Permalänk

Sämre prestanda med ny GPU

Hej allihopa!

Satt och spelade WoW en kväll då datorn plötsligt stängs av efter någon sekunds fryslagg.

Det luktar ganska så snabbt bränt i hela rummet och jag springner ner till strömbrytaren och stänger av,
jag lokaliserar doften till grafikkortet (EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC).

Jag plockar ur kortet och kopplar i DVI-sladden direkt i moderkortet för att se så allt annat funkar, mycket riktigt startar datorn och jag
kan använda den till det enkla, surfa, youtube,discord osv.

Åker in till NetonNet och lämnar in mitt gamla kort & köper samtidigt ett nytt. GeForce GTX1080 windforce.

Kommer hem & pluggar in det nya kortet i samma socket som mitt tidigare kort - men får ej någon bild "No DVI signal"

Bytar till den andra facket den kan sitta i, allting startar upp & jag installerar om mina drivrutiner.

Nu är problemet att jag upplever att FPS är SÄMRE än den vart tidigare, trots att kortet är bättre & jag hittar verkligen inte problemet.
När jag tidigare legat på ett par hundra FPS i CS så får nu ut mellan 80-160 beroende på situation.
Dota 2 får jag ut runt 90fps i laningphase (2v2) detta är absurt mycket lägre än jag fick ut i mitt förra.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64-bit OEM
Processor: Intel Core i5-6600K CPU @ 3.5GHz 3.50 GHz
Processorkylare: Pure Rock
Moderkort: Z170-Gaming K3-EU
Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 8GB (Fick för mig jag köpte 2, men hittar bara 8gig i systemet)
Grafikkort: GEFORCE GTX 1080 windforce
Hårddisk: Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Finns det snälla någon som kan hjälpa mig med detta extremt frustrerande problem?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan vara att du gick ifrån en 16x slot till en 4x slot?

Kollade upp ditt moderkort och det har bara en riktig 16x slot

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-EU-rev...

--------
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)
-------
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Stämmer, det är reducerad hastighet på pci-e slot 2, det är x4 istället för x16
Inget att göra åt dessvärre..du behöver ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Evga hade problem med vissa utav 1070-1080 korten som ”brann upp”
Kan vara så att kortet förstörde din PCI-e 3.0x16 port.

Permalänk

@thomson: @sevenix: @anon179202:

Okej, jag får testa att koppla in grafikkortet i 16x igen, hoppas det fungerar.
Är det så krasst annars att man får köpa nytt? Räcker det med att köpa nytt moderkort eller måste jag byta något annat samtidigt?

Hur mycket sämre prestanda får jag av att köra i x4?

Har ni några tips på ett nytt moderkort som passar mitt kit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbisen:

@thomson: @sevenix: @Clawfinger6:

Okej, jag får testa att koppla in grafikkortet i 16x igen, hoppas det fungerar.
Är det så krasst annars att man får köpa nytt? Räcker det med att köpa nytt moderkort eller måste jag byta något annat samtidigt?

Hur mycket sämre prestanda får jag av att köra i x4?

Har ni några tips på ett nytt moderkort som passar mitt kit?

Om det inte fungerar när du testar igen så är det troligtvis skadat.
Netonnet har en del Z270 kort till en rimlig peng.
https://www.netonnet.se/Search?query=Z270

Permalänk
Medlem

Kan ju dessutom vara inom reklamationstiden på 3 år vad det gäller moderkortet om porten är paj, ta det i beaktning.
Vad källan till att grafikkortet gick åt skogen är kan ju vara svårt att veta om det var moderkortet, gpu eller PSU.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Kollade precis & garantin gäller fortfarande, Netonnet brukar vara extremt tillmötesgående.

Får väl plocka ut skiten & byta in det mot ett nytt, ska jag välja ett bättre eller försöka få samma som jag hade innan?

Måste det finnas en "källa" till problemet? All temperatur i datorn ser ut att ligga på bra nivår.
Fick höra att & precis som Thomson skrev att dom ibland bara kunde "brännas".

Permalänk
Medlem

@Snabbisen: Är det inte stor prisskillnad mot vad du köpte innan, så kan det ju vara läge att se sig om efter något annat.
Dock behöver du ju om du tar ett senare moderkort en nyare processor och den du har fungerar ju uppenbarligen och behöver därmed antagligen säljas på annat håll (om inte netonnet är så tillmötesgående att de köper tillbaka rubbet men det betvivlar jag starkt).

Källa är väl eg. irrelevant om du köpt allt ev. inblandat hos netonnet så bör det ju vara lättare att få dem att förstå att det hänger ihop och de bär ansvaret i stora drag.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbisen:

@tuomi: Kollade precis & garantin gäller fortfarande, Netonnet brukar vara extremt tillmötesgående.

Får väl plocka ut skiten & byta in det mot ett nytt, ska jag välja ett bättre eller försöka få samma som jag hade innan?

Måste det finnas en "källa" till problemet? All temperatur i datorn ser ut att ligga på bra nivår.
Fick höra att & precis som Thomson skrev att dom ibland bara kunde "brännas".

Ett kort ska ju inte bara börja ”brinna”. Någon anledning måste det ju finnas. Oftast brukar det väl bero på ett dåligt nätaggregat, men kan ju finnas andra anledningar också förstås. Det är ju trots allt ett bra nätaggregat som du har. Kan ju hursomhelst vara värt att även be butiken kika på nätaggregatet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack för hjälpen, hittade 8gig extra ram genom att plocka ut mina gamla och stoppa in igen, det löste en massa fps-problem i dom sämre spelen, nu ska jag bara fixa nytt moderkort så jag kan utnyttja mitt nya grafikkort till fullo!

Permalänk
Avstängd

Är det PCIe 3.0 ska det inte spela någon större roll om det är 4x eller 16x.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_P...

Alla upplösningar ser likadana ut.

Skickades från m.sweclockers.com