förklarar saker fullt begripligt. När boken är slut så förstår man saker som minnehantering, hur lite magi det finns bakom hur DLL filer fungerar tex och varför språk på olika nivåer finns.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Så vad är alternativet för mig om jag vill göra styr- och reglerteknik via Java? Skapa ett javaprogram som kan styra en ingångs/utgångs enhet t.ex relä eller DAM moduler.

Styra dem över internet vore toppen. Då kan jag ha en hemma som är kopplad till med tekokare.

Sms styrenhet som jag nämnde: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/styr...

Blanda ej in internet om du ej vet vad du håller på med. För som jag skrev så öppnar du upp hela fabriken för intrång.

En väldigt massa enheter som direkt pratar emot internet vill ingen ha, det är för mycket jobb att underhålla. När man skapar kommunikation mellan system och internet så gör man det genom ett gemensam plattform och bygger säkerheten där.

Permalänk
Medlem

Det är ju luddigt om du vill köra lite grejjer hemma eller om du har tankar på att pilla i en produktionslina?
Är det i en produktionslina så är det nog bara lägga ner. Som Johan säger så finns det inte ett vettigt företag som skulle koppla upp sin maskinpark mot internet om man verkligen inte vet vad man sysslar med.
Är det för lite labb hemma så finns det ju massa alternativ för smarta hem.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av inquam:

Självklart beror det på vad du skall göra med dina kunskaper. Att skapa sig ett mer abstrakt tankesätt kring programmering och således lätt ta sig an nya språk är att rekommendera dock. De flesta språk delar grundläggande saker som loopar, if satser osv. Jag började med BASIC, Visual Basic men sedanmestadels C++. En hel del PHP också. Jag har dock en mer abstrakt syn på själva koden och har kunnat hoppa in i stora Java system och fixa buggar utan att ha pluggat Java alls. Jag har, när omständigheterna krävt det, skrivit program i Java, C#, Haskell, Javascript, TCL, Delphi, olika scriptspråk osv. Självklart har jag inte kunnat allt om dem alls. Men jag har vetat vad jag vill åstakomma och sedan handlar det om att ta reda på hur syntaxen för det givna språket ser ut. Jag kanske skall skapa en klasshirarki, jag vet hu den skall se ut, men hur ser syntaxen ut för att ärva i språk X? Google...

C eller C++ som går djupare med minneshantering osv lär en mycket. I väldigt stor del av vad en dator gör är att läsa och skriva till och från olika minnes adresser. Drivrutiner kan verka vara magi... är i princip läsa och skriva till minnesadresser

En bok jag rekommenderar varmt är "Programming from the Ground Up": https://download-mirror.savannah.gnu.org/releases/pgubook/Pro...

Börjar på en låg nivå, men förklarar saker fullt begripligt. När boken är slut så förstår man saker som minnehantering, hur lite magi det finns bakom hur DLL filer fungerar tex och varför språk på olika nivåer finns.

Intressant! Men brukar inte kunder kräva att man ska kunna språket först?

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Det är ju luddigt om du vill köra lite grejjer hemma eller om du har tankar på att pilla i en produktionslina?
Är det i en produktionslina så är det nog bara lägga ner. Som Johan säger så finns det inte ett vettigt företag som skulle koppla upp sin maskinpark mot internet om man verkligen inte vet vad man sysslar med.
Är det för lite labb hemma så finns det ju massa alternativ för smarta hem.

För produktionslina så kör jag PLC system alla dagar. Dels för att kunden kräver det och dels för att man får jobbet gjort.

Men det händer att kunder till mig efterfrågar om "smarta saker" och det är saker som har råd att "fallera". Oftast är det prototyputveckling eller enkel "databashatering" utav massdata. Databasläsare gjorde jag en gång till en kund. Kunden öppnar programmet, väljer databas och sedan kan kunden få en graf efter hur dagen har gått. Mycket uppskattat tyckte kunden. Skulle inte kunde få upp sin graf så är det säkert någon bug eller programmet fick inte med all data. Då kan kunden bara klicka "uppdatera graf" så blev grafen uppdaterad.

Det ryktas även om att en kund till mig vill ha någon smart elektronisk styrning utav enheter. Som Johan86c sade ovan, att vanliga program börjar bli föråldrade och omoderna, samt moln och webbaserade program börjar bli det hetaste. Då tänkte jag hänga på denna trend också.

Raspberry Pi är ju en stabil dator och ansluta en USB I/O enhet till denna Raspberry Pi så kan man säkert styra och läsa utav väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Intressant! Men brukar inte kunder kräva att man ska kunna språket först?

Som sagt, beror på hur du skulle använda dina kunskaper. Dock har jag under mina drygt 20 år i arbetslivet med att designa och utveckla system funnit att kunder/arbetsgivare uppskattat att man kan/förstår/snabbt kan sätta sig in i olika språk.
Det betyder ju dock inte att det räcker med att säga det utan man behöver visa det med handling och/eller olika saker man gjort tidigare. Men början på resan är ju det personliga valet att inte "snöa in sig" på endast ett språk.

Sedan finns det SJÄLVKLART en marknad för superspecialister som kan ALLT om ett enda språk också. Men det hänger på vad man vill göra och jobba med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Som sagt, beror på hur du skulle använda dina kunskaper. Dock har jag under mina drygt 20 år i arbetslivet med att designa och utveckla system funnit att kunder/arbetsgivare uppskattat att man kan/förstår/snabbt kan sätta sig in i olika språk.
Det betyder ju dock inte att det räcker med att säga det utan man behöver visa det med handling och/eller olika saker man gjort tidigare. Men början på resan är ju det personliga valet att inte "snöa in sig" på endast ett språk.

Sedan finns det SJÄLVKLART en marknad för superspecialister som kan ALLT om ett enda språk också. Men det hänger på vad man vill göra och jobba med.

Jag har inte planerat att jobba som mjukvaruutvecklare. Men det känns som jag vill bli specialist på Java.

Just nu läser jag denna kurs och jag måste säga att bättre javakurs hittar man inte. Universitetskurserna framstår som omoderna.
https://www.udemy.com/java-the-complete-java-developer-course...

Jag har funderat på att titta lite mera på Spring för att skapa hemsidor i Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Jag har inte planerat att jobba som mjukvaruutvecklare. Men det känns som jag vill bli specialist på Java.

Just nu läser jag denna kurs och jag måste säga att bättre javakurs hittar man inte. Universitetskurserna framstår som omoderna.
https://www.udemy.com/java-the-complete-java-developer-course...

Jag har funderat på att titta lite mera på Spring för att skapa hemsidor i Java.

Det är bra att vara optimist. Men att vara specialist på java så bör man vara något liknande mjukvaruutvecklare, även om man kan ha en titel som är mycket finare och då inte kallar sig för detta.
Java-Kursen du kollade på är en introduktionskurs på allra lägsta nivå som det är värt att börja läsa, någonstans ska man börja och den är säkert bra. (gymnasienivå är bara strunt) På universitet finns det fortsättningskurser till introduktionskurser i java. Av byråkratiska orsaker är det dock svårt att hoppa över en kurs.

Jag tycker rent generellt att man ska fundera på varför man vill lära sig programmera något, det kan vara att man på fritiden vill koda mobilspel. Det kan vara roligt, men om det är något man vill använda i sitt befintliga jobb så tycker jag du är ute och kollar på fel saker.

Välj t.ex. att bli bättre på PLC och börja med Siemens s7 där du på den kan köra webbserver.
https://cache.industry.siemens.com/dl/files/496/68011496/att_...

Jag anser att du för att använda i det du jobbar med tar för stora steg, sedan kan det alltid vara roligt att lära sig något för sakens skull.

Jag vet inte exakt vad du jobbar med mer än att du nämnde hydraulik. Det är lätt för folk som inte jobbar inom detta att tro att det är superenkelt. Det finns enbart 4 saker. En pump, en ventil, en slang och en kolv. Och det är alltid bara att koppla ihop detta och det är lätt att bli ett proffs inom hydraulik.

Problemet är att ju mer man lär sig inom hydraulik, ju mer problem upptäcker man och man ser att om man vill bli riktigt duktig på detta, så går det inte bara jobba lite med det på fritiden och på arbetstid sitta och utveckla hemsidor.

Exakt samma sak gäller det motsatta. Vill man dessutom jobba med något där datasäkerhet är AO så får man kunna sina saker, det finns extremister som kan nästan allt. Men vi vanliga så får vi välja vad vi vill lära oss.

Så mitt råd är begränsa dig, lär dig det inom programmering som du har nytta av inom arbetet. Kan du det så kan du vidareutveckla sig. För de flesta inom din sits så kommer webbutveckling väldigt långt bort.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är bra att vara optimist. Men att vara specialist på java så bör man vara något liknande mjukvaruutvecklare, även om man kan ha en titel som är mycket finare och då inte kallar sig för detta.
Java-Kursen du kollade på är en introduktionskurs på allra lägsta nivå som det är värt att börja läsa, någonstans ska man börja och den är säkert bra. (gymnasienivå är bara strunt) På universitet finns det fortsättningskurser till introduktionskurser i java. Av byråkratiska orsaker är det dock svårt att hoppa över en kurs.

Jag gick en grundkurs i Java i Kristinasstad's universitets. Där försvann lärare i 8 månader och sedan kom tillbaka för att "rätta" inlämningsuppgifterna.

Citat:

Jag tycker rent generellt att man ska fundera på varför man vill lära sig programmera något, det kan vara att man på fritiden vill koda mobilspel. Det kan vara roligt, men om det är något man vill använda i sitt befintliga jobb så tycker jag du är ute och kollar på fel saker.

Välj t.ex. att bli bättre på PLC och börja med Siemens s7 där du på den kan köra webbserver.
https://cache.industry.siemens.com/dl/files/496/68011496/att_...

Det är mycket jag vill göra. Men jag vill göra något med Java som har med automation att göra. Kommunikation mellan PLC program och Java program är ett stort intresse hos mig. En förfrågan jag har fått är att skapa ett program som kan läsa utav PLC's I/O igenom ett PC program.

Citat:

Jag vet inte exakt vad du jobbar med mer än att du nämnde hydraulik. Det är lätt för folk som inte jobbar inom detta att tro att det är superenkelt. Det finns enbart 4 saker. En pump, en ventil, en slang och en kolv. Och det är alltid bara att koppla ihop detta och det är lätt att bli ett proffs inom hydraulik.

Denna typ utav hydrauliknivå du nämner är slumpmässig systemkonstruktion. Denna konstruktion resulterar ett mycket enkelt system som är icke energieffektiv. Oftast vill man ha övervakning också över pumpen.

Citat:

Problemet är att ju mer man lär sig inom hydraulik, ju mer problem upptäcker man och man ser att om man vill bli riktigt duktig på detta, så går det inte bara jobba lite med det på fritiden och på arbetstid sitta och utveckla hemsidor.

Som jag sade. Oftast så vill mina kunder ha "industri 4.0", dvs databas, logga, plotta, analysera osv. Då har jag använt JavaFX och det har fungerat väldigt bra. Men det känns som mina projekt inte blir så professionella som jag vill ha det. Oftast blir det en JAR fil som man klickar på och då ploppar programmet upp på skärmen. Ja, det känns som ett "för enkelt" program.

Citat:

Så mitt råd är begränsa dig, lär dig det inom programmering som du har nytta av inom arbetet. Kan du det så kan du vidareutveckla sig. För de flesta inom din sits så kommer webbutveckling väldigt långt bort.

JavaFX, JDBC, MySQL, ModBus osv.

Permalänk
Medlem

Alltså allt det här som du nämner finns ju redan? Visst det kostar pengar men det funkar ju.
Nu är inte jag automations-gubbe utan mek-ingenjör men på förra jobbet(konsult) så hade jag kollegor som var automationsingenjörer. Vi samarbetade ju mycket i olika projekt och de gjorde ju allt du verkar vilja göra(förutom Java).
De körde 99.9% Siemens på allt från små servostyrningar till vattenkraftstationer.
Loggade data(exempelvis flöden, temperaturer m.m) som presenterades i graf-form(eller hur man nu ville).
Körde över nätverk(VPN antar jag) och lokala stationer med t.ex en liten pekskärm.
De gjorde även egna grafiska UI m.m.

Jag vet inte mycket om Java men är det kanske inte så att det är ett odugligt språk för industrin(ej stabilt nog? För mycket hög-nivå?)?

Känns dumt att uppfinna hjulet igen tänker jag...
En sak om man vill labba lite privat men för industri har ju mjukvaror använts och utvecklats i 40-50 år...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Alltså allt det här som du nämner finns ju redan? Visst det kostar pengar men det funkar ju.
Nu är inte jag automations-gubbe utan mek-ingenjör men på förra jobbet(konsult) så hade jag kollegor som var automationsingenjörer. Vi samarbetade ju mycket i olika projekt och de gjorde ju allt du verkar vilja göra(förutom Java).
De körde 99.9% Siemens på allt från små servostyrningar till vattenkraftstationer.
Loggade data(exempelvis flöden, temperaturer m.m) som presenterades i graf-form(eller hur man nu ville).
Körde över nätverk(VPN antar jag) och lokala stationer med t.ex en liten pekskärm.
De gjorde även egna grafiska UI m.m.

Det går ju. Men dessa system kostar tusentals!

Citat:

Jag vet inte mycket om Java men är det kanske inte så att det är ett odugligt språk för industrin(ej stabilt nog? För mycket hög-nivå?)?

Java är ett perfekt språk för industrin.

Citat:

Känns dumt att uppfinna hjulet igen tänker jag...
En sak om man vill labba lite privat men för industri har ju mjukvaror använts och utvecklats i 40-50 år...

Som jag sade. När det kommer till industri så kör jag PLC system. Ett problem som många företag vill ha är att dem vill ha det bästa, men inte betala för det för det är för dyrt eller inte finns. Då blir det att uppfinna.

Men då är det tung industri som du nämnde. Vissa av mina kunder är robotikkunder och då gäller inte tjock och omodern PLC längre. Då är det oftast rapsberry Pi eller liknande smådatorer som gäller. Där har jag använt Java väldigt mycket.

Jag har faktiskt varit på plats där vissa har totalt uteslutit PLC system och istället valt en PC med I/O styrkort. Dock så var dessa system intelligenta system med maskinlärning och PLC systemen framstod som stenåldern.

Egentligen så är mina intressen inte riktigt PLC system eller industriell automation. Jag är mer intresserad utav robotik och teoretisk reglerteknik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Hej!

Jag läser en javakurs på Udemy som hela Java ingår i ett enda paket. Bättre javakurs finns inte.
https://www.udemy.com/java-the-complete-java-developer-course...

Mitt mål med Java är att:

Ja, mer än så tror jag det inte blir. Men målet är att skapa program endast i Java som fyller många viktiga funktioner.
Då är frågan: Klarar jag mig endast att kunna java, eller måste man kunna fler programmeringsspråk?

Jag jobbar inte som mjukvaruutvecklare, men det kan hända att man tar på sig ett uppdrag om det är Java.

Både maskininlärning och numerisk analys i Java suger och är fruktansvärt att programmera. Jag har erfarenhet av båda och jag gjorde ett projekt i numeriska algoritmer i Java medan min vän gjorde ett projekt i deep learning.

Bland det värsta vi båda upplevt i utvecklingssammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Både maskininlärning och numerisk analys i Java suger och är fruktansvärt att programmera. Jag har erfarenhet av båda och jag gjorde ett projekt i numeriska algoritmer i Java medan min vän gjorde ett projekt i deep learning.

Bland det värsta vi båda upplevt i utvecklingssammanhang.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så konstigt. Du gjorde ditt första projekt i ML och numerisk analys i Java. Skulle du göra om jobbet så hade det garanterat blivit bättre

Permalänk
Medlem

@heretic16: Tekniskt sett, ja. Du kan göra allt det med Java. Men det är lite som att bygga ett hur med en spade. Det går att göra, men det är ej optimalt.

För inbyggda system vill du helst ha C/Ada/RTOS ekv. För numeriska beräkningar vill du ha R om de är enkla, C++/Julia/Python om det är seriösa grejer. För 3D grafik är det oftast C++, men det finns säkert bättre språk nu (har inte gjort det på ett tag). För databas är det SQL eller motsvarande under perl/python som gäller. För ML är det R/Julia om du skall göra enkla grejer, annars C++ med OpenMP åtminstone.

Java har blivit ett bra språk, men som alla språk så har det en inriktning och ett syfte. Du skjuter dig lite i foten om du försöker att gå emot det syftet när det är så mycket enklare att bara plocka upp ett nytt språk.

Permalänk
Medlem

Snöa inte in dig på att det är java som gäller. Använd språket som är bäst lämpat för uppgiften.
Det är inte svårt att lära sig ett nytt programmeringsspråk om man kan programmera.