Nya sony mdr 1000xm3 annonserat

Permalänk

Nya sony mdr 1000xm3 annonserat

Detta var väntat att sony skulle annonsera det förr eller senare.

https://m3.idg.se/2.1022/1.706508/sony-wh-1000xm3-on-ear-brus...

Permalänk
Medlem

Kul

Undrar när denna teknologi är tillräckligt bra för köp.

Har provat endel modeller men inte helt övertygad än. Men jag tror på teknologin och när det passerar den magiska gränsen så köper jag mer än gärna

Blir kul att testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jaha och hur blir ljudkvaliten då, troligen lika dålig som hos andra Sonylurar...
Vill man ha hörselskydd så finns det bättre val för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderar på ett köp, testade XM2 i förra veckan och tyckte att de var trevliga

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Funderar på ett köp, testade XM2 i förra veckan och tyckte att de var trevliga

Hur är de rent ljudmässigt? måste ju vara jävla bra med tanken på hur mycket de kostar. Har själv Sennheiser 4.50 men de är obekväma som sjutton efter ca 20 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Hur är de rent ljudmässigt? måste ju vara jävla bra med tanken på hur mycket de kostar. Har själv Sennheiser 4.50 men de är obekväma som sjutton efter ca 20 min.

Totalt sämst på att beskriva ljud...jämför med mina jaybird x3 som jag har till vardags till och från jobbet. Så jämfört med det känns ju ljudet bra mycket fylligare, mysigare bas och ett bättre mellanregister.
+Hörselskada (medfött!) så ska man väl kanske inte lita allt för mycket på mina öron

När det gäller komfort så är det väl svårt att säga. Stod väl 20 min och testade och under den tiden upplevde jag inga problem. Du har inte möjlighet att åka och prova ett par XM2? (Om inte annat är ju XM2 fortfarande bra och jag antar att dom kommer gå ned lite i pris? Just nu ca 3Kkr)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk

@qhrizz: Det ska jag ta o göra faktiskt så det blir väl att vänta lite när xm2 går ner i pris och pröva de.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte gick upp till Bluetooth 5.0 utan bara till 4.2 (XM2 har 4.1). Spelar inte någon roll för ljudet om man har LDAC, men Bluetooth 5.0 drar mindre ström (för mobilens del) och har även bättre räckvidd och högre bandbredd.

Specs XM3
https://www.sony.com/electronics/headband-headphones/wh-1000x...

Specs XM2
https://www.sony.com/electronics/headband-headphones/wh-1000x...

Verkar i övrigt vara en uppgradering på de flesta punkter om jag får tro tidiga recensioner/förhandstittar. Snabbare laddning, bättre ljud (genom bättre DAC/AMP), bättre NC. Något lättare och lite skönare ha på sig. Sen har de tydligen förbättrat mikrofonerna för telefonsamtal, vilket var dåligt på XM2.

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa nåt annat, har XM2 och är inte speciellt imponerad, varken av ljudkvalitet eller ljudnivå.
Använder i princip bara mitt betydligt billigare BeatsX-headset nu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Bättre att köpa nåt annat, har XM2 och är inte speciellt imponerad, varken av ljudkvalitet eller ljudnivå.
Använder i princip bara mitt betydligt billigare BeatsX-headset nu mera.

Personer kan ha olika smak och hörsel. Men jag går hellre efter vad många recensioner och användaråsikter säger än enskilda åsikter. Det vill säga är det många som tycker att en modell är bra, är det större chans att jag också gillar dem.

Tittar jag på BeatsX så har de inte fått speciellt bra kritik, men jag kanske kollar på fel modell?

Sen är det alltid trevligt om man kan få provlyssna ordentligt innan köp. Det kunde jag göra med Sony WH-1000 XM2, de finns på rätt många ställen då de är populära.

Permalänk
Medlem

Hade ett tag 1000xm2 men dessa skickades tillbaka pga huvudvärk från brusreduceringen, kom redan efter ca 10 min. Riktigt obehagligt! Ljudet imponerade inte heller med tanke på prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mina xm2or flyger väldigt mycket så blir kanske att testa ett par xm3or också men undrar om de verkligen kan vara 4 gånger tystare. Inget fel på ljudkvaliteten

Permalänk
Medlem

Kort fråga - funkar xm3 bra att använda som datorheadset?
Tror jag läste om någon som hade problem med det på xm2...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaha och hur blir ljudkvaliten då, troligen lika dålig som hos andra Sonylurar...
Vill man ha hörselskydd så finns det bättre val för det.

Skrivet av daolo:

Kort fråga - funkar xm3 bra att använda som datorheadset?
Tror jag läste om någon som hade problem med det på xm2...

Haha, ja ANC-funktionen fungerar som sagt fantastiskt bra på dessa lurarna. Dock finns det som sagt billigare hörselskydd man kan använda istället, om man bara vill ha det tyst.

Jag köpte dem för att mest använda dem till datorn när jag spelar. Ljudet var ingen höjdare. Med volymen uppdragen på max så lät det inte speciellt mycket. Men så är det väl i alla trådlösa hörlurar tydligen, de låter svagare när man är van vid sladdanslutna modeller.

Sett vissa som säger att de kräver "inspelning i en sådär 70-100 timmar" för att de ska blomma ut och börja låta bra... men va faen, jag vill ju ha ett par lurar som låter bra direkt. Precis som de jag skulle ersätta.

Enligt recensioner så är ju de flesta nöjda med dem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Haha, ja ANC-funktionen fungerar som sagt fantastiskt bra på dessa lurarna. Dock finns det som sagt billigare hörselskydd man kan använda istället, om man bara vill ha det tyst.

Jag köpte dem för att mest använda dem till datorn när jag spelar. Ljudet var ingen höjdare. Med volymen uppdragen på max så lät det inte speciellt mycket. Men så är det väl i alla trådlösa hörlurar tydligen, de låter svagare när man är van vid sladdanslutna modeller.

Sett vissa som säger att de kräver "inspelning i en sådär 70-100 timmar" för att de ska blomma ut och börja låta bra... men va faen, jag vill ju ha ett par lurar som låter bra direkt. Precis som de jag skulle ersätta.

Enligt recensioner så är ju de flesta nöjda med dem dock.

Hur funkar micen med datorn? Inga problem att använda som ljudinspelningsenhet så man kan köra Discord/TeamSpeak osv som vanligt?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd

Xm3 verkar vara väldigt bra enligt de tester jag har läst, exempelvis https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/sony-wh-1000xm3 Slår tydligen bose på alla punkter.

Permalänk

@daolo: Jag får endast monoljud i lurarna om jag använder den inbyggda micken. Så jag använder en annan extern mick.

Ljudmässigt tycker jag lurarna är toppen, jämför då med Philips fidelio X2 samt vanliga datorheadset som hyper x mm. Jag använder numer mina fidelio X2 väldigt sällan.

Räckvidden på Bluetooth är suverän, täcker in hela mitt 150 m2 hus från datorn.

NC är suverän, en gång stod min fru och stirrade på mig som om jag vore dum när jag stod och dammsög med damsugaren avslagen. Ska dock inte ses som ersättare till hörselkåpor då är peltorlurar eller dylikt mer passande.

Batteritiden är oslagbar, inga liknande lurar kommer i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@daolo: Jag får endast monoljud i lurarna om jag använder den inbyggda micken. Så jag använder en annan extern mick.

Ljudmässigt tycker jag lurarna är toppen, jämför då med Philips fidelio X2 samt vanliga datorheadset som hyper x mm. Jag använder numer mina fidelio X2 väldigt sällan.

Räckvidden på Bluetooth är suverän, täcker in hela mitt 150 m2 hus från datorn.

NC är suverän, en gång stod min fru och stirrade på mig som om jag vore dum när jag stod och dammsög med damsugaren avslagen. Ska dock inte ses som ersättare till hörselkåpor då är peltorlurar eller dylikt mer passande.

Batteritiden är oslagbar, inga liknande lurar kommer i närheten.

Tänk på att räckvidden är beroende på vilken bluetooth-dongel man har ansluten till sin dator, om man nu inte har någon inbyggd modell.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Tänk på att räckvidden är beroende på vilken bluetooth-dongel man har ansluten till sin dator, om man nu inte har någon inbyggd modell.

Så är det nog, räckvidden är snarlik (jag märker ingen skillnad) från mitt Asus b350-I (inbyggd Bluetooth) och min mobiltelefon Honor 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Kort fråga - funkar xm3 bra att använda som datorheadset?
Tror jag läste om någon som hade problem med det på xm2...

Jag använder mina xm2 til pc och fungerar bra med aptX.

Men som med, i mitt fall, är det alltid problem med att hoppa mellan källor om BT-lurarna inte heter Airpod. Fattar inte vad Apple gör rätt där alla andra gör fel. Man ska inte behöva gå runt i huset och leta efter andra enheter BT är kopplat till och vara tvungen att koppla ifrån. Det ska vara som med Airpod att man trycker koppla och så kopplar det även om BT redan är ihopkopplat till annan enhet.

PS - Finns kanske fler BT-lurar som beter sig som Airpods och tipsa gärna om dessa då man vill ha lite mer välljud i öronen även om Airpods duger.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Har xm2.. jäkla skillnad i ljudkvalitet om han använder ldac

Permalänk
Medlem

@joejjeman74: Precis, men har man en iPhone så får man inget extra
Men för oss Androidare är just LDAC guld värd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

@yrfhar:

Då får man ju byta telefon helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag använder mina xm2 til pc och fungerar bra med aptX.

Men som med, i mitt fall, är det alltid problem med att hoppa mellan källor om BT-lurarna inte heter Airpod. Fattar inte vad Apple gör rätt där alla andra gör fel. Man ska inte behöva gå runt i huset och leta efter andra enheter BT är kopplat till och vara tvungen att koppla ifrån. Det ska vara som med Airpod att man trycker koppla och så kopplar det även om BT redan är ihopkopplat till annan enhet.

https://youtu.be/hePK6XvMfsY

PS - Finns kanske fler BT-lurar som beter sig som Airpods och tipsa gärna om dessa då man vill ha lite mer välljud i öronen även om Airpods duger.

Bose har en app till telefonen där du kan koppla bort olika enheter som är kopplade till lurarna.

Permalänk
Medlem

@HenrikM: Bose går bort då jag testat dem och inget aptX eller LCDA för det priset kan de glömma även om de är underbart sköna att ha på sig. 56k modem-ljud till datorn och para till min TV var ett helxxte. Bose är nog mer för iPad/iPhone.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Haft mina XM3 sedan första batchen anlände till Sverige. Är otroligt nöjd. Har inte hittat några andra hörlurar som kan reproducera så neutralt ljud som XM3 gör. (och med neutralt menar jag inte platt, vilket somliga tror. Utan ljudet låter så nära som producenten utav musiken tänkte sig att det skulle låta) Fantastiskt med andra ord.

Finns endast en sak jag stör mig på, det är touch kontrollern på hörlurarna. Det kan vara lite svårt ibland att pausa/starta musiken. Annars går det utan problem att höja/sänka volym & byta spår.