Prestandatestet 3DMark Time Spy med ray tracing släpps i september

Permalänk
Melding Plague

Prestandatestet 3DMark Time Spy med ray tracing släpps i september

Spel såsom Battlefield V och Shadow of the Tomb Raider ska begåvas med stöd för ray tracing i realtid, vilket inom kort även gäller för det syntetiska testet 3DMark Time Spy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom uppdaterar det så även Vulkan är supportat i senare versioner. Det vore väldigt intressant att se hur dom olika API:erna påverkar prestandan och om det kanske t.om skulle göra en skillnad i hur bildkvalitén är. Vem vet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns som ett år för tidigt.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Inaktiv

Självklart bör benchmark-program utökas med nya funktioner som ny hårdvara får.
Problemet jag ser är viktningen av resultatet i slutpoängen.

Majoriteten av av all programvara har ej ray tracing och det är i många lägen en fullkomligt ointressant funktion, då man ändå inte ska ha någon ljussättning före slutrenderingen. Ljussättning kan snarare försvåra ens arbete med att konstruera något.

Nå det blir nog bra ändå och det bästa är att kolla på tester för just den mjukvara man ska använda och enbart använda benchmark-program för att få ett ungefärligt värde.

Permalänk
Hjälpsam

Trodde att DXR skedde via DirectCompute inte via ett speciellt API.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Självklart bör benchmark-program utökas med nya funktioner som ny hårdvara får.
Problemet jag ser är viktningen av resultatet i slutpoängen.

Majoriteten av av all programvara har ej ray tracing och det är i många lägen en fullkomligt ointressant funktion, då man ändå inte ska ha någon ljussättning före slutrenderingen. Ljussättning kan snarare försvåra ens arbete med att konstruera något.

Nå det blir nog bra ändå och det bästa är att kolla på tester för just den mjukvara man ska använda och enbart använda benchmark-program för att få ett ungefärligt värde.

Med programvara, syftar du på spelmotorer och 3D-program? Du vill absolut ha strålspårning då, för just ljussättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Självklart bör benchmark-program utökas med nya funktioner som ny hårdvara får.
Problemet jag ser är viktningen av resultatet i slutpoängen.

Majoriteten av av all programvara har ej ray tracing och det är i många lägen en fullkomligt ointressant funktion, då man ändå inte ska ha någon ljussättning före slutrenderingen. Ljussättning kan snarare försvåra ens arbete med att konstruera något.

Nå det blir nog bra ändå och det bästa är att kolla på tester för just den mjukvara man ska använda och enbart använda benchmark-program för att få ett ungefärligt värde.

Fattar inte riktigt vad problemet med "viktningen" av resultaten i poängen. Det är väl rimligt att ett mätverktyg för strålspårning just resulterar i ett komparativt värde?

Eller ska vi inte ha svenskprov i skolan för att majoriteten av alla människor aldrig ens hört talas om språket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Med programvara, syftar du på spelmotorer och 3D-program? Du vill absolut ha strålspårning då, för just ljussättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid slutrendering, jobbar man i cad så har man ej på ljussättning just före detta.
Men som jag skrev, det är bra med att strålspårning kommer med i de vanliga benchmark-programmen och man får ett resultat som man kan se generellt. Jag tror de flesta sedan kollar på tester för de program som de använder. Problemet med att enbart göra detta är att det är omständligt, sedan kanske ens program uppdateras och börja använda sig av nya tekniker.
Så sitter man mest idag med program X 2018 och ser vilket grafikkort som presterar bäst där, så kanske ett nyare grafikkort i program version 2019 kommer att få betydligt bättre resultat när nu programmet drar nytta av nya grafikkort funktioner. Så många tester av olika typer rekommenderar jag.

Skrivet av Renrakad:

Fattar inte riktigt vad problemet med "viktningen" av resultaten i poängen. Det är väl rimligt att ett mätverktyg för strålspårning just resulterar i ett komparativt värde?

Eller ska vi inte ha svenskprov i skolan för att majoriteten av alla människor aldrig ens hört talas om språket?

Samma svar som ovan.

Viktning är annars alltid ett stort problem. Ska man köpa ett nytt grafikkort så finns det ett gäng parametrar att ta hänsyn till och man får försöka slå ihop alla dessa och försöka få en jämförelsemått.

*edit*
Om man ej känner till begreppet viktning så går det läsa på här:
https://inkopsradet.se/metodhandboken/del-11-vikta-pris-och-k...
För övrigt en intressant länk som beskriver hur komplicerat det är att ge produkter betyg, där olika personer ska vikta olika parametrar olika.

*edit2*
Jag var lite trögtänkt. Jag förstår vad du menar med svenska i skolan. Och det är en intressant fråga vid anställning i t.ex usa hur mycket vikt man ska lägga på att någon kan svenska riktigt bra, det beror helt på var personen jobbar. Och man får göra en viktning av vad denna kunskap har för betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Känns som ett år för tidigt.

Suck.

Någon gång måste det börja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som väntat. 3Dmark följer utvecklingen bra så vi får ett bra basunderlag för utvecklingen framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vid slutrendering, jobbar man i cad så har man ej på ljussättning just före detta.

Förstår fortfarande inte hur du tänker där, eller varför ett raytracing test skulle göra nån skillnad. Testet är till för att testa raytracing, för jämförelse mellan olika kort. Det finns andra test som är viktade för att testa annat, tex tessellation (Heaven) osv. och när man testar kort så kör man ju oftast ett gäng av test som testarna väljer ut för att försöka ge en så bra uppfattning om vad ett kort klarar av som möjligt.

ps. vill bara nämna att poängen med dessa kort är att du kan köra raytracing i realtid, något som alltså ej varit möjligt i ett cad program tidigare. WYSIWYG funktionalitet. så förvänta dig uppdateringar till dina cad program inom kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Förstår fortfarande inte hur du tänker där, eller varför ett raytracing test skulle göra nån skillnad. Testet är till för att testa raytracing, för jämförelse mellan olika kort. Det finns andra test som är viktade för att testa annat, tex tessellation (Heaven) osv. och när man testar kort så kör man ju oftast ett gäng av test som testarna väljer ut för att försöka ge en så bra uppfattning om vad ett kort klarar av som möjligt.

ps. vill bara nämna att poängen med dessa kort är att du kan köra raytracing i realtid, något som alltså ej varit möjligt i ett cad program tidigare. WYSIWYG funktionalitet. så förvänta dig uppdateringar till dina cad program inom kort.

Jag syftade på slutpoängen som består av en siffra som folk brukar jämföra kort med, som det står nedanför.
https://www.3dmark.com/search
Och min fråga var hela tiden hur man skulle väga in poängen i detta slutresultat och jag har konstant skrivet att själva raytracing test är bra och att programmet såklart bör ha detta. Alla grafik-benchmark program som ej testar raytracing, kommer självklart snart för den stora skaran bli dåliga testprogram.

Angående ljussättning så är detta inte alltid önskvärt. Man vill inte veta hur något ser ut i verkligheten, man vill snarare se detaljer. Det är lite som att blanda in ljussättning i sitt worddokument och få skuggor och reflektioner på alla bokstäver etc, visst coolt, men inte alltid önskvärt.

Permalänk
Medlem

Bara mig, eller känns det som många tror att raytracing kommer förstöra nåntingen, typ prestanda eller renderingsmotorer, programeringspråk, eller rent utav program eller spel.. Det är ju inte ens relevant til dom som inte har både hård och mjukvara som är kapabel. Det varken aktiveras eller påverkar för nåt annat än dom som har hård/mjukvaran som behövs, ovh även då kan man välja. Sen at det kommer updateringar och ny mjukvara så snart som möjligt ska man väl vara glad för så at man kan börja slipa bort problem så fort dom uptäcks.. Sen kommer det altid nåt som ökar prestandan, ska man invänta det hela tiden innan man tar i bruk något så kan man lägga ner helt.. Jag kommer i alla fall prova på detta, det var dags att upgradera ändå nu, men det är altid roligt med nytt och frächt-

Permalänk
Medlem

Så länge poängen redovisas i GIGARAYS!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag syftade på slutpoängen som består av en siffra som folk brukar jämföra kort med, som det står nedanför.
https://www.3dmark.com/search
Och min fråga var hela tiden hur man skulle väga in poängen i detta slutresultat och jag har konstant skrivet att själva raytracing test är bra och att programmet såklart bör ha detta. Alla grafik-benchmark program som ej testar raytracing, kommer självklart snart för den stora skaran bli dåliga testprogram.

Angående ljussättning så är detta inte alltid önskvärt. Man vill inte veta hur något ser ut i verkligheten, man vill snarare se detaljer. Det är lite som att blanda in ljussättning i sitt worddokument och få skuggor och reflektioner på alla bokstäver etc, visst coolt, men inte alltid önskvärt.

Man får väl hoppas att Timespy testet med Raytracing blir en separat testmodul med eget resultat i 3DMark paketet, på samma sätt som TimeSpy och Firestrike, etc. är det idag.

Permalänk
Medlem

Jag kallar mig gärna old Scholl, jag tycker dagens speltillverkare bara och det är att göra spelen bara snyggare snyggare snyggare o snyggare, massa ljuseffekter och hela den baletten. Vart tog tessellation vägen vart tog destruktionen vägen, finns säkert hur många saker som helst som speltillverkarna inte vill satsa på , vart tog den där goda spelkänslan vägen? dagens spel är bara en påse nötter som är rakt av portade från konsoler.

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Hjälpsam

Kommer kanske att bli lika rättvist som PhysX på 3DMark Vantage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kommer kanske att bli lika rättvist som PhysX på 3DMark Vantage.

Om man gör en dålig implementation emot DirectX Raytracing så förtjänar man dåliga poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Man får väl hoppas att Timespy testet med Raytracing blir en separat testmodul med eget resultat i 3DMark paketet, på samma sätt som TimeSpy och Firestrike, etc. är det idag.

Jag skulle tro att detta är självklart , med tanke på att vi idag har timespy utan. . . så typ , bara köra gamla verren i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vid slutrendering, jobbar man i cad så har man ej på ljussättning just före detta.
Men som jag skrev, det är bra med att strålspårning kommer med i de vanliga benchmark-programmen och man får ett resultat som man kan se generellt. Jag tror de flesta sedan kollar på tester för de program som de använder. Problemet med att enbart göra detta är att det är omständligt, sedan kanske ens program uppdateras och börja använda sig av nya tekniker.
Så sitter man mest idag med program X 2018 och ser vilket grafikkort som presterar bäst där, så kanske ett nyare grafikkort i program version 2019 kommer att få betydligt bättre resultat när nu programmet drar nytta av nya grafikkort funktioner. Så många tester av olika typer rekommenderar

Jag undrar vad du menar med slutrendering. I min värld är det när ljussättning och allt annat är klart och du har alla inställningar för produktionskvalite, för att sedan låta datorn tugga ut färdig bild.
Det föregås i regel av massvis med testrenderingar för att få ljus och inställningar rätt. Exakt hur processen ser ut beror dock på vilken renderare man använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad du menar med slutrendering. I min värld är det när ljussättning och allt annat är klart och du har alla inställningar för produktionskvalite, för att sedan låta datorn tugga ut färdig bild.
Det föregås i regel av massvis med testrenderingar för att få ljus och inställningar rätt. Exakt hur processen ser ut beror dock på vilken renderare man använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vad man konstruerar. Jag bygger en hel del saker i cad, alltifrån elritningar som är skitstort. (t.ex. elprocad)
Sedan arkitektur ritningar som används till allt möjligt och man lägger in elinstallationer, inbrottslarm, vvs, ventlation etc in på dessa som OR ritningar. Ett annat område är konstruktion av fysiska objekt för tillverkning.
I dessa exempel ovanför så är ofta ljussättning ointressant, då man inte är intresserad av att hur objektet ser med ljussättning. Man vill snarare tydligt se hur det är konstruerat. -Jämför det med worddokumentet, man är inte intresserad av hur dokumentet ser ut utskrivet om solen ligger från ett viss håll emot papperet och att belysningen från taket är av en viss typ.

Sedan visst brukar man ibland rendera objektet för att få en bild att visa upp, men inte ovanligtvis gör man det sällan.

Cad är dock megastort och används i väldigt många områden, där det finns folk som cadar saker som de vill att de designmässigt ska ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på vad man konstruerar. Jag bygger en hel del saker i cad, alltifrån elritningar som är skitstort. (t.ex. elprocad)
Sedan arkitektur ritningar som används till allt möjligt och man lägger in elinstallationer, inbrottslarm, vvs, ventlation etc in på dessa som OR ritningar. Ett annat område är konstruktion av fysiska objekt för tillverkning.
I dessa exempel ovanför så är ofta ljussättning ointressant, då man inte är intresserad av att hur objektet ser med ljussättning. Man vill snarare tydligt se hur det är konstruerat. -Jämför det med worddokumentet, man är inte intresserad av hur dokumentet ser ut utskrivet om solen ligger från ett viss håll emot papperet och att belysningen från taket är av en viss typ.

Sedan visst brukar man ibland rendera objektet för att få en bild att visa upp, men inte ovanligtvis gör man det sällan.

Cad är dock megastort och används i väldigt många områden, där det finns folk som cadar saker som de vill att de designmässigt ska ser bra ut.

Ja, det beror givetvis på vad man konstruerar och vad man vill göra med det. Vill du ha produktbilder blir renderingen genast väldigt intressant. Jag förstår inte vad poängen du försöker göra är.

Det finns massor av områden där rendering av 3D-objekt är intressant. Att direkt se vad du håller på med är väldigt värdefullt i dessa sammanhang. Sen hade jag för all del inte tittat på 3DMark för att avgöra hur den prestandan ser ut.

Permalänk
Hjälpsam

https://twitter.com/VideoCardz/status/1032691785003413506

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Så det är detta man får leka TT med när kortet kommer? BF släpps långt efter och betan till det är innan release av korten. Trist. Finns det inget spel som släpps i samband med korten så man slipper syntetiska tester?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag kallar mig gärna old Scholl, jag tycker dagens speltillverkare bara och det är att göra spelen bara snyggare snyggare snyggare o snyggare, massa ljuseffekter och hela den baletten. Vart tog tessellation vägen vart tog destruktionen vägen, finns säkert hur många saker som helst som speltillverkarna inte vill satsa på , vart tog den där goda spelkänslan vägen? dagens spel är bara en påse nötter som är rakt av portade från konsoler.

Njae. Tycker det är mest Nvidia som skryter med grafiska detaljer, vilket är hela poängen med deras existens :P. Tesselation är ett bra exempel på hur Ray Tracing kommer bli, en teknik som är standard idag och som knappt är med i options längre, det är därför du undrar vart det tog vägen.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Kanske missat något i dina inlägg, men tänk på att detta gäller ljusspårning i realtid. Inte ljusspårning generellt. Att fixa ljussättningen i realtid har väl i princip noll värde om man renderar i CAD eller annat eftersom man som du säger ändå fixar det som sista steg. Däremot i spel som det här riktar sig mot så är det a och o att något kan göras i realtid, och då är det väl jättebra om det kan benchas?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

@Johan86c: Kanske missat något i dina inlägg, men tänk på att detta gäller ljusspårning i realtid. Inte ljusspårning generellt. Att fixa ljussättningen i realtid har väl i princip noll värde om man renderar i CAD eftersom man som du säger ändå fixar det som sista steg. Däremot i spel som det här riktar sig mot så är det a och o att något kan göras i realtid, och då är det väl jättebra om det kan benchas?

Helt korrekt. Det enda jag sa i början som folk hakade upp sig på var att jag undrade hur det skulle viktas.

Alltså man testar en produkt på en mängd olika sätt, ofta får man ut ett resultat som gärna ska bestå av en enda siffra. Vid filmer så ofta betyg 1/5. Där jag bara frågade hur stor betydelse ljusspårning skulle ha i detta betyg?
Man skulle i extremfall kunna göra så att ljusspårning så otroligt stor betydelse och 2080Ti får typ dubbelt så höga poäng än 1080Ti.

Att däremot alla grafiktestprogram för konsumenter bör ha ljusspårning tester är dock självklart. Jag vill nästan säga att antagligen lägger man in ljusspårning tester eller så lägger man ner sitt testprogram. (kanske lite överdrivet)

Permalänk
Hjälpsam

3DMark har ju något de kallar fysikpoäng och grafikpoäng, införs strålspårningspoäng och dessa värderas (viktas) högt, för slutresultatet, kommer RTX korten sopa banan med alla andra.
Vi såg detta i 3DMark Vantage, med Nvidia PysX, trefaldigades CPU poängen för de med GF kort.

#8429478

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |