Är månadsavgift för ≈underhåll av fiber vanligt?

Permalänk
Medlem

Är månadsavgift för ≈underhåll av fiber vanligt?

En annan tråd fick mig återigen att bli lite grinig över priset för att koppla upp vårt hus mot fibernätverket. 40.000 kr för allt arbete samt 90 kr i månaden som någon sorts underhållningsavgift. Månadsavgiften omförhandlas med fem års mellanrum men vad jag förstått så finns det inga tecken på att den ska försvinna.

När jag googlar och läser gamla inlägg så verkar det väldigt ovanligt med en sådan månadsavgift, eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om något sådant.

Permalänk
Medlem

Nätavgift är vanligt, är ju en avgift till den som äger nätet och den redovisas antingen som en egen post eller är inbakad i priserna, är ju inget du kommer ifrån bara för att den inte redovisas på fakturan. Går ju bland annat till den aktiva utrustningen i nätet, så är inga konstigheter.

Permalänk

@Trunk: Tror det brukar kallas nätavgift annars och är nog rätt standard?

Permalänk
Medlem

Jag har fiber via Bahnhof och betalar ingen avgift. Hade tidigare bbb och det var ingen avgift då heller.
Hörde dock att öviksenergi tog ut en månadsavgift för att koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Rekordmedlem

Alla har det men alla redovisar den inte separat, exakt hur det debiteras skiljer alltså beroende på kombinationen av operatörer och nätägare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag kan tänkta mig en underhållsavgift är vid såkallade fiberföreningar. Då ingen av dom vanliga aktörerna underhåller nätet utan de boende anslutna till fibern antaligen står för allt.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Är det nätavgiften det handlar om så är det väl rätt vanligt. Vet att till sitt hus betalar mina föräldrar en månadsavgift för själva fysiska uppkopplingen, samt en annan för ISP.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger.

Konkret exempel:

Bahnhof 100/100 via Wetternet: 274 kr/mån plus serviceavgift 65 kr/mån.

Bahnhof 100/100 via Telia öppen fiber: 349 kr/mån

Ungefär samma totalkostnad alltså. I Telias nät kommer Bahnhof att ta ut avgiften och betala vidare till Telia.

Permalänk
Medlem

Ee, nätavgifterna är det nätägaren lever av.. antingen betalar man det som abonnent eller så betalar man det till tjänsteleverantören.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I alla öppna ftth lösningar tas det ut nätavgift (mig veterligen)
Känns som den vanligaste lösningen är att du som abonnent betalar en summa till din isp som i sin tur betalar en kommunikationsoperatör för kapaciteten i deras aktiva nät och som i sin tur betalar en nätägare för passiva fiberhyran (NÄ och KO kan vara samma)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Vilket nät är du ansluten till TS och vad kostar en 100Mbit tjänst? Kostar den mer än typ 200 spänn tycker jag 90kr i månaden i nätavgift är för högt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Om det är en avgift så syns den inte för de flesta? jag har öppet statligt fiber och betalade bara indragningen.
löper denna avgift även om man inte använder sitt fiber, det gjorde det inte för mig när jag bytte från adsl till fiber vad jag vet. hade mkt att göra så det dröjde ett par månade innan jag verkligen kopplade in allt(ville dra kablar och sätta uttag och allt sådant, fanns inte på 40 talet när mitt hus byggdes ).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu när jag kollar närmare (var länge sedan sist) så heter det fibernätsavgift. Verkar alltså inte vara helt ovanligt, synd.

Jag förstår att de som äger själva kabeln vill ha betalt men jag har tidigare aldrig hört talas om att konsumenten betalar en separat avgift för det utan att det istället är inbakat i avgiften till sin ISP som sedan betalar ägaren. Jag har i alla fall i mina tre bostäder med fiber inte betalat en nätavgift och jag kan inte minnas att några släktingar/vänner heller gjort det.

Men men, bra att veta!

Skrivet av dalledalle:

Vilket nät är du ansluten till TS och vad kostar en 100Mbit tjänst? Kostar den mer än typ 200 spänn tycker jag 90kr i månaden i nätavgift är för högt

Har valt att inte ansluta. Även om jag har sparade pengar och en arbetande sambo känns det lite sådär att som student betala 40.000 kr för bättre internet. Men man blir mer och mer sugen att ansluta sig för varje dag. Men i ärlighetens namn fungerar det mobila nätet (finns inget ADSL här) förvånansvärt bra även om det är lite drygt med "bara" 400 Gb. Fungerar till och med bra att spela, ingen som klagat på mig i alla fall. Ska väl kanske tilläggas att jag inte är tillräckligt bra för att märka av några ms ökad latens i spelande

Permalänk

När man drog in fiber på vårt område fanns olika företag att välja på, vissa med efterföljande månadsavgift, vissa utan. Priset för installationen i övrigt var i stort densamma, så det var mig självklart att välja installation utan månadsavgift forever.
Oavsett vad man valde, kunde man sedan välja leverantör av bredbandstjänster när fibern var indragen.

Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Området där jag har sommarhus har så pass få totalt antal anslutningar samt många som bara abbonerar bredband under sommaren, att bredbandsföreningen där blev tvugna att gå ett steg längre.

Vi faktureras nätavgiften på 1200:- per år oavsett om vi har ett aktivt abonnemang eller ej.
Bara gilla läget då det var enda sättet att få ihop ekonomin.

Ungefär som att man på samma sätt faktureras nätavgift för elnätet på årsbasis.

Permalänk
Medlem

Umeå energi tar 230-400 kr i avgift, beroende på vart du bor och om det funnits eu bidrag vid installation.

Utöver detta kostar tjänsten, säg 79 kr för riksnet. 100/100 då

Så ja, en avgift för nätet är vanlig. I lägenhet betalar jag 349 för 300. men då är avgiften inbakad i den relativt höga ISP avgiften.

så nä jag skulle inte vara grinig.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns någon som inte tar ut en "nätavgift"? Däremot kanske det inte är så vanligt att den specificeras/debiteras separat.

Permalänk

Det är ju möjligt att Telia får en del av avgiften från den leverantör jag väljer, men som sagt, ingen separat avgift eller för den delen ingen avgift om jag väljer att inte ha ett abonnemang.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Vissa kommunikationsoperatörer tar ut de pengarna från din leverantör, vissa kommunikationsoperatörer tar de pengarna direkt från slutkunden. I de fibernäten där slutkunden betalar pengarna för nätet direkt till kommunikationsoperatören så brukar abonnemangen också vara väldigt mycket billigare.

Vad jag vet är det väl typ bara mindre kommunikationsoperatörer som tar ut den avgiften direkt från slutkunden så av den anledningen är det väl ganska låg andel människor som blir "drabbade".

Tycker det är konstigt att det har kunnat bli en så lång tråd så jag kände att det behövdes en liten sammanfattning

Permalänk
Skrivet av Full:

Vissa kommunikationsoperatörer tar ut de pengarna från din leverantör, vissa kommunikationsoperatörer tar de pengarna direkt från slutkunden. I de fibernäten där slutkunden betalar pengarna för nätet direkt till kommunikationsoperatören så brukar abonnemangen också vara väldigt mycket billigare.

Vad jag vet är det väl typ bara mindre kommunikationsoperatörer som tar ut den avgiften direkt från slutkunden så av den anledningen är det väl ganska låg andel människor som blir "drabbade".

Tycker det är konstigt att det har kunnat bli en så lång tråd så jag kände att det behövdes en liten sammanfattning

Det är nätägaren som tar ut näthyran

Sen att nätägare även kan agera KO är en annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

För det första, 40000:-??!!

Mossan bor i en liten håla med 2500 invånare, hon betalade 22000 typ för allt. Och ingen konstig underhållningsavgift (dvs inget extra för själva installationen) Sen betalar man ju som vanligt till den ISP man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För det första, 40000:-??!!

Mossan bor i en liten håla med 2500 invånare, hon betalade 22000 typ för allt. Och ingen konstig underhållningsavgift (dvs inget extra för själva installationen) Sen betalar man ju som vanligt till den ISP man väljer.

Låter inte konstigt, kan röra sig om en håla som är för stor för att få bidrag eller blev utan bidrag för att pengarna inte räckte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För det första, 40000:-??!!

Mmhm... Kommunen har valt att dela in alla hushåll i "landsbygd" och "normalt folk" (kanske inte exakt deras ord...). De på landsbygd får betala 40.000 medan de andra får betala 20.000, detta oavsett hur långt de behöver gräva kabeln. Min närmaste granne har som sagt grävt till sig. Även om vi inte har tomtgränsen "vägg i vägg" så blir det inte jättelångt att gräva. Lägg därtill att jag är sista huset på vägen och att det är en grusväg, borde inte vara dyrt att gräva.

Till deras försvar erbjöd de dock alla på landsbygden som föranmälde ett billigare pris, tror det var runt 25.000 kr. Tyvärr skrev vi på papperna till huset ca en månad efter det erbjudandet gick ut. Fortfarande bitter på de tidigare ägarna, förstod de inte att de nästintill garanterat kunde få köparen att betala den summan? Sen kan man tycka det är lite snålt att inte betala 25.000 när man nästan garanterat ändå skulle gå plus 1-1,5 miljoner på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En annan tråd fick mig återigen att bli lite grinig över priset för att koppla upp vårt hus mot fibernätverket. 40.000 kr för allt arbete samt 90 kr i månaden som någon sorts underhållningsavgift. Månadsavgiften omförhandlas med fem års mellanrum men vad jag förstått så finns det inga tecken på att den ska försvinna.

När jag googlar och läser gamla inlägg så verkar det väldigt ovanligt med en sådan månadsavgift, eller vad säger ni?

Jag gissar att det kanske är en underhållsavgift som du menar? Fast det kanske kan vara värt 90 kr i månaden för att se en kabelmontör dansa runt i vardagsrummet

Fördelen med avgiften är väl att det borde bli lättare att klaga och kräva åtgärd om det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Betalar 79:- i nätavgift.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag har fiber via Bahnhof och betalar ingen avgift. Hade tidigare bbb och det var ingen avgift då heller.
Hörde dock att öviksenergi tog ut en månadsavgift för att koppla in.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv övik energi som leverantör av fibern och betalar en månadsavgift till dem beroende på vilken hastighet jag önskar ha. Sen tillkommer även en tjänsteleverantör dvs telia, bahnhof etc. Dvs jag betalar 249:- månaden ( förutom en engång 4000 kr i installationsavgift) till övik energi samt 129:- i månaden till min ISP för 100/100.

Permalänk
Medlem

Alltså anslutningsavgiften betalar för en del av kostnaden, men inte hela för att bygga ut nätet rent generellt. Nätavgiften betalar ju sen av det de behövt låna plus så småningom för underhåll och utbyte av aktiv utrustning, drift i sig kostar också pengar. Efter 5-10 år ungefär är den aktiva utrustningen EOL och helt utan support, och måste bytas ut för att kunna servas eller av säkerhetsskäl.

Landsbygd i riktiga termer är de som bor utanför tätorter, och tätorter är orter med 200 fasta boende. Tätorter brukar kommunerna mena ska byggas ut av kommersiella krafter, men en del kommunerna bygger även ut i tätorterna själva. En del kommer ha olika anslutningsavgifter för olika områden, och olika nätavgifter för olika områden. Varför är ju för att det finns olika kostnader och en del områden har också beviljats bidrag.

Permalänk
Medlem

Återupplivar en gammal tråd...

Att döma av svaren här borde alltså mitt pris från ISP bli lägre jämfört med med de som inte betalar underhållsavgift direkt till nätägaren.

Om jag tjuvtittar på priserna m.h.a. grannens adress så kommer 100/100 för mig kommer kosta:
Bahnhof: 349 + 90 kr
A3 (gamla T3): 349 + 90 kr
Telia: 399 + 90 kr.

Jämför jag med tidigare kostnader jag haft vill jag minnas att avgiften från ISP var ungefär samma men att jag då inte betala någonting extra. Det verkar alltså som att det ändå blir dyrare.

Minnet har ju däremot haft fel förut, samt att jag inte alltid sett specifikationerna för räkningen (ofta andrahand eller studentboende). Vore tacksam om någon orkar kolla vad det kostar för er med någon av ovan nämnda leverantörer.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Jag kollade de priser jag angav tidigare i tråden för Bahnhof i villa och de gäller fortfarande.

Jag kollade även A3/T3 och Telia, de är generellt dyrare, utom i något fall där dom i stället hade sämre bindningsvillkor.

Även jag tjuvkikar på grannar till välkända adresser (bor själv i bostadsrätt där brf betalar avgift per lägenhet utöver det jag betalar till ISP).

Jag tycker dina totalpriser ligger högre än vad som verkar vanligt, ungefär dom där 90 kronorna "för mycket".