Muntliga avtal förbjuds vid telefonförsäljning – kräver signatur

Permalänk
Medlem

Detta är långt ifrån över, med digital signering så som touch id blir det säkert mycket enklare för telefonsäljare att lura till sig kunder. Rätta mig om jag har fel, har inte så mycket kunskap om biometrisk scan och om lagen tolkar det som underskrift.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

@Medien: knappast touch id, säljaren skickar ut ett mail under samtalet och ber kunden öppna mailet och trycka på bekräfta. Men som du är inne på så kommer det bli mycket värre för de kunder som blir lurade, säljaren kan säga 250kr/mån men i avtalet står det 750kr och eftersom kunden bekräftat avtalet så går det inte att bestrida. Ljudinspelningarna behövde ju iallafall säljaren säga rätt pris.

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Detta är långt ifrån över, med digital signering så som touch id blir det säkert mycket enklare för telefonsäljare att lura till sig kunder. Rätta mig om jag har fel, har inte så mycket kunskap om biometrisk scan och om lagen tolkar det som underskrift.

med tanke på att det finns drivor med folk som bara "trycker" nånstans för att bli av med försäljaren, eller som helt enkelt inte kan säja nej så japp kommer troligen bli värre. dom som gjorde denna lag hade säkert bra avsikter men något naiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

@Greenwater: knappast touch id, säljaren skickar ut ett mail under samtalet och ber kunden öppna mailet och trycka på bekräfta. Men som du är inne på så kommer det bli mycket värre för de kunder som blir lurade, säljaren kan säga 250kr/mån men i avtalet står det 750kr och eftersom kunden bekräftat avtalet så går det inte att bestrida. Ljudinspelningarna behövde ju iallafall säljaren säga rätt pris.

Mail som är så svårt att öppna. Har ingen brevlåda i telefonen och är aldrig hemma när det ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Mail som är så svårt att öppna. Har ingen brevlåda i telefonen och är aldrig hemma när det ringer.

eh, ok?

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970