Hjälp att välja Amp och Dac

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Hjälp att välja Amp och Dac

Jag har läst runt och bestämt mig för att köpa förstärkare och dac från Schiit Audio då magni och modi verkar passa bättre för mina HD6XX än O2:s produkter. Problemet är att jag inte vet vilken kombo jag borde köpa från dem då jag inte vill ångra senare att jag nöjde mig med den billigaste versionen av Magni+Modi stacken.

Så länge det inte spelar roll för ljudkvaliten, vilket jag har läst att det inte gör, skulle jag föredra 1/4" uttag till hörlurarna på framsidan. Inte ett krav.
Jag vill även kunna ansluta mina Simple Audio Listen via usb. De drivs med hjälp av elsladd (vilket såvitt jag förstår innebär att de är "aktiva högtalare"). Innebär det att de inte ska kopplas till förstärkare? Tänkte att det kunde vara viktigt att nämna.

Kopplar jag datorn till förstärkaren eller dac:en? Oavsett vilken det är gör jag det helst via Usb (Inte usb-C), men det kanske är standard att ansluta via usb?

Om vi säger att min budget är 4000kr/400 dollar: hur bör jag kombinera schiits produkter för att få så bra ljud som möjligt? Om förstärkning är så viktigt för de här hörlurarna med 300 Ohm impedans bör väl förstärkaren prioriteras över Dac:en? Är förstärkning eller digital till analog omvandling viktigast, i det här fallet? Jag är ute efter upplösning, inte volym.

Alternativen hos schiit:

HEADPHONE AMPS:
Magni 3 $99
Vali 2 $149
Asgard 2 $249

DACS:
Modi 2 Uber $149
Modi 2 Multibit $249

Totalen blir alltså mellan 250 och 500 Dollar. Sen vill jag heller inte gå overkill så om hörlurarna skulle bli en bottle neck är det ju heller inte särskilt bra :/

Så vilken kombo skulle bäst passa mina förutsättningar?

Jag har många funderingar, lite kunskap och vill helt enkelt se till att mitt första köp blir så bra som möjligt vid första försöket, det är därför jag har alla dessa frågor. Och ja ja ja. Jag vet att många av mina frågor kan vara svåra eller omöjliga att besvara utan att ha lyssnat på just det jag frågar om/ ha erfarenhet av de frågor jag ställer, men......försök ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öresund
Registrerad
Dec 2017

Utan att veta ett schiit om produkterna, så nej, du ska inte ha förstärkare till aktiva högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2007

Du behöver ha en Magni 3, och en Modi 2 (skulle rekommendera den vanliga som enbart kör USB, vill du ha fler anslutningsmöjligheter så är det Modi 2 Uber).

Du kopplar in datorn till DAC, sen kör du DAC till AMP, sen in med hörlurarna i AMP.

Du beställer detta enklast via schiit.eu.com, ungefär samma kostnad som om du skulle beställa det direkt från USA, men du slipper moms etc.

Tänk på att du inte får med någon USB-sladd eller koppling mellan DAC - AMP, skulle rekommendera Schiits RCA sladdar, de har bra längd (de kostar typ 200 kr eller något?).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Totalen kommer börja närmre 350 USD, sådan är lyckan att vara euro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Jag kontaktade schiits support och de rekommenderade modi 2 multibit + magni 3 stacken. De sa att de hade provat sina saker med just mina hörlurar och att den kombon var bäst. Det blir $349 + omkostnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2017

Sennheiser HD650 etc är ju skalar ju ganska bra med dyrare utrustning så att de skulle bli flaskhalsen med grejer i den här prisklassen tror jag inte.

Men kika på Schiit Jotunheim, balanserat och går att bygga ut med dac modul för totalt 499 dollar. Annars gillar ju HD650 tubeamps ganska mycket så en kombo med Valhalla 2 kanske inte är helt dum eller möjligtvis Lyr 3 (men då såg de ut som att priset sprang iväg lite)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008

Nu när du ändå slänger pengar omkring dig så kan jag ta lite.. eller så fixar du en S.M.S.L 3/6/7 eller objective 2 +Odac eller mayflower ARC om du vill slippa modmic eller v moda boompro. schiit är lite som namnet.. Men har du råd så. kör!

och fixa HD 660s lättdrivna och med ytterst lite färg..

Skrivet av Belsebull:

Du beställer detta enklast via schiit.eu.com, ungefär samma kostnad som om du skulle beställa det direkt från USA, men du slipper moms etc.

moms slipper du aldrig... import tull.. om den nu var "etc"

http://www.headnhifi.com/diy-kits easy peasy chicken dinner winner winner lemon squeezy

https://www.head-fi.org/threads/comparison-and-review-magni-m...
https://www.youtube.com/watch?v=Xug-_-lPQXw

ah!! So confused now... Zeos help us...
https://www.reddit.com/r/Zeos/

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008

Topping D30 + SCHIIT MAGNI 3 HD 660s + Foobar2000 =Happy happy Joy joy! Över and out! A30? Noooooo No!
Men förvänta dig inte fred på jorden eller dylikt. Men helt klart ok och godkänt i lekmans öron.

Beyerdynamic DT990 Pro
Audio Technica ATH-AD900X
Fostex T50RP MKIII -sheepskin mod
Audio Technica Ath-m40x - brainwavz pads

Om du behöver något bättre vill jag ha din autograf och kommer för alltid kalla dig gud!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG Gräddis
Registrerad
Jul 2008

Ville du ha lite mer färg så HE400i + little dot mk2 el 3. Gick inte att editera 🥺