Permalänk

Nytt nätverkskort?

Mitt internet på datorn funkar inte. Jag har testat närverkskabeln i en annan dator och då funkar det, så är inget fel på internet eller kabeln. Jag kan typ ingenting om datorer och skulle därför behöva lite hjälp. Tror ni problemet är löst med ett nytt nätverkskort eller vad finns det mer för något som kan orsaka problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenenenes:

Mitt internet på datorn funkar inte. Jag har testat närverkskabeln i en annan dator och då funkar det, så är inget fel på internet eller kabeln. Jag kan typ ingenting om datorer och skulle därför behöva lite hjälp. Tror ni problemet är löst med ett nytt nätverkskort eller vad finns det mer för något som kan orsaka problemet?

Kan mycket väl vara kortet som rykt.
Ett bra sätt att testa är ju att boota med någon Linux version.
Fungerar det då är det din installation som strular.

Permalänk
Medlem

Kolla om kortet är installrat korrekt i device manager. (inga flaggor). Avinstallera drivrutinen och låt windows installera den igen automatiskt. om det inte går, ladda ner rätt drivrutin på en annan dator och installera.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

De slutade funka från en dag till en annan, kan det ändå vara installationen? Är alltså en Windows update jag ska göra för att se om problemet läser sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenenenes:

De slutade funka från en dag till en annan, kan det ändå vara installationen? Är alltså en Windows update jag ska göra för att se om problemet läser sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en gång i tiden haft problem med att Windows Update installerade en ej fungerande version av drivrutinen till nätverkskortet. Eventuellt kan det vara värt att undersöka den möjligheten.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Det står "nätverkskabeln är inte korrekt ansluten eller så är den skadad". Kabeln är det ju inget fel på för jag får som sagt internet på en annan dator, tror ni, som verkar mer kunniga, att det kan lösa problemet att byta nätverkskortet då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa ändå med annan kabel om möjligt!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Nu har jag löst problemet men har stött på ett till. Bara en av datorerna kommer upp i 270 ner o 289 upp, den andra kommer inte ens upp i 100. Den datorn är nyare och bättre än den andra, så borde inte ha med det att göra. Någon som vet vad man kan göra för att datorn ska ladda upp o ner snabbare?? Låter kanske flummigt när jag beskriver det, men vem vill ha typ 70 när man betalar för 250/250..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du förklara hur du löste det?

Permalänk
Medlem

Vad var problemet? Ang. hastigheten kan det bero på skadad kabel eller något fel på datorn/routern. Du får max 100mbit om inte alla delar stödjer gigabit (1000mbit)

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS