AMD prissänker samtliga processorer ur första generationen Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

AMD prissänker samtliga processorer ur första generationen Ryzen Threadripper

Efter lanseringen av andra generationens AMD Ryzen Threadripper får nu första generationen prissänkningar över hela brädet, med syftet att attrahera prismedvetna konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hade det funnits billiga moderkort så kanske har hade slagit till. Men på Inet kostar det billigaste TR4 moderkortet 3500kr. https://www.inet.se/kategori/1003/socket-tr4
*edit*
Webbhallen har ett asus TR4 för 2990kr, men ändå dyrt.
https://www.webhallen.com/se/product/272128-ASUS-PRIME-X399-A...

Permalänk
Medlem

Ohh, jag tar en 1920X så att jag kan spela Crysis tack

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Hade nån sagt till mig för ca 2 år sedan att du kan köpa 12 kärniga processorer som boostar över 4ghz för typ 4400kr så hade jag skrattat dom i ansiktet och hänvisat dom till rättspsyk

Permalänk
Medlem

Precis så gör Nvidia... INTE!

Permalänk
Inaktiv

1920x lär bli en storsäljare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gött att höra!!!
Dags att prissänka deras grafikkort också? Tänker aldrig gå över " 2 the dark side Nvidia "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Hade nån sagt till mig för ca 2 år sedan att du kan köpa 12 kärniga processorer som boostar över 4ghz för typ 4400kr så hade jag skrattat dom i ansiktet och hänvisat dom till rättspsyk

Finns många tvivlare..

#17488534

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu hade bara moderkorten behövt komma ner lite i pris också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Hade nån sagt till mig för ca 2 år sedan att du kan köpa 12 kärniga processorer som boostar över 4ghz för typ 4400kr så hade jag skrattat dom i ansiktet och hänvisat dom till rättspsyk

Annat är behovet, "640K ought to be enough for anybody" anhängarna är större idag än någonsin.

Ändå från 80 talet så har jag haft folk som sagt att man inte har behov av så himla snabba komponenter och de har hånat mig och kallat mig inkompetent.
Jag kommer på hur många hårdvaror som helst som jag har ägt eller förespråkat, där folk har sagt att jag är inkompetent för att detta behov inte finns, sedan sitter de själva 5år senare och kör med likvärdig hårdvara och då säger samma sak om den hårdvara som jag då kör med att den är onödig.

För att nämna några hårdvaror som blivit kritiserade.

Pentium Pro (1995) som var snabb i 32bit, men spel kommer aldrig någonsin att köras i windows. Att starta ett spel i windows är ren idioti då man förlorar så mycket prestanda på att driva windows.

Polaren som köpte en 24x cdromspelare runt 1997 och han blev milt sagt idiotförklarad på skolan då det var totalt onödigt.

Dubbla skärmar som blev populärt runt 1996, folk skrattade och sa att inget behov finns. Finns det folk som har mindre än dubbla idag? -Ja megaskärmar på 65" som splittras är bättre.

Voodoo 6 som hade 128MB ram, där alla skrattade åt detta hutlösa minnesmängd

Ha x MB/GB ram i windows, folk har sedan tidigt 90tal sagt att x-mängd är tillräckligt.

Mobiltelefon med kamera runt 2002, där jag har hört hur många som helst sagt att det kostar typ 2kr att skicka varje bild genom mms och det är rent idiotisk. Jag har förklarat att det går att fotografera och föra in bilder i datorn utan mms. Men de har stått där som Homer Simpson och inte kunna bearbetat denna information, sedan någon minut efter sagt exakt samma sak. Att varje foto med en mobil kostar 2kr och därför är kamera på mobil onödigt..

3G Nätet. Där det inte gick att förklara för folk att telefonerna kommer bli mindre, många protesterade emot dessa strålning. Där jag vet många som gjorde detta idag ser sin 4G mobil av fabrik X som en gud, nåde den som säger något ont idag. Vissa av de som jag känner som var rädd för strålning har alltid sin mobil högst 0,5m meter från sitt huvud, både på dag, nattid, toalettbesök etc. (undantag är väl duschen)

10Gbit bredband. Såvida man inte är en ultrapirat är det totalt meningslös.

Så jag ser att behovet ökas, dock förändras behovet. Cloud och internettjänster tar all mer plats så bara för att folk behöver använda mer datakraft så kommer de nödvändigtvis inte ha den stående på sitt skrivbord.

Permalänk
Avstängd

Köp, Bara köp . Nej men allvarligt, Väldigt attraktivt pris men som sagt moderkorten och framförallt minnen kostar fortfarande löjligt mycket!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Annat är behovet, "640K ought to be enough for anybody" anhängarna är större idag än någonsin.

Ändå från 80 talet så har jag haft folk som sagt att man inte har behov av så himla snabba komponenter och de har hånat mig och kallat mig inkompetent.
Jag kommer på hur många hårdvaror som helst som jag har ägt eller förespråkat, där folk har sagt att jag är inkompetent för att detta behov inte finns, sedan sitter de själva 5år senare och kör med likvärdig hårdvara och då säger samma sak om den hårdvara som jag då kör med att den är onödig.

Finns saker som folk sagt ännu tidigare:

"I think there is a world market for maybe five computers."

Thomas Watson, president of IBM, 1943

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Efter lanseringen av andra generationens AMD Ryzen Threadripper får nu första generationen prissänkningar över hela brädet, med syftet att attrahera prismedvetna konsumenter.

Jag tror inte att syftet är att attrahera prismedvetna konsumenter. Få prismedvetna konsumenter väljer en Threadripper istället för en Ryzen, även efter de här prissänkningarna, eftersom moderkorten för Threadripper fortfarande är rejält mycket dyrare än motsvarande för Ryzen. Få prismedvetna konsumenter kör applikationer som kan tillgodogöra dig de trådar som Threadripper erbjuder. Det är fortfarande lika mycket en nischprodukt som faktiskt är sämre än en Ryzen för många (bland annat i spel).

Ryzen ger helt enkelt mer prestanda per krona för de flesta som inte ofta och regelbundet kör applikationer som kan tillgodogöra sig fler än 8 kärnor.

Syftet är nog snarare att försöka dumpa ut ett restlager på entusiaster som köper Threadripper för att det är coolt.

Permalänk
Medlem

1920X varför när kommande Ryzen 3000 serien komme få 12/24 men med betydligt lägre tdp värde. 1900X är som cpu sämre än ryzen 2700X så inte många som kommer välja 1900X om den inte blir riktigt billig (1900X max 1000-1500kr då moderkort och 4 minnesmoduler kostar en slant)

sedan kan man undra vad tanken är med 2950X då den i det närmaste har samma prestanda som 1950X som har 400Mhz lägre Clockhastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

1920X varför när kommande Ryzen 3000 serien komme få 12/24 men med betydligt lägre tdp värde. 1900X är som cpu sämre än ryzen 2700X så inte många som kommer välja 1900X om den inte blir riktigt billig (1900X max 1000-1500kr då moderkort och 4 minnesmoduler kostar en slant)

För att 1920X finns nu, och kommande 3000-serien inte är mer än ett rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Finns många tvivlare..

#17488534

Du nämner Mainstream. Även med detta pris så kommer TR4 inte bli "mainstream". Det som är "mainstream" just nu är fortfarande färdiga paket från typ Elgiganten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Finns saker som folk sagt ännu tidigare:

"I think there is a world market for maybe five computers."

Thomas Watson, president of IBM, 1943

Också ett bra citat. Denna och min är dock felcitat.
Men hos vanligt folk har liknande åsikter förs tiden utan att de har såpas mycket självinsikt att om de kommer med exakt samma argument emot ökad datakraft i 20år och det alltid är fel, så borde inse att de kanske tänker fel.

Nå 12 och 16 core cpu för mainstream är inget alls konstigt behov. Det enda handlar om ifall det ekonomisk är värt att köpa idag, sedan kan det vara så att 8 core har högre klockfrekvenser.

Mer än 16 core för mainstream kräver nog att de förändrar skolan och lär ut datateknik, nu säger jag inte för all framtid, men de närmsta åren ser jag inget som tyder på att vanliga användare som ej gör något större behöver ha mer. Detta till stor del av molnet och att datakraften ligger någon annanstans.

Skrivet av Xinpei:

Du nämner Mainstream. Även med detta pris så kommer TR4 inte bli "mainstream". Det som är "mainstream" just nu är fortfarande färdiga paket från typ Elgiganten.

Ordklyveri kan man diskutera hur länge som helst, men jag håller med. TR4 är inte mainstream, även om jag felaktigt säkert kallar den för detta några gånger. Tr4 är High End Desktop klass, alltså tillhör kategorin de bästa i konsumentklassen. Bättre än detta, ja då är det inga produkter som riktas åt konsumenter.

Där man i sin tur kan ordbajsa om vad som är konsument eller företagsprylar. Där jag mer ser var de säljs, om en produkt inte alls säljs på datorbutiker som Webbhallen och Inet för att målgruppen inte alls är vanligt folk, ja då känns det väldigt mycket som en företagshårdvara.
Är däremot produkten skitpopulär bland vanliga konsumenter och nästan inga företag köper den, så oavsett vilket pris, kvalite etc den har, så vill jag kalla den för en konsumenthårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Också ett bra citat. Denna och min är dock felcitat.
Men hos vanligt folk har liknande åsikter förs tiden utan att de har såpas mycket självinsikt att om de kommer med exakt samma argument emot ökad datakraft i 20år och det alltid är fel, så borde inse att de kanske tänker fel.

Grejen är att de flesta inte köper dator för 10 år framåt utan för typ 3-5 år framåt.

Tittar man 5+ år framåt kan jag se att nyttan med de extremt många CPU-kärnor som Threadripper medger även på mainstreamsidan eventuellt skulle kunna vara en grej. Om 5 år så kanske en gammal avdankad Threadripper-maskin från 2018 är ett bra begagnatköp, precis som äldre Xeon-processorer kan vara prisvärda för att bygga en spel-PC av beg delar. (Fast Xeon-processorerna är ju också poppis för att man kan köpa snorbilligt begagnat DDR3 ECC-minne...)

Däremot med tidshorisonten 3-5 år så har jag svårt att se hur den genomsnittliga användaren som inte *idag* kör applikationer som drar nytta av flera kärnor ska kunna dra nytta av dessa i framtiden.

Permalänk
Medlem

Threadripper är ju en rätt så hypad processor här på SWEC, min fråga är vilka applikationer kör ni som gör Threadripper så bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Grejen är att de flesta inte köper dator för 10 år framåt utan för typ 3-5 år framåt.

Tittar man 5+ år framåt kan jag se att nyttan med de extremt många CPU-kärnor som Threadripper medger även på mainstreamsidan eventuellt skulle kunna vara en grej. Om 5 år så kanske en gammal avdankad Threadripper-maskin från 2018 är ett bra begagnatköp, precis som äldre Xeon-processorer kan vara prisvärda för att bygga en spel-PC av beg delar. (Fast Xeon-processorerna är ju också poppis för att man kan köpa snorbilligt begagnat DDR3 ECC-minne...)

Däremot med tidshorisonten 3-5 år så har jag svårt att se hur den genomsnittliga användaren som inte *idag* kör applikationer som drar nytta av flera kärnor ska kunna dra nytta av dessa i framtiden.

Jag håller helt med. 9900K blir en riktigt grym mainstream cpu ändå tills ddr5 har kommit och blivit prisvärt.

Men det jag ej har argumenterat för är inte vanligt folk utan nördar. Det räcker att gå tillbaka till runt 2014 eller något där folk hånade mitt behov av 8 core cpu och sa att Intel aldrig någonsin skulle göra en sådan desktop cpu. På den tiden sa många tom att 4core var överdriven.

Skrivet av MarkSix:

Threadripper är ju en rätt så hypad processor här på SWEC, min fråga är vilka applikationer kör ni som gör Threadripper så bra?

Threadripper har sina brister, vet inte riktigt om den är så hypad. Men om vi tar 16core så räcker det bara att man börjar jobba med några större systemlösningar och behovet är där direkt. Nu använder många olika servrar som driver deras lösningar varvid de som mig kan göra allt ifrån en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller helt med. 9900K blir en riktigt grym mainstream cpu ändå tills ddr5 har kommit och blivit prisvärt.

hreadripper har sina brister, vet inte riktigt om den är så hypad. Men om vi tar 16core så räcker det bara att man börjar jobba med några större systemlösningar och behovet är där direkt. Nu använder många olika servrar som driver deras lösningar varvid de som mig kan göra allt ifrån en Chromebook.

Kan man verkligen kalla i9-9900K för en mainstream CPU om priset på den landar på 7000-8000kr, vilket det finns indikationer på att priset kommer att vara.

Det verkar ju vara många som kör på Threadripper här och det jag undrar vilken typ av applikationer dom kör.

Permalänk
Medlem

Synd att DDR4 minnen och TR4 moderkort är svindyra samt att luftkylningsstödet till TR4 är uruselt.

Blir nog AM4 plattformen vid nästa uppgradering istället

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Voodoo 6 som hade 128MB ram, där alla skrattade åt detta hutlösa minnesmängd

Har jag missat något?

Givetvis är all prestandautveckling välkommen! Men bara för att något är "onödigt" i dag betyder inte att det inte driver utvecklingen åt rätt håll

Trevliga priser på processorer nuförtiden i förhållande till prestanda. Väntar otåligt på Zen 2..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarkSix:

Kan man verkligen kalla i9-9900K för en mainstream CPU om priset på den landar på 7000-8000kr, vilket det finns indikationer på att priset kommer att vara.

Det verkar ju vara många som kör på Threadripper här och det jag undrar vilken typ av applikationer dom kör.

Vad som är mainstream är en ren definitionsfråga, i9-9900K tillhör mainstreamplattformen och om den blir populär så kallar jag den mainstreamcpu. Om den blir ovanlig, ja då ser jag den lite som en fullutrustad bil av standardmodell och man kan diskutera om en Volvo för 700 000 kr är en familjebil eller något annat.

Jag tror inte supermånga kör Threadripper däremot är det många som kör betydligt kraftfullare maskiner med dubbla eller 4 styck cpuer. Där dessa datorer sitter i rack med likartade grannar.

Nå vad folk gör är olika. För min egen del så är det helt vanlig jobb där inget på något sätt är exotisk. Det är bara det om man spenderar hela sin tid jobb som fritid på datorer så blir det en hel del saker som man har igång, där vissa saker av sin natur blir stora. har man säg 50 stycken vms igång, kanske 30 stycken större databaser och annat så börjar det sluka den ena och andra resursen.

*edit*
Exotiska saker så finns det folk som jobbar med stora databaser och Ai. Skillnaden med det jag gör och de gör, är att man bör vara ett geni för att jobba med deras område. Medans jag gör rätt basic saker av precis allt, där ingen del imponerar. Det är bara det att jag blandar in det mesta av allt i mina lösningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hockexx:

Har jag missat något?

Vodoo 6 vet jag inte om den ens kom. Det stod på 3dfx hemsida om denna att den skulle ha hutlösa 128MB ram. De skrev något, ja ni hörde rätt 128MB och sedan redovisade de diverse matematiska beräkningar om att man hade en visst upplösning med objekt och annat så behövde man denna mängd.
Varvid många sa att så sjukligt mycket minne i ett grafikkort kommer man aldrig behöva. Voodoo 6 hårdvara blev ett stort hån som folk skämtade om.

Jag tror dock vi pratar runt år 1999 då folk satt med 16/32MB ram på deras cpuer.
*edit*
Observera jag har aldrig påstått att mainstream ska slösa mycket pengar på onödig hårdvara, bara jag har satt att nördar skulle kunna ha ett behov av det. Så Vodoo 6 skulle vissa kunna ha behov av, men 3dfx fick stryk av olika företag och konkursade.

Permalänk
Medlem

Hur dyr kommer 9900k bli att tillverka? Sjunker inte yielden för intels design för varje extra kärna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Threadripper är ju en rätt så hypad processor här på SWEC, min fråga är vilka applikationer kör ni som gör Threadripper så bra?

För min del VMware ESXi och Proxmox då jag labbar en del med virtuella maskiner, alla PCIE banor och möjlighet till NVME i raid är en dröm för mig. Ngt som inte i närheten skulle gå att uppnå till samma pris som med intel. Även en EPYC 7281 skulle jag kunna tänka mig. Men det är framförallt RAM priserna som får mig att inte köpa TR eller EPYC just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Precis så gör Nvidia... INTE!

Vad har grafikkort med processorer att göra?
Den jämförelsen är mer som att BMW måste sänka priserna på sina bilar, för det det har AUDI gjort på förra årets modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

Hur dyr kommer 9900k bli att tillverka? Sjunker inte yielden för intels design för varje extra kärna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte en aning, det går säkert att googla på. Men 9900k och 9700k har nog inte en egen waffer, så trasiga blir andra processorer som motsvarar 8700k och 7700k, vad de nu kommer att heta.

Intel är dock ett unikt företag som har 2 produktsortiment (Xeon vs consumer) med helt olika priser och de vill ej få de billiga sortimentet konkurrera emot det dyra. Varvid deras ekonomiska kalkyler blir knepiga, skulle 9900k bli en försäljningssuccé och en riktig kassako, så kanske sker på Xeonprocessorernas bekostnad då dessa säljs mindre.

Dessutom tror konkurrenslagar spelar in, tänk 9900K för under 4000kr. Hur ska AMD agera emot detta? Intel kan hur lätt som helst krossa AMD om de ville och fick göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Finns saker som folk sagt ännu tidigare:

"I think there is a world market for maybe five computers."

Thomas Watson, president of IBM, 1943

Man kan ju undra om samma scenario kommer ske med kvantdatorer. För det är ju exakt vad folk säger, att det kommer bara finnas några få kvantdatorer och ingen privatperson kommer nånsin äga en egen i sitt hus.

Vi människor har verkligen aldrig varit särskilt duktiga på att gissa framtiden!
"Datorer kommer aldrig finnas i ett vanligt hem"
"Internet är en fluga"
"Flygande bilar innan 2000-talet"
"Blablabla"

Ska bli intressant att se allt vi får som vi aldrig kunnat gissa att vi skulle få, och allt vi inte fick som vi trodde!

Skickades från m.sweclockers.com