Märkt att uppstart blivit "HDD seg" med tiden?

Permalänk
Sötast

Märkt att uppstart blivit "HDD seg" med tiden?

Tjo.

Någon annan som börjat märka av fenomenet att program verkar ha växt enormt i storlek eller blivit rejält mycket sämre optimerade?

Jag tänker lite tillbaka i boot skillnaden när man hade HDD som tog kanske en halv minut och gick över till SSD och då tog det kanske 5-10 sek att boota windows samt ladda alla applikationer.

Numera så känner jag att boot tiderna är tillbaka till runt 30-40 sekunder med SSD, man ser att steam tankar en patch på 120MB nästan varje uppstart, discord tar en evighet och tillsammans med alla andra program så är man uppe i den klassiska "hdd tiden".

Detta kan jag med enkelhet jämföra med min Linuxinstallation som tar 6sek från kall till klar.

Permalänk
Medlem

Kan hjälpa att ominstallera systemet ibland, det samlar väl på sig onödiga "skräpfiler".

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att systemet går att använda medan program laddas, vilket nästan är omöjligt med HDD.

Program som Discord och Steam har heller inte så mycket med HDD/SSD att göra vid uppstart utan mer hur snabb din uppkoppling är och hur snabba deras servrar är i och med att de tankar ner patchar, loggar in osv.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tjo.

Någon annan som börjat märka av fenomenet att program verkar ha växt enormt i storlek eller blivit rejält mycket sämre optimerade?

Jag tänker lite tillbaka i boot skillnaden när man hade HDD som tog kanske en halv minut och gick över till SSD och då tog det kanske 5-10 sek att boota windows samt ladda alla applikationer.

Numera så känner jag att boot tiderna är tillbaka till runt 30-40 sekunder med SSD, man ser att steam tankar en patch på 120MB nästan varje uppstart, discord tar en evighet och tillsammans med alla andra program så är man uppe i den klassiska "hdd tiden".

Detta kan jag med enkelhet jämföra med min Linuxinstallation som tar 6sek från kall till klar.

Vilken SSD har du?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Sötast
Skrivet av foppson:

Vilken SSD har du?

840Pro, har samma hastigheter som alltid på disken, men känns som att standardprogrammen bara växer ur kontroll.