1950X idle 68°C och extrem throttling
Enda sedan jag byggde min dator med en Threadripper 1950X och MSI X399 Gaming Pro Carbon AC så har temperaturerna varit oroväckande höga.
Den har ofta en idle temp på 62°C och spikar upp mot 75°C.
Varje gång jag använder den intensivt, men normalt för den sorts CPU, så sänks hastigheten extremt, förut var det "bara" ned till 3 eller 2.8GHz, men senare har det direkt sjunkigt så lågt som till 550MHz!
Jag vet inte vad jag kan göra. Jag har testat med två olika kylare, båda var designade för TR4. Det finns extra fläktar i chassit.
Jag har om-monterat nästan hela datorn en gång men det löste ingenting.
Även när jag över fan speeds till 100% så hjälper det knappt någonting.
Jag har skickat in min CPU till Webhallen, där jag köpte den, två gånger. En gång ensam, och den andra med både moderkort och RAM. Ingen av gångerna säger de att de inte har hittat något problem.
Jag vet inte hur det är möjligt för jag märker av problemet direkt. Om det vore fel på sensorerna så skulle de också ha sett det, så antingen ljuger Webhallen eller så har jag gjort något fel, men ingen förslag hittills har fungerat.
Fulla specs:
AMD Ryzen Threadripper 1950X
MSI Gaming Pro Carbon AC
2x8 Flare X 3200 CL14 - körs i 2400MHz just nu
Asus GTX 1080 Turbo
Samsung 850 Evo 500GB
7200RPM 2TB Seagate Firecuda
Enermax Liqtech 360 TR4
3x In Win Polaris fläktar
In Win 303 MSI Dragon Edition chassi
Är det någon med liknande eller identisk setup som har samma problem?
-- oh, så fort jag tryckte "Förhandsgranska" så gick temperaturen upp till 72°C, detta kan inte vara normalt.