1950X idle 68°C och extrem throttling

Permalänk
Medlem

1950X idle 68°C och extrem throttling

Enda sedan jag byggde min dator med en Threadripper 1950X och MSI X399 Gaming Pro Carbon AC så har temperaturerna varit oroväckande höga.

Den har ofta en idle temp på 62°C och spikar upp mot 75°C.
Varje gång jag använder den intensivt, men normalt för den sorts CPU, så sänks hastigheten extremt, förut var det "bara" ned till 3 eller 2.8GHz, men senare har det direkt sjunkigt så lågt som till 550MHz!

Jag vet inte vad jag kan göra. Jag har testat med två olika kylare, båda var designade för TR4. Det finns extra fläktar i chassit.
Jag har om-monterat nästan hela datorn en gång men det löste ingenting.
Även när jag över fan speeds till 100% så hjälper det knappt någonting.

Jag har skickat in min CPU till Webhallen, där jag köpte den, två gånger. En gång ensam, och den andra med både moderkort och RAM. Ingen av gångerna säger de att de inte har hittat något problem.
Jag vet inte hur det är möjligt för jag märker av problemet direkt. Om det vore fel på sensorerna så skulle de också ha sett det, så antingen ljuger Webhallen eller så har jag gjort något fel, men ingen förslag hittills har fungerat.

Fulla specs:
AMD Ryzen Threadripper 1950X
MSI Gaming Pro Carbon AC
2x8 Flare X 3200 CL14 - körs i 2400MHz just nu
Asus GTX 1080 Turbo
Samsung 850 Evo 500GB
7200RPM 2TB Seagate Firecuda
Enermax Liqtech 360 TR4
3x In Win Polaris fläktar
In Win 303 MSI Dragon Edition chassi

Är det någon med liknande eller identisk setup som har samma problem?

-- oh, så fort jag tryckte "Förhandsgranska" så gick temperaturen upp till 72°C, detta kan inte vara normalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ingen annan lyckas återskapa felet verkar det ju som att felet ligger någonstans i hur du monterar kylaren. Det är inte så enkelt att du glömmer kylpasta?

Permalänk
Medlem

Är kylflänsen varm? Om inte, så överförs inte värmen dit ordentligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nä då jag har kylpasta, och tillräckligt för TR4, jag tror inte heller att jag har för mycket.

Permalänk
Medlem

@Tontete: Vad har du testat för kylare? Enermax TR4 Gen 1 hade tyvärr ett allvarligt fel som är åtgärdat i Gen 2 och en del enheter ur Gen 1.

Om du känner på kylarblocket på CPUn, försiktigt, är det glödhett?

Här är info;

https://hardforum.com/threads/enermax-liqtech-tr4-aio-liquid-...

https://hardforum.com/threads/enermax-liqtech-tr4-aio-liquid-...

https://linustechtips.com/main/topic/909855-enermax-tr4-360mm...

Jag har haft 2 st Enermax TR4 240, en av dem exploderade nästan blocket på, den andra fungerade utmärkt, men båda togs tillbaka av Enermax efter kontakt med dem.

Jag väntar på en Gen 2 ersättare.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har en 1950x med noctua kylaren och den ligger på runt 35-40 grader vid normal belastning och runt 65 grader vid full load.

Hur har du gått tillväga när du satt på kylpastan på processorn? Processorn är ju ganska stor och den vanliga "intel metoden" med prick i mitten är inte att rekommendera för att täcka kärnorna.

Youtuba lite hur man sätter kylpastan på 1950x processorn på bästa sett, det finns bra guider där ute.

Om du redan gjort detta kanske din cpu eller moderkort är defekt? Tempen låter olidlig.

Permalänk
Administrativ avgift

@Tontete: Hejsan antagligen är det något fel på kylaren eller hur du monterar den, känner du att radiatorn blir varm när du stresstestar? Dvs att den faktiskt flyttar ut varmluft? Du kan även känna på ovansidan av blocket som du monterar ovanpå processorn , blir detta varmt?

Det kan även vara en stor luftbubbla som fastnat i kylaren men det skulle jag inte tro då du inte noterat något missljud. Har du en annan kylare att testa med? Chansen för att processorn skulle ha dålig värmespriddning är i princip 0 då processorn är lödd. Men med 68C idle så är det nästan 100% att du inte har full kontakt.

Många gör misstaget att använda fel skruvar/fel monteringskit till dessa AIO kylare, har du dubbelkollat att du använder rätt skruvar? Vet att de kan se nästan likadana ut fast vissa är kortare/längre.

@dakke även utan kylpasta så kan man kyla en processor , när du kommer upp i throttling grader så är det oftast A) defekt kylare B) inte 100% kontakt.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du känner på kylarblocket på CPUn, försiktigt, är det glödhett?

Ooja Jag bränner mig direkt jag rör den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Hur har du gått tillväga när du satt på kylpastan på processorn? Processorn är ju ganska stor och den vanliga "intel metoden" med prick i mitten är inte att rekommendera för att täcka kärnorna.

Youtuba lite hur man sätter kylpastan på 1950x processorn på bästa sett, det finns bra guider där ute.

Om du redan gjort detta kanske din cpu eller moderkort är defekt? Tempen låter olidlig.

Jag har sett videon om hur man ska sätta på kylpastan och gör på ett av de rekomenderade sätten. Jag tänker också att CPUn/moderkortet är defekt men då skulle Webhallen också märkt av problemet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tontete:

Ooja Jag bränner mig direkt jag rör den.

OK, men hur är det med radiatorn då? Blir den varm? Blåser den ut varm luft? Annars låter det som att det är din pump som inte fungerar kanske?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Tontete: Hejsan antagligen är det något fel på kylaren eller hur du monterar den, känner du att radiatorn blir varm när du stresstestar? Dvs att den faktiskt flyttar ut varmluft? Du kan även känna på ovansidan av blocket som du monterar ovanpå processorn , blir detta varmt?

Det kan även vara en stor luftbubbla som fastnat i kylaren men det skulle jag inte tro då du inte noterat något missljud. Har du en annan kylare att testa med? Chansen för att processorn skulle ha dålig värmespriddning är i princip 0 då processorn är lödd. Men med 68C idle så är det nästan 100% att du inte har full kontakt.

Många gör misstaget att använda fel skruvar/fel monteringskit till dessa AIO kylare, har du dubbelkollat att du använder rätt skruvar? Vet att de kan se nästan likadana ut fast vissa är kortare/längre. https://i.imgur.com/Ldd2mNQ.png

Ibland blåser det varmt från kylaren men inte alltid. Blocket med pumpen är ganska varm på toppen men brännhet på sidorna.
Någon luftbubbla i kylaren har jag inte hört.
Jag använder samma skruvar som visas på bilden.

Jag har en annan kylare, Noctua NH-U14S TR4, som jag använde förut men jag minns inte temperaturerna så jag ska testa montera den igen.

Permalänk
Medlem

Om blocket blir varmt så förs alltså värmen över från CPU men inte vidare, verkar det som. Jag tycker det låter som att något är galet i loopen?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Det är inte någon extrem överclockning / övervoltning som pågår på moderkortet? Kolla så att allt ser korrekt ut i UEFI.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Administrativ avgift

@Tontete: Dubbelkolla att pumpen faktiskt fungerar, sen är jag själv emot allt som har med AIO kylare och göra..... men men

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

OK, men hur är det med radiatorn då? Blir den varm? Blåser den ut varm luft? Annars låter det som att det är din pump som inte fungerar kanske?

Ibland blåser den varmt men inte alltid, när den var vid 62+ så är luften ofta sval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Det är inte någon extrem överclockning / övervoltning som pågår på moderkortet? Kolla så att allt ser korrekt ut i UEFI.

Allting i UEFI borde vara stock-inställningar, jag har inte överklockat processorn och använder just nu inte någon XMP-profil. Jag har också testat att rensa CMOS.

Permalänk
Medlem

@Tontete: Var har du kopplat pumpen, går den i rätt hastighet?

Permalänk
Medlem

@Tontete: Sluta genast använda datorn / kylaren, det är sannolikt samma tillverkningsfel på din Enermax 360 som många andra, det bildas en massa i blocket som blockerar flödet, i värsta fall kan det börja läcka av trycket, då skadar du dina delar.

Har du möjlighet att beställa och köpa en Noctua eller annan luftkylare för TR4? Får det plats i chassit?

Gör det isåfall.

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Tontete: Beställ denna, den får plats i ditt chassi.

https://www.inet.se/produkt/5320311/noctua-nh-u12s-tr4-sp3

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@andra94: Pumpen fungerar oftast på Enermax TR4 kylarna men det är flödet som stoppas upp pga felaktig blandning i vätskan, i kombination med att dom använder både koppar och aluminium i samma loop.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med @Aeig stäng ner allt omgående. Något är fel i din loop, och en snabb googling visar en hel del katastrofala följder på denna kylare. Släng på en annan kylare så länge, starta inte datorn mer med den du har i.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Ojojoj så kul att skriva med så hjälpsamma människor! Jag fick en defekt vattenkylare, precis som många av er föreslog.

Jag kör nu med en Noctua NH-U14S, det enda är ju att den precis inte får plats i chassit, men det är okej tills jag får min vattenkylare utbytt.

Permalänk
Medlem

@Tontete: Har du normala temperaturer nu?

NH-U12S TR4 får plats i ditt chassi med 2mm tillgodo, jag använder den och är supernöjd.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aeig: Det är helt perfekt nu, 32-39 idle och stiger aldrig över 59°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tontete:

Ojojoj så kul att skriva med så hjälpsamma människor! Jag fick en defekt vattenkylare, precis som många av er föreslog.

Jag kör nu med en Noctua NH-U14S, det enda är ju att den precis inte får plats i chassit, men det är okej tills jag får min vattenkylare utbytt.

Om/när du får den utbytt, hör med affären om du kan få en motsvarighet till din enermax fast annan tillverkare.
Tänker så att det inte blir repris då den modellen verkar ha sina problem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!