Förhandsbokat RTX 2080 TI 😁 nĂ„gon mer som har?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Icte:

Kan sĂ„ vara, eller sĂ„ vĂ€ljer de att krympa ner till 7 nm, behĂ„lla samma storlek och trycka in bl.a. fler Turing kĂ€rnor vilket bör ge en ordentlig boost gentemot 2080 Ti. ÅterstĂ„r att se!

EDIT: Jag har f.ö. satt ihop en liten omröstning till er alla som har förhandsbokat i följande trÄd (gick dessvÀrre inte att lÀgga in en som svar i denna trÄd):

#17521952

Förmodligen sÄ kommer det ny 21xx serie i 7 nm sommaren 2019. Vi fÄr nog inte se fler kort ur 20xx serien sÄ dÀrför valde de att döpa om Titankortet till Ti och slÀppte den redan nu...

PermalÀnk
●

Har bokat 2st 2080 Ti trots inga recensioner Ă€n. UrsĂ€kten Ă€r att det gĂ„r att avboka 😊

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Ragnarok:

Jag förhandsbokade (jobbig att jag gjorde det va ? @Lagerlöf) "EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC ULTRA GAMING". Undra om jag kan förhandsboka ett vattenblock ifrÄn EK med

"Den svenska avundsjukan" Àr enorm pÄ Sweclockers. Vill du diskutera prestanda istÀllet för att lÀsa "amd Àr goda, intel & nvidia Àr jÀvulen" "allt Àr dyrt, det borde vara gratis" sÄ skapa en anvÀndare pÄ https://www.overclock.net/ istÀllet.

Inte ett dugg jobbigt, jag sa bara att jag tycker det Àr underligt.

Har du stort behov av att lÀgga ord i andras mun?

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Inte ett dugg jobbigt, jag sa bara att jag tycker det Àr underligt.

Har du stort behov av att lÀgga ord i andras mun?

Det var "spÀnnande" och att "folk borde lÀrt sig" skrev du i ditt första inlÀgg. SÄ det verkar vara jobbigt för dig. Vidare sÄ antar jag att du inte pratar med din dator sÄ att du "sa vad du trycker" istÀllet för att "skrev vad du tyckte" verkar en del dumt med.

Visst Àr det lite jobbigt att fÄ berÀttat för sig hur man skall tycka och agera ? Det borde du tÀnka pÄ.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av sandlÄdan:

Har bokat 2st 2080 Ti trots inga recensioner Ă€n. UrsĂ€kten Ă€r att det gĂ„r att avboka 😊

Haha samma hÀr har gjort ocksÄ men troligtvis sÄ kommer jag behÄlla det dÄ det kÀnns som detta kommer bli bra men man vet ju aldrig 2080 utan ti skulle ju vara 50% enligt nyheter frÄn nvidia bÀttre Àn ett gtx 1080 utan TI sÄ 2080 TI borde ju vara grymt starkt kort dÄ hoppas vi

Mvh TS.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

50% bÀttre under vilka förutsÀttningar? Sitter du inne pÄ information som ingen annan har fÄr du gÀrna dela med dig.

Givetvis borde folk förstÄ att siffror direkt frÄn Nvidia fÄr man ta med en nypa salt. De ser givetvis till att siffrorna ser sÄ bra ut som möjligt och anvÀnder sig av funktioner som gynnar de nya korten.

Men det stÄr ju klart Ä tydligt pÄ sweclockers första sida om 2080 korten. Tex 2080 utan ti skulle vara bÀttre Àn gtx 1080 utan ti med 50%.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nÀtaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Ragnarok:

Det var "spÀnnande" och att "folk borde lÀrt sig" skrev du i ditt första inlÀgg. SÄ det verkar vara jobbigt för dig. Vidare sÄ antar jag att du inte pratar med din dator sÄ att du "sa vad du trycker" istÀllet för att "skrev vad du tyckte" verkar en del dumt med.

Visst Àr det lite jobbigt att fÄ berÀttat för sig hur man skall tycka och agera ? Det borde du tÀnka pÄ.

Fast ingenstans har jag sagt hur du skall agera eller tycka.

Jag skrev vad JAG TYCKTE om att andra förhandsbokar saker innan de ens vet vad det Àr. Det Àr en personlig Äsikt, bara du som tog Ät dig extremt mycket verkar det som.

Jag skiter fullstÀndigt i om just du förhandsbokar det eller inte, hela forumet kan fÄ förhandsboka det om de kÀnner för det, jag tycker ÀndÄ att det Àr fel. Det Àr vÀl ett diskussionsforum ÀndÄ?

Sen kÀnns hela den hÀr trÄden som en "kolla pÄ mig!"-trÄd.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Men det stÄr ju klart Ä tydligt pÄ sweclockers första sida om 2080 korten. Tex 2080 utan ti skulle vara bÀttre Àn gtx 1080 utan ti med 50%.

Det enda som stÄr klart och tydligt Àr att det Àr under vissa förutsÀttningar i vissa speltitlar, inget konkret och inga riktiga siffror som man ska ha i benchmarks.

Och att den rÄa berÀkningskraften Àr 13,5% högre pÄ RTX 2080 jÀmfört med GTX 1080.

Startar du en sÄn hÀr trÄd sÄ fÄr du vÀl rÀkna med kritik, ingen blir imponerad av sÄnt hÀr utan antagligen mest förvÄnade hur folk Àr beredda att punga ut pengar för saker de inte vet nÄgonting om.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Men det stÄr ju klart Ä tydligt pÄ sweclockers första sida om 2080 korten. Tex 2080 utan ti skulle vara bÀttre Àn gtx 1080 utan ti med 50%.

Jag upprepar och förtydligar min frÄgestÀllning:

Var Àr det 50% bÀttre, under vilka förutsÀttningar, pÄ vilket sÀtt? Har du svaren?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Fast ingenstans har jag sagt hur du skall agera eller tycka.

Jag skrev vad JAG TYCKTE om att andra förhandsbokar saker innan de ens vet vad det Àr. Det Àr en personlig Äsikt, bara du som tog Ät dig extremt mycket verkar det som.

Jag skiter fullstÀndigt i om just du förhandsbokar det eller inte, hela forumet kan fÄ förhandsboka det om de kÀnner för det, jag tycker ÀndÄ att det Àr fel. Det Àr vÀl ett diskussionsforum ÀndÄ?

Sen kÀnns hela den hÀr trÄden som en "kolla pÄ mig!"-trÄd.

SÄ att det Àr " spÀnnande" och att "folk borde ha lÀrt sig" tycker du alltsÄ inte Àr att förklara hur folk ska bete sig ?
LÀgg ner att vara sÄ avundsjuk pÄ allt och alla, din sista kommentar bevisar bara hur din grundtanke Àr "kolla pÄ mig trÄd"...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag hade tÀnkt vÀnta till nÀsta generation Àven innan presentationen men nÀr Jens vÀl stod pÄ scen sÄ hade han i stort sett sÄlt pÄ mig ett kort. Sen kom priset och det kÀndes helt enkelt för mycket, men sen fÄr vi se nÀr riktiga tester kommer ut, det kan ju vara en jÀkla skjuts som dom
valt att hÄlla inne pÄ. Jag vet inte hur det skulle gÄ till men vi fÄr se.

Det handlar nog till viss del om avundsjuka men ocksÄ om att det Àr ett problem för mÄnga hur mycket priset gÄtt upp och lÀgg dÀrtill pÄ förbestÀllningar efter en sÄ intetsÀgande presentation utan nÄgra siffror som vi kommer se i praktiken. Jag följer inte mÄnga forum men pÄ de jag kollar dÄ och dÄ sÄ Àr mÄnga som skriver vÀldigt högljudda om just förbestÀllningar pÄ spel och dÄ handlar det om 500:-. Ser Nvidia att det gÄr att höja korten sÄ mycket och ifall förbestÀllningar gör att dom ser vinning med det trots priset sÄ Àr det vad vi kan förvÀnta oss i framtiden.

Ingen tvingar nÄgon att köpa nÄgot och bra grafikkort Àr ingen mÀnsklig rÀttighet, dÀremot gör det mig orolig nÀr folk förbokar sÄpass dyra kort för det kan i slutÀndan slÄ tillbaka pÄ mig personligen. Jag hoppas dock att ni som köpt korten kommer bli nöjda och om inte sÄ Àr det bara att skicka tillbaka eller avbestÀlla innan det dyker upp hos era postombud.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Oj vilka priser. Hoppas innerligt att dom inte slÀpper för krÀvande spel framöver dÄ jag helst skulle vilja lÀgga pengar pÄ annat och nöja mig med mitt befintliga 1080. Med det sagt sÄ behöver jag bara driva 1440p som tur Àr.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

SÄ att det Àr " spÀnnande" och att "folk borde ha lÀrt sig" tycker du alltsÄ inte Àr att förklara hur folk ska bete sig ?
LÀgg ner att vara sÄ avundsjuk pÄ allt och alla, din sista kommentar bevisar bara hur din grundtanke Àr "kolla pÄ mig trÄd"...

LÀgg sjÀlv ner det dÀr "avundsjuk-snacket". Folk som tycker att andra bidrar till en sjuk marknad har absolut rÀtt att tycka det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

LÀgg sjÀlv ner det dÀr "avundsjuk-snacket". Folk som tycker att andra bidrar till en sjuk marknad har absolut rÀtt att tycka det.

Det Àr vÀl bara att INTE köpa grafikkortet, flakmopeden, en flaska shampoo eller vad det nu Àr man tycker Àr för dyrt ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Moderator
Testpilot ★
●
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade tÀnkt vÀnta till nÀsta generation Àven innan presentationen men nÀr Jens vÀl stod pÄ scen sÄ hade han i stort sett sÄlt pÄ mig ett kort. Sen kom priset och det kÀndes helt enkelt för mycket, men sen fÄr vi se nÀr riktiga tester kommer ut, det kan ju vara en jÀkla skjuts som dom
valt att hÄlla inne pÄ. Jag vet inte hur det skulle gÄ till men vi fÄr se.

Det handlar nog till viss del om avundsjuka men ocksÄ om att det Àr ett problem för mÄnga hur mycket priset gÄtt upp och lÀgg dÀrtill pÄ förbestÀllningar efter en sÄ intetsÀgande presentation utan nÄgra siffror som vi kommer se i praktiken. Jag följer inte mÄnga forum men pÄ de jag kollar dÄ och dÄ sÄ Àr mÄnga som skriver vÀldigt högljudda om just förbestÀllningar pÄ spel och dÄ handlar det om 500:-. Ser Nvidia att det gÄr att höja korten sÄ mycket och ifall förbestÀllningar gör att dom ser vinning med det trots priset sÄ Àr det vad vi kan förvÀnta oss i framtiden.

Ingen tvingar nÄgon att köpa nÄgot och bra grafikkort Àr ingen mÀnsklig rÀttighet, dÀremot gör det mig orolig nÀr folk förbokar sÄpass dyra kort för det kan i slutÀndan slÄ tillbaka pÄ mig personligen. Jag hoppas dock att ni som köpt korten kommer bli nöjda och om inte sÄ Àr det bara att skicka tillbaka eller avbestÀlla innan det dyker upp hos era postombud.

Bra skrivet.

Det som gör mig mest orolig Àr hur detta kommer pÄverka PC-spelandet.

Jag Àr rÀdd att utvecklingen kommer stagnera. Jag sitter pÄ Ultra Wide 1440p idag med ett 980 Ti och har hela tiden vÀntat pÄ Turing dÄ jag anser att 7000:- som jag gav för mitt EVGA 980 Ti Hybrid (Notera vattenkylt) Àr sÄ pass mycket pengar att jag fÄr vÀnta minst en generation innan jag kan ge mig pÄ ett Ti-kort igen.

Jag hade stÄlsatt mig och hÄllit mina förvÀntningar i shack. Jag hade rÀknat med att jag skulle bli tvungen att punga ut nÀrmare 10 000:- för nÀsta Ti-kort. Att det nu kostar 15 000:- Àr ju en fullstÀndig fantasi. LÀgg dÀrtill att jag invÀntar nÀsta generation Ultra Wide, 240Hz med G-sync. Vilka ocksÄ kommer kosta minst 15 000:- om inte nÀrmare 20 000:-. Men dÀr kan vi snacka om en investering som Àr vÀrd det. En bildskÀrm av den kalibern kan jag behÄlla i kanske 6-8 Är. 2080 Ti kommer vara obsolet 2019 nÀr 7 nm korten kommer.

Jag Àr nog bara mest besviken och ledsen över utvecklingen pÄ denna marknaden och ska Àrligt erkÀnna att jag gett upp lite grann, iaf att ligga i High End av PC-spelande. SÄ dyrt som det Àr idag har det aldrig varit att ligga pÄ topp. DÄ vill jag Àven flika in att jag har en rÀtt bra inkomst, tillrÀcklig för att betala en hel del i statlig skatt.

Tror jag gÄr tillbaka och spelar lite Dead Cells pÄ mitt Nintendo Switch istÀllet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Det Àr vÀl bara att INTE köpa grafikkortet, flakmopeden, en flaska shampoo eller vad det nu Àr man tycker Àr för dyrt ?

Absolut, men man hade kanske önskat att marknaden sÄg annorlunda ut? RÀtten att uttrycka det bör inte förhindras i form av att klistra pÄ andra saker som avundsjuka och liknande.

FörstÄ mig rÀtt. Folk fÄr sjÀlvklart göra precis vad de vill med sina pengar. Men eftersom teknik uppenbarligen Àr ett gemensamt intresse för oss hÀr sÄ kommer det Àven att finnas dem som tycker att man spelar fulspelande företag rÀtt i hÀnderna genom att göra som TS och Àven uppenbarligen Àven tycka att man Àr hÀftig för att man gör det.

Det som ni Àven verkar missa Àr att nÀr priserna stegras sÄ hÀr sÄ stagnerar spelutvecklingen eftersom fler och fler kommer att tvingas sitta pÄ billigare kort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Absolut, men man hade kanske önskat att marknaden sÄg annorlunda ut? RÀtten att uttrycka det bör inte förhindras i form av att klistra pÄ andra saker som avundsjuka och liknande.

FörstÄ mig rÀtt. Folk fÄr sjÀlvklart göra precis vad de vill med sina pengar. Men eftersom teknik uppenbarligen Àr ett gemensamt intresse för oss hÀr sÄ kommer det Àven att finnas dem som tycker att man spelar fulspelande företag rÀtt i hÀnderna genom att göra som TS och Àven uppenbarligen Àven tycka att man Àr hÀftig för att man gör det.

Det som ni Àven verkar missa Àr att nÀr priserna stegras sÄ hÀr sÄ stagnerar spelutvecklingen eftersom fler och fler kommer att tvingas sitta pÄ billigare kort.

Jag har lÀst trÄden och hÄller inte med om att TS verkar tycka han Àr hÀftig som har förhandsbokat ett grafikkort.

Generationen som Àr födda pÄ ~80talet börjar nÀrma sig 40Är nu, det Àr ibland den första generationen som hade tvspel som en hobby. Vad jag vill ha sagt med det Àr att 15.000kr för nÄgon runt 35-40 med ett jobb osv inte behöver vara enormt superduper mycket pengar.

Men pÄ SweClockers nuförtiden (kanske för det Àr mycket barn hÀr nu, nÀr jag var 15 sÄ hade jag inte heller haft rÄd med ett 2080ti) sÄ skall det ALLTID tjatas om hur dyrt allt Àr. Det gÄr inte att diskutera ny hÄrdvara, för precis allt som det inte stÄr AMD pÄ Àr skitdyrt och hemskt.

SweClockers kanske ska byta namn till LĂ„gBudgetClockers ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om 2080 faktiskt Àr 50% bÀttre Àn 1080 sÄ tycker jag inte att det Àr sÄ konstigt att det Àr sÄ dyrt eftersom 2080 dessutom innehÄller ny teknik och nya funktioner som inte finns pÄ 1080. Skulle AMD kunna konkurrera skulle det dÀremot kanske se annorlunda ut. Sen Àr ju Àven svenska kronan nu vÀldigt svag i förhÄllande till USD jÀmfört med 2011-2012 (bara det Àr vÀl nÀstan 30% av priset).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Ragnarok:

SÄ att det Àr " spÀnnande" och att "folk borde ha lÀrt sig" tycker du alltsÄ inte Àr att förklara hur folk ska bete sig ?
LÀgg ner att vara sÄ avundsjuk pÄ allt och alla, din sista kommentar bevisar bara hur din grundtanke Àr "kolla pÄ mig trÄd"...

Alla som tycker det Àr konstigt att förboka Àr avundsjuka? Vad exakt Àr jag avundsjuk pÄ?

Tro mig, jag har rÄd med ett nytt grafikkort om jag vill.

https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forh...

"Att förhandsboka ett grafikkort för 15 000 kronor utan fullstÀndiga specifikationer eller ens tillstymmelse till prestandaresultat att luta sig tillbaka pÄ Àr nÀrmast idioti."

Antar att Anton Karmehed ocksÄ Àr en jÀvligt avundsjuk mÀnniska.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Alla som tycker det Àr konstigt att förboka Àr avundsjuka?

Off Topic. Samma argument som anvÀnds i politiska debatten hÀr i Finland. "Alla, som inte tycker det Àr ok att de rika blir Ànnu rikare och att de fattiga blir fattigare, Àr avundsjuka."

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Jag skulle aldrig förboka nÄnting inom hÄrdvaruvÀrlden. Egentligen inte inom nÄgot. Jag anser att de bara Àr dumt. De Àr verkligen som att köpa grisen i sÀcken pÄ lotto eller nÄt sÄnt. Jag har förbokat en gÄng i mitt liv, och jag kÀnde mig grundlurad nÀr jag vÀl fick min vara. Förvisso ett spel, men ÀndÄ.
Ni fÄr ta de hur ni vill. Men ni som har förbokat kort av denna serie. *Facepalm*

RĂ€ttstavning
Visa signatur

đŸ–„Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av fantomsmurfen:

Off Topic. Samma argument som anvÀnds i politiska debatten hÀr i Finland. "Alla, som inte tycker det Àr ok att de rika blir Ànnu rikare och att de fattiga blir fattigare, Àr avundsjuka."

Ja det Àr en bra taktik.

GÄ till personangrepp pÄ alla som inte hÄller med Blir inte mycket till diskussion om det faktiska Àmnet efter det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

PermalÀnk
●

Hade slagit till pÄ ett 2080 TI om det inte varit sÄ att Nvidia-kort fungerar lite sisÄdÀr med eGPU i macOS som jag kör.

Personligen sÄ tycker jag att priserna Àr i högsta laget, vi vet Ànnu inte om prestandan för att backa upp det finns. Skulle det visa sig att RTX verkligen Àr framtiden för alla spelen vi kommer spela sÄ Àr korten kanske inte sÄ dyra i förhÄllande till prestanda.

Smart det som nÄgra av er skrev att vÀnta in benchmarks och sedan Ängra köp/returnera varan om det inte kÀnns motiverat.

Nu gissar jag bara men de flesta hÀr inne med ett heltidsjobb kan nog köpa ett 2080 TI om de sparar nÄgon mÄnad. Men som med allt Àr det prioriteringar och förutsÀttningar, sitter man pÄ ett vÀldigt bra betalt jobb och har nÄgon miljon "pÄ banken" sÄ vad Àr dÄ 15k att lÀgga ned pÄ en hobby

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var glada att ni inte bor i Turkiet, dÀr har Liran sjunkit sÄ lÄgt att ett 2080 Àr 150% dyrare Àn vad 1080 var vid lansering.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gamerfreak87:

Men det stÄr ju klart Ä tydligt pÄ sweclockers första sida om 2080 korten. Tex 2080 utan ti skulle vara bÀttre Àn gtx 1080 utan ti med 50%.

Kan jag fÄ en stor facepalm-emote att anvÀnda för just detta inlÀgget, tack. Personer som inte lÀser och sedan sprider vidare och försvarar sensationella rubriker utan att ha en aning om vad som pÄstÄs eller vad som skrivs Àr bland det vÀrsta som finns.

Skrivet av wargreymon:

Var glada att ni inte bor i Turkiet, dÀr har Liran sjunkit sÄ lÄgt att ett 2080 Àr 150% dyrare Àn vad 1080 var vid lansering.

Ja, skulle jag bott i Turkiet hade det nog vart grafikkortspriser jag oroade mig över.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Jag har lÀst trÄden och hÄller inte med om att TS verkar tycka han Àr hÀftig som har förhandsbokat ett grafikkort.

Generationen som Àr födda pÄ ~80talet börjar nÀrma sig 40Är nu, det Àr ibland den första generationen som hade tvspel som en hobby. Vad jag vill ha sagt med det Àr att 15.000kr för nÄgon runt 35-40 med ett jobb osv inte behöver vara enormt superduper mycket pengar.

Men pÄ SweClockers nuförtiden (kanske för det Àr mycket barn hÀr nu, nÀr jag var 15 sÄ hade jag inte heller haft rÄd med ett 2080ti) sÄ skall det ALLTID tjatas om hur dyrt allt Àr. Det gÄr inte att diskutera ny hÄrdvara, för precis allt som det inte stÄr AMD pÄ Àr skitdyrt och hemskt.

SweClockers kanske ska byta namn till LĂ„gBudgetClockers ?

Nu Àr ju knappast Sverige en stor del av spelcommunityn i vÀrlden. Tittar man pÄ andra stÀllen som Asien och till viss del USA sÄ sitter inte snittspelare pÄ nÄgra kort över 2000-2500kr. Det Àr ju den stora andelen spelare som speltillverkarna kommer att anpassa sig efter.

SÄ vad en svensk 40-Äring tjÀnar i snitt Àr ganska irrelevant i den större bilden.

Det Àr först nÀr lÄg- och mellanklass kort utvecklas och ligger bra i pris som utveckling sker i spelindustrin.

Sedan förstÄr jag inte heller ditt resonemang om vi ska gÄ tillbaka till din förklaring kring vad som Àr mycket pengar för en svensk 40-Äring. Vad har det att göra med vad som kan vara skÀligt att ta betalt för grafikkort ur ett globalt perspektiv? Det Àr ju inte bara i Sverige som Nvidia har chockhöjt priserna.

Summa summarum Àr att de som kastar sig in och köper kort i förvÀg och vid release Àr de som göder pÄ icke-utvecklingen. Hur mkt pengar de blir av med intresserar mig inte jÀttemycket, men det intresserar hur utveckling av spelindustrin och marknaden ser ut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Lagerlöf:

Alla som tycker det Àr konstigt att förboka Àr avundsjuka? Vad exakt Àr jag avundsjuk pÄ?

Tro mig, jag har rÄd med ett nytt grafikkort om jag vill.

https://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-forh...

"Att förhandsboka ett grafikkort för 15 000 kronor utan fullstÀndiga specifikationer eller ens tillstymmelse till prestandaresultat att luta sig tillbaka pÄ Àr nÀrmast idioti."

Antar att Anton Karmehed ocksÄ Àr en jÀvligt avundsjuk mÀnniska.

Ja precis som jag skrev innan sÄ har jag lÀst vad Anton har skrivit, och Anton precis som du har Äsikter om vad andra bör och inte bör köpa. Om du inte har förstÄtt det Ànnu sÄ tycker jag att ett sÄdant beteende Àr helt befÀngt.

Och tillskillnad ifrÄn Anton och dig sÄ tycker jag att du kan köpa kortet om du vill/kan eller inte köpa kortet.

Begriper du vad jag skriver ? Om du skulle ha köpt en tv för 100.000kr utan specs sÄ Àr det din grej, inte min. Gör den dyra TVn dig nöjd sÄ varför skulle jag skriva en krönika (som Anton) att du inte skulle köpa en sÄdan.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Keeper of The Nvidia Drivers ★
●
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu Àr ju knappast Sverige en stor del av spelcommunityn i vÀrlden. Tittar man pÄ andra stÀllen som Asien och till viss del USA sÄ sitter inte snittspelare pÄ nÄgra kort över 2000-2500kr. Det Àr ju den stora andelen spelare som speltillverkarna kommer att anpassa sig efter.

SÄ vad en svensk 40-Äring tjÀnar i snitt Àr ganska irrelevant i den större bilden.

Det Àr först nÀr lÄg- och mellanklass kort utvecklas och ligger bra i pris som utveckling sker i spelindustrin.

Sedan förstÄr jag inte heller ditt resonemang om vi ska gÄ tillbaka till din förklaring kring vad som Àr mycket pengar för en svensk 40-Äring. Vad har det att göra med vad som kan vara skÀligt att ta betalt för grafikkort ur ett globalt perspektiv? Det Àr ju inte bara i Sverige som Nvidia har chockhöjt priserna.

Summa summarum Àr att de som kastar sig in och köper kort i förvÀg och vid release Àr de som göder pÄ icke-utvecklingen. Hur mkt pengar de blir av med intresserar mig inte jÀttemycket, men det intresserar hur utveckling av spelindustrin och marknaden ser ut.

Igen. Om du tycker kortet Àr för dyrt sÄ köp det inte. Tycker du att 15k Àr okej och vill ha det sÄ köp det.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Ja precis som jag skrev innan sÄ har jag lÀst vad Anton har skrivit, och Anton precis som du har Äsikter om vad andra bör och inte bör köpa. Om du inte har förstÄtt det Ànnu sÄ tycker jag att ett sÄdant beteende Àr helt befÀngt.

Oj. DÀr sÄgade du X tusen videokanaler med reviews / buy or not buy / etc / etc. Tur att du inte behöver lÀsa eller lyssna pÄ vad andra tycker du skall köpa eller ej, dessa Àr (antagligen) bara rekommendationer baserat pÄ den personens tester/Äsikter/whatever. Köp vad du vill, lyssna inte vad folk rekommenderar. Knappast svÄrt.

Jag tycker dock det Àr utmÀrkt, surfar alltid runt pÄ rekommendationer/reviews/whatever innan jag köper nÄgot. Skriver nÄgon att det inte rekommenderas ett köp pÄ den produkten sÄ lÀser jag varför och funderar kring huruvida det Àr rÀtt produkt för mig eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassiflÀktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ragnarok:

Igen. Om du tycker kortet Àr för dyrt sÄ köp det inte. Tycker du att 15k Àr okej och vill ha det sÄ köp det.

Japp, men du har alltsÄ inga argument kring marknad och utveckling som faktiskt var anledningarna till varför jag ifrÄgasatte?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti