Netgear ReadyNAS install problem

Permalänk
Medlem

Netgear ReadyNAS install problem

Jag kom över en Netgear Readynas igår och nu ska den installeras, vad jag förstått det som så är det RAIDar jag ska hämta hem som gör att jag kommer in i den men den säger att det inte kan hittas någon nas i mitt nätverk, är det rätt fil jag hämtat hem och varför hittas den inte isåfall? Aldrig gjort detta förut så jag vet inte var jag ska börja.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag kom över en Netgear Readynas igår och nu ska den installeras, vad jag förstått det som så är det RAIDar jag ska hämta hem som gör att jag kommer in i den men den säger att det inte kan hittas någon nas i mitt nätverk, är det rätt fil jag hämtat hem och varför hittas den inte isåfall? Aldrig gjort detta förut så jag vet inte var jag ska börja.

Tacksam för hjälp

Vilken modell är det? De jag haft så krävs det att man kör igång RAIDar först och därefter startar NAS'en.
Om du återställer den så bör den få en IP-adress via DHCP, så du kan kolla din router vilken adress NAS'en fått.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem

Har du konfigurerat NASen överhuvudtaget?
Manual uppladdad här: https://minfil.com/0fx35dg5ba/ReadyNAS_Duo.pdf

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Vilken modell är det? De jag haft så krävs det att man kör igång RAIDar först och därefter startar NAS'en.
Om du återställer den så bör den få en IP-adress via DHCP, så du kan kolla din router vilken adress NAS'en fått.

Det är en ReadyNAS duo v2, dock lite osäker på om det är just v2, men enligt svar ifrån Netgear så ska det vara duo v2, dock så ska v2:an ha firmware 5.3 någonting och v1an 4.1, min har 4.1 så lite motsägelsefullt det där. Nåväl, det går att komma åt den nu efter lite bråk med java osv, nu går allt det som det ska. Tanken var att använda ReadyCloud till att spara ner foto och video på ungar och dyligt rakt till den istället för att betala för utökat utrymme på nätmoln.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem

@MatteN: Japp jag har konfigurerat den. Det bråkade med installation av Raidar bara men det löste sig, har du någon erfarenhet möjligtvis över hur man gör med Readycloud (molnlagring på nasen)

Tacksam för hjälp.

Netgear är inte jättevassa med instruktioner eller hjälp överhuvudtaget på hemsidan.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag hade förvisso en Netgear ReadyNAS NV+ v2, men jag fick aldrig "molnlagringen" att fungera särskilt bra. Jag öppnade en port i routern istället så det gick att SSH:a in till NAS:en utifrån.

EDIT: Netgear:s support, forum och hjälpartiklar är hyfsat värdelösa, känns det som. I alla fall när ens garanti gått ut och de inte längre ger dig tid hos tekniker som hjälper till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Okej, kan du förklara hur du gjorde mer specifikt tror du? Jag har bråkat och försökt, googlat och läst och försökt hitta hjälpsamma artiklar och forum men går inget bra alls. Jag har läst också om att man kan ftp:a sig in såklart och det finns addons till det i nasen. Men är det verkligen det ända sättet att föraöver bilder från telefon till nas? :/

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zodden:

@DunderKlumpen: Okej, kan du förklara hur du gjorde mer specifikt tror du? Jag har bråkat och försökt, googlat och läst och försökt hitta hjälpsamma artiklar och forum men går inget bra alls. Jag har läst också om att man kan ftp:a sig in såklart och det finns addons till det i nasen. Men är det verkligen det ända sättet att föraöver bilder från telefon till nas? :/

Njae, sorry. Den har förpassats till garderoben för länge sen.

Nu är jag ingen expert, men FTP känns osäkert. Det bör nog vara SFTP, så det körs över SSH. Jag vill dock minnas att man blev av med garantin om man öppnade upp SSH i Netgear:s NAS.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Använder sällan min Duo, har den bara som säkerhetskopia av musiksamlingen på omkring 12 000 cd, aldrig använt molnlagringen. Den NAS jag använder mer är en Banana Pi Pro med OpenMediaVault på och 1st 640GB, 1st 2TB och 1st 3TB disk.
Annars är huvudlagringen ett IcyBox-chassi med 8 st 4TB WD Red via USB3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.