Permalänk
Medlem

Fick fel dator, vad ska jag göra?

Hej!

Jag beställde en laptop förra veckan: Lenovo Y520, GTX 1060 3GB, i5-7300HQ, 8GB ram, 256GB SSD. Det var bara det att detta var inte datorn jag fick utan de hade skickat en laptop utan SSD med en 1TB HDD.

Så nu har jag hört av mig till dem och det de ebjuder är antingen lämna tillbaka den eller få en annan dator för lite nedsatt pris. Datorn det ebjuder är med GTX 1050 4GB, i5-8250U, 8GB RAM, 256GB SSD. Denna skulle jag få för 8500 men det är jag inte intresserad av då den är klart sämre en den jag beställde.

Vad jag undrade var ifall de kan göra så här? Har läst på forum att det är skyldiga att ersätta mig med en likgiltig dator till den jag beställt men det gör dom ju ej. All hjälp är väldigt uppsaktad då jag gärna vill lösa detta på bästa sätt.

Permalänk
Inaktiv

Ta inte deras erbjudande. Kräv att få en dator som uppfyller de specifikationer som angavs när du köpte datorn. Om de vägrar så ska du få alla pengar tillbaka och DE ska stå för frakten.

Permalänk
Medlem

@Eliboyi
Fick du fel datorn, eller hade de angett fel i beskrivningen? Dvs. datorn du fick är "korrekt" men de hade tagit fel på hårddisken.

Om de angett fel i beskrivningen så är det svårare att begära en likgiltig likvärdig dator då de generellt har klausuler kring sådana typ av fel. Om detta är felet, så har du rätt att häva köpet och få tillbaka hela kostnaden.

Om du däremot fått fel datorn ska du självklart få en likvärdig ersättare som du har betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Men det är en helt annan dator, både cpu, gpu och hdd är fel.

Permalänk
Avstängd

Be dom skicka en 250 GB ssd som kompensation för att dom gjort fel och hoppas dom går med på att du får behålla HDD som extra lagringsdisk

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Var det att SSD'n var det enda som saknades? Jag vet inte hur du prioriterar utrymme eller snabbare, men jag hade gärna haft mera utrymme.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Om de inte kan erbjuda en likvärdig produkt som kompensation så har de rätt att istället erbjuda pengarna tillbaka, men de kan också som Neonodia nämnt skicka en SSD utan kostnad så din dator möter specifikationerna Men kolla i så fall att det är möjligt att installera SSD:n och att det ger samma prestanda som du ska ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Men det är en helt annan dator, både cpu, gpu och hdd är fel.

Den dator OP fick var samma som den han beställt bortsett från att den hade en 1TB HDD istället för 256GB SSD.

Datorn han fått som förslag att byta ut den mot däremot är en helt annan dator och undermålig på alla sätt jämfört med den han har idag, samt hade beställt.

Permalänk
Medlem

Du ska begära pengarna tillbaka och skicka in den levererade datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har de skickat fel så får de fixa retursedel och ge pengarna tillbaka.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kollade inte över allt på den (cpu var densamma vet ej om gpu) men var alltså en annan laptop. Det dom ebjuder är ju en klart sämre dator så det är ju inte så mycket till kompensation. Men ska jag få en lika bra eller bättre för samma pris? Eller hur ser det ut när sånt här sker? Nån som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Eliboyi
_en likgiltig dator_

Tror de flesta datorer är likgiltiga, då det är en teknisk pryl och per definition saknar känslor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

låter som lite osäkerhet här.
skicka tillbaka den och kolla och beställ på nytt.
det är mitt råd.

lycka till // Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliboyi:

Vad jag undrade var ifall de kan göra så här? Har läst på forum att det är skyldiga att ersätta mig med en likgiltig dator till den jag beställt men det gör dom ju ej. All hjälp är väldigt uppsaktad då jag gärna vill lösa detta på bästa sätt.

Allt du läser på forum är inte sanningen.

Har du fått en vara som inte uppfyller specifikationerna har du självklart rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Antar att firman som sålde den hade skrivit fel i annonsen/webshoppen. De föreslår lösning och du kan välja att acceptera den, föreslå en annan lösning och se om de också tycker det är en bra ide, alternativt häva köpet och handla någon annanstans.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vad är det för butik som inte kan ta tillbaka den och skicka rätt dator? Vad står det på följededeln?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Om inte annat så har du ju alltid 14 dagars ångerrätt ( om du nu köpt den på nätet nånstans). Så skicka tillbaka den och köp från ett annat ställe om de nu inte går att lösa med nuvarande butik.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tror de flesta datorer är likgiltiga, då det är en teknisk pryl och per definition saknar känslor.

Haha, oops. Menade såklart likvärdig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har rätt att reklamera datorn om du inte blir nöjd med butikens kompensationserbjudande.

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Eliboyi:

Kollade inte över allt på den (cpu var densamma vet ej om gpu) men var alltså en annan laptop. Det dom ebjuder är ju en klart sämre dator så det är ju inte så mycket till kompensation. Men ska jag få en lika bra eller bättre för samma pris? Eller hur ser det ut när sånt här sker? Nån som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar du en i deras lager som är likvärdig? I så fall kanske du kan föreslå att de skickar den istället, men jag tror inte att de kommer att ge dig en dyrare produkt om det är den enda likvärdiga som finns.

De har all rätt att erbjuda pengarna tillbaka istället. Du kan inte kräva någon goodwill av dom.

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar och vi ska antingen lösa det genom att jag får en annnan dator eller möjlighet till en med nedsatt pris. Det gör sitt bästa för att rätta till sitt misstag. Tack så mycket för alla svar!

Nu när jag så ska ta en annan dator så kan jag väl lika väl fråga om hjälp här. Jag vill använda datorn till att spela några spel, främst Lol, Overwatch, Shovel Knight(Helst Destiny 2 och Shadow of war men förstår att dessa är svåra att köra på laptops generellt). Så vad jag då undrar är vilka specs som är nog för detta, räcker 1050Ti eller behöver jag 1060 3GB eller 1060 6GB? Sedan undrade jag också angående processor, är i5-7300HQ bra nog eller är det bättre att satsa på något i still med i5-8300H eller bättre? Sista frågan är angående RAM, räcker 8GB till en laptop eftersom man generellt bara använder ett program samtidigt?

Som sagt tack så mycket för alla svar och det hade varit väldigt uppskatat om jag kunde få lite mer hjälp!

Permalänk
Medlem

kör på i5 8300H, sen skulle jag absolut köra på gtx 1060 för att vara mer framtidssäker.

Är också nyfiken på vad det är för företag som inte skickar ut en SSD när de har skrivit/skickat fel?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Var det att SSD'n var det enda som saknades? Jag vet inte hur du prioriterar utrymme eller snabbare, men jag hade gärna haft mera utrymme.

Nej tack..HDD är äckligt långsamt som systemdisk.

Tar hellre en SSD 256GB som systemdisk är en slö HDD på 1TB som systemdisk.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Var det att SSD'n var det enda som saknades? Jag vet inte hur du prioriterar utrymme eller snabbare, men jag hade gärna haft mera utrymme.

måste bara fråga, varför?
Har lite svårt att förstå varför folk vill ha massa lagringsutrymme 2018. Visst om du arbetar mycket med säg redigering eller annat som gör att du måste ha massa gig bilder o filmer liggande, fine. Men hur många gör egentligen det?
även renhedarna i norra norrland har en minimum uppkoppling på 100/100 i dagens Sverige (mer eller mindre i all fall) så hur mycket behöver du lagra? jag har en extrern hdd + cloud för backuper av bilder, dokument o liknande.
Filmer streamar man eller laddar ner och tar bort, vill man se den igen tar det typ 10min att tanka ner en DVDrip. Spel, hur många behöver du liggande? brukar sällan spela mer än 2-3 åt gången och vill jag spela något igen så kan jag tanka ner det på steam medans jag lagar middag eller springer till ICA o köper en jolt cola (säljs dem fortfarande?).

köper alla dagar i veckan hellre en 128gb SSD än en 2tb hdd.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av str85:

måste bara fråga, varför?
Har lite svårt att förstå varför folk vill ha massa lagringsutrymme 2018. Visst om du arbetar mycket med säg redigering eller annat som gör att du måste ha massa gig bilder o filmer liggande, fine. Men hur många gör egentligen det?
även renhedarna i norra norrland har en minimum uppkoppling på 100/100 i dagens Sverige (mer eller mindre i all fall) så hur mycket behöver du lagra? jag har en extrern hdd + cloud för backuper av bilder, dokument o liknande.
Filmer streamar man eller laddar ner och tar bort, vill man se den igen tar det typ 10min att tanka ner en DVDrip. Spel, hur många behöver du liggande? brukar sällan spela mer än 2-3 åt gången och vill jag spela något igen så kan jag tanka ner det på steam medans jag lagar middag eller springer till ICA o köper en jolt cola (säljs dem fortfarande?).

köper alla dagar i veckan hellre en 128gb SSD än en 2tb hdd.

En 128 ssd är för liten för att bara win ska funka smidigt idag, man behöver ständigt hålla på att rensa en sån liten enhet manuellt, jag är mer förvånad över att normen för interna hdder inte flyttats till 8-10 Tbyte och att man har minst en 500 Gbytesenhet bara för operativsystemet,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En 128 ssd är för liten för att bara win ska funka smidigt idag, man behöver ständigt hålla på att rensa en sån liten enhet manuellt, jag är mer förvånad över att normen för interna hdder inte flyttats till 8-10 Tbyte och att man har minst en 500 Gbytesenhet bara för operativsystemet,

Nu tar du väl ändå i lite grand angående hur mycket utrymme man behöver på en systemdisk. Jag har en 256GB SSD som systemdisk för Windows 10 och har haft så i tre år - Windows har inte svällt så mycket att det på långa vägar skulle fylla den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En 128 ssd är för liten för att bara win ska funka smidigt idag, man behöver ständigt hålla på att rensa en sån liten enhet manuellt, jag är mer förvånad över att normen för interna hdder inte flyttats till 8-10 Tbyte och att man har minst en 500 Gbytesenhet bara för operativsystemet,

Är en sån disk för liten för att Windows ska fungera smidigt? Det har jag inte märkt, har varken någon osmidighet eller pysslar med ständig diskrensning. Förstår att det kanske kan vara så för just dig, men det är ju inte något som blir fakta för det. Allt handlar ju om hur man använder maskinen.

I övrigt håller jag med dig om storlekarna, det är dags att höja gränsen för standardutrymmet.

OnT: Det som saknas här är väl om det finns två olika modeller av laptopen, varav en är samma som den du beställde fast med annan hårddisk. Alternativt om du fått en aningens annorlunda modell. Hade det varit jag så hade jag inte tagit deras förslag på laptop, men antagligen inte heller bråkat för mycket utan skickat tillbaka laptopen och hittat den någon annanstans/hittat en annan laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Eliboyi
Fick du fel datorn, eller hade de angett fel i beskrivningen? Dvs. datorn du fick är "korrekt" men de hade tagit fel på hårddisken.

Om de angett fel i beskrivningen så är det svårare att begära en likgiltig likvärdig dator då de generellt har klausuler kring sådana typ av fel. Om detta är felet, så har du rätt att häva köpet och få tillbaka hela kostnaden.

Om du däremot fått fel datorn ska du självklart få en likvärdig ersättare som du har betalat för.

Hur tänker du här?
Har de skrivit fel i datorns beskrivning så uppfyller datorn uppenbarligen inte den utlovade specifikationen. Datorn är således att betrakta som felaktig (KKL 16§). Om man bara kan friskriva sig från eventuella fel i produktens specifikation kan man ju sälja en Nissan Micra som en Ferrari...

Skrivet av anon236072:

Ta inte deras erbjudande. Kräv att få en dator som uppfyller de specifikationer som angavs när du köpte datorn. Om de vägrar så ska du få alla pengar tillbaka och DE ska stå för frakten.

Skrivet av prtscreen:

Om de inte kan erbjuda en likvärdig produkt som kompensation så har de rätt att istället erbjuda pengarna tillbaka, men de kan också som Neonodia nämnt skicka en SSD utan kostnad så din dator möter specifikationerna Men kolla i så fall att det är möjligt att installera SSD:n och att det ger samma prestanda som du ska ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av daskedennis:

Har de skickat fel så får de fixa retursedel och ge pengarna tillbaka.

Skrivet av Mindfighter:

Allt du läser på forum är inte sanningen.

Har du fått en vara som inte uppfyller specifikationerna har du självklart rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Antar att firman som sålde den hade skrivit fel i annonsen/webshoppen. De föreslår lösning och du kan välja att acceptera den, föreslå en annan lösning och se om de också tycker det är en bra ide, alternativt häva köpet och handla någon annanstans.

Skrivet av prtscreen:

Hittar du en i deras lager som är likvärdig? I så fall kanske du kan föreslå att de skickar den istället, men jag tror inte att de kommer att ge dig en dyrare produkt om det är den enda likvärdiga som finns.

De har all rätt att erbjuda pengarna tillbaka istället. Du kan inte kräva någon goodwill av dom.

Alla här verkar ha missat att om säljaren inte kan åtgärda "felet" eller erbjuda en likvärdig vara, så har man förutom rätt till pengarna tillbaka, även rätt till skadestånd för att genomföra ett så kallat teckningsköp av en likvärdig produkt hos en annan återförsäljare (KKL 33§).

Så att bara kräva "pengarna tillbaka" är ju att göra det enkelt för säljaren. Dessutom tenderar villigheten att faktiskt hitta en likvärdig produkt i sitt eget sortiment att öka när man inser att man kan tvingas ersätta ett teckningsköp hos en konkurrent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str85:

måste bara fråga, varför?
Har lite svårt att förstå varför folk vill ha massa lagringsutrymme 2018. Visst om du arbetar mycket med säg redigering eller annat som gör att du måste ha massa gig bilder o filmer liggande, fine. Men hur många gör egentligen det?
även renhedarna i norra norrland har en minimum uppkoppling på 100/100 i dagens Sverige (mer eller mindre i all fall) så hur mycket behöver du lagra? jag har en extrern hdd + cloud för backuper av bilder, dokument o liknande.
Filmer streamar man eller laddar ner och tar bort, vill man se den igen tar det typ 10min att tanka ner en DVDrip. Spel, hur många behöver du liggande? brukar sällan spela mer än 2-3 åt gången och vill jag spela något igen så kan jag tanka ner det på steam medans jag lagar middag eller springer till ICA o köper en jolt cola (säljs dem fortfarande?).

köper alla dagar i veckan hellre en 128gb SSD än en 2tb hdd.

Nu har jag bara SSDs i min speldator, men jag har en NAS med ca 10 tb lagring.
Jag använder 1 tb SSD till spel, den är helt proppfull och då har jag inte ens installerat alla spel från steam.
Ang. lagring på vanlig hårddisk så använder jag det till filmer och serier, när Internet inte fungerar så vill jag ändå kunna kolla på mina favoritfilmer och serier utan att vara beroende av Internet.
Spel på 50gb+ är fortfarande jobbigt att ladda ner med 100mbit, ibland vill man inte vänta 30 - 60 minuter och ibland så fungerar inte steams servrar som de ska, ibland fungerar inte ens egen ISP bra och då är det bra att ha allt färdigt och redo.

Fast jag håller med dig, i en speldator så är det att föredra SSD framför hårddisk alla dagar i veckan. Ska man lagra annat tjohej så duger en vanlig hårddisk bra, men det är bättre med en extern lösning för det.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobberman:

Är en sån disk för liten för att Windows ska fungera smidigt? Det har jag inte märkt, har varken någon osmidighet eller pysslar med ständig diskrensning. Förstår att det kanske kan vara så för just dig, men det är ju inte något som blir fakta för det. Allt handlar ju om hur man använder maskinen.

I övrigt håller jag med dig om storlekarna, det är dags att höja gränsen för standardutrymmet.

OnT: Det som saknas här är väl om det finns två olika modeller av laptopen, varav en är samma som den du beställde fast med annan hårddisk. Alternativt om du fått en aningens annorlunda modell. Hade det varit jag så hade jag inte tagit deras förslag på laptop, men antagligen inte heller bråkat för mycket utan skickat tillbaka laptopen och hittat den någon annanstans/hittat en annan laptop.

120 Gbyte funkar oftast dåligt idag speciellt vid uppdateringar, jag skulle vilja påstå att man bör ha minst 30 % av volymens totala utrymme tomt men dock alltid minst 100 Gbyte, en ssd är ju dessutom mycket känsligare än n hdd för att köras full eftersom trim funkar väldigt dåligt på en nästan full enhet och dessutom funkar enhetens interna system för att balansera skrivslitaget uselt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

120 Gbyte funkar oftast dåligt idag speciellt vid uppdateringar, jag skulle vilja påstå att man bör ha minst 30 % av volymens totala utrymme tomt men dock alltid minst 100 Gbyte, en ssd är ju dessutom mycket känsligare än n hdd för att köras full eftersom trim funkar väldigt dåligt på en nästan full enhet och dessutom funkar enhetens interna system för att balansera skrivslitaget uselt.

Jag skulle vilja påstå att det fungerar alldeles ypperligt med 120GB systemdisk. Visst jag har inga mängder med program installerade, men de program jag har är installerade på systemdisken. Har normalt 30-35GB ledigt på den disken. Spel och annat har jag på andra diskar. 100GB konstant ledigt, det skulle jag vilja påstå är väldigt mycket att "kräva" att det alltid finns. Finns det något som backar upp din åsikt, eller är det något som vuxit fram med tiden? Jag är inte ute efter att påvisa något felaktigt, jag är genuint intresserad av att få mer kunskap om ämnet. Jag kommer snart att byta systemdisk så jag försöker uppdatera min kunskapsbank!