Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Men att BOKA Àr vÀl inte samma sak som att köpa? Har aldrig "förhandsbokat". Jag trodde ju att man kan vÀlja att boka och betala i butik?

I vilket fall som:
Varför Àr det fel att förhandsboka utan prestandasiffror? Man har kanske suttit pÄ ett sketet gammalt kort och orkar inte vÀnta ett Är till för att se om det kommer nÄgot bÀttre, och orkar inte köpa begagnat eller förra generationens 10-kort..

PermalÀnk
Medlem ★
●

GÀllande den tidigare lÀnken dÀr nvidia gÄr ut med siffror över prestandaökningen sÄ skulle jag nog ta den med en nypa salt. Vill man ha tester sÄ Àr det nog bÀst att vÀnta pÄ oberoende kÀllor.

Dock skulle det vara extremt dÄlig pr att gÄ ut och sÀga att den levererar sÄ hÀr mycket, men sen visar det sig att den bara levererar si mycket. SÄ fÄr hoppas att det stÀmmer.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@fragCan: HÄller delvis med ditt meddelande. Jag rör inte heller 20-serien med tÄng tills vidare men samtidigt sitter jag spÀnt och kollar pÄ hemsidor för att se om nÄgon ytterligare information kommit för att fÄ siffror pÄ hur de faktiskt presterar mot dagens serie. Tycker det skall bli spÀnnande.

Att sedan folk Àr "extremt avundsjuka"... Jo dÀr finns sÀkert en eller annan, men jag tror den stora massan Àr sÄdana som inte riktigt accepterar att man prissÀtter ett grafikkort pÄ upp mot 15,000 kr. Okej, $1200 för att vara korrekt. Jag sjÀlv tycker det Àr riktigt sunkigt. Jag köpte ett 1080 pÄ releasen och var toknöjd med det. DÀrefter fick jag ett erbjudande om att sÀlja min dator för 1 mÄnad sedan och visste samtidigt att den nya 20-serien var pÄ ingÄng. SÄ jag tackade ja pÄ det och byggde en ny dator. Till den nya köpte jag till ett begagnat 1070 jag hittade hÀr pÄ marknaden till ett ganska bra pris. Tyckte att detta fungerar tills vidare. Men jag vill ju ha det nya 2080-kortet och tÀnkte köpa det nÀr det slÀpps.

Men sÄ visar Nvidia upp sina kort och suget finns ju dÀr. Fram tills man visar priserna.
PÄ presentationen var det $499 för 2070 - jo men det Àr ju okej tÀnkte jag.
$699 för ett 2080 (jag köpte mitt 1080 för 6500kr sÄ detta lÄter kanon tÀnkte jag!)
Sedan visar man upp 2080Ti för $999. Hmm. Ja det vÀrsta spelarna vill nog ha ett sÄdant sÄ okej.

Och detta tycker jag hade kunnat fungera - om man nu kunnat ta prissÀttningen och lÀgga pÄ en multipel med 10. Men det gÄr ju inte.
699 blir ju inte 6990SEK. Momsen Àr inte inrÀknad för det första. För det andra sÄ har $699 blivit $799 dagen efter. Och för det tredje blev 2080-kortet i Sverige 10,000SEK. Tio tusen för ett grafikkort?
Nu sÀger min hjÀrna redan att 2080 Ti skall ju kosta 10,000, inte vanliga 2080.

DÄ försvann suget totalt och jag kommer helt klart att "bojkotta" 20-serien tills vidare.
Tror ocksÄ att det Àr fel av Nvidia att slÀppa Ti-modellen direkt, i alla fall nÀr jag ser prissÀttningen. Hade vi endast haft 2080 sÄ hade ju kortet "bara" kostat 10,000kr! Det Àr ju priserna pÄ 1080Ti under miningboomen. DÄ var det mer accepterat - men fortfarande fel eftersom jag ville att kortet skulle kosta 7000kr.

Men nu tittar ju inte de flesta pÄ 2080 utan "alla" vill gÄ direkt pÄ Ti. DÄ Àr det helt plötsligt 4000kr ytterligare.

SĂ„ tack men nej tack.
Jag dÀremot Àr inte avundsjuk pÄ alla dem som förhandsbokar de nya korten. Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att prestandaskillnaden kommer att vara uppenbar. Inga 10%. Vill man ha det bÀsta fÄr man betala, och vÀljer men att lÀgga dessa pengar pÄ ett nytt kort sÄ fÄr man ju göra det (och det skriver du redan om i ditt inlÀgg), men jag kommer dÀremot inte stödja denna prissÀttningen - hur bra kort man nu Àn lyckats ta fram.
NÀr 1080 trillar under 8000kr kan jag fundera pÄ att köpa ett... men dÄ har jag kanske redan köpt ett begagnat 2080...?

Eller sÄ nöjer jag mig med mitt 1070 ett tag till helt enkelt.
För det Àr fortfarande inget dÄligt kort.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av SvanteP:

GÀllande den tidigare lÀnken dÀr nvidia gÄr ut med siffror över prestandaökningen sÄ skulle jag nog ta den med en nypa salt. Vill man ha tester sÄ Àr det nog bÀst att vÀnta pÄ oberoende kÀllor.

Dock skulle det vara extremt dÄlig pr att gÄ ut och sÀga att den levererar sÄ hÀr mycket, men sen visar det sig att den bara levererar si mycket. SÄ fÄr hoppas att det stÀmmer.

Jo det vore otroligt dumt att gÄ ut med prestandasiffror som sen inte visar sig stÀmma. SÀrskilt med tanke pÄ att nVidia redan sitter pÄ tronen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Zarlor:

@fragCan: HÄller delvis med ditt meddelande. Jag rör inte heller 20-serien med tÄng tills vidare men samtidigt sitter jag spÀnt och kollar pÄ hemsidor för att se om nÄgon ytterligare information kommit för att fÄ siffror pÄ hur de faktiskt presterar mot dagens serie. Tycker det skall bli spÀnnande.

Att sedan folk Àr "extremt avundsjuka"... Jo dÀr finns sÀkert en eller annan, men jag tror den stora massan Àr sÄdana som inte riktigt accepterar att man prissÀtter ett grafikkort pÄ upp mot 15,000 kr. Okej, $1200 för att vara korrekt. Jag sjÀlv tycker det Àr riktigt sunkigt. Jag köpte ett 1080 pÄ releasen och var toknöjd med det. DÀrefter fick jag ett erbjudande om att sÀlja min dator för 1 mÄnad sedan och visste samtidigt att den nya 20-serien var pÄ ingÄng. SÄ jag tackade ja pÄ det och byggde en ny dator. Till den nya köpte jag till ett begagnat 1070 jag hittade hÀr pÄ marknaden till ett ganska bra pris. Tyckte att detta fungerar tills vidare. Men jag vill ju ha det nya 2080-kortet och tÀnkte köpa det nÀr det slÀpps.

Men sÄ visar Nvidia upp sina kort och suget finns ju dÀr. Fram tills man visar priserna.
PÄ presentationen var det $499 för 2070 - jo men det Àr ju okej tÀnkte jag.
$699 för ett 2080 (jag köpte mitt 1080 för 6500kr sÄ detta lÄter kanon tÀnkte jag!)
Sedan visar man upp 2080Ti för $999. Hmm. Ja det vÀrsta spelarna vill nog ha ett sÄdant sÄ okej.

Och detta tycker jag hade kunnat fungera - om man nu kunnat ta prissÀttningen och lÀgga pÄ en multipel med 10. Men det gÄr ju inte.
699 blir ju inte 6990SEK. Momsen Àr inte inrÀknad för det första. För det andra sÄ har $699 blivit $799 dagen efter. Och för det tredje blev 2080-kortet i Sverige 10,000SEK. Tio tusen för ett grafikkort?
Nu sÀger min hjÀrna redan att 2080 Ti skall ju kosta 10,000, inte vanliga 2080.

DÄ försvann suget totalt och jag kommer helt klart att "bojkotta" 20-serien tills vidare.
Tror ocksÄ att det Àr fel av Nvidia att slÀppa Ti-modellen direkt, i alla fall nÀr jag ser prissÀttningen. Hade vi endast haft 2080 sÄ hade ju kortet "bara" kostat 10,000kr! Det Àr ju priserna pÄ 1080Ti under miningboomen. DÄ var det mer accepterat - men fortfarande fel eftersom jag ville att kortet skulle kosta 7000kr.

Men nu tittar ju inte de flesta pÄ 2080 utan "alla" vill gÄ direkt pÄ Ti. DÄ Àr det helt plötsligt 4000kr ytterligare.

SĂ„ tack men nej tack.
Jag dÀremot Àr inte avundsjuk pÄ alla dem som förhandsbokar de nya korten. Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att prestandaskillnaden kommer att vara uppenbar. Inga 10%. Vill man ha det bÀsta fÄr man betala, och vÀljer men att lÀgga dessa pengar pÄ ett nytt kort sÄ fÄr man ju göra det (och det skriver du redan om i ditt inlÀgg), men jag kommer dÀremot inte stödja denna prissÀttningen - hur bra kort man nu Àn lyckats ta fram.
NÀr 1080 trillar under 8000kr kan jag fundera pÄ att köpa ett... men dÄ har jag kanske redan köpt ett begagnat 2080...?

Eller sÄ nöjer jag mig med mitt 1070 ett tag till helt enkelt.
För det Àr fortfarande inget dÄligt kort.

Det Àr folk som dessa som ser till att företag som Nvidia kan bete sig pÄ det hÀr viset. SvÄrare Àr det inte.

Man skulle kunna sÀga att det Àr helt otroligt att det finns sÄ knÀppa typer som förhandsbokar nÄgot sÄ pass överprisat utan att ens veta vad det levererar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

HĂ„ller med dig! antingen Ă€r det rent ut sagt avundsjuka eller rent barnsleri. Har iaf goda nyheter som jag sĂ„g nu pĂ„ sweclockers nyhets sida att Nvidia Geforce RTX 2080 Ti prestandatestas – uppges klara över 60 FPS i 4K UHD Vilket jag lĂ€tt stĂ„r kvar för att inte ta bort min förbokning

Vilket 1080ti ocksÄ klarar av

Mer om det hÀr

Jag hoppas att det Àr ett stort prestandahopp med 2000 serien MEN sÄ som nvidia har skött allt pr och lanseringen sÄ Àr det mycket snack och liten verkstad, mycket som inte fÄr komma fram.

Vad sÀger man om att köpa grisen i sÀcken?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av HappyPie:

Vilket 1080ti ocksÄ klarar av

Mer om det hÀr

Jag hoppas att det Àr ett stort prestandahopp med 2000 serien MEN sÄ som nvidia har skött allt pr och lanseringen sÄ Àr det mycket snack och liten verkstad, mycket som inte fÄr komma fram.

Vad sÀger man om att köpa grisen i sÀcken?

Det gÄr inte köpa grisen i sÀcken idag, iomed 2 veckors lagstadgad ÄngerrÀtt!
Man kan i lugn o ro testa klÀmma pÄ produkten.
Just detta förhindrar Nvidia och andra att försöka köra fulknep!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

PermalÀnk
Medlem ★
●

GÀsp, avundsjuka-kortet Àr lika trÄkigt som alla andra kort vilka tar död pÄ debatten istÀllet för att leda till nÄgot konstruktivt. 15000 Àr mycket pengar, visst. Men det Àr ganska fÄ (arbetande) som inte skulle ha rÄd med det. Jag vet att t.o.m. jag som student skulle ha rÄd med ett 2080 ti. SÄ det Àr inte dÀr skon klÀmmer. Det efterblivna ligger i att boka upp nÄgot för 15000 utan att veta hur det presterar. Jag menar, det Àr vÀl inte nÄgon limited edition som slÀpps nÀrmast? Utan man kommer vÀl vilja sÀlja grafikkort Ätminstone till nÀsta generation?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder pÄ pizza, biceps, och transfetter.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av fetakniven:

GÀsp, avundsjuka-kortet Àr lika trÄkigt som alla andra kort vilka tar död pÄ debatten istÀllet för att leda till nÄgot konstruktivt. 15000 Àr mycket pengar, visst. Men det Àr ganska fÄ (arbetande) som inte skulle ha rÄd med det. Jag vet att t.o.m. jag som student skulle ha rÄd med ett 2080 ti. SÄ det Àr inte dÀr skon klÀmmer. Det efterblivna ligger i att boka upp nÄgot för 15000 utan att veta hur det presterar. Jag menar, det Àr vÀl inte nÄgon limited edition som slÀpps nÀrmast? Utan man kommer vÀl vilja sÀlja grafikkort Ätminstone till nÀsta generation?

Du student och har rÄd med att köpa ett gtx 2080 ti? har studenter verkligen rÄd med det? ni lever rÀtt snÄlt som student men vad vet jag.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av HappyPie:

Vilket 1080ti ocksÄ klarar av

Mer om det hÀr

Jag hoppas att det Àr ett stort prestandahopp med 2000 serien MEN sÄ som nvidia har skött allt pr och lanseringen sÄ Àr det mycket snack och liten verkstad, mycket som inte fÄr komma fram.

Vad sÀger man om att köpa grisen i sÀcken?

Fast nu har ju nyheten kommit fram att 2080 ti klarar sÄ mycket mer Àn 60 fps vilket gtx 1080 bara fÄr i det test du visade. ett 2080 utan ti Àr 50% bÀttre Àn Àn ett gtx 1080 utan ti sÄ 2080 ti lÀr vÀl vara sÄ mycket bÀttre Àn ett gtx 1080 ti om man kollar nyheterna pÄ sweclockers.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Du student och har rÄd med att köpa ett gtx 2080 ti? har studenter verkligen rÄd med det? ni lever rÀtt snÄlt som student men vad vet jag.

Man fÄr typ 3000kr i rent bidrag. Sen kan man dock fÄ rÀtt mycket studielÄn om man sÄ önskar.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det Àr folk som dessa som ser till att företag som Nvidia kan bete sig pÄ det hÀr viset. SvÄrare Àr det inte.

Man skulle kunna sÀga att det Àr helt otroligt att det finns sÄ knÀppa typer som förhandsbokar nÄgot sÄ pass överprisat utan att ens veta vad det levererar.

Har du inte lÀst nyheterna frÄn 2080 och 2080 ti? dom har ju redan talat om att bÄde 2080 utan ti och 2080 med ti Àr mycket bÀttre. gtx 2080 utan ti var ju 50% bÀttre Àn ett 1080 utan ti sÄ vad tror du inte storebror 2080 ti kommer va dÄ?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av HappyPie:

@gamerfreak87: Kanske 10% mer Àn 1080Ti pÄ dagens spel. nvidia sÀljer korten innan de kan testas.

Skrivet av enbom:

Varför förboka nÄgot man inte har nÄgra prestandasiffror pÄ? Vet inte nÀr NDA pÄ recensionerna slÀpps.

Skrivet av Aeqvist:

Förhandsboka nÄgot man inte ens vet hur bra det Àr? SnÀlla sluta göd denna "förhandsbokningstrend"

Skrivet av Lagerlöf:

SpÀnnande koncept att förboka nÄgot som kanske Àr 5 % bÀttre Àn 1080 Ti eller 100 % bÀttre.

Man kan ju tycka att folk borde lÀrt sig efter Är av förbokningar inom spelbranschen, se hur kvalitén pÄ AAA-spel störtdykt senaste Ärtiondet.

Skrivet av pv2b:

HÄller med föregÄende talare. Det Àr bara dumt att förboka ett grafikkort för 15 000 kronor utan att veta hur det presterar.

Dessutom Àr detta bara första generationen av denna teknik. Med all sannolikhet klarar dessa kort bara precis klarar av att leverera OK prestanda i 1080p med RTX pÄ, baserat pÄ de vÀldigt sparsmakade uppgifter som lÀckt ut.

NÀ. Det Àr för tidigt att avgöra om korten Àr vÀrda pengarna, fast sÄdÀr baserat pÄ vad vi vet just nu sÄ verkar det inte sÄ.

Det hÀr Àr tyvÀrr vad som hÀnder nÀr vi inte har konkurrens pÄ grafikmarknaden. Priserna gÄr bara upp...

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det Àr folk som dessa som ser till att företag som Nvidia kan bete sig pÄ det hÀr viset. SvÄrare Àr det inte.

Man skulle kunna sÀga att det Àr helt otroligt att det finns sÄ knÀppa typer som förhandsbokar nÄgot sÄ pass överprisat utan att ens veta vad det levererar.

Skrivet av fetakniven:

GÀsp, avundsjuka-kortet Àr lika trÄkigt som alla andra kort vilka tar död pÄ debatten istÀllet för att leda till nÄgot konstruktivt. 15000 Àr mycket pengar, visst. Men det Àr ganska fÄ (arbetande) som inte skulle ha rÄd med det. Jag vet att t.o.m. jag som student skulle ha rÄd med ett 2080 ti. SÄ det Àr inte dÀr skon klÀmmer. Det efterblivna ligger i att boka upp nÄgot för 15000 utan att veta hur det presterar. Jag menar, det Àr vÀl inte nÄgon limited edition som slÀpps nÀrmast? Utan man kommer vÀl vilja sÀlja grafikkort Ätminstone till nÀsta generation?

NDA gÄr ut 15 September enligt videocardz.

Avbokningsmöjlighet.

ÅngerrĂ€tt.

Finns ingen risk med att förhandsboka i Sverige innan prestandan presenteras.
.
VÀrt att notera ocksÄ Àr att mÄnga bokade sina 2080 ti för ca 12.500kr. Inte billigt men alla som bokade betalade inte 15k.

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Cenorida:

Man fÄr typ 3000kr i rent bidrag. Sen kan man dock fÄ rÀtt mycket studielÄn om man sÄ önskar.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

mycket lÄn alltsÄ? nu Àr ju inte de det bÀsta att göra heller.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Banco:

NDA gÄr ut 15 September enligt videocardz.

Avbokningsmöjlighet.

ÅngerrĂ€tt.

Finns ingen risk med att förhandsboka i Sverige innan prestandan presenteras.
.
VÀrt att notera ocksÄ Àr att mÄnga bokade sina 2080 ti för ca 12.500kr. Inte billigt men alla som bokade betalade inte 15k.

missuppfattar jag det hela nu? MEN kommer korten redan att slÀppas den 15 september?
hmm jag förbokade detta för att kylaren Àr riktigt bra och vÀldigt tysta kylare frÄn MSI - https://www.komplett.se/product/1090735/datorutrustning/pc-ko...

Mitt kosta inte heller 15.000

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

missuppfattar jag det hela nu MEN kommer korten redan att slÀppas den 15 september?

Nej 15 September gÄr Non Disclosure Agreement ut sÄ dÄ kommer reviews och benchmarks ut pÄ dem.

Som jag förstod det sÄ kommer korten typ 2 veckor efter det?

Visa signatur

RÄd tas pÄ eget ansvar.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Banco:

Nej 15 September gÄr Non Disclosure Agreement ut sÄ dÄ kommer reviews och benchmarks ut pÄ dem.

Som jag förstod det sÄ kommer korten typ 2 veckor efter det?

okej dÄ vet jag. 20 septermber ska komplett fÄ in sina ni som har förbokat dÀr men datum kanske blir Àndrat men det stÄr 97st av det jag har förbokat och kommer 20 september.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har planerat att köpa ny dator med allt det nyaste 2018 men med tanke pÄ priset pÄ 2080Ti sÄ fÄr jag vÀnta och se. Jag har pengar sÄ det rÀcker och blir över men fan att jag kÀnner för att göda skinnjackan...

Beroende pÄ hur prisbilden Àndrar sig under sista mÄnaderna sÄ kanske jag nöjer mig med 1080Ti nÀr de sÀljs ut eller sÄ vÀntar jag till vÄren. Datorn kan fortfarande hantera nya spel Àven om jag inte kan maxa instÀllningarna men det gör inget.

Men jo visst Àr man sugen och har man pengarna eller rentav prioriterar PC master race gaming till den grad att man vill punga ut 10k+ för ett grafikkort sÄ köp, sjÀlv har man gjort sÀmre köp sÄ mig fÄr du inga dömande blickar frÄn.

4K 144hz HDR instÀllningarna MAXADE, glöm inte jolt colan & billys pizza!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

PermalÀnk
●
Skrivet av gamerfreak87:

Jag menar bara att om det inte skulle vara bÀttre Àn ett redan bra gtx 1080 ti sÄ Àr det inte vÀrt att lÀgga 14k för detta men jag tar inte bort min förbokning förs Àn jag fÄtt mer info pÄ sweclockers om kortet.

Kortet har en helt ny generation GPU som automatiskt Àr snabbare Àn den gamla oavsett raytracing grejset. Den har nya Minnes moduler som automatiskt Àr snabbare Àn gamla generationer. 2080 TI har 768 (eller var det 786) fler CUDA cores Àn 1080ti.

Tittar man generellt pÄ Nvidias generationer sÄ Àr det konsekvent mycket stor skillnad mellan 780TI, 980Ti, 1080ti. Jag har haft alla 3. Jag har ocksÄ 1080 i SLI som ger marginellt bÀttre resultat jÀmfört med 1080ti. i andra fall ger 1080ti bÀttre resultat Àn 2x1080sli.

Priset har ökat jo men med Trumps galna handels krig som till och med stÀngt ner amerikanska tower tillverkare sÄ lÀr ju priserna öka.

Tittar man generellt sÄ Àr det viktigare med ett snabbt grafikkort och en 4-8 core processor med hög frekvens jÀmfört med att ha en onödigt dyr 10 - 20 core processor för det finns verkligen inte mÄnga program som skalar det rÀtt.. Har testat 7940x och stÀngt av hyperthreading och kan snarare stÀnga av 2-4 cores till bara för att kunna köra mer OC pÄ Klockfrekvensen. SÄ pÄ processor sidan kan man dra ner lite i att lÀgga ut pengar. men att satsa pÄ en 2080ti utan att ens titta pÄ var raytracing grejset sÄ Àr det helt klart att vill man sÄ kan man göra det. Kommer inte att göra nÄgon skillnad med tester i tidningar eller pÄ webben. Testerna kommer att höja kortet till skyarna det gör de alltid annars fÄr de inga nya gratis kort nÀsta generation;-)

SÄ finns inget att tveka om, om man har pengarna och vill ha snabbaste GPUn för spel. Man kan ju alltid vÀnta ett Är sÄ priset gÄr ner men dÄ blir det igen samma diskussion.. jag kanske skall vÀnta lite..för det kanske kommer snabbare. Jo det gör det men vill du ha upplevelsen nu eller om ett Är

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av gamerfreak87:

Tjena Ă€r det nĂ„gon mer Ă€n mig som redan har förhandsbokat RTX 2080 TI eller 2080 utan TI? 😁 SjĂ€lv sĂ„ har jag bestĂ€llt msi rtx 2080 TI trio X 😁 Ă€r sjukt förlĂ€ngtansfull nu 😁 hur bra kan det va över ett pascal gtx 1080 ti? Hittar inga tester Ă€n 😜

Funderar pÄ 2080Ti, men dÄ vill jag ha det jag betalar för, och Àn sÄ lÀnge sÄ ser det inte sÄ ljust ut. Det finns inte ett enda test ute Àn, och pÄ de klipp som finns ute sÄ klarar 2080Ti knappt 60fps med Ray Tracing, i 1080p! SÄ vad betalar man för? En teknik som kommer komma igÄng om 1-3 Är dÄ det redan finns nya kort ute? Vi fÄr hoppas att resultaten utav testerna levererar, annars Àr 2080Ti en total total flopp. 15 000:- Àr max för ett grafikkort för mig, och dÄ mÄste den för "guds" skull leverera!

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av nils45:

Funderar pÄ 2080Ti, men dÄ vill jag ha det jag betalar för, och Àn sÄ lÀnge sÄ ser det inte sÄ ljust ut. Det finns inte ett enda test ute Àn, och pÄ de klipp som finns ute sÄ klarar 2080Ti knappt 60fps med Ray Tracing, i 1080p! SÄ vad betalar man för? En teknik som kommer komma igÄng om 1-3 Är dÄ det redan finns nya kort ute? Vi fÄr hoppas att resultaten utav testerna levererar, annars Àr 2080Ti en total total flopp. 15 000:- Àr max för ett grafikkort för mig, och dÄ mÄste den för "guds" skull leverera!

VadÄ knappt inte 60 FPS? Du vet om att det var 2080 utan TI som lÀtt klarade 60 FPS pÄ UHD 4K vad tror du inte dÄ ett 2080 med ti kommer klara av? Vad har du lÀst den blaskan nÄnstans? Att det inte klarar av 60 fps pÄ 4k för ett 2080 TI stÀmmer inte dÄ har du lÀst fel.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av gamerfreak87:

VadÄ knappt inte 60 FPS? Du vet om att det var 2080 utan TI som lÀtt klarade 60 FPS pÄ UHD 4K vad tror du inte dÄ ett 2080 med ti kommer klara av? Vad har du lÀst den blaskan nÄnstans? Att det inte klarar av 60 fps pÄ 4k för ett 2080 TI stÀmmer inte dÄ har du lÀst fel.

Du verkar inte ha lÀst pÄ sÄ mycket. SÄhÀr skriver Sweclockers tex.: "Bland annat nÀmns kommande Shadow of the Tomb Raider, som i testerna lÄg pÄ en bildfrekvens pÄ mellan 50 och 57 FPS med Nvidias RTX-teknik aktiverad i okÀnd upplösning." Det Àr nu kÀnt att upplösningen var 1080p pÄ en 2080Ti. Sen sÄ har vi tester som visar 100FPS i 4k med 2080 i "icke-namngivna spel", lÄter bra, men vi vet inte vad det Àr för spel, och det kan inte vara spel med RayTracing dÄ tekniken inte finns i nÄgot spel Àn.

Kan ocksÄ tillÀggas att Battlefield V med RayTracing presenterades med 60fps i 1080p med ett GTX 2080Ti.

All information som egentligen finns tillgÀnglig Àr att 2080Ti klarar över 100FPS i 4k i "icke-namngivna spel", och att Tomb Raider drivs mellan 50 och 57 FPS i 1080p med 2080Ti RT.

HÀr har du kÀllor:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26167-nvidia-geforce-rtx-20...

https://www.facebook.com/TweakTown/videos/230058107669529/

http://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980/...

https://www.youtube.com/watch?v=CdbRko2ISKM

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●

Jag förhandsbokade (jobbig att jag gjorde det va ? @Lagerlöf) "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING". Undra om jag kan förhandsboka ett vattenblock ifrÄn EK med

Skrivet av SvanteP:

Har bestĂ€llt samma grafikkort som ts, och fattar inte varför andra ska lĂ€gga sig i vad vi köper för VÅRA pengar? Fine ni vill inte förbestĂ€lla vilket Ă€r okej, men nĂ„gra av oss vill förbestĂ€lla för att fĂ„ korten sĂ„ fort som möjligt. KĂ€nns som en satans massa svensk avundsjuka pĂ„ Sweclockers dom hĂ€r dagarna och det Ă€r fan inte okej, "Jag gillar inte att nvidia tar betalt för en produkt som dom lagt ned x timmar rnd pĂ„, och utan motstĂ„nd pĂ„ marknaden". Var sura pĂ„ AMD och Intel istĂ€llet dĂ„ som inte har nĂ„got vapen att slĂ„ss med istĂ€llet, det Ă€r precis lika absurt.

"Den svenska avundsjukan" Àr enorm pÄ Sweclockers. Vill du diskutera prestanda istÀllet för att lÀsa "amd Àr goda, intel & nvidia Àr jÀvulen" "allt Àr dyrt, det borde vara gratis" sÄ skapa en anvÀndare pÄ https://www.overclock.net/ istÀllet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●

@gamerfreak87: Jag sÄlde mitt GTX 1070 innan helgen och sitter nu med mitt gamla GTX 780 i vÀntan pÄ att RTX korten slÀpps. Det finns ett enda skÀl till att jag inte har förhandsbokat nÄgot av NVIDIA Turing korten:

  • Det finns inga recensioner eller tester, bĂ„de i flertal olika spel samt syntetiska sĂ„dana, som uppvisar prestandan i dessa kort samt jĂ€mför dem mot kort i tidigare generationer, bĂ„de med och utan RTX aktiverat.

Den "bÀsta" informationen vi har i dagslÀget kommer frÄn tvÄ grafer som NVIDIA sjÀlva har slÀppt:

TvÄ grafer frÄn NVIDIA

Den första grafen, som vid en snabb blick verkar ganska imponerande, sĂ€ger tyvĂ€rr inte sĂ„ mycket om hur korten kommer att prestera i bland annat spel dĂ„ det finns mycket mer som sker i dessa Ă€n flyttalsberĂ€kningar. Den andra grafen Ă€r jag inte sĂ€ker pĂ„ hur jag ska tolka - vad uppvisar staplarna? Max, min eller medel FPS, eller annat? Är nĂ„got annat aktiverat/deaktiverat utöver DLSS?

NÀr ett företag hÄller undan kritisk information sÄ som faktisk prestanda och samtidigt öppnar upp för förhandsköp sÄ anser jag att man bör ta ett steg bak och tÀnka efter. Vad Àr det de döljer? Varför inte visa upp riktiga prestandatester och inte nerbantade sÄdana som vi fÄtt se i bl.a. graferna ovan? RÀcker argumentet "it just works!" för att fÄ mig att förbestÀlla denna vara?

AngÄende "folk Àr arga/avundsjuka för de har inte rÄd" - jag har tillrÀckligt ihopsparat i mitt uppgradera-dator-konto för att kunna klicka hem minst tre 2080 Ti, men har ögonen pÄ 2070 och 2080 av tre anledningar:

  • Priset. 2080 Ti Ă€r dyrt jĂ€mfört mot kort i tidigare generationer vid lansering och kommer förmodligen att gĂ„ snabbt ner i pris sĂ„ fort grafikkort och övriga produkter i 7nm lanseras, vilket verkar ske redan nĂ€sta Ă„r.

  • Lanseringen av 2080 Ti sĂ„ hĂ€r tidigt. FĂ„r mig att tro att NVIDIA har ett annat superkort de planerar att slĂ€ppa sĂ„ snart som AMD kommer ut med sina 7nm grafikkort, t.ex. ett RTX 2090 i 7nm.

  • Prestanda - Om nĂ„got av 2070 och 2080 presterar minst lika bra som ett 1080 Ti utan RTX pĂ„slaget sĂ„ Ă€r det tillrĂ€ckligt för mig som spelar i 1440p pĂ„ en 165 Hz G-Sync skĂ€rm. Tensor cores anser jag vara en vĂ€ldigt stor bonus (skĂ€let till att jag inte skaffar ett 1080 Ti nu) och om möjligheten finns att anvĂ€nda dessa utanför spel ocksĂ„ (sĂ„ som Titan V tillĂ„ter) sĂ„ Ă€r det perfekt för mig.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem
●

SÄklart man förbokat, dags att byta ut det gamla Titan X kortet
Skulle inte kortet vara dÀr jag förvÀntar mig sÄ returnerar jag bara det, vi har rÀtt generös konsumentrÀtt i Sverige.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning frÄn EK pÄ rubbet.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Icte:

[li]Lanseringen av 2080 Ti sÄ hÀr tidigt. FÄr mig att tro att NVIDIA har ett annat superkort de planerar att slÀppa sÄ snart som AMD kommer ut med sina 7nm grafikkort, t.ex. ett RTX 2090 i 7nm.[/li]

verkar dock tveksamt med tanke pÄ storleken pÄ kÀrnan med 2080ti
verkar mer troligt att de designar direkt för 7nm

Visa signatur

TrÀna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (LÀr dig Googla)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Flopper:

verkar dock tveksamt med tanke pÄ storleken pÄ kÀrnan med 2080ti
verkar mer troligt att de designar direkt för 7nm

Kan sĂ„ vara, eller sĂ„ vĂ€ljer de att krympa ner till 7 nm, behĂ„lla samma storlek och trycka in bl.a. fler Turing kĂ€rnor vilket bör ge en ordentlig boost gentemot 2080 Ti. ÅterstĂ„r att se!

EDIT: Jag har f.ö. satt ihop en liten omröstning till er alla som har förhandsbokat i följande trÄd (gick dessvÀrre inte att lÀgga in en som svar i denna trÄd):

#17521952

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av SvanteP:

Har bestĂ€llt samma grafikkort som ts, och fattar inte varför andra ska lĂ€gga sig i vad vi köper för VÅRA pengar?

Om TS inte vill att man diskuterar hans inköp sÄ kan han vÀl strunta i att skapa en trÄd om detta.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Oavsett om man har rÄd eller inte sÄ Àr det helt otroligt dumt att förboka korten just nu utan att veta hur de presterar.
Sen att priset Àr helt Ät skogen gör ju inte saken bÀttre.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Har du inte lÀst nyheterna frÄn 2080 och 2080 ti? dom har ju redan talat om att bÄde 2080 utan ti och 2080 med ti Àr mycket bÀttre. gtx 2080 utan ti var ju 50% bÀttre Àn ett 1080 utan ti sÄ vad tror du inte storebror 2080 ti kommer va dÄ?

50% bÀttre under vilka förutsÀttningar? Sitter du inne pÄ information som ingen annan har fÄr du gÀrna dela med dig.

Givetvis borde folk förstÄ att siffror direkt frÄn Nvidia fÄr man ta med en nypa salt. De ser givetvis till att siffrorna ser sÄ bra ut som möjligt och anvÀnder sig av funktioner som gynnar de nya korten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti