Permalänk

Gsync? Lösning på mitt "problem"?

För en tid sedan så köpte jag in en 144Hz skärm för gaming. Under denna tid spelade jag främst CS:GO och jag kunde konstatera att 144Hz var underbart!

Nu har jag hoppat tillbaka till World of Warcraft iom den nya expansionen. Det jag märker nu är att det räcker med att min FPS sjunker ned till ~70-80 så får jag ett märkbart stutter när man panorerar kameran och rör sig. Närmar vi oss 50-60fps (vilket händer ofta i WoW trots en skaplig burk + low/med settings) så är det brutalt påtagligt. Det är så pass att det sänker spelglädjen för mig. Spelet upplevdes "flyta" mycket bättre på min gamla 60Hz skärm med v-sync på. Även med ~100fps får jag inte en "smooth" panorering i spelet.

Skulle en g-sync skärm lösa mitt problem? Skulle jag bli av med sutter och "skakningar" i bilden? Kör g-sync i WoW för smooth spelupplevelse och alternativ stänga av g-sync och köra CS:GO 144Hz @ 300fps?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att G-Sync kan hjälpa mot det.

Kör du V-Sync i WoW nu, eller utan? Blir det någon skillnad?
Vad har du för skärmar som du jämför med?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Det blir en stor skillnad.
Notera att man måste ställa in Gsync för att köra i windowed med.

Märkte direkt när wow to bort Fullscreen och Gsync inte användes längre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan det vara placebo? Jag vet att när jag hoppade tillbaka från min 144hz skärm i CSGO så känns det "laggigt" att komma tillbaka till 60hz.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

För en tid sedan så köpte jag in en 144Hz skärm för gaming. Under denna tid spelade jag främst CS:GO och jag kunde konstatera att 144Hz var underbart!

Nu har jag hoppat tillbaka till World of Warcraft iom den nya expansionen. Det jag märker nu är att det räcker med att min FPS sjunker ned till ~70-80 så får jag ett märkbart stutter när man panorerar kameran och rör sig. Närmar vi oss 50-60fps (vilket händer ofta i WoW trots en skaplig burk + low/med settings) så är det brutalt påtagligt. Det är så pass att det sänker spelglädjen för mig. Spelet upplevdes "flyta" mycket bättre på min gamla 60Hz skärm med v-sync på. Även med ~100fps får jag inte en "smooth" panorering i spelet.

Skulle en g-sync skärm lösa mitt problem? Skulle jag bli av med sutter och "skakningar" i bilden? Kör g-sync i WoW för smooth spelupplevelse och alternativ stänga av g-sync och köra CS:GO 144Hz @ 300fps?

Tack!

Svårt att veta om det är tearing eller stuttering du menar.

Det kan ju bero på att du vant dig vid hög framerate helt enkelt, då kan det kännas weird att gå tillbaka.

Det kan också bero på spelet. Har du testat andra spel med liknande FPS drops?

Har du testat V-sync i WoW? Om du har det så bör du veta att när FPSen hamnar under 60 så blir det märkbart stutter pga V-sync. Om FPS är över 60 så ska det dock kännas helt smooth.

Ang. G-sync så får det en fluktuerande framerate att kännas mer smooth, men eliminerar det inte helt. Det tar dock bort "tearing" och input lag helt och hållet.

Du kan testa att sätta skärmens Hz till 60 i windows och se vad som händer i WoW?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken GPU du har men jag antar att du har en NVidia GPU iom att GSync tas upp men att skärmen inte stödjer GSync. Testa att ändra på "Adaptive sync" under NVidia kontrolpanel t.ex. till Fast eller Adaptive. Kan även vara värt att testa Borderless Window gaming. När jag kör det på min 120 hz OLED utan GSync får jag nästan lika bra flyt som på min 144 hz GSync skärm. Kanske inte nån given lösning för den som försörjer sig som professionell CS GO spelare men annars så

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Kan det vara placebo? Jag vet att när jag hoppade tillbaka från min 144hz skärm i CSGO så känns det "laggigt" att komma tillbaka till 60hz.

Det är ju märkbart "hackigare" att gå från 144 till 60Hz men det G-sync gör är göra ett lägre antal Hz "mjukare". Svårt att förklara men kort sagt är 60fps med G-sync något mjukare än utan G-sync

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

G-Sync kommer definitivt att hjälpa dig. Ruggigt effektivt och borde vara standard numera.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO