Permalänk
Medlem

Felsökning - vart ska man börja?

Hej.
Datorn det gäller är i signaturen..
Nu i ett par dagar när jag har startat min dator har jag kommit till en skärm där jag måste trycka på "f1" för att komma in i bios och sedan gå ut ur bios för att kunna komma in i Windows.
Det har hänt att datorn har varit "svår startad" några gånger.
Alltså att jag måste slå av strömmen en stund för att sedan slå på den igen för att ens kunna starta datorn.

Lampan på moderkortet lyser grönt men nu går det inte alls att starta den efter flera försök.
Då till min fråga, vart ska jag börja felsöka?

CPU: i7-4770K GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus z97i-Plus RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600mhz
SSD: 240GB HyperX Fury PSU: EVGA 750w

Datorspecifikationer

EDIT: Datorspecifikationer tillagd av Moderator. Vid uppdatering av signatur försvinner diskussionsvärdet i tråden samt mobilanvändare som läster via m.sweclockers.com kan inte se signaturens innehåll.

Specifikationer tillagda.
Permalänk
Medlem

Hade samma symptom när 5V-linan (uppstart bla.) dog.

Bytte PSU och allt var bra igen.

Permalänk
Medlem

@MrAero: Datorn i din tag, ser ut att kunna vara ca fem år.
Batteriet för BIOS kanske tagit slut? Då tappar man alla inställningar och datorn kan inte starta.
BIOS har grund inställningar, där den hoppar igång, men om du optimerat nått, måste du alltid göra om dem. Iom att du går via BIOS och väljer "save and exit" så installerar du "default settings" och startar datorn med dessa. Nästa gång, har datorn tappat dem igen!
Byt BIOS batteriet. Sitter ett litet klockbatteri på moderkortet. Kostar 20kr på ICA/COOP. (Vanlig storlek, finns över allt)

Som @Borderlander skriver, kan vara nät aggregatet som håller på att ge sig.
Men billigaste stället att börja felsöka, är att prova med nytt batteri.

Permalänk
Medlem

@MrAero: koppla ur all kringutrustning, tex dvd spelare, extra hårddiskar (som inte har os). Lämna kvar os-disken och grafikkortet. Du kan också prova disabla enheter i bioset. Om datorn börjar boota får man addera enheterna igen. Om du inte hittar den röda tråden när den inte bootar kanske är psu som någon sa innan.

Edit: bootar inte den alls längre (tex till bios) koppla ur även os-disken och moderkort har gfx kan du även plugga ur extern grafikkort.

Permalänk
Medlem

@Borderlander: @Turbonisse
Provade att byta till en annan PSU som fungerar samt ett nytt batteri.
Dock utan framgång...
Precis likadant som innan tyvärr

Edit: Kan vara så att det är glapp i power knappen...
Vilket vore jättekonstigt, för efter jag bytte både psu och batteri så har jag provat att starta datorn flera gånger utan framgång.
Men bara för att (!) så provade jag att sätta en skruvmejsel mot dom två pinsen och datorn hoppade igång....

Och första gången fick jag gå in i bios som vanligt (kan har varit för jag bytte batteri), men har startat om datorn flertalet gånger nu utan att komma in i bios.
Mycket konstigt enligt mig

Permalänk
Medlem

@MrAero: Så den går att starta nu, och du hamnar inte i bios?
Låter isf som det kan ha varit något glapp från kontakten/startpnappen.

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Precis, startar utan problem utan att hamna i bios. Iallafall dom senaste 7 gångerna jag har provat startat om den.
Det konstiga är att jag provade flera gånger att känna på kontakterna samt dra ut dom och sätta tillbaka dom.
Men nu verkar det fungera iallafall.

Permalänk
Medlem

Fint att det löste sig.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@MrAero: Jag stoppade in din signatur i inlägget ovan med motivering.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ah men lysande, det tackar jag för