SweClockers frågar ut politiska partier om teknik och spel

Permalänk
Melding Plague

SweClockers frågar ut politiska partier om teknik och spel

Under sommaren har SweClockers tillsammans med syskonsajterna 99 och FZ varit i kontakt med Sveriges åtta riksdagspartier, för att få svar på var de står i teknikrelaterade frågor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Innan du kommenterar vill jag påminna om vår nya policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Den här artikeln publiceras i syfte att upplysa om att vi gör den här publiceringen nästa vecka, men även för att ge er en chans att ta kontakt med representanter från de tre partier som avböjt att vara med innan valet. Vi vill gärna se att vi fått chansen att intervjua alla riksdagspartier och kunnat leverera svar i var de står i de teknikfrågor som annars har svårt att bryta igenom i det offentliga rummet.

Till dess att vi känner att vår policy fungerar lämnar vi öppet för att låsa nyhetsdiskussioner som dessa när ingen redaktör eller moderator finns tillgänglig för att hålla koll.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Sweclockers igår - Håll politik ifrån forumet
Sweclockers idag - Vi pratar med partierna

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Märkligt att tre partier till synes aktivt avböjt att kommentera sin hållning i politiska frågor inför valet. Visst, det må väl vara så att just detta är frågor som gemene man förhoppningsvis inte grundar sin röst på, men nu om någon gång borde partierna väl vara intresserade att få ut sin ståndpunkt i så många frågor de bara kan, och göra sitt underlag så tydligt som möjligt för väljarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecesithon:

Sweclockers igår - Håll politik ifrån forumet
Sweclockers idag - Vi pratar med partierna

Swecklockers igår och idag - "vi pratar med partierna och har som policy att diskussioner som innehåller politik stannar vid den del där det relaterar till teknik och inte spinner iväg på sidospår...plus att vi kommer att ta i med hårdhandskarna mot de som inte håller sig till övriga regler som gäller forumet i stort."

Ohhh...tid för inlägget: 13:37, kan det bli bättre

Permalänk
Medlem

Förtidsröstar inte typ en väldigt stor del av svenskarna? Känns som att ni missar en del av tåget om syftet är att visa var partierna står i dessa frågor.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du att vi ska ta tempen på Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna eller Vänsterpartiet? Hjälp oss genom att kontakta representanter för respektive parti!

Det är nästan så man inte vågar svara i den här tråden. Men jag tycker absolut att ni kan ta tempern på valfri parti och sammanfatta det, gärna utan kommentarsfunktion i artikeln så vi slipper dom tidigare utsvävningarna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

DOH! jag som tänkte förtidsrösta idag...

Hmm. Detta är dock rätt viktiga frågor och några som inte många andra ställer.
Finns dom i helhet på 99 siten, eller blir det till att vänta till nästa vecka?

Permalänk
Medlem

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Röstade igår så tyvärr för sent för min del. Mitt parti avstod ändå att delta så känns inte så aktuellt. Bra dock att ni tar upp dessa frågor med partierna! Mer av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Tveksam med storleken där, men ändå...i övrig så står det "Vi har sedan början av sommaren försökt få med representanter från övriga tre riksdagspartier, som alla avböjt från att medverka innan valet". Så det verkar som att det är SD själva som aktivt avstår från att vara med.

Det finns mycket information att tillgodogöra sig om man faktiskt läser hela texterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Om du läser artikeln så ser du att Sverigedemokraterna, bland andra, avböjt att delta. Det är ingenting Sweclockers kan rå för.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HoboCop:

Det är nästan så man inte vågar svara i den här tråden. Men jag tycker absolut att ni kan ta tempern på valfri parti och sammanfatta det, gärna utan kommentarsfunktion i artikeln så vi slipper dom tidigare utsvävningarna.

Vad vågar du inte svara på? Om du läst artikeln har vi sökt alla partier och tre har avböjt, men vi vill så klart gärna ha med dem! Om SweClockers medlemmar ligger på finns det inget som säger att de inte ändrar sig.

Vi kommer inte låsa några kommentarsfunktioner i förebyggande syfte, utan det är upp till alla att det inte blir några utsvävningar som inte har med ämnet att göra. Klarar man inte av att hålla sig till ämnet kan man avstå från att kommentera eller rent krasst skylla sig själv när man blir varnad eller avstängd.

Skrivet av Oneone:

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Skrivet av Frispel:

Tveksam med storleken där, men ändå...i övrig så står det "Vi har sedan början av sommaren försökt få med representanter från övriga tre riksdagspartier, som alla avböjt från att medverka innan valet". Så det verkar som att det är SD som aktivt avstår från att vara med.

Det är precis så. Vi har sökt Sverigedemokraterna i månader utan att de kunnat få fram en representant innan valet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

DOH! jag som tänkte förtidsrösta idag...

Hmm. Detta är dock rätt viktiga frågor och några som inte många andra ställer.
Finns dom i helhet på 99 siten, eller blir det till att vänta till nästa vecka?

Fyra av intervjuerna (C, S, MP, och M) finns redan uppe på 99. Intervjun med L ska komma upp på måndag nästa vecka. Alla finns samlade här https://www.99.se/arkiv/tag/val-2018.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Oneone @kaput vi kontaktade Sverigedemokraterna och övriga partier innan sommaren med förfrågan om de kunde ställa upp på denna intervjuserie. Under de här över två månaderna har vi vid upprepade tillfällen mailat och ringt med påminnelser och nya förfrågningar om deltagande. Trots att de kommunicerade en stark önskan om att delta har de inte fått fram en representant till intervju. Om ni undrar varför de inte ställt upp får frågan ställas till deras presskontakter, vi har gjort allt vi kunnat för att få med dem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oneone:

Sverigedemokraterna självklart, Sveriges största parti varför skulle ni inte fråga dem?

Läsa innan man kommenterar går också bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Röstade igår så tyvärr för sent för min del. Mitt parti avstod ändå att delta så känns inte så aktuellt. Bra dock att ni tar upp dessa frågor med partierna! Mer av det

För sent är det inte. Man kan alltid ändra sin röst på valdagen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra initiativ detta. Frågor ni kan be att få lite svar kring hör man annars inget om trots att de i allra högsta grad är relevanta, för mindre insatt folk fokuserar aldrig på dessa saker. Upp till de mer insatta att lyfta frågorna då helt enkelt.

Vissa tycker att det inte har här att göra (politik) minns jag i en tidigare nyhet kring detta, vilken också togs bort pga klimatet bland kommentarerna snabbt blev dåligt. Men varför inte nu precis innan valet tycker jag. Är ju knappast Aftonbladets eller Expressens hemsida det kommer bli här för att lite fokus på intressanta frågor från oss ställs och besvaras ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Läsa innan man kommenterar går också bra.

Gäller ju även dig.
Då du bara repeterar det som redan har skrivits typ 2 gånger.
Killen har även fått svar från Swec 2 gånger.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker vårt politiska system leder till att man får offra viktiga frågor för att det finns mycket viktigare saker som man vill förändra. Nu till valet så har jag helt ärligt inte en susning om vad det parti som jag tänker rösta på skiljer sig emot de andra alternativen inom IT-frågor (bortsett från PP) Och helt ärligt så struntar jag i detta, då så mycket annat är viktigare. Min gissning är väl att de är snarlika, varvid det ej spelar så stor roll vad jag röstar på.

Hur man då ska påverka våra politiker inom just IT frågor är en bra fråga? Valet för många är helt fel ställe att försöka göra detta. Gå med i ett partis sektklubb, vara med på möten osv, kom igen..

Permalänk
Avstängd

Jag är extremt sugen på att rösta på Medborgerlig samling så ta gärna med dem i intervjuerna. Nog fler borgerliga väljare som är nyfikna på dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker vårt politiska system leder till att man får offra viktiga frågor för att det finns mycket viktigare saker som man vill förändra. Nu till valet så har jag helt ärligt inte en susning om vad det parti som jag tänker rösta på skiljer sig emot de andra alternativen inom IT-frågor (bortsett från PP) Och helt ärligt så struntar jag i detta, då så mycket annat är viktigare. Min gissning är väl att de är snarlika, varvid det ej spelar så stor roll vad jag röstar på.

Hur man då ska påverka våra politiker inom just IT frågor är en bra fråga? Valet för många är helt fel ställe att försöka göra detta. Gå med i ett partis sektklubb, vara med på möten osv, kom igen..

Bara att starta ett eget parti.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av CyberVillain:

Jag är extremt sugen på att rösta på Medborgerlig samling så ta gärna med dem i intervjuerna. Nog fler borgerliga väljare som är nyfikna på dem

Vi har valt att enbart fokusera på riksdagspartierna den här gången, men det är ingenting som säger att vi inte börjar söka svar bredare i framtiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Oneone @kaput vi kontaktade Sverigedemokraterna och övriga partier innan sommaren med förfrågan om de kunde ställa upp på denna intervjuserie. Under de här över två månaderna har vi vid upprepade tillfällen mailat och ringt med påminnelser och nya förfrågningar om deltagande. Trots att de kommunicerade en stark önskan om att delta har de inte fått fram en representant till intervju. Om ni undrar varför de inte ställt upp får frågan ställas till deras presskontakter, vi har gjort allt vi kunnat för att få med dem.

Jag klandrar på intet sätt Sweclockers, bara ställde mig undrande till varför vissa partier inte anstränger sig mer för att nå ut till folket. Snacka om att försitta ett lysande tillfälle

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Spännande. Det är roligt att diskutera politik även om det är känsloladdat. Man får försöka tänka lite innan man postar vad som kan reta upp folk i onödan osv. Tex att berätta vilket politiskt parti man kommer rösta på kan vara känslig och onödig information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att 3 partier inte ville vara med.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Förtidsröstar inte typ en väldigt stor del av svenskarna? Känns som att ni missar en del av tåget om syftet är att visa var partierna står i dessa frågor.

Jag röstade idag. Rätt skönt att slippa tänka på det mer.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

@Igelkott: Sveriges partier är ett antal anakronismer och SD. Det är något som inte stämmer. I Danmark så har dom ett hundratal partier som alla är hyperaktuella. Så varför startas det inte / överlever inte nya partier i Sverige? Det är inte så enkelt som att säga "starta ditt eget parti".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Fyra av intervjuerna (C, S, MP, och M) finns redan uppe på 99. Intervjun med L ska komma upp på måndag nästa vecka. Alla finns samlade här https://www.99.se/arkiv/tag/val-2018.

Tackar för infon.
Tycker det kan vara värt att vänta till måndag, då man vill höra alla åsikter man kan.
De andra tänker jag titta på ikväll

Och det är som sagt tråkigt att en del partier inte ville göra detta, men det är deras val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Igelkott: Sveriges partier är ett antal anakronismer och SD. Det är något som inte stämmer. I Danmark så har dom ett hundratal partier som alla är hyperaktuella. Så varför startas det inte / överlever inte nya partier i Sverige? Det är inte så enkelt som att säga "starta ditt eget parti".

Kan säga från egen erfarenhet av personer som sysslar med politik, tid.... den enorma mängd tid det tar att göra det är din största fiende.