Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobberman:

Jag skulle vilja påstå att det fungerar alldeles ypperligt med 120GB systemdisk. Visst jag har inga mängder med program installerade, men de program jag har är installerade på systemdisken. Har normalt 30-35GB ledigt på den disken. Spel och annat har jag på andra diskar. 100GB konstant ledigt, det skulle jag vilja påstå är väldigt mycket att "kräva" att det alltid finns. Finns det något som backar upp din åsikt, eller är det något som vuxit fram med tiden? Jag är inte ute efter att påvisa något felaktigt, jag är genuint intresserad av att få mer kunskap om ämnet. Jag kommer snart att byta systemdisk så jag försöker uppdatera min kunskapsbank!

Win i sig självt tar upp mycket plats om man har mycket ram och man inte vill stänga av funktioner, uppdateringarna brukar klaga om man inte har minst 25 Gbyte ledigt och NTFS funkar dåligt om det är lite utrymme ledigt och "lite" för NTFS betyder ungefär < 30 %
Att få rum med win på ett bra sätt på 120 Gbyte med en dator som har 16 Gbyte ram är svårt, det går naturligtvis att använda men så fort win 10 vill uppdatera sig så brukar man behöva rensa temporära filer och börja böka manuellt på olika sätt.
Man behöver inte göra nått speciellt för att utrymmet ska ta slut på en liten ssd idag utan det räcker med lite enklare surf och kontorsgöra så ligger man hela tiden och trampar på utrymmesgränsen.

Bortsett från det så är ju också små ssder mycket långsammare än de större och de har också kortare livslängd pga att de sliter på samma celler då det inte tillräckligt med tomt utrymme att sprida skrivningarna på, det är också lättare att det slöar ner rejält pga att enheten behöver köra skräphantering i realtid innan den kan skiva nått, jag är som sagt inte särskilt imponerad av små ssder då de inte ger nån nämnvärd prestandaökning jämfört med en hdd vid annat än booten.
I en enklare bruksdator bör man ha en 250 Gbyte ssd men med 500 Gbyte eller mer så får man ofta bättre prestanda och de allra flesta slår inte i nån av barriärerna som gör att man irriteras över att allt inte "flyter på"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win i sig självt tar upp mycket plats om man har mycket ram och man inte vill stänga av funktioner, uppdateringarna brukar klaga om man inte har minst 25 Gbyte ledigt och NTFS funkar dåligt om det är lite utrymme ledigt och "lite" för NTFS betyder ungefär < 30 %
Att få rum med win på ett bra sätt på 120 Gbyte med en dator som har 16 Gbyte ram är svårt, det går naturligtvis att använda men så fort win 10 vill uppdatera sig så brukar man behöva rensa temporära filer och börja böka manuellt på olika sätt.
Man behöver inte göra nått speciellt för att utrymmet ska ta slut på en liten ssd idag utan det räcker med lite enklare surf och kontorsgöra så ligger man hela tiden och trampar på utrymmesgränsen.

Bortsett från det så är ju också små ssder mycket långsammare än de större och de har också kortare livslängd pga att de sliter på samma celler då det inte tillräckligt med tomt utrymme att sprida skrivningarna på, det är också lättare att det slöar ner rejält pga att enheten behöver köra skräphantering i realtid innan den kan skiva nått, jag är som sagt inte särskilt imponerad av små ssder då de inte ger nån nämnvärd prestandaökning jämfört med en hdd vid annat än booten.
I en enklare bruksdator bör man ha en 250 Gbyte ssd men med 500 Gbyte eller mer så får man ofta bättre prestanda och de allra flesta slår inte i nån av barriärerna som gör att man irriteras över att allt inte "flyter på"

Alltså, jag håller inte med dig om det första stycket.
Jag kör själv Windows på en 120GB-SSD och har 16GB RAM. Jag får inte upp några varningar vid uppdateringar, jag känner inte heller igen mig i att utrymmet tar slut av att inte göra något speciellt. Jag skulle vilja påstå att det handlar om hur man själv använder datorn. Att "man" skulle stöta på allt som du skriver anser inte jag stämmer. Möjligen att du gör det ofta, samt många andra, men jag skulle inte påstå att det är en generell regel för små SSDer.

Övriga delen håller jag med om däremot. Men detta kanske är en diskussion för en annan tråd...