Permalänk
Medlem

Byta till bästa AP med automatik.

Har Telia fiber och. En netgear 7000.
Har tänkt skaffa en ny router som ska agera AP (via tråd från netgearen) samt switch via tråd till två burkar på övervåning.
Vad heter funktionen som gör att exempelvis en mobil byter till AP på övervåning när jag går upp istället för att fortsatt vara ansluten till routern på nedervåningen?

Kan jag få tips på en router (AP) som fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Har Telia fiber och. En netgear 7000.
Har tänkt skaffa en ny router som ska agera AP (via tråd från netgearen) samt switch via tråd till två burkar på övervåning.
Vad heter funktionen som gör att exempelvis en mobil byter till AP på övervåning när jag går upp istället för att fortsatt vara ansluten till routern på nedervåningen?

Kan jag få tips på en router (AP) som fixar detta?

Det heter roaming men det är alltid mobilen som väljer vilken AP den skall ansluta emot. Inte att förväxla med zero-hand off som hanteras av AP med kontroller.
Ett trick är att sänka effekten om man har flera AP som är för nära varandra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns något vedertaget ord för det, men exempelvis UBNT kallar det för "handoff", andra "roaming". För att det ska fungera behöver du ha något intelligentare AP-system, exempelvis från UBNT.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Så om jag har en chromecast eller annan fast enhet på övervåningen som jag vill vara garanterad att den ansluter mot AP och inte router på nedervåningen så gör jag bäst i att sätta nyt ssid på APn så att det blir lätt att ansluta till rätt punkt på just den chromecasten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@limpro: Om du vill ha den typen av kontroll utan att köpa ett passande system, ja. Annars tar enheten/Chromecasten den AP som har starkast signal vid anslutningstillfället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@limpro: Om du vill ha den typen av kontroll utan att köpa ett passande system, ja. Annars tar enheten/Chromecasten den AP som har starkast signal.

Hur skaffar jag UBNT och vad kan jag då göra?
Någon ovan skrev ju att exempelvis mobilen bestämmer själv vad den ska ansluta mot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@limpro: UBNT är en förkortning för Ubiquiti, som är en tillverkare av nätverksutrustning. Säljs lite varstans.

Det är upp till enheten att bestämma vad den ska koppla upp sig mot, men smartare system kan manuellt flytta enheter mellan olika accesspunkter, och på så sätt se till att enheterna är uppkopplade mot den mest lämpliga accesspunkten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

låter för mig så att det du leta efter är egentligen en mesh lösning. kör själv med mesh hemma men vi har än inte fått fiber men ska få det nu under hösten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

låter för mig så att det du leta efter är egentligen en mesh lösning. kör själv med mesh hemma men vi har än inte fått fiber men ska få det nu under hösten.

Mesh är när flera AP:s pratar med varandra i serie trådlöst, TS är intresserad av Roaming/Zero-hand-off.

On-Topic:

Rent generellt så funkar roaming genom ruttet om du inte har flera stycken AP:s som styrs av en controller (Ubiquiti, Lyra, Ruckus mf.l)

Jag kör både Ruckus och Ubiquiti i tjänsten och Ruckus är ljusår bättre på alla punkter men kostar därefter. Det optimala i ditt fall (för att få det förhållandevis billigt) är att köpa två stycken Ubiquit Unifi AP:s och stänga av WiFi:et i din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Mesh är när flera AP:s pratar med varandra i serie trådlöst, TS är intresserad av Roaming/Zero-hand-off.

On-Topic:

Rent generellt så funkar roaming genom ruttet om du inte har flera stycken AP:s som styrs av en controller (Ubiquiti, Lyra, Ruckus mf.l)

Jag kör både Ruckus och Ubiquiti i tjänsten och Ruckus är ljusår bättre på alla punkter men kostar därefter. Det optimala i ditt fall (för att få det förhållandevis billigt) är att köpa två stycken Ubiquit Unifi AP:s och stänga av WiFi:et i din router.

Ok, tack för bra svar.
Men om jag köper två Ubiquit Unifi AP:s, hur meckigt är det att konfigurera dessa?
Krävs det universitetsutb på systemvetenskap eller sköter dessa puckar det mesta själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpro:

Ok, tack för bra svar.
Men om jag köper två Ubiquit Unifi AP:s, hur meckigt är det att konfigurera dessa?
Krävs det universitetsutb på systemvetenskap eller sköter dessa puckar det mesta själva?

UBNT är relativt enkla att sätta upp med hjälp av medföljande anvisningar. Efter att du angivit SSID och PSK så sköter dessa sig själva. Som jag skrev i tidigare inlägg, har du problem med att din enhet inte byter till den starkaste APn kan du försöka med att sänka effekten på antennerna.

UBNT använder sig av en hybrid av access point based och virtual access based controller. Vilket betyder att du kommer installera en virtuell kontroller på din dator första gången för att konfigurera ditt trådlösa nätverk. Det är en set it and forget it-lösning så den kan senare stängas av. Dock (vill jag minnas) fungerar inte zero-handoff så värst bra men det är sällan ett jätteproblem i ett hushåll. Det är mer viktigt om man har applikationer/protokoll som inte hanterar avbrott så bra. Utan zero-handoff blir det ett avbrott på någon sekund när enhet byter AP.

Tips. Spara undan lösenord och konfigurationsfil i händelse av att din dator där kontroller är installerad går sönder så du kan migrera till ny dator utan att behöva nollställa samtliga APs.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Instämmer med rekommendationen om Ubiquity. Installerade en unify ac lr för en vecka sen och vart stor skillnad från dom andra routrar jag haft i ap-läge på övervåningen.
Mycket bättre täckning men framför allt stabilare. Installationen gjordes med appen från mobilen och var definitivt inte svårare än med mina tidigare aps.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem