Chattprotokollet IRC fyller 30 år

Permalänk
Medlem

Känns sombyalva barndomeb spenderades på irc. Nu för tiden har jag inget intresse av att chatta på det sättet läbgre då det inte kuggar med hur jag använder internet, i ärlighetens namn var det en bra bitböver 10 år sedan jag aktivt använde det tror jag.
Ev kanske protokollet använts av npgot program jag nyttjat men det är inte vad jag kallar ett aktivt val.

Good times!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst finns det minnen från IRC, men eftersom vi tydligen är jämngamla så är det ju enbart pga. att jag sitter inloggad i detta nu..

Permalänk
Medlem

O nej de gör en takeover!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte Discord typ det nya IRC nu?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Grattis Irc

Oj vad tiden går Satt på DALnet & EFnet dagligen under flera år, ahh vilka minnen

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Entusiast

Suttit i inofficiella kanalen sen... ja det är ett hiskeligt gäng år

Permalänk
Medlem

Många minnen, kom ihåg när man var admin på BfG servrarna under BF2 tiden, så använda man mycket mIRC. Alla chatter och rapporter kom in via mIRCen. Det var tider...

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Är fortfarande "golden standard" Twitch är ju video+irc och steam är ju samma. Funkar helt djävla fantastiskt. IRC kan möjligtvis överleva ytterligare 30 år om det tillåts.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mina bästa minnen är från en mer privat IRC server / nätverk för spelet NWN. Vi satte och pratade och ibland startade upp ett impromptu spel. Jag var också med i panel för frågestunder från alla andra i community samt hjälpte även till att moderera när ett antal representanter ifrån Bioware kom över för att chatta. "Det var bättre förr"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Denna sida har roat mig i många år
http://www.bash.org/?top

IRC har lett till så många bra saker.
Bash är fortfarande en favoritsida, kan typ top200 utantill.
Min favorit är

#178890 +(15193)- [X]

*** Now talking in #christian
-Word_of_God- Welcome Abstruse to #christian I am a Bible Bot. For more info type: /msg Word_of_God !info
<Abstruse> !kjv numbers 22:21
<Word_of_God> Numbers 22:21 -- And Balaam rose up in the morning, and saddled his ass, and went with the princes of Moab. - (KJV)
*** SageRider sets mode: +b *!*@c211-30-208-111.rivrw3.nsw.optusnet.com.au
*** Word_of_God was kicked from #christian by SageRider (Please dont Swear)
<Abstruse> I know I'm never going to be able to come back in this channel again after this, but damn was it worth it to see that...

Den kräver lite eftertanke för att förstå, ifall man är rostig på IRC.

Använder inte IRC längre, tyvärr.
För mig började med att man hängde med sin LAN-grupp på IRC (alla för för lata för att gå från ett källarrum till det bredvid...) som man sedan fortsatte att ha igång hemma. Därefter snöade jag in på tidig live webradio som man sände med winamp med ett shoutcast plugin, vi kunde lägga requests, hade tävlingar direkt i chatten samtidigt som man kunde chatta direkt med värden.
SoundicRadio var fan grymt!

Ps, jag saknar dramat som uppstod varje gång det blev en netsplit.

Formulering
Permalänk

oufff.. jäklar vad tiden går fort ...!!

Visa signatur

Cpu: 8700k | Gpu: 2080 Duke OC | Ram: 32gb 3000Mhz Corsair lpx | MB: PRIME Z370-A
Psu: Straight Power 11 750W | Chassi: Fractal Design R6 |

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande liv i XDCC Jag har till och med mIRC licens från typ 2001

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Började använda datorer i början av 90-talet men hörde aldrig talas om IRC. Datorer användes strikt för textbehandling och ibland spel. År 2005 fick jag tillgång till internet som faktiskt fungerade. Tror det var runt 2015 som jag kollade upp vad IRC betydde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Denna sida har roat mig i många år
http://www.bash.org/?top

Finns några riktiga guldkorn

Exempel
#4281 +(27833)- [X]
<Zybl0re> get up
<Zybl0re> get on up
<Zybl0re> get up
<Zybl0re> get on up
<phxl|paper> and DANCE
* nmp3bot dances :D-<
* nmp3bot dances :D|-<
* nmp3bot dances :D/-<
<[SA]HatfulOfHollow> i'm going to become rich and famous after i invent a device that allows you to stab people in the face over the internet

Den hade jag glömt bort, tack!

Permalänk

Nostalgi! Jag träffade min fru på IRC för nästan precis 21 år sedan nu. Fantastiskt vad tiden flyger fram.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Jag själva har aldrig använt IRC, trots att jag håller på med datorer sedan tidig 80:tal
Jag vet inte hur det blev, men det gick förbi mig totalt.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Mitt nick är från irc tiden.Använder det överallt fortfarande. Så det har hängt med en lååång tid. Den främsta kanalen jag hängde i utvecklades senare till hemsidan/forumet http://www.swewrestling.com/ kommer ihåg debatten som vart när vi skulle flytta från DALnet till EFnet...att den var het är ett underdrift Saknar den tiden man borde kanske installera irc igen o kolla runt

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på irc och gjort sen 1994-95 då via ett shellkonto på kuai.se , tiden går fort som sagt

Hysteriskt rolig tid i slutet på 90-talet när jag var anställd på utfors och roade mig med att jaga folk på irc som körde stulna 020-konton ;-p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hysteriskt rolig tid i slutet på 90-talet när jag var anställd på utfors och roade mig med att jaga folk på irc som körde stulna 020-konton ;-p

Haha! Jag kommer också ihåg detta. Fick ”gratis internet” på den tiden en .mp3 låt tog över en timme att få hem (om ingen j*vel ringde då förstås) och har för mig att det var just utfors. Som typ 10-åring fick man prova att ”inte prata om det” på riktigt.

Jag skyller på min systers klasskamrat som var ägaren/grundaren till den webservice-firma som gav oss abonnemanget. 😁 Underbara minnen när han för övrigt ordnade Win XP och Red Alert-spel gratis när det begav sig. Åh, får eurofori av tanken på lukten av en nybränd cd-rom och hans källarlokal ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rolig läsning. Använde IRC flitig i "unga" dar. (nickade 'JaW) men i nuläget vilka kanaler bör man titta på? Som Swec läsare och inte "warez" sökare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Rolig läsning. Använde IRC flitig i "unga" dar. (nickade 'JaW) men i nuläget vilka kanaler bör man titta på? Som Swec läsare och inte "warez" sökare?

#sweclockers på Quakenet runt 100 pers online, sen idlar dom flesta iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

#sweclockers på Quakenet runt 100 pers online, sen idlar dom flesta iofs

Hehe, Jag idlar gärna :). IRC Är dock vett fint protocol ännu i dagens läge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Skrev några olika IRC-klienter i Java (Applet) när jag jobbade på Funplanet. Är ett trevligt protokoll.
jag är väl en av de få i världen som faktiskt har betalat för mIRC

Permalänk
Medlem

Har inte använt (m)irc på säkert 14 år och på den tiden var det i princip enbart för att hitta motståndare i det då relativt nya spelet counter-strike.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av iXam:

jag är väl en av de få i världen som faktiskt har betalat för mIRC

Det finns dussintals av oss! Använder det fortfarande dagligen, mest för diverse programmeringskanaler.

Visa signatur

Abstractions all the way down.